3.1.5. Mobiel internet

Voor de cijfers in verband met het gebruik van mobiel breedband baseren we ons op het rapport "Situatie van de elektronische communicatiesector 2014" van het BIPT. Het zijn cijfers voor gans België. Het gebruik van mobiel breedband blijft stijgen in België. Het aantal breedbandsimkaarten bedraagt eind 2014 6,44 miljoen, een stijging van 13% in vergelijking met het jaar voordien. Er is wel sprake van een groeivertraging, gezien de stijging van 2012 naar 2013 maar liefst 75% bedroeg. De penetratiegraad van mobiel breedband in België eind 2014 bedraagt op die manier 57,5%. Bijna 1 op 4 van de mobiele breedbandsimkaarten maakt gebruik van 4G om verbinding te maken met het internet. Mobiel breedband wordt zowel via smartphones (goed voor ongeveer 90% van het mobiel breedbandgebruik) als via tablet of pc (ongeveer 10%) gebruikt.[138]

De beschikbaarheid van mobiele applicaties is technologieafhankelijk. De grootste platformen worden door de belangrijkste aanbieders van besturingssystemen beheerd en zijn wereldwijd toegankelijk. Figuur 93 geeft een beeld van het aantal verkrijgbare applicaties per besturingssysteemgebonden appwinkel. In de figuur is de machtspositie van Apple en Google duidelijk te zien. Het aantal apps dat wordt geproduceerd door en voor deze twee ondernemingen ligt beduidend hoger dan voor de andere. Tot 2012 had Apple het overwicht, daarna nam Google Play (tot 2012 onder de naam 'Android Market') de koppositie over.

Naast deze appwinkels gelinkt aan besturingssystemen, bestaan ook andere 'onafhankelijke' platformen zoals bijvoorbeeld Getjar.

De laatste jaren is het aantal beschikbare applicaties ontzettend snel toegenomen. Consumenten kunnen voor steeds meer behoeften een applicatie downloaden en dit al dan niet tegen een kleine aankoopprijs. Dit zorgt er voor dat het steeds moeilijker wordt om een applicatie uit de massa te doen uitspringen. Zo wordt bijna acht op de tien apps uit de App Store nauwelijks gebruikt.[139] De groei van het aantal apps is wel verminderd in vergelijking met de vorige jaren. Terwijl de aangroei van 2013 naar 2014 nog meer dan 50% bedroeg voor de Appstore, Google Play en Windows Phone Store, is deze groei van 2014 naar 2015 gedaald tot een aangroei van 17% voor Appstore en Google Play en een aangroei van 39% voor Windows Phone Store.

De Nokia Store stopte in 2015 en gebruikers werden door Microsoft, die Nokia's mobiele telefonie-activiteiten overkocht eind 2013, overgezet naar de Opera Mobile Store.

Figuur 93: Aantal verkrijgbare applicaties per besturingssysteemgebonden appwinkel - tekstuele beschrijving figuur 93

Aantal verkrijgbare applicaties per besturingssysteemgebonden appwinkel

Bron: VRM op basis van Statista.com

Infofragment 19: App economie in België

Jaar na jaar neemt de populariteit van apps (applicaties) toe. Dit toont zich ook in het aantal ondernemingen die apps ontwikkelen. Volgens tellingen van Agoria App Alliance, waren er in november 2014 200 bedrijven in België die apps ontwikkelen, goed voor 1.200 jobs.

Wat de besteding van Belgen aan apps betreft, blijkt uit een onderzoek van App Annie dat Belgen in 2014 de helft meer aan apps hebben uitgegeven dan het jaar voordien. Het aantal downloads is daarentegen 'slechts' met 15 % toegenomen. De meeste apps worden via Google Play gedownload, maar Apple haalt meer omzet uit de app-verkoop.

Uit een steekproef bij 40 Vlaamse testgebruikers, bleek dat deze voor slechts 1% van hun geïnstalleerde apps hadden betaald. Gratis apps worden nog altijd verkozen boven betalende apps, en in-app aankopen worden geprefereerd boven betalen voor de app zelf.[140]

Het is zeer moeilijk om de populariteit van applicaties te meten. Enkel via Google Play kunnen we het aantal installaties van apps opzoeken. Dit jaar hebben we er voor gekozen om de apps per mediavorm op te splitsen en enkel de cijfers voor 2015 te bespreken, gezien er te weinig vergelijkend materiaal is van de vorige jaren.

Een eerste groep zijn de applicaties voor dagbladen. We zien dat voor elk dagblad meestal twee applicaties bestaan. Enerzijds bestaat er een app waar de gebruiker gratis nieuwsberichten kan lezen, vergelijkbaar met de site van de krant (bijvoorbeeld in

Tabel 94 gaat het om dS nieuws, DeMorgen.be, GVA, HBVL, HLN.be Mobile en Nieuwsblad.be mobile). Daarnaast bestaat er ook een app waarin de (mobiele) digitale editie van de krant kan aangekocht en gelezen worden. Bij De Tijd bestaat enkel deze laatste app. Bij De Standaard bestaat daarnaast ook nog een app voor De Standaard Avond, waar de lezer de avondeditie van de krant kan aankopen.

Er bestaan enkele apps onder de naam 'België Kranten' waar de mobiele versies van de verschillende kranten samengebracht worden.

Als we kijken naar het aantal installaties, dan zien we dat de apps met gratis nieuws van Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad de meeste installaties hebben. Ook de app van Het Laatste Nieuws die in-app aankopen van de krant aanbiedt, valt in dezelfde categorie van aantal installaties (100.000-500.000). We hebben nochtans gezien in Figuur 62 dat Het Laatste Nieuws relatief weinig digitale kranten verkoopt: het ging in 2015 slechts om 3.596 exemplaren. De abonnees op de gedrukte krant krijgen echter ook gratis toegang tot de digitale krant. Het aantal downloads door deze abonnees wordt niet in de CIM-cijfers meegenomen. Uit het feit dat de app zoveel installaties kent, kunnen we waarschijnlijk besluiten dat relatief veel abonnees op de gedrukte krant gebruik maken van de mogelijkheid om gratis de digitale krant te lezen.

Het aantal installaties van de apps van de overige kranten, lijkt de populariteit op andere platformen (online en gedrukt) van de kranten te weerspiegelen. De app met gratis nieuws van Gazet van Antwerpen (Gva) hinkt wel achterop met slechts 10.000 tot 50.000 installaties. De app voor de aankoop van de digitale editie van De Tijd heeft slechts 5.000 tot 10.000 installaties op Google Play, terwijl er in het totaal in 2014 meer dan 12.000 digitale exemplaren van De Tijd zijn verkocht.

Tabel 94: Aantal installaties applicaties dagbladen via Google Play

Naam applicatie

Groep

Aantal installaties juli 2015

Het Laatste Nieuws

De Persgroep Publishing

100.000-500.000

HLN.be Mobile

De Persgroep Publishing

100.000-500.000

Nieuwsblad.be mobile

Mediahuis

100.000-500.000

DeMorgen.be

De Persgroep Publishing

50.000-100.000

dS nieuws

Mediahuis

50.000-100.000

HBVL

Mediahuis

50.000-100.000

Het Nieuwsblad digitale krant

Mediahuis

50.000-100.000

De Morgen

De Persgroep Publishing

10.000-50.000

De Standaard Avond

Mediahuis

10.000-50.000

De Standaard Digitale Edities

Mediahuis

10.000-50.000

Gazet van Antwerpen

Mediahuis

10.000-50.000

Gva

Mediahuis

10.000-50.000

Het Belang van Limburg

Mediahuis

10.000-50.000

Metro België

Mass Transit Media

10.000-50.000

De Tijd

Mediafin

5.000-10.000

DM Tv app

De Persgroep Publishing

1.000-5.000

Als we kijken naar de applicaties verbonden met periodieke bladen, dan zien we dat de apps Joepie, Knack en Magstore de populairste zijn met 10.000-50.000 installaties. Bij Joepie gaat dit om een gratis app, het tijdschrift kan niet aangekocht worden via de app. De app van Knack is wel een app die aankopen van het digitale weekblad biedt. Magstore is de app van de Sanoma, via dewelke alle digitale Sanomamagazines verkocht worden. Story, Humo en Feeling hebben daarnaast ook een eigen app.

Het is opvallend dat de Knack.be app die gratis artikels aanbiedt, minder vaak gedownload wordt dan de Knack app die aankoop van digitale nummers biedt.

Tabel 95: Aantal installaties applicaties periodieke bladen via Google Play

Naam applicatie

Groep

Aantal installaties juli 2015

Humo's tv gids

Humo nv

50.000-100.000

Joepie

De Persgroep Publishing

10.000-50.000

Knack

Roularta Media Group

10.000-50.000

Magstore

Sanoma Media Belgium nv

10.000-50.000

Humo

Humo nv

5.000-10.000

Knack.be

Roularta Media Group

5.000-10.000

Rondom

Mediahuis

5.000-10.000

Dag Allemaal

De Persgroep Publishing

1.000-5.000

Datanews

Roularta Media Group

1.000-5.000

Eos Wetenschap

Uitgeverij Cascade

1.000-5.000

Feeling feel.it

Sanoma Media Belgium nv

1.000-5.000

For Girls Only

Uitgeverij Cascade

1.000-5.000

Krant van West-Vlaanderen

Roularta Media Group

1.000-5.000

Sport/voetbalmagazine

Roularta Media Group

1.000-5.000

Story

Sanoma Media Belgium nv

1.000-5.000

Trends

Roularta Media Group

1.000-5.000

Plus Magazine

Roularta Media Group

100-500

Primo TV gids

Uitgeverij Cascade

100-500

The Daily Trends

Roularta Media Group

100-500

TV Familie

De Persgroep Publishing

100-500

Vacature magazine

De Persgroep Publishing

100-500

Goed Gevoel

De Persgroep Publishing

50-100

Wat radio betreft, zijn er heel wat verschillende apps die een overzicht van Vlaamse internetradio's aanbieden. Daarnaast biedt de VRT met de Radioplus app sinds oktober 2014 een app via dewelke haar eigen radiostations kunnen worden beluisterd. Qmusic is het enige radiostation met een eigen app.

Tabel 96: Aantal installaties applicaties radio via Google Play

Naam applicatie

Groep

Aantal installaties juli 2015

Qmusic

Medialaan

50.000-100.000

Radioplus

VRT

10.000-50.000

Er zijn tot nu toe weinig TV apps waarmee effectief TV gekeken kan worden, hoewel voorspeld wordt dat dit wel eens de toekomst van televisie zou kunnen zijn.[141] Medialaan begint daar wel meer op in te spelen. Haar belangrijkste zender VTM heeft een app waar niet alleen fragmenten, maar ook volledige afleveringen van haar programma's kunnen bekeken worden. Daarnaast bestaat de VTM App ook uit een TV gids en zijn de apps VTM Nieuws en VTM Koken er in geïntegreerd.

De Stievie FREE app werd in augustus 2015 aangekondigd en wordt in het najaar van 2015 gelanceerd. Via deze app kunnen alle programma's van de zenders van Medialaan gratis bekeken worden, tot zes dagen nadat ze (lineair) zijn uitgezonden. De app van de betalende Stievie is sinds de aankondiging van Stievie FREE niet meer te downloaden op Google Play of App Store. Het is niet duidelijk of Stievie zoals het nu actief is (waar niet alleen programma's van Medialaan, maar ook van VRT en SBS kunnen herbekeken worden) blijft bestaan.

De VRT heeft met sporza.be en deredactie.be twee populaire apps, die vooral een mobiele versie van de website inhouden. Daarnaast biedt deredactie.be-app ook (delen van) uitzendingen van actualiteitsprogramma's zoals Van Gils & Gasten, De Zevende Dag of Villa Politica. De app van deredactie.be werd in februari 2015 gelanceerd.

De app van Njam! is enkel via App Store te downloaden, niet via Google Play.

Verschillende zenders hebben apps die met afzonderlijke programma's te maken hebben zoals bijvoorbeeld De Slimste Mens Ter Wereld van VIER, waar je zelf de quiz kan spelen. Kaatje van Ketnet heeft haar eigen app met spelletjes.

Er zijn verschillende apps onder de naam 'tv gids' die een overzicht geven van de tv-programmatie.

Tabel 97: Aantal installaties applicaties televisie via Google Play

Naam applicatie

Groep

Aantal installaties juli 2015

Yelo TV

Telenet

500.000 - 1.000.000

sporza.be

VRT

100.000-500.000

TV Overal

Proximus

100.000-500.000

VTM

Medialaan

100.000-500.000

VTM Nieuws

Medialaan

100.000-500.000

deredactie.be

VRT

50.000-100.000

Eén Teletekst

VRT

50.000-100.000

Stievie

Medialaan

50.000-100.000

VTM Koken

Medialaan

50.000-100.000

Ketnet Junior

VRT

10.000-50.000

VIER Recepten

SBS Belgium NV

10.000-50.000

VTMKZOOM

Medialaan

5.000-10.000

We kijken ook naar de apps van sociale media. Hier gaat het natuurlijk om wereldwijde installaties. We beschouwen enkel de sociale netwerken die ook in Vlaanderen erg populair zijn. De bedrijven Facebook en Google staan hier erg sterk: Google Plus, Facebook, Whatsapp, YouTube, en, op een afstand, Instagram halen het meest aantal installaties. Daarna volgen Twitter en Snapchat in de categorie van 100 tot 500 miljoen installaties. LinkedIn is het minst populaire sociale netwerk met 10 tot 50 miljoen installaties.

Tabel 98: Aantal installaties applicaties sociale media via Google Play

Naam applicatie

Groep

Aantal installaties juli 2015

Facebook

Facebook

1.000.000.000 - 5.000.000.000

Google plus

Alphabet via Google

1.000.000.000 - 5.000.000.000

Whatsapp

Facebook

1.000.000.000 - 5.000.000.000

YouTube

Alphabet via Google

1.000.000.000 - 5.000.000.000

Instagram

Facebook

500.000.000 - 1.000.000.000

Snapchat

Snapchat

100.000.000 - 500.000.000

Twitter

Twitter

100.000.000 - 500.000.000

Linkedin

LinkedIn

10.000.000 - 50.000.000

[138] BIPT, "Situatie van de elektronische communicatiesector 2014", 17 juli 2015, http://www.bipt.be/public/files/nl/21529/Situatie_van_de_elektronische_…, p 27-28.

[139] Descamps, Frederik, "Acht op tien apps wordt niet gedownload", De Morgen, 25 juli 2014.

[140] Riti, Lisa, What digital natives want: revenue models for informative smartphone-apps, ongepubliceerde masterthesis, Gent, 2015.

[141] Debackere, Jan, "Altijd iets op je tv-apps", De Morgen, 11 september 2015.