3.1.1.2. Analyse op basis van financiële gegevens

Door de verregaande vormen van verticale en crossmediale integratie is het niet mogelijk financiële gegevens te presenteren voor de verschillende segmenten van de waardeketen. De financiële gegevens slaan namelijk op alle activiteiten van de onderneming en niet enkel op de radio-omroepactiviteiten.

Er wordt in dit rapport een onderscheid gemaakt tussen publieke en private omroeporganisaties.

De tabel en grafiek voor publieke omroeporganisaties geven enkel de financiële situatie van de VRT nv weer aangezien deze de enige speler is in deze categorie.

Tabel 55: Financiële gegevens 2014 publieke landelijke radio

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Ondernemings-

naam

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

VLAAMSE

RADIO EN

TELEVISIE-

OMROEP-

ORGANISATIE

210.034.154

375.426.422

444.217.847

451.495.084

-16.975.

244

-13.932.

777

2.289

Figuur 36: Evolutie gemiddelde waarden 2005 – 2014 publieke landelijke radio - tekstuele beschrijving figuur 36

Evolutie gemiddelde waarden 2005 – 2014 publieke landelijke radio

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Er zit weinig evolutie in de bedrijfsopbrengsten van de publieke radio-omroeporganisatie. Ze volgen de evolutie van de consumptieprijzen niet. Dat valt deels te verklaren doordat de dotaties voor de VRT nv voor langere periodes vastgelegd worden.

Er is wel duidelijk een voortdurende daling van het aantal werknemers.

Deze grafiek toont de evolutie van de waarden t.o.v. 2005. Aangezien de startwaarde voor de bedrijfswinst en winst voor belastingen in 2005 negatief was, geeft de grafiek een "gespiegeld" beeld. Zo kan de "piek onder nul' worden verklaard doordat het verlies van 2006 in 2007 sterk daalde (en er toen dus winst gemaakt werd).

De opsplitsing tussen de financiële gegevens van radio en televisie kan niet exact gemaakt worden. De VRT nv geeft echter in haar jaarverslag aan hoe de kosten tussen de verschillende mediaplatformen worden verdeeld. Voor radio bedroeg het aandeel in de kosten voor 2014 20,3% (t.o.v. 21% in 2013).[99]

Tabel 56: Financiële gegevens 2014 private landelijke radio

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Ondernemings-

naam

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

MEDIALAAN

75.244.167

198.155.

490

247.124.

380

307.039.761

41.718.503

38.200.969

541

JOE FM

16.494.259

17.462.414

8.718.113

9.149.695

4.006.094

4.140.968

10

VLAANDEREN EEN

-5.598.739

4.571.429

8.444.050

8.479.175

621.991

514.376

19

Figuur 37: Evolutie gemiddelde waarden 2005 – 2014 private landelijke radio - tekstuele beschrijving figuur 37

Evolutie gemiddelde waarden 2005 – 2014 private landelijke radio

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Ook bij de interpretatie van de grafiek met de evolutie van de waarden voor private landelijke radio-omroeporganisaties dient opgemerkt te worden dat de activiteiten van Medialaan naast radio ook tv omvatten.

De gemiddelde bedrijfsopbrengsten en aantal werknemers van de private landelijke radio's kenden sinds 2005 een lichte daling. De gemiddelde bedrijfswinst en winst voor belastingen was onderhevig aan sterke schommelingen.

[99] VRT nv, "Jaarverslag 2014", p.153