3.1.1.1. Verticale, horizontale en crossmediale integratie
Met uitzondering van een aantal gastprogramma's verzorgen de meeste radio-omroeporganisaties de productie van hun eigen programma's. Radiozenders zijn dan ook verticaal geïntegreerde ondernemingen.
Voor de reclameregie en omroepsignaaltransmissie doen sommige radio's wel beroep op andere ondernemingen.
Wat betreft de horizontale integratie zijn er op landelijk vlak zeer weinig spelers en is er dus hoge concentratie. Op lokaal vlak zijn er in totaal veel spelers, maar aangezien ze elk actief zijn binnen kleinere zendgebieden, kunnen we toch vaak van een geografisch monopolie spreken.
Er bestaat een grote mate van crossmediale integratie: VRT en Medialaan bieden nog tal van andere producten en diensten aan die losstaan van de radiomarkt.
Lokale radio's zijn in het merendeel van de gevallen veel minder crossmediaal geïntegreerd en focussen veeleer op radio-omroepactiviteiten, hoewel sommige lokale radio's gelinkt zijn aan lokale reclamebureaus.
Door de overstap van de Story FM radio's is de mate van crossmediale concentratie in 2015 afgenomen: de link met andere Sanomaproducten is hierdoor verdwenen.