3.1.1.3. Analyse op basis van luistercijfers

De marktverhoudingen tussen de verschillende radio-omroeporganisaties kunnen ook geschetst worden aan de hand van luistercijfers. Deze worden door het CIM in "golven" geregistreerd.

Volgens de meest recente CIM-cijfers (golf 2015-2) zijn de marktaandelen tussen de verschillende Nederlandstalige zenders als volgt verdeeld:

Figuur 38: Marktaandeel per zender - Golf 2015-2 - tekstuele beschrijving figuur 38

Marktaandeel per zender - Golf 2015-2

Bron: CIM, geconsulteerd op 20/08/2015

Net zoals de afgelopen jaren blijkt uit bovenstaand diagram dat Radio 2 (goed voor ongeveer een derde van de luisteraars) en QMusic dagelijks het grootste aantal luisteraars weten te bereiken in Vlaanderen. Studio Brussel en MNM namen in 2015 ongeveer gelijke derde en vierde posities in.

Ook door middel van de luistertijd kan de populariteit van een zender geduid worden. De luistertijd voor radio verschilt van zender tot zender. Dit wordt aangetoond in Figuur 39: Gemiddelde luistertijd per zender. De zender die in Vlaanderen per dag het langdurigst beluisterd wordt, is Radio 2. Lokale radio Minerva kan ook rekenen op een publiek dat gedurende een lange tijd afstemt op de zender. Derde in de rij is JOE fm.

Figuur 39: Gemiddelde luistertijd per zender – Golf 2015-2 - tekstuele beschrijving figuur 39

Gemiddelde luistertijd per zender – Golf 2015-2

Bron: bewerking van CIM

Over een langere periode worden gestage verschuivingen tussen de marktaandelen van de verschillende zenders genoteerd. Dit wordt voor de periode 2005-2015 weergegeven in Figuur 40: Evolutie marktaandelen radio. Over de jaren heen blijkt dat Nostalgie en QMusic een steeds groter marktaandeel verwerven. De aandelen van Radio 1 en Radio 2 nemen licht af. MNM zag zijn marktaandeel steeds kleiner worden, maar bij de laatste CIM meting won het terug terrein.

Figuur 40: Evolutie marktaandelen radio - tekstuele beschrijving figuur 40

Evolutie marktaandelen radio

Bron: bewerking CIM: 12+, Maandag-Zondag, 6-22h en VAR

Wanneer de evolutie van de verhouding tussen publieke en private radio wordt bekeken, blijkt dat het marktaandeel van publieke radio langzaam afnam in de periode 2005-2015. Vanaf 2009 was er tijdelijk een stabilisatie van de verhouding te zien waarbij de publieke radio's samen een marktaandeel tussen 67% en 69% behielden. Ondertussen daalde het aandeel verder tot 60%.

Figuur 41: Verhouding publieke versus private radio - tekstuele beschrijving figuur 41

Verhouding publieke versus private radio

Bron: bewerking CIM: 12+, Maandag-Zondag, 6-22h

Omdat er op de radio-omroepmarkt twee grote spelers zijn, leek het interessant om naast de C4 ook de C2 te berekenen, de som van de marktaandelen van VRT nv en Medialaan nv. In Figuur 42: Evolutie concentratie radio is te zien dat de concentratie op basis van deze methode bijzonder hoog is. De concentratiewaarde van C2 valt de laatste jaren nagenoeg samen met deze van C4. Sinds de opkomst van Nostalgie vormt zich een klein verschil tussen beide.

De HHI illustreert dat de verhouding tussen de groepen VRT nv en Medialaan nv veranderd is. Sinds de waarneming in 2005 is de index gedaald van 0,54 naar 0,42. Dit valt te verklaren door het toenemend marktaandeel van de Medialaanzenders ten koste van het aandeel van VRT nv.

Figuur 42: Evolutie concentratie radio - tekstuele beschrijving figuur 42

Evolutie concentratie radio

Bron: eigen berekening op basis van CIM-cijfers

Tabel 57: Concentratie-indexen op basis van de marktaandelen van de radiozenders voor de periode 2005-2015

jan-

mrt

05 -

Golf

7

sept-

dec

06 -

Golf

13

aug-

dec

07 -

Golf

15

jan-

mei

08 -

Golf

16

jan-

mei

09 -

Golf

18

jan-

mei

10 -

Golf

20

apr-

juni

11 -

Golf

2011-2

apr-

juni

2012

Golf

2012-2

apr-

juni

2013

Golf

2013-2

apr-

juni

2014

Golf

2014-2

apr-juni 2015 Golf 2015-2

C4

88%

87%

85%

91%

90%

89%

89%

89%

88%

90%

89%

C2

87%

87%

85%

89%

86%

83%

83%

81%

83%

84%

83%

HHI

0,5413

0,4759

0,4533

0,5021

0,4661

0,4421

0,4342

0,4231

0,4414

0,4502

0,4234

Bron: VRM op basis van informatie CIM