1.4.2. Reclameregies en mediacentrales

De meeste websites zijn "gratis" toegankelijk, d.w.z. dat de eindgebruiker geen betaling verricht die rechtstreeks naar de website-eigenaar terugvloeit. Een websitebeheerder moet zijn inkomsten dan ook grotendeels halen uit reclame. Gedeelten van de ruimte op websites worden vrijgehouden voor allerlei vormen van online reclame.

Er zijn verschillende vormen van online reclame zoals display advertising die op beeld, video en audio mikken en meer traditionele advertenties. Binnen display advertising wordt meer en meer video en interactiviteit geïntegreerd. Bedrijven kunnen ook zorgen dat hun eigen website zichtbaarder wordt bij zoekresultaten van zoekmachines via gesponsorde zoekresultaten en zoekmachineoptimalisatie. Reclame op mobiele websites en apps is in volle ontwikkeling. De grote variëteit brengt met zich mee dat enkele reclameregies zich gespecialiseerd hebben in internetreclame.

Een boomende trend is om online reclame op geautomatiseerde wijze te verhandelen, zogenaamd programmatic trading. Programmatic trading is het in real time verhandelen van digitale advertentieruimte die één specifieke surfer in één specifieke context zal bereiken. Onder andere dankzij cookies kan het profiel van een bezoeker van een pagina bepaald worden. De advertentieruimte op de pagina die aan deze specifieke bezoeker zal worden getoond, wordt vervolgens in real time verkocht op een soort van marktplaats voor online advertenties. In België is er sinds december 2014 IPADEX, een platform voor programmatic trading van IP. Haar portfolio bestaat echter enkel uit Franstalige websites.[49]

Het toenemend belang van internetreclame wordt gestaafd door de cijfers van IAB Europe. In hun AdEx Benchmark 2014 geven ze een overzicht van online reclame-investeringen in 27 Europese landen. Online reclame stijgt in Europa voor het vijfde opeenvolgende jaar. In 2014 viel er een groei te noteren van 11,8% in vergelijking met 2013, tot een totaal van 30,7 miljard euro. Vooral reclame op mobiele sites (+72,7%) en videoreclame (+39,3%) stegen enorm. In België groeide de online reclamemarkt in 2014 met 16%, online videoreclame groeide met 17%.[50]

In Tabel 35 wordt een overzicht gegeven van de ondernemingen die actief zijn op vlak van reclameregie voor websites.

Tabel 35: Reclameregies voor websites

Ondernemings-nummer

Onderneming

website

460102672

Proximus Skynet Advertising (business unit)

Auto55.be, autofans.be, autolive.be, autosalon.be, belgiumsoccer.be, meteoservices.be, skynet.be, twitch.tv, voetbalkrant.com, zoomin.tv, shazam for tv app, 2dehands.be, vroom.be, yahoo

440653281

De Persgroep Advertising (business unit)

demorgen.be, DM mobile, hln.be, HLN mobile, goedgevoel.be, Joepie mobile, nina.be

478190796

Golazo Media nv

Cycling.be, running.be, sport.be, jupilerproleague.be, en websites van individuele sporters (bv thibautcourtois.com)

471451177

Hi-Media Belgium bvba[51]

9maand.be, autoblog.be, autoscout24.be, belgianfootball.be, brusselsairport.be, cityplug.be, disney.be, fragland.be, gameonly.com, ik.be, kapaza.be, kinepolis.be, mappy.be, meetic.be, mijn-tv-gids.be, mountainbike.be, neckermann.com, newsmonkey.be, njam.tv, openingsuren.be, pronoweb.be, resto.be, routenet.be, sherpa.be, showbizzsite.be, skyrock.be, songteksten.be, springintveld.be, thomascook.be, utopolis.be, verkenner.be, viamichelin.be, vivat.be, wattedoen.be, wewomen.be

825533940

Humo Media Regie (business unit)

humo.be

450484727

IP Belgium nv

che.be, menzo.be, eoswetenschap.eu, bahamontes.be, primo.eu, demotorsite.be

439849666

Mediahuis Connect (business unit)

nieuwsblad.be, Het Nieuwsblad tablet, Het Nieuwsblad mobile, standaard.be, De Standaard tablet, De Standaard mobile, dS Avond, inmemoriam.be, gva.be, GvA tablet, GvA mobile, hbvl.be, HBvL tablet, HBvL mobile, hebbes.be, madeinkempen.be, madeinlimburg.be, madeinmechelen.be, madeinoostvlaanderen.be, koopjeskrant.be, immonot.be, gezondheid.be, wematch (dating.nieuwsblad.be), jobat.be, vier.be, vijf.be

432306234

Medialaan Digital nv

vtm.be, 2be.be, jim.be, vtmkzoom.be, vitaya.be, iwatch.be, qmusic.be, joe.be, anne.be

540779552

Minoc Media Services bvba

clickx.be, ZDNet.be, ITProfessional.be, shoot.be, belgiumdigital.com

809309701

Pebble Media nv[52]

canvas.be, cobra.be, een.be, focus-WTV.be, hvbl.be, hebbes.be, koopjeskrant.be, mnm.be, mtv.be, nickelodeon.be, radio1.be, radio2.be, sporza.be, stubru.be, studio100tv.be, tmf.be, ultratop.be, vandaag.be, zita.be, VRT radiospeler, flair.be, libelle.be, zappybaby.be, storymagazine.be, humo.be, teveblad.be, kieskeurig.be, feeling.be, studio100.be, njam.tv

426753973

Produpress Advertising cva

autogids.be, autowereld.be, actiefwonen.be, immoweb.be

534497219

Proxistore nv[53]

Auto55.be, zdnet.be, marieclaire.be, sport.be, zednet.be, vroom.be, nieuwsblad.be, trends.be, nest.be , zita.be, standaard.be, kw.be, knack.be, knackfocus.be, weekend.be, datanews.be, sport.be, trends.be, gva.be, hbvl.be

434278896

Roularta Media nv

knack.be, knackfocus.be, moneytalk.be, datanews.be, kanaalz.be, weekend.be, plusmagazine.be, trends.be, sport.be, streekpersoneel.be, autovlan.be, immovlan.be, focus-wtv.be, ikgabouwen.be, kw.be

462488872

Trustmedia België nv

tijd.be

Sinds 1 januari 2015 heeft Pebble Media de commerciële exploitatie van de portfolio van Beweb overgenomen. Beweb Regie verdwijnt als reclameregie voor websites, maar gaat verder als Beweb Data en biedt nieuwe diensten aan op de online reclamemarkt rond het beheer en de aanmaak van data.[54] Pebble Media nam vanaf 1 juni 2015 ook de reclameregie voor de websites van de Sanoma tijdschriften over.[55] De regie van de websites van de vroegere Concentra producten gva.be en hbvl.be wordt sinds 1 januari 2015 door Mediahuis Connect verzorgd, en niet langer door Pebble Media. Concentra is ook uit het aandeelhouderschap van Pebble Media gestapt, waardoor Telenet en VAR nu de enige aandeelhouders worden. Onder de naam "Brands4Brands" werken Belgacom Skynet Advertising en Pebble Media samen om packs te verkopen van advertenties.

Sinds oktober 2014 verzorgt Mediahuis Connect de online reclameregie voor Vier.be en Vijf.be.

Joepie.be is vanaf 29 april 2015 een subsite geworden van hln.be.

Het was op het moment van redactie nog niet bekend wie de reclameregie van de websites van P-magazine en Culinaire Ambiance op zich zal nemen na de overname door 't Seerenbosch /Mediageuzen.

Ook sociale mediasites halen hun inkomsten voornamelijk uit reclame. Wat hen interessant maakt voor bedrijven, is het feit dat ze heel wat weten over het profiel en surfgedrag van hun gebruikers. Die informatie laat hen toe om reclame steeds meer te personaliseren en tegen een hoge prijs te verkopen.

Door de populariteit van Amerikaanse (sociale netwerk)sites bij Vlaamse mediagebruikers vloeien advertentie-inkomsten naar deze Amerikaanse bedrijven. Een studie van Econopolis wees uit dat er van elke euro digitaal reclamegeld die in Vlaanderen wordt besteed, bijna 70 cent naar buitenlandse partijen zoals Google en Facebook gaat.[56]

Infofragment 8: Adblockers

Websites halen hun inkomsten voor een groot deel uit advertenties op hun webpagina's. Een bedreiging hiervoor zijn zogenaamde adblockers. Deze software kan je installeren als plug-in op je webbrowser en zorgt er voor dat advertenties weggefilterd worden. Er bestaan ook varianten voor mobiel gebruik. In België zou 12% van de surfers een adblocker gebruiken.[57]

In Duitsland spanden mediabedrijven zoals Zeit Online, Handelsblatt en RTL een rechtszaak aan tegen Eyeo, het bedrijf achter de meest populaire adblocker "Adblock Plus". Een uitspraak volgde in mei 2015 en stelde de mediabedrijven in hun ongelijk.

Ook in België beschouwen de online media adblockers als een grote bedreiging. Thierry Hugot, de voorzitter van de Online Professional Publishers Association (OPPA), riep op tot een gemeenschappelijk front tegen adblockers. Hij stelde onder meer voor om bezoekers met een adblocker de toegang tot nieuwssites te weigeren.[58] Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep, verkondigde dat hij juridische stappen overweegt.[59]

Op de site van de Franse krant L'Équipe of van de Britse omroep ITV kunnen surfers met een ingeschakelde adblocker geen video's meer bekijken. Bezoekers van de website van Bild met een adblocker krijgen zelfs geen gratis toegang meer tot de site: ze krijgen de keuze om hun adblocker uit te schakelen ofwel een abonnement te betalen om advertentievrij op de site te kunnen surfen. Op de technologiewebsite Tweakers.net, eigendom van De Persgroep, krijgen gebruikers met een adblocker een boodschap te lezen dat ze op deze manier Tweakers.net hun inkomsten ontnemen.

Bedrijven zoals Google, Microsoft en Amazon betalen Adblock Plus echter om ervoor te zorgen dat hun advertenties toch zichtbaar blijven.

[49] http://www.ipb.be/nl/new-media/content/ipadex

[50] IAB Europe, "Adex Benchmark 2014", 2015.

[51] De mobiele reclameregie van Hi-Media heet Mobvious.

[52] Pebble Media werd opgericht door Telenet, Concentra en VAR om de reclameregie te verzorgen van websites, mobiele sites en applicaties. Voor de volledige lijst kan doorverwezen worden naar de website van Pebble Media: http://www.pebblemedia.be/nl/pagina/websites. Sinds 2015 heeft Concentra haar belangen verkocht en zijn Telenet en VAR de enige aandeelhouders.

[53] Proxistore is gespecialiseerd in regionale en lokale online reclame via geolokalisatie. Roularta bezit 35,87% van de aandelen in deze onderneming.

[54] Pebble Media, "Pebble Media en Beweb: een verregaande samenwerking", 04/12/2014 http://www.pebblemedia.be/nl/nieuws/pebble-media-en-beweb-een-verregaande-samenwerking

[55] Pebble Media, "Sanoma en Pebble starten strategische samenwerking", http://www.pebblemedia.be/nl/nieuws/sanoma-en-pebble-media-starten-strategische-samenwerking

[56] Econopolis, "Vlaanderen Inc. De Vlaamse audiovisuele sector: 4 scenario's", 2014, p. 9.

[57] Deckmyn, Dominique, Adblockers kosten websites steeds meer geld, De Standaard, 2 september 2015, 2.

[58] Munster, Jean-François, Les éditeurs veulent contrer les logiciels antipubs, Le Soir, 2 april 2015, 13.

[59] Deckmyn, Dominique, Is dit het einde van 'gratis'?, De Standaard, 23 september 2015, 2.