KPI 34. De VRT is tegenover de mediagebruiker transparant over het gebruik en de aard van de publieke omroepalgoritmes.

Reeds enkele jaren geleden werd het gebruik van algoritmes in het privacybeleid verwerkt. Onze nieuwe inzichten rond de mogelijke werking van een publieke omroepalgoritme laat ons toe om dit nog beter te duiden aan de mediagebruiker. Daarom wordt de tekst in het privacy beleid over het algoritme verder uitgebreid. We spreken dan vooral over de opzet, werking en monitoring van het algoritme. Dit maakt deel uit van een bredere update van het privacy beleid.

In 2023 werkte VRT intensief mee aan de opzet van het Solid4Media project dat als doelstelling heeft om transparantie te bieden aan gebruikers over welke data wordt gebruikt door VRT voor personalisatie.

Daarnaast is men in 2023, in samenspraak met experten in gebruikservaring, begonnen met de analyse hoe en wanneer op VRT MAX aan de gebruikers transparantie kan worden geboden over personalisatie.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.