KPI 33. De VRT doet aan smaakverbreding via algoritmes en curatie. De impact daarvan wordt op continue basis gemeten.

De publieke omroep laat de Vlaming kennis maken met zijn divers aanbod en zet in op smaakverbreding. Dit wordt voor VRT MAX gemeten met een smaakscore, aan de hand van een smaakdefinitie. Het meten van de smaakscore is al operationeel.

Op basis van de smaakscore en de activiteitsgraad van mediagebruikers worden de gebruikers opgedeeld in vier gebruikersprofielen. VRT probeert algoritmisch en via curatie de smaakscore te verhogen.

Voor VRT NWS werd er in 2023 een smaakdefinitie ontwikkeld, maar het meten van de smaakscore is nog niet operationeel.. Op termijn wil VRT ook een smaakscore ontwikkelen voor VRT MAX en VRT NWS samen.

Eind 2022 was de gemiddelde smaakscore 28,77. Eind april 2023 steeg de gemiddelde smaakscore naar 34,7; dat had ook veel te maken met Het Verhaal van Vlaanderen en gerelateerd aanbod. Eind 2023 was de smaakscore gemiddeld 28,6.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.