KPI 17. De VRT versterkt haar digitaal bereik door in te zetten op meer geregistreerde gebruikers. Tegen 2025 streven we naar 1 op 2 Vlamingen als geregistreerde gebruikers (hebben dus een VRT-profiel).

Alle Vlaamse mediagebruikers kunnen gratis gebruik maken van het aanbod op de eigen digitale platformen van VRT. Voor een aantal toepassingen (zoals het aanbod-op-aanvraag op VRT MAX) dient de gebruiker zich te registreren met een profiel.

Het aantal geregistreerde gebruikers steeg van 3.383.300 VRT-profielen eind 2022 tot 3.662.544 eind 2023. Zo bedroeg het aandeel geregistreerde gebruikers ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen 54,7% en 63,0% ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen van dertien jaar of ouder. VRT bereikte reeds in 2022 de doelstelling om tegen 2025 de helft van de Vlamingen als geregistreerde gebruiker te tellen.

Kinderprofielen werden niet opgenomen in deze telling. Eind 2023 waren dit er 49.040.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.