KPI 16. KLAAR en Edubox of gelijkaardige initiatieven worden verdergezet en dragen ertoe bij dat de VRT op een toekomstgerichte manier en vanuit haar educatieve taak connecteert met een jonger publiek.

VRT zette in 2023 verder in op educatieve projecten die gericht zijn op jongere generaties. Door haar verschillende initiatieven voor onderwijs, zoals de thematische KLAAR en tal van EDUboxen, kon VRT vanuit haar educatieve taak uitvoeren.

VRT informeerde leerkrachten met een wekelijkse nieuwsbrief rond actualiteit over het onderwijs en audiovisuele content van VRT die aangewend kan worden als lesmateriaal. VRT werkt bovendien nauw samen met Het archief voor Onderwijs van meemoo om VRT-archief te ontsluiten naar leerkrachten. Daarnaast is VRT partner van Digiwijs, een consortium van onder andere imec, Brightlab en Mediawijs dat digitaal lesmateriaal promoot bij leerkrachten via een jaarlijks evenement.

Jongerenzender Ketnet lanceerde Planeet K, een beweging die een schooljaar lang (2023-2024) zal leven bij Ketnet en Ketnet Junior. In 2023 kwamen verschillende nieuwe programma’s aan bod waar duurzaamheid centraal stond, ook via spelletjes konden kinderen kennismaken met duurzaamheid en bijvoorbeeld leren sorteren met De Peetie Machine.

EDUbox

Doelpubliek van de EDUbox zijn leerlingen uit het secundair onderwijs en hun leerkrachten. De EDUbox is een educatief, digitaal en interactief pakket dat telkens een maatschappelijk relevant thema behandelt. De inhoud werd afgestemd op de eindtermen en het verwerven van sleutelcompetenties in het secundair onderwijs. Het educatief pakket gaf jongeren inzichten en faciliteerde kritisch denken. Bovendien stelt het jongeren in staat een eigen mening te vormen en te discussiëren.

Nieuwe boxen in 2023 waren: Cybersecurity, Ruimtelijk bewustzijn, Sexting, Nepnieuws, Politiek (naar aanleiding van de verkiezingen in 2024), Lezen en Energie. Om de EDUbox inhoudelijk op punt te stellen, bundelde VRT de krachten met verschillende partners zoals: imec, Brightlab, Digital for Youth, Mediawijs, Sensoa, De Ambrassade, Child Focus, het Vlaams Parlement en VITO. De EDUboxen werden aangeboden aan leerkrachten via de VRT-kanalen, Smartschool en KlasCement.

EDUbox ging internationaal. Binnen het project EDUmake, maakten internationale partners zoals de NTR van Nederland en de universiteit van Zagreb een aantal EDUboxen. Zowel in Nederland als Kroatië kunnen leerkrachten hun leerlingen informeren en voorbereiden op de Europese verkiezingen door de EDUbox Politiek.

KLAAR

Met KLAAR van VRT NWS bood de publieke omroep educatieve uitlegvideo’s met actueel materiaal over een specifiek thema, gericht op leerlingen van het secundair onderwijs. Leerkrachten kunnen de video’s aanwenden als lesmateriaal, om te werken rond nieuws en om discussie in de klasgroep te stimuleren. Volgende thema’s kwamen in 2023 aan bod: Online seksualiteitsbeleving versus realiteit, sexting, de rol van omstaanders bij grensoverschrijdende sexting, misbruik door AI en ‘wat is geld?’.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.