KPI 24. Elk aanbodsmerk maakt een informatieaanbod op maat van de gebruikers van haar aanbod.
Het kwalitatieve informatieaanbod van VRT was in 2022 gediversifieerd opgebouwd en afgestemd op de doelgroepen van de verschillende aanbodsmerken.
Eén
De kijker van Eén kon dagelijks rekenen op diverse journaals (13 uur, een update rond 18 uur, 19 uur, Laat en extra uitzendingen bij grote nieuwsgebeurtenissen) en wekelijks op De zevende dag (met aandacht voor politiek, maatschappelijke evoluties, cultuur en sport), het economisch magazine De markt en rechtstreekse verslaggeving vanuit het Vlaams en het Federaal Parlement (Villa Politica). Ook in andere programma’s werd informatie verstrekt zoals in Over eten (rond voedingsthema’s) en Factcheckers (dat stellingen checkte die bij het publiek de ronde doen).
Canvas
Canvas focuste zich op duiding bij nieuwsgebeurtenissen en maatschappelijke evoluties, met interviews en reportages in Terzake, debat in De afspraak en De afspraak op vrijdag (over politieke evoluties) en reportages over buitenlandse ontwikkelingen in Vranckx. Canvas bood nog andere informatieve programma’s, zoals de docureeks Syrië, de giftige oorlog (dat het gebruik van chemische wapens in Syrië onderzoekt) en Fake news & ik (over de mechanismen van fake news en de impact ervan op ons leven).
Ketnet
Karrewiet bracht elke dag nieuws op kindermaat, op tv, Ketnet.be, de Ketnet-app en VRT MAX maar ook met aangepaste berichten op TikTok en reportages op YouTube. De week van Karrewiet bood een weekoverzicht van de belangrijkste nieuwsberichten. Ket & Doc bood kinderdocumentaires waarin waargebeurde verhalen bekeken worden vanuit de ogen van een kind. Naar aanleiding van het WK Voetbal publiceerde Ketnet verschillende uitlegvideo’s op diverse digitale platformen (onder andere over Qatar en kritiek op Qatar).
Radio 1
Radio 1 bood naast de nieuwsuitzendingen op het uur ook elk halfuur een nieuwsbulletin tijdens de ochtend- en avondspits. Het duidingsprogramma De ochtend werd dagelijks uitgezonden. Het duidingsaanbod van De wereld vandaag (dat op weekdagen werd uitgezonden) werd vanaf het najaar aangevuld met een nieuw programma: Voorproevers (van maandag tot en met donderdag) dat ruimte bood voor lange gesprekken met een gast (over wetenschap, literatuur, theater, cultuur, enzovoort). Ook andere programma’s zetten, op hun manier, in op informeren, zoals Het uur van de waarheid (dat inging op fake news en propaganda) en Nieuwe feiten (dat duiding gaf bij kleine nieuwsberichten).
Radio 2
Binnen het nieuwsaanbod van Radio 2 ging ruim aandacht naar nieuwsgebeurtenissen uit de regio’s, onder meer met zeven ontkoppelde nieuwsuitzendingen (per regio) per dag. In andere Radio 2-programma’s werd de luisteraar ook geïnformeerd, zoals in Spits en het consumentenprogramma De inspecteur (dat bijvoorbeeld ook een belastingspecial-reeks uitzond).
MNM
Als jongerenzender bood MNM nieuwsuitzendingen op maat van jongeren. Nieuwsberichten werden ook opgenomen in Gillis & Govaerts en De grote Peter Van de Veire ochtendshow en (vanaf 19 april 2022) in Kawtar & Keyaert. De Instagrampagina van MNM deelt ook de NWS NWS NWS-nieuwsberichten die gericht zijn naar jongeren. De web-uitzending #BelRiadh (zie VRT NWS) werd gemaakt in samenwerking met Generation M, de behandelde onderwerpen kwamen daarbij ook aan bod in Gillis & Govaerts.
Studio Brussel
De luisteraars van Studio Brussel konden elk uur (en tijdens de spitsuren elk halfuur) luisteren naar een nieuwsuitzending die op hen afgestemd was.
Klara
Klara bleef, naast de nieuwsuitzendingen, dagelijks een overzicht brengen van de krantencommentaren (ook beschikbaar als podcast). Espresso en Pompidou brachten nieuws uit de Vlaamse en internationale cultuursector en gaven ruimte voor gesprekken met experten rond actuele thema’s (zoals over de bedreiging van erfgoed en cultuur door de oorlog in Oekraïne), Music Matters focuste dan weer op muzieknieuws.
VRT MAX
De mediagebruiker kon de informatieprogramma’s van Eén, Canvas en Ketnet (her)bekijken op de momenten die het beste pasten (idem voor #BelRiadh). VRT MAX promootte geregeld programma’s die aansloten bij een actuele gebeurtenis (zoals de oorlog in Oekraïne en de dood van Queen Elisabeth).
VRT NWS
De VRT-nieuwsdienst was de leverancier van het journalistieke nieuws- en duidingsaanbod voor de VRT-aanbodsmerken. VRT NWS vernieuwde zijn nieuwswebsite Vrtnws.be en de VRT NWS-app. De focus kwam, waar het kon, nog meer te liggen op video- en audio-fragmenten. De online platformen brachten geregeld live uitzendingen over nieuwsgebeurtenissen en duiding bij de actualiteit. #BelRiadh was een onlineprogramma waarbij in interactie werd gegaan met de mediagebruiker over thema’s die leven in de samenleving. Het online nieuwsplatform nam vrijwel dagelijks ook berichten over van Bruzz. In september lanceerde VRT NWS een podcast Het kwartier waarbij elke weekdag drie nieuwsverhalen werden toegelicht. Op sociale media publiceerde VRT NWS ook eigen berichtgeving, onder meer met Karrewiet op TikTok (voor kinderen) en NWS NWS NWS op Instagram (voor jongeren).
Sporza
Sporza focuste zich op nieuws en duiding uit de sportwereld. Dat gebeurde op radio, televisie, Sporza.be en de Sporza-app. Ook op sociale media deelde Sporza sportnieuws.
De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.
- ‹ KPI 23. De VRT maakt minstens 15 diepgravende onderzoeksjournalistieke verhalen per jaar.
- Omhoog
- KPI 25. Minstens 55% met groeipad naar 65% tegen het einde van de beheersovereenkomst van de items op VRT NWS (app en website) is duidelijk gerelateerd aan audio- en/of video-aanbod, uitgezonderd items over geschiedenis, cultuur, wetenschap en fact checks ›