KPI 25. Minstens 55% met groeipad naar 65% tegen het einde van de beheersovereenkomst van de items op VRT NWS (app en website) is duidelijk gerelateerd aan audio- en/of video-aanbod, uitgezonderd items over geschiedenis, cultuur, wetenschap en fact checks

Audio- en video-aanbod produceren en verspreiden vormden de kern van het VRT-nieuwsaanbod. Om de mediagebruiker ook online goed te kunnen bedienen, werd dat aanbod ook ondersteund met tekst. ’Kleinere’ nieuwsberichten werden bijna uitsluitend in tekstvorm aangeboden. De nieuwsdienst koos er ook voor om bij sommige thema’s duiding en analyse aan te bieden in tekstvorm, maar ook dan werd dit vaak ondersteund door audio of video.

Op basis van continue, geautomatiseerde metingen volgde de VRT-nieuwsdienst nauwgezet op dat het merendeel van de nieuwe items op de VRT NWS-website en -app ook een audio- en/of videofragment bevatte. In elke maand van 2022 was het aandeel van de items met audio en of video (zowel op de website als in de app) boven de opgelegde 55%-norm (In januari: 86,7%, in februari: 89,7%, in maart: 89,0%, in april: 86,6%, in mei: 82,6%, in juni: 81,6%, in juli: 80,0%, in augustus: 82,4%, in september: 80,4%, in oktober: 78,5%, in november: 81,7% en in december: 81,2%).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.