1.3.2 Aggregatie: uitgevers

De uitgeverij fungeert als aggregator voor de verschillende kranten- en tijdschriftentitels. Uitgeverijen kunnen, naast de verkoop van hun product, op verschillende manieren inkomsten genereren: via de verkoop van reclame, branded content, abonnementen, evenementen, lidmaatschappen en merchandising.

INFOFRAGMENT 14: UITGEVERSRECHT KOMT ER

Het Europees Parlement stemde op 12 september 2018 voor het voorstel voor een nieuwe Auteursrechtrichtlijn. In juli 2018 stemde het Parlement nog tegen het voorstel. Er werd nu een aangepast versie van artikel 11 (‘link taks’) en artikel 13 (‘upload filters’) aangenomen. Deze Richtlijn bevat een uitgeversrecht. Dit biedt nieuwsuitgevers een fundament om overeenkomsten met derden te sluiten over digitaal hergebruik van journalistieke producties. Dit zou uitgevers helpen in hun onderhandelingen met grote techspelers. Websites zoals Google News, die nieuws van verschillende bronnen verzamelen, zouden hiervoor in de toekomst dan uitgevers moeten betalen. Uitvoerende kunstenaars, muziek- en filmproducenten en omroeporganisaties beschikken al over een vergelijkbaar naburig recht. Het Europees Parlement wilt hiermee de diversiteit van nieuwscontent en de toekomst van kwaliteitsvolle journalistiek in Europa helpen verzekeren.[111] Critici wijzen er echter op dat het invoeren van de richtlijn de technologiespelers nog machtiger maakt en indruist tegen de vrijheid van meningsuiting. De richtlijn zorgt er bijvoorbeeld voor dat spelers als YouTube rechtstreeks aansprakelijk zijn wanneer het auteursrecht geschonden wordt. Dit betekent dat ze preventief alle inhoud die gebruikers uploaden, moeten screenen en weren indien nodig.

In een volgende stap moet het parlement nu een compromis over de wettekst bereiken met de Europese Raad en de Europese Commissie. De definitieve versie van de Richtlijn wordt begin 2019 verwacht.

1.3.2.1         Uitgeverijen van dagbladen

In Vlaanderen verschijnen dagelijks zeven betalende dagbladen. Twee dagbladen hebben naast de hoofdversie ook een ‘kopblad’, dat enkel qua titel verschilt van het hoofdblad. Het gaat om De Nieuwe Gazet (kopblad van Het Laatste Nieuws) en De Gentenaar (kopblad van Het Nieuwsblad). Elk dagblad heeft ook een digitale editie, een nieuwswebsite en is aanwezig op sociale media.

Door de grote verspreiding en hun toegankelijke presentatie worden Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad aangewezen als “populaire bladen”. De Standaard en De Morgen worden vaak geclassificeerd als “kwaliteitskranten”.

De Tijd, hoewel gespecialiseerd in economische berichtgeving, levert ook inspanningen in de richting van algemenere berichtgeving en zou dan ook tot de categorie van “kwaliteitskranten” gerekend kunnen worden. In haar beslissing van mei 2017 met betrekking tot de uitbreiding van de activiteiten van Mediahuis nv, rekent de Belgische Mededingingsautoriteit De Tijd tot een aparte categorie ‘zakenkranten’.[112]

Ten slotte zijn er nog twee regionale dagbladen, namelijk Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Beide kranten brengen veel regionaal nieuws en delen bepaalde redactionele inhoud, zoals bijvoorbeeld buitenlandverslaggeving.

De krantenuitgevers selecteren de informatie die zal verschijnen, zorgen voor een lay-out en voor het drukken.

De Vlaamse dagbladen worden uitgegeven door drie uitgeverijen (tabel 28). Als er naar de aandeelhoudersstructuur van de uitgeverijen wordt gekeken (zie hoofdstuk 2), dan zien we dat er tot voor kort slechts twee bedrijven actief waren in de (betalende) krantensector in Vlaanderen, met name Mediahuis en De Persgroep Publishing/Medialaan. Momenteel zijn er echter drie bedrijven actief, doordat op 6 maart 2018 de overname van de 50%-participatie van De Persgroep in Mediafin (Franstalige uitgever Rossel & Cie is eigenaar van de andere helft) door Roularta werd goedgekeurd door de Belgische mededingingsautoriteit.[113]

Op 2 oktober 2017 werd er een transactie aangekondigd waarmee Roularta haar aandelen in Medialaan zou overdragen aan De Persgroep. Daarmee zou Medialaan integraal deel gaan uitmaken van De Persgroep. In ruil verwerft Roularta de participatie van De Persgroep in Mediafin.

De overname van de 50%-participatie van Roularta in Medialaan door De Persgroep werd op 6 december 2017 aangemeld bij de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA). Deze transactie werd op 22 december goedgekeurd via een vereenvoudigde procedure.[114] Op 1 februari 2018 werd er aangekondigd dat Medialaan en De Persgroep Publishing (100%-dochterbedrijf De Persgroep) samensmelten tot één mediabedrijf. De gefuseerde onderneming krijgt ook een nieuwe naam, maar die is nog niet bekend. Intern wordt de projectnaam VIA gebruikt. Het zal gaan om een zuiver mediabedrijf.

Eind maart 2018 raakte bekend dat alle nieuwsredacties (Het Laatste Nieuws, HLN.be, De Morgen, Humo, Dag Allemaal en VTM Nieuws) van De Persgroep Publishing en Medialaan gaan samenwerken in News City, dat in 2019 een gebouw zal betrekken in Antwerpen achter het station.[115] De drukkerij (het Eco Print Center in Lokeren) en de informaticadiensten worden wel geen deel van het nieuwe fusiebedrijf van De Persgroep Publishing en Medialaan. De operationele en industriële activiteiten blijven zo onder de koepel van De Persgroep. De afsplitsing vindt plaats omdat de print- en IT-activiteiten ook van nut kunnen zijn voor de Nederlandse en Deense tak.[116]

Naam

Ondernemingsnummer

Aanbod

De Persgroep Publishing nv

403506340

De Morgen

Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet

Mediahuis nv

 

 

 

439849666

De Standaard

Gazet van Antwerpen

Het Belang van Limburg

Het Nieuwsblad/De Gentenaar

Mediafin nv

404800301

De Tijd

Tabel 30: Uitgeverijen betalende dagbladen

Verschillende nationale dagbladen hebben ook regionale edities. In de tabel hieronder geven we een overzicht van het aantal edities. Die edities zijn voor het grootste deel hetzelfde, enkel de regionale katern verschilt. Digitale abonnees kunnen meerdere edities raadplegen.

Dagblad

Aantal regionale edities

De Morgen

1 nationale editie

De Standaard

5

De Tijd

1 nationale editie

Gazet van Antwerpen

3

Het Belang van Limburg

7

Het Laatste Nieuws

24

Het Nieuwsblad

16

Tabel 31: aantal regionale edities nationale kranten

Bron: Gopress.be

Vlaamse Nieuwsmedia is de associatie van de Vlaamse nieuwsuitgevers. Haar doel is de promotie van de nieuwsindustrie als innovatieve en duurzame groeisector met een bijzondere culturele en economische waarde en de bevordering van de economische, commerciële en financiële belangen van de bedrijven die ze vertegenwoordigt.

Naast de betalende kranten, is er ook de gratis krant Metro, die vijf keer per week verschijnt (in de vakantieperiodes slechts twee keer per week). Metro is eigendom van Mass Transit Media, een joint-venture tussen Mediahuis en Rossel. Vanaf januari 2018 wordt de journalistieke productie deels door nieuwsagentschap Belga verzorgt. De pagina’s over cultuur en vrijetijd worden nog intern gemaakt.[117]

Naam

Ondernemingsnummer

Aanbod

Mass Transit Media

472432659

Metro

 Tabel 32: Uitgeverijen gratis dagbladen

1.3.2.2        Uitgeverijen van tijdschriften

Er bestaat in Vlaanderen een gevarieerd aanbod van honderden periodieke bladen, uitgebracht door verschillende uitgeverijen. Tijdschriften kunnen in verschillende categorieën ondergebracht worden. Magazinefederatie We Media groepeert bladen naargelang hun inhoud. We Media onderscheidt onder meer publieksbladen, vakbladen, web, apps en mobile van kranten- en magazinenieuwssites, huis-aan-huisbladen, gratis kranten & gratis magazines, ledenbladen en socio-culturele magazines.[118]

In wat volgt, wordt ingegaan op de publieksbladen. Gratis huis- aan huisbladen worden apart behandeld onder het onderdeel ‘gratis pers’.

Omdat het onmogelijk is de volledige markt voor publieke tijdschriften overzichtelijk op te nemen in dit rapport, bevat Tabel 33 een selectie van de belangrijkste uitgeverijen van publieksbladen in Vlaanderen en de titels die ze uitgeven. De selectie is gebaseerd op de aangesloten leden van Febelmag, de Federatie van de Belgische Magazines, en werd verder aangevuld met enkele andere populaire periodieke bladen. Sommige periodieke bladen zijn bijlagen van kranten. Ze zijn hier ook opgenomen omdat ze wel degelijk concurreren met andere periodieke bladen (vooral wat advertentie-inkomsten betreft) en soms los van de krant gedistribueerd worden. Roularta en Minoc Data Services verdelen ook enkele vakbladen, deze zijn voor de volledigheid ook in de tabel opgenomen.

De markt voor periodieke publieksbladen is een krimpende markt en kent een groot verloop. Er verschijnen nieuwe titels, er verdwijnen bestaande titels of titels veranderen van eigenaar.

De magazinemarkt probeert meer en meer crossmediaal te zijn, maar dit verloopt stroef. Het magazinegevoel wordt doorgetrokken op andere platformen zoals de website en sociale media. In het verleden trad Sanoma het opvallendst in het voetlicht met een aantal crossmediale initiatieven zoals Story FM en Libelle TV, maar gezien de herstructureringen zijn deze activiteiten afgestoten. Ook het crossmediale initiatief Vitaya magazine van Medialaan stopte en ging op in het magazine Goed Gevoel.

De convergentie tussen het papieren en digitale medium verloopt minder vlot bij de magazines dan bij de kranten. Er worden beduidend minder digitale edities van tijdschriften verkocht, die je dan op tablet, smartphone of pc kan lezen.

Sinds de publicatie van het vorige Mediaconcentratierapport in het najaar van 2017 waren er opnieuw enkele wijzigingen.

De 50%-participatie van De Persgroep in Mediafin (Franstalige uitgever Rossel & Cie is eigenaar van de andere helft) werd overgenomen door Roularta. Op 6 maart 2018 werd dit goedgekeurd door de mededingingsautoriteit.[119]

Op 16 januari 2018 werd er een transactie aangekondigd waarbij Roularta enkele bladen van Sanoma België koopt. Het gaat om Libelle/Femme d’Aujourd’hui, Flair, Feeling/Gael, La Maison Victor, Communiekrant, Loving You, Zappy (veranderde later van naam naar Libelle Mama), Kids Only en She Deals. Roularta verkoopt daarnaast de titel Ik ga Bouwen/Je vais Construire aan Sanoma. Deze transactie werd op 29 juni 2018 goedgekeurd door de BMA.[120]

Minoc Media Services, de uitgever van zakelijke IT-bladen als Clickx en PC Magazine, maakte in april 2018 een doorstart onder de naam Minoc Data Services. Klanten van het papieren magazine PC Magazine, dat verdween, werden naar Techpulse Premium geloodst, een betalende versie van het online merk Techpulse, dat het in 2016 lanceerde.[121]

29 juni 2018 raakte bekend dat De Persgroep Publishing/Medialaan met het Nederlandse mediabedrijf Audax een akkoord heeft gesloten om de Belgische uitgeverij Cascade over te nemen.[122]

Uitgeverij

Ondernemings-nummer

reclameregie

Publicatie

Frequentie

De Persgroep Publishing nv

403506340

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Intern

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dag Allemaal/Expres

weekblad

 

DM Magazine

weekblad

 

Goed Gevoel

maandblad

 

 

 

 

Het Hofjournaal

trimestrieel

 

Humo

weekblad

 

Nina

weekblad

 

Story

weekblad

 

TeVe-Blad

weekblad

 

TV Familie/Blik

weekblad

 

Vacature

weekblad

Drukkerij en Uitgeverij Halewijn nv

405998646

Extern

(Trevi Plus bvba

807842427)

Kerk en Leven

weekblad

Edition Maglife bvba

821495770

Intern

Fifty & Me Magazine

4 nummers per jaar

Edition Ventures nv

 

437339742

 

Intern

 

Actief Wonen

8 nummers per jaar

Villas

Halfjaarlijks

Elle Decoration

10 nummers per jaar

Edition Ventures Woman nv

480152077

Intern

Elle

 

maandblad

Marie-Claire

maandblad

Mediafin nv

404800301

 

 

Intern

De Belegger

weekblad

Netto

maandblad

Pulse

trimestrieel

 

Sabato

weekblad

Mediageuzen nv

446586614

Intern

Culinaire Ambiance

Maandblad

Mediahuis nv

439849666

Intern

Check!

weekblad

Mark Magazine

Trimestrieel

CittA

weekblad

CITY

semestrieel

De Standaard Magazine

weekblad

dS Weekblad

weekblad

De Markt

weekblad

 

 

Hallo

weekblad

Het Nieuwsblad magazine

weekblad

Sjiek

weekblad

Minoc Data Services bvba[123]

693678870

 

 

Intern

 

 

 

Clickx Magazine

maandblad

 

Shoot

tweemaandelijks

 

Smart Business

tweemaandelijks

Produpress nv

426753973

 

 

Intern

 

Autogids

tweewekelijks

Autowereld

maandblad

Miles

driemaandelijks

Psycho Media Belgium nv[124]

426759715

Intern (Edition Ventures)

Psychologies

11 nummers per jaar

rekto:verso vzw

862153915

Intern

rekto:verso

4 nummers per jaar

Roularta Healthcare nv

 

 

 

422398673

 

 

 

Intern

 

 

 

Artsenkrant

weekblad

Belgian Oncology News

7 nummers per jaar

De Apotheker

tweewekelijks

HealthCare Magazine

tweemaandelijks

Roularta Media Group nv

434278896

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Intern

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Communiekrant

jaarlijks

 

Bodytalk

9 nummers per jaar

 

Datanews

maandelijks

 

Fiscoloog

wekelijks

 

Grafisch Nieuws

10 nummers per jaar

 

Feeling (met submerken Feeling City en Feeling Gold)

Maandblad

 

Knack

weekblad

 

Knack Extra

9 nummers per jaar

 

Knack Focus

weekblad

 

Knack Weekend

weekblad

 

Krant van West-Vlaanderen[125]

weekblad

 

M&C

driemaandelijks

 

Nest

10 nummers per jaar

 

Sport/ Voetbalmagazine

weekblad

 

Sterck Magazine

5 nummers per jaar

 

Trends

weekblad

 

Trends Style

8 nummers per jaar

 

Verpakking- en Labelmagazine

driemaandelijks

Flair

Weekblad

Kids Only

semestrieel

La Maison Victor

tweemaandelijks

Libelle

weekblad

Libelle Lekker!

weekblad

Libelle Mama[126]

maandelijks

Loving You

jaarlijks

Sanoma Media Belgium nv

404802477

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Intern

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ariadne at Home

13 nummers per jaar

 

Ik ga Bouwen

Maandblad

 

Feeling Wonen

10 nummers per jaar

 

Stijlvol Wonen

8 nummers per jaar

 

 

 

 

vtWonen

13 nummers per jaar

 

Wonen Landelijke Stijl

tweemaandelijks

Senior Publications nv[127]

432176174

Extern (Roularta)

Plus Magazine

maandblad

Tertio Millennio cvba

467287404

Extern

(Trevi Plus bvba

807842427)

Tertio

weekblad

Uitgeverij Cascade nv[128]

 

 

 

 

 

 

454679283

 

 

 

 

 

 

Extern

(Mag Advertising nv

0824622239)

 

 

 

 

 

Bahamontes

trimestrieel

Eos Geschiedenis

semestrieel

Eos Psyche & Brein

tweemaandelijks

Eos Wetenschap

maandblad

For Girls Only

maandblad

Motoren & Toerisme

maandblad

Primo magazine en TV gids

weekblad

Wereldmediahuis vzw

479817230

Extern (Ademar bvba 477885940)

Mo*Magazine

4 nummers per jaar

Tabel 33: Uitgeverijen periodieke bladen

The Ppress was een vereniging van uitgevers van de Belgische periodieke pers en telde vier departementen: B2B Press (vakbladen), OPPAb (Online Professional Publishers Association), Febelmag (publieksbladen) en Free Press (gratis pers). Daarnaast bestond ook de Unie van de Periodieke Pers (UPP). Eind 2017 raakte bekend dat The Ppress en UPP in 2018 zouden fuseren tot één formele federatie: We Media. Medianetwerk plus (vroegere VUKPP) verenigt voornamelijk bladen uitgegeven door vzw’s.

1.3.2.3        Uitgeverijen van gratis bladen

De Vlaamse lezer heeft toegang tot een zeer uitgebreid aanbod van gratis bladen. Sommige van die titels hebben een nationaal bereik, al dan niet met regionale edities. De bekendste voorbeelden zijn Metro, Rondom, Deze Week en de Zondag. Andere titels zijn dan weer beperkt tot een kleiner geografisch gebied. Die lokale initiatieven kennen echter vaak een aanzienlijke verspreiding, mede te danken aan hun gratis karakter. Vele lokale bladen zijn eigendom van een kleine lokale uitgeverij. In hoofdstuk 3 gaan we dieper in op lokale nieuwsberichtgeving.

In Tabel  34: Uitgeverijen gratis pers werd een selectie gemaakt van een aantal gratis verspreide bladen. De lijst is niet-exhaustief. Er zijn nog heel wat andere kleine, lokale bladen die niet werden opgenomen. De sector van de gratis bladen kan dus als omvangrijk worden beschouwd, met een groot aantal spelers.

Metro gaf in 2018 zijn redactie grotendeels uit handen aan Belga.

Onderneming

Ondernemingsnummer

Titel

Bazuin bvba

412905442

Bazuin

Drukkerij-Uitgeverij Bode Van Schoten bvba

426062503

Bode Van Schoten

Corelio Connect Noord nv

444716591

Rondom

Pas Uit

Rondom Culinair

De Grensverspreider bvba

448094369

De Grenskrant

Crescendo nv

423685211

Elite Reklaam

Goeiedag nv

877000061

Goeiedag

 

Impuls Media bvba

883918636

Aankondigingsblad

Impuls

Kreatief

Standing

‘t Gazetje

De Kempenklok nv

449163250

Kempenklok Turnhout

 

Kempenklok Hoogstraten

Mass Transit Media nv[129]

472432659

Metro

Mediahuis nv

439849666

Wonen In

Jet

Mediatopper bvba

471547583

Blits

 

Rinfo cvba

435838420

Rinfo

Roularta Media Group nv

434278896

 

Deze Week

Extranet (Het Gouden Blad/’t Fonteintje/Tam-Tam/Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad)

 

De Zondag

 

Steps

Tips nv

406823245

Tips

Vlaamse-Brusselse Media vzw

547949238

BRUZZ

 

Tabel 34: Uitgeverijen gratis pers



[111] Vlaamse Nieuwsmedia, “Rapporteur van het Europees Parlement Axel Voss steunt het uitgeversrecht”, https://www.vlaamsenieuwsmedia.be/newsroom/2018/04/rapporteur-van-het-europees-parlement-axel-voss-steunt-het-uitgeversrecht, geraadpleegd op 10/07/2018.

INCT, “Europees Parlement nog niet akkoord met herziening auteursrecht”, http://www.inct.nl/nl/artikel/6852/europees-parlement-nog-niet-akkoord-met-herziening-auteursrecht.html, geraadpleegd op 10/07/2018.

[113] BMA, “18-CC-07 Roularta Media Group – Rossel & Cie / Mediafin NV”, https://www.bma-abc.be/sites/default/files/content/download/files/bma-2018-cc-07_pub.pdf.

[114] BMA, “17-CC-40-AUD De Persgroep nv / Medialaan nv”, https://www.bma-abc.be/nl/beslissingen/17-cc-40-aud-de-persgroep-nv-medialaan-nv.

[115] De Morgen, “News City brengt nieuws samen”, 22 maart 2018.

Thomas Smolders, De Tijd, “Redacties De Persgroep en Medialaan smelten samen”. 22 maart 2018.

Tom Heremans, De Standaard, “400 journalisten onder één dak”, 22 maart 2018.

[116] Pieter Haeck, De Tijd, “De Persgroep houdt drukkerij en IT uit fusie”, 12 juni 2018.

[117] De Morgen, “Belga neemt productie nieuws over van ‘Metro’”, 10 november 2017.

[119] BMA, “18-CC-07 Roularta Media Group – Rossel & Cie / Mediafin NV”, https://www.bma-abc.be/sites/default/files/content/download/files/bma-2018-cc-07_pub.pdf.

[121] Pieter Haeck, De Tijd, “Clickx-uitgever zit in zwaar weer”, 5 april 2018.

[122] “De Persgroep Publishing en Medialaan nemen Cascade Uitgeverij over”, https://www.persgroep.be/nl/news/de-persgroep-publishing-en-medialaan-nemen-cascade-uitgeverij-over, geraadpleegd op 30 juni 2018.

[123] Het vorige Minoc Media Services bvba, dat het faillissement opende sinds 24/04/2018.

[124] Psycho Media Belgium nv is voor 100% in bezit van Edition Ventures (437339742)

[125] De Krant van West-Vlaanderen heeft elf verschillende regionale edities: Het Brugsch Handelsblad, Het Kortrijks Handelsblad, De Weekbode (vijf verschillende edities), Het Wekelijks Nieuws (drie verschillende edities) en De Zeewacht.

[126] Zappy ouders van vroeger.

[127] Senior Publications is voor 50% in bezit van Roularta Media Group nv.

[128] Uitgeverij Cascade nv is een dochteronderneming van De Persgroep.

[129] Mass Transit Media is een joint venture van Mediahuis (51%) en Rossel & Cie (49%).