1.3.2 Aggregatie: uitgevers
De uitgeverij fungeert als aggregator voor de verschillende kranten- en tijdschriftentitels. Uitgeverijen kunnen, naast de verkoop van hun product, op verschillende manieren inkomsten genereren: via de verkoop van reclame, branded content, abonnementen, evenementen, lidmaatschappen en merchandising.
INFOFRAGMENT 14: UITGEVERSRECHT KOMT ER |
Het Europees Parlement stemde op 12 september 2018 voor het voorstel voor een nieuwe Auteursrechtrichtlijn. In juli 2018 stemde het Parlement nog tegen het voorstel. Er werd nu een aangepast versie van artikel 11 (‘link taks’) en artikel 13 (‘upload filters’) aangenomen. Deze Richtlijn bevat een uitgeversrecht. Dit biedt nieuwsuitgevers een fundament om overeenkomsten met derden te sluiten over digitaal hergebruik van journalistieke producties. Dit zou uitgevers helpen in hun onderhandelingen met grote techspelers. Websites zoals Google News, die nieuws van verschillende bronnen verzamelen, zouden hiervoor in de toekomst dan uitgevers moeten betalen. Uitvoerende kunstenaars, muziek- en filmproducenten en omroeporganisaties beschikken al over een vergelijkbaar naburig recht. Het Europees Parlement wilt hiermee de diversiteit van nieuwscontent en de toekomst van kwaliteitsvolle journalistiek in Europa helpen verzekeren.[111] Critici wijzen er echter op dat het invoeren van de richtlijn de technologiespelers nog machtiger maakt en indruist tegen de vrijheid van meningsuiting. De richtlijn zorgt er bijvoorbeeld voor dat spelers als YouTube rechtstreeks aansprakelijk zijn wanneer het auteursrecht geschonden wordt. Dit betekent dat ze preventief alle inhoud die gebruikers uploaden, moeten screenen en weren indien nodig. In een volgende stap moet het parlement nu een compromis over de wettekst bereiken met de Europese Raad en de Europese Commissie. De definitieve versie van de Richtlijn wordt begin 2019 verwacht. |
1.3.2.1 Uitgeverijen van dagbladen
In Vlaanderen verschijnen dagelijks zeven betalende dagbladen. Twee dagbladen hebben naast de hoofdversie ook een ‘kopblad’, dat enkel qua titel verschilt van het hoofdblad. Het gaat om De Nieuwe Gazet (kopblad van Het Laatste Nieuws) en De Gentenaar (kopblad van Het Nieuwsblad). Elk dagblad heeft ook een digitale editie, een nieuwswebsite en is aanwezig op sociale media.
Door de grote verspreiding en hun toegankelijke presentatie worden Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad aangewezen als “populaire bladen”. De Standaard en De Morgen worden vaak geclassificeerd als “kwaliteitskranten”.
De Tijd, hoewel gespecialiseerd in economische berichtgeving, levert ook inspanningen in de richting van algemenere berichtgeving en zou dan ook tot de categorie van “kwaliteitskranten” gerekend kunnen worden. In haar beslissing van mei 2017 met betrekking tot de uitbreiding van de activiteiten van Mediahuis nv, rekent de Belgische Mededingingsautoriteit De Tijd tot een aparte categorie ‘zakenkranten’.[112]
Ten slotte zijn er nog twee regionale dagbladen, namelijk Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Beide kranten brengen veel regionaal nieuws en delen bepaalde redactionele inhoud, zoals bijvoorbeeld buitenlandverslaggeving.
De krantenuitgevers selecteren de informatie die zal verschijnen, zorgen voor een lay-out en voor het drukken.
De Vlaamse dagbladen worden uitgegeven door drie uitgeverijen (tabel 28). Als er naar de aandeelhoudersstructuur van de uitgeverijen wordt gekeken (zie hoofdstuk 2), dan zien we dat er tot voor kort slechts twee bedrijven actief waren in de (betalende) krantensector in Vlaanderen, met name Mediahuis en De Persgroep Publishing/Medialaan. Momenteel zijn er echter drie bedrijven actief, doordat op 6 maart 2018 de overname van de 50%-participatie van De Persgroep in Mediafin (Franstalige uitgever Rossel & Cie is eigenaar van de andere helft) door Roularta werd goedgekeurd door de Belgische mededingingsautoriteit.[113]
Op 2 oktober 2017 werd er een transactie aangekondigd waarmee Roularta haar aandelen in Medialaan zou overdragen aan De Persgroep. Daarmee zou Medialaan integraal deel gaan uitmaken van De Persgroep. In ruil verwerft Roularta de participatie van De Persgroep in Mediafin.
De overname van de 50%-participatie van Roularta in Medialaan door De Persgroep werd op 6 december 2017 aangemeld bij de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA). Deze transactie werd op 22 december goedgekeurd via een vereenvoudigde procedure.[114] Op 1 februari 2018 werd er aangekondigd dat Medialaan en De Persgroep Publishing (100%-dochterbedrijf De Persgroep) samensmelten tot één mediabedrijf. De gefuseerde onderneming krijgt ook een nieuwe naam, maar die is nog niet bekend. Intern wordt de projectnaam VIA gebruikt. Het zal gaan om een zuiver mediabedrijf.
Eind maart 2018 raakte bekend dat alle nieuwsredacties (Het Laatste Nieuws, HLN.be, De Morgen, Humo, Dag Allemaal en VTM Nieuws) van De Persgroep Publishing en Medialaan gaan samenwerken in News City, dat in 2019 een gebouw zal betrekken in Antwerpen achter het station.[115] De drukkerij (het Eco Print Center in Lokeren) en de informaticadiensten worden wel geen deel van het nieuwe fusiebedrijf van De Persgroep Publishing en Medialaan. De operationele en industriële activiteiten blijven zo onder de koepel van De Persgroep. De afsplitsing vindt plaats omdat de print- en IT-activiteiten ook van nut kunnen zijn voor de Nederlandse en Deense tak.[116]
Naam | Ondernemingsnummer | Aanbod |
De Persgroep Publishing nv | 403506340 | De Morgen |
Het Laatste Nieuws/De Nieuwe Gazet | ||
Mediahuis nv
| 439849666 | De Standaard |
Gazet van Antwerpen | ||
Het Belang van Limburg | ||
Het Nieuwsblad/De Gentenaar | ||
Mediafin nv | 404800301 | De Tijd |
Tabel 30: Uitgeverijen betalende dagbladen
Verschillende nationale dagbladen hebben ook regionale edities. In de tabel hieronder geven we een overzicht van het aantal edities. Die edities zijn voor het grootste deel hetzelfde, enkel de regionale katern verschilt. Digitale abonnees kunnen meerdere edities raadplegen.
Dagblad | Aantal regionale edities |
De Morgen | 1 nationale editie |
De Standaard | 5 |
De Tijd | 1 nationale editie |
Gazet van Antwerpen | 3 |
Het Belang van Limburg | 7 |
Het Laatste Nieuws | 24 |
Het Nieuwsblad | 16 |
Tabel 31: aantal regionale edities nationale kranten
Bron: Gopress.be
Vlaamse Nieuwsmedia is de associatie van de Vlaamse nieuwsuitgevers. Haar doel is de promotie van de nieuwsindustrie als innovatieve en duurzame groeisector met een bijzondere culturele en economische waarde en de bevordering van de economische, commerciële en financiële belangen van de bedrijven die ze vertegenwoordigt.
Naast de betalende kranten, is er ook de gratis krant Metro, die vijf keer per week verschijnt (in de vakantieperiodes slechts twee keer per week). Metro is eigendom van Mass Transit Media, een joint-venture tussen Mediahuis en Rossel. Vanaf januari 2018 wordt de journalistieke productie deels door nieuwsagentschap Belga verzorgt. De pagina’s over cultuur en vrijetijd worden nog intern gemaakt.[117]
Naam | Ondernemingsnummer | Aanbod |
Mass Transit Media | 472432659 | Metro |
Tabel 32: Uitgeverijen gratis dagbladen
1.3.2.2 Uitgeverijen van tijdschriften
Er bestaat in Vlaanderen een gevarieerd aanbod van honderden periodieke bladen, uitgebracht door verschillende uitgeverijen. Tijdschriften kunnen in verschillende categorieën ondergebracht worden. Magazinefederatie We Media groepeert bladen naargelang hun inhoud. We Media onderscheidt onder meer publieksbladen, vakbladen, web, apps en mobile van kranten- en magazinenieuwssites, huis-aan-huisbladen, gratis kranten & gratis magazines, ledenbladen en socio-culturele magazines.[118]
In wat volgt, wordt ingegaan op de publieksbladen. Gratis huis- aan huisbladen worden apart behandeld onder het onderdeel ‘gratis pers’.
Omdat het onmogelijk is de volledige markt voor publieke tijdschriften overzichtelijk op te nemen in dit rapport, bevat Tabel 33 een selectie van de belangrijkste uitgeverijen van publieksbladen in Vlaanderen en de titels die ze uitgeven. De selectie is gebaseerd op de aangesloten leden van Febelmag, de Federatie van de Belgische Magazines, en werd verder aangevuld met enkele andere populaire periodieke bladen. Sommige periodieke bladen zijn bijlagen van kranten. Ze zijn hier ook opgenomen omdat ze wel degelijk concurreren met andere periodieke bladen (vooral wat advertentie-inkomsten betreft) en soms los van de krant gedistribueerd worden. Roularta en Minoc Data Services verdelen ook enkele vakbladen, deze zijn voor de volledigheid ook in de tabel opgenomen.
De markt voor periodieke publieksbladen is een krimpende markt en kent een groot verloop. Er verschijnen nieuwe titels, er verdwijnen bestaande titels of titels veranderen van eigenaar.
De magazinemarkt probeert meer en meer crossmediaal te zijn, maar dit verloopt stroef. Het magazinegevoel wordt doorgetrokken op andere platformen zoals de website en sociale media. In het verleden trad Sanoma het opvallendst in het voetlicht met een aantal crossmediale initiatieven zoals Story FM en Libelle TV, maar gezien de herstructureringen zijn deze activiteiten afgestoten. Ook het crossmediale initiatief Vitaya magazine van Medialaan stopte en ging op in het magazine Goed Gevoel.
De convergentie tussen het papieren en digitale medium verloopt minder vlot bij de magazines dan bij de kranten. Er worden beduidend minder digitale edities van tijdschriften verkocht, die je dan op tablet, smartphone of pc kan lezen.
Sinds de publicatie van het vorige Mediaconcentratierapport in het najaar van 2017 waren er opnieuw enkele wijzigingen.
De 50%-participatie van De Persgroep in Mediafin (Franstalige uitgever Rossel & Cie is eigenaar van de andere helft) werd overgenomen door Roularta. Op 6 maart 2018 werd dit goedgekeurd door de mededingingsautoriteit.[119]
Op 16 januari 2018 werd er een transactie aangekondigd waarbij Roularta enkele bladen van Sanoma België koopt. Het gaat om Libelle/Femme d’Aujourd’hui, Flair, Feeling/Gael, La Maison Victor, Communiekrant, Loving You, Zappy (veranderde later van naam naar Libelle Mama), Kids Only en She Deals. Roularta verkoopt daarnaast de titel Ik ga Bouwen/Je vais Construire aan Sanoma. Deze transactie werd op 29 juni 2018 goedgekeurd door de BMA.[120]
Minoc Media Services, de uitgever van zakelijke IT-bladen als Clickx en PC Magazine, maakte in april 2018 een doorstart onder de naam Minoc Data Services. Klanten van het papieren magazine PC Magazine, dat verdween, werden naar Techpulse Premium geloodst, een betalende versie van het online merk Techpulse, dat het in 2016 lanceerde.[121]
29 juni 2018 raakte bekend dat De Persgroep Publishing/Medialaan met het Nederlandse mediabedrijf Audax een akkoord heeft gesloten om de Belgische uitgeverij Cascade over te nemen.[122]
Uitgeverij | Ondernemings-nummer | reclameregie | Publicatie | Frequentie |
De Persgroep Publishing nv | 403506340
| Intern
| Dag Allemaal/Expres | weekblad |
| DM Magazine | weekblad | ||
| Goed Gevoel | maandblad | ||
|
|
| ||
| Het Hofjournaal | trimestrieel | ||
| Humo | weekblad | ||
| Nina | weekblad | ||
| Story | weekblad | ||
| TeVe-Blad | weekblad | ||
| TV Familie/Blik | weekblad | ||
| Vacature | weekblad | ||
Drukkerij en Uitgeverij Halewijn nv | 405998646 | Extern (Trevi Plus bvba 807842427) | Kerk en Leven | weekblad |
Edition Maglife bvba | 821495770 | Intern | Fifty & Me Magazine | 4 nummers per jaar |
Edition Ventures nv
| 437339742
| Intern
| Actief Wonen | 8 nummers per jaar |
Villas | Halfjaarlijks | |||
Elle Decoration | 10 nummers per jaar | |||
Edition Ventures Woman nv | 480152077 | Intern | Elle
| maandblad |
Marie-Claire | maandblad | |||
Mediafin nv | 404800301
| Intern | De Belegger | weekblad |
Netto | maandblad | |||
Pulse | trimestrieel | |||
| Sabato | weekblad | ||
Mediageuzen nv | 446586614 | Intern | Culinaire Ambiance | Maandblad |
Mediahuis nv | 439849666 | Intern | Check! | weekblad |
Mark Magazine | Trimestrieel | |||
CittA | weekblad | |||
CITY | semestrieel | |||
De Standaard Magazine | weekblad | |||
dS Weekblad | weekblad | |||
De Markt | weekblad | |||
|
| |||
Hallo | weekblad | |||
Het Nieuwsblad magazine | weekblad | |||
Sjiek | weekblad | |||
Minoc Data Services bvba[123] | 693678870
| Intern
| Clickx Magazine | maandblad |
| Shoot | tweemaandelijks | ||
| Smart Business | tweemaandelijks | ||
Produpress nv | 426753973
| Intern
| Autogids | tweewekelijks |
Autowereld | maandblad | |||
Miles | driemaandelijks | |||
Psycho Media Belgium nv[124] | 426759715 | Intern (Edition Ventures) | Psychologies | 11 nummers per jaar |
rekto:verso vzw | 862153915 | Intern | rekto:verso | 4 nummers per jaar |
Roularta Healthcare nv
| 422398673
| Intern
| Artsenkrant | weekblad |
Belgian Oncology News | 7 nummers per jaar | |||
De Apotheker | tweewekelijks | |||
HealthCare Magazine | tweemaandelijks | |||
Roularta Media Group nv | 434278896
| Intern
| Communiekrant | jaarlijks |
| Bodytalk | 9 nummers per jaar | ||
| Datanews | maandelijks | ||
| Fiscoloog | wekelijks | ||
| Grafisch Nieuws | 10 nummers per jaar | ||
| Feeling (met submerken Feeling City en Feeling Gold) | Maandblad | ||
| Knack | weekblad | ||
| Knack Extra | 9 nummers per jaar | ||
| Knack Focus | weekblad | ||
| Knack Weekend | weekblad | ||
| Krant van West-Vlaanderen[125] | weekblad | ||
| M&C | driemaandelijks | ||
| Nest | 10 nummers per jaar | ||
| Sport/ Voetbalmagazine | weekblad | ||
| Sterck Magazine | 5 nummers per jaar | ||
| Trends | weekblad | ||
| Trends Style | 8 nummers per jaar | ||
| Verpakking- en Labelmagazine | driemaandelijks | ||
Flair | Weekblad | |||
Kids Only | semestrieel | |||
La Maison Victor | tweemaandelijks | |||
Libelle | weekblad | |||
Libelle Lekker! | weekblad | |||
Libelle Mama[126] | maandelijks | |||
Loving You | jaarlijks | |||
Sanoma Media Belgium nv | 404802477
| Intern
| Ariadne at Home | 13 nummers per jaar |
| Ik ga Bouwen | Maandblad | ||
| Feeling Wonen | 10 nummers per jaar | ||
| Stijlvol Wonen | 8 nummers per jaar | ||
|
|
| ||
| vtWonen | 13 nummers per jaar | ||
| Wonen Landelijke Stijl | tweemaandelijks | ||
Senior Publications nv[127] | 432176174 | Extern (Roularta) | Plus Magazine | maandblad |
Tertio Millennio cvba | 467287404 | Extern (Trevi Plus bvba 807842427) | Tertio | weekblad |
Uitgeverij Cascade nv[128]
| 454679283
| Extern (Mag Advertising nv 0824622239)
| Bahamontes | trimestrieel |
Eos Geschiedenis | semestrieel | |||
Eos Psyche & Brein | tweemaandelijks | |||
Eos Wetenschap | maandblad | |||
For Girls Only | maandblad | |||
Motoren & Toerisme | maandblad | |||
Primo magazine en TV gids | weekblad | |||
Wereldmediahuis vzw | 479817230 | Extern (Ademar bvba 477885940) | Mo*Magazine | 4 nummers per jaar |
Tabel 33: Uitgeverijen periodieke bladen
The Ppress was een vereniging van uitgevers van de Belgische periodieke pers en telde vier departementen: B2B Press (vakbladen), OPPAb (Online Professional Publishers Association), Febelmag (publieksbladen) en Free Press (gratis pers). Daarnaast bestond ook de Unie van de Periodieke Pers (UPP). Eind 2017 raakte bekend dat The Ppress en UPP in 2018 zouden fuseren tot één formele federatie: We Media. Medianetwerk plus (vroegere VUKPP) verenigt voornamelijk bladen uitgegeven door vzw’s.
1.3.2.3 Uitgeverijen van gratis bladen
De Vlaamse lezer heeft toegang tot een zeer uitgebreid aanbod van gratis bladen. Sommige van die titels hebben een nationaal bereik, al dan niet met regionale edities. De bekendste voorbeelden zijn Metro, Rondom, Deze Week en de Zondag. Andere titels zijn dan weer beperkt tot een kleiner geografisch gebied. Die lokale initiatieven kennen echter vaak een aanzienlijke verspreiding, mede te danken aan hun gratis karakter. Vele lokale bladen zijn eigendom van een kleine lokale uitgeverij. In hoofdstuk 3 gaan we dieper in op lokale nieuwsberichtgeving.
In Tabel 34: Uitgeverijen gratis pers werd een selectie gemaakt van een aantal gratis verspreide bladen. De lijst is niet-exhaustief. Er zijn nog heel wat andere kleine, lokale bladen die niet werden opgenomen. De sector van de gratis bladen kan dus als omvangrijk worden beschouwd, met een groot aantal spelers.
Metro gaf in 2018 zijn redactie grotendeels uit handen aan Belga.
Onderneming | Ondernemingsnummer | Titel | |
Bazuin bvba | 412905442 | Bazuin | |
Drukkerij-Uitgeverij Bode Van Schoten bvba | 426062503 | Bode Van Schoten | |
Corelio Connect Noord nv | 444716591 | Rondom | |
Pas Uit | |||
Rondom Culinair | |||
De Grensverspreider bvba | 448094369 | De Grenskrant | |
Crescendo nv | 423685211 | Elite Reklaam | |
Goeiedag nv | 877000061 | Goeiedag |
|
Impuls Media bvba | 883918636 | Aankondigingsblad | |
Impuls | |||
Kreatief | |||
Standing | |||
‘t Gazetje | |||
De Kempenklok nv | 449163250 | Kempenklok Turnhout | |
| Kempenklok Hoogstraten | ||
Mass Transit Media nv[129] | 472432659 | Metro | |
Mediahuis nv | 439849666 | Wonen In | |
Jet | |||
Mediatopper bvba | 471547583 | Blits |
|
Rinfo cvba | 435838420 | Rinfo | |
Roularta Media Group nv | 434278896
| Deze Week | |
Extranet (Het Gouden Blad/’t Fonteintje/Tam-Tam/Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad) | |||
| De Zondag | ||
| Steps | ||
Tips nv | 406823245 | Tips | |
Vlaamse-Brusselse Media vzw | 547949238 | BRUZZ |
|
Tabel 34: Uitgeverijen gratis pers
[111] Vlaamse Nieuwsmedia, “Rapporteur van het Europees Parlement Axel Voss steunt het uitgeversrecht”, https://www.vlaamsenieuwsmedia.be/newsroom/2018/04/rapporteur-van-het-europees-parlement-axel-voss-steunt-het-uitgeversrecht, geraadpleegd op 10/07/2018.
INCT, “Europees Parlement nog niet akkoord met herziening auteursrecht”, http://www.inct.nl/nl/artikel/6852/europees-parlement-nog-niet-akkoord-met-herziening-auteursrecht.html, geraadpleegd op 10/07/2018.
[112] BMA, “17-CC-14 Mediahuis 3.0”, https://www.bma-abc.be/nl/beslissingen/17-cc-14-mediahuis-30.
[113] BMA, “18-CC-07 Roularta Media Group – Rossel & Cie / Mediafin NV”, https://www.bma-abc.be/sites/default/files/content/download/files/bma-2018-cc-07_pub.pdf.
[114] BMA, “17-CC-40-AUD De Persgroep nv / Medialaan nv”, https://www.bma-abc.be/nl/beslissingen/17-cc-40-aud-de-persgroep-nv-medialaan-nv.
[115] De Morgen, “News City brengt nieuws samen”, 22 maart 2018.
Thomas Smolders, De Tijd, “Redacties De Persgroep en Medialaan smelten samen”. 22 maart 2018.
Tom Heremans, De Standaard, “400 journalisten onder één dak”, 22 maart 2018.
[116] Pieter Haeck, De Tijd, “De Persgroep houdt drukkerij en IT uit fusie”, 12 juni 2018.
[117] De Morgen, “Belga neemt productie nieuws over van ‘Metro’”, 10 november 2017.
[119] BMA, “18-CC-07 Roularta Media Group – Rossel & Cie / Mediafin NV”, https://www.bma-abc.be/sites/default/files/content/download/files/bma-2018-cc-07_pub.pdf.
[120] BMA, “18-CC-21- Roularta / Sanoma”, https://www.bma-abc.be/nl/beslissingen/2018-cc-21-roularta-sanoma.
[121] Pieter Haeck, De Tijd, “Clickx-uitgever zit in zwaar weer”, 5 april 2018.
[122] “De Persgroep Publishing en Medialaan nemen Cascade Uitgeverij over”, https://www.persgroep.be/nl/news/de-persgroep-publishing-en-medialaan-nemen-cascade-uitgeverij-over, geraadpleegd op 30 juni 2018.
[123] Het vorige Minoc Media Services bvba, dat het faillissement opende sinds 24/04/2018.
[124] Psycho Media Belgium nv is voor 100% in bezit van Edition Ventures (437339742)
[125] De Krant van West-Vlaanderen heeft elf verschillende regionale edities: Het Brugsch Handelsblad, Het Kortrijks Handelsblad, De Weekbode (vijf verschillende edities), Het Wekelijks Nieuws (drie verschillende edities) en De Zeewacht.
[126] Zappy ouders van vroeger.
[127] Senior Publications is voor 50% in bezit van Roularta Media Group nv.
[128] Uitgeverij Cascade nv is een dochteronderneming van De Persgroep.
[129] Mass Transit Media is een joint venture van Mediahuis (51%) en Rossel & Cie (49%).