1.3.1 Contentleveranciers

Een publicatie wordt samengesteld uit verschillende redactionele bijdragen. Deze vormen het voornaamste onderdeel van een dagblad of magazine. Enerzijds zorgen eigen redacties en (freelance) journalisten zelf voor de aanlevering van het nieuws. Anderzijds doen kranten en tijdschriften beroep op (inter)nationale persbureaus en fotoagentschappen.

Naast de artikels zelf, wordt een blad gevuld met advertenties. De verschillende reclamebijdragen worden verkocht door (interne en externe) reclameregies.

1.3.1.1         Redacties

De inhoud van een publicatie komt voornamelijk tot stand op de redactie. Die bepaalt welke onderwerpen in een blad komen en op welke manier deze worden behandeld.

Een redactie heeft vaak meerdere deelredacties. Traditioneel bestaan er deelredacties voor onder meer politiek, binnenland, buitenland, cultuur, economie en sport. Aangezien artikels ook voor websites gebruikt worden, wordt soms een opsplitsing gemaakt tussen redacties die zich enkel bezig houden met geschreven media en deze gericht op online media.

INFOFRAGMENT 11: KRANTENSITES ZETTEN IN OP VIDEO

Op de nieuwswebsites van kranten zien we een tendens naar meer convergentie met video. Het Laatste Nieuws publiceerde eind 2017 zelfs een eigen docusoap ‘De Gelukzoekers’. Bewegend beeld krijgt een belangrijke rol op hln.be. Zo was er al voetbaltalkshow vista (samen met Proximus), de uitreiking van De Kristallen Fiets werd live uitgezonden en Goedele 360 is een videoversie van de column die Goedele Liekens voor de krant schrijft. Maar ook De Standaard publiceert geregeld documentaires van meer dan tien minuten en De Morgen focust op korte nieuwsvideo’s waarin het zijn journalisten laat vloggen. Op deze manier worden journalisten bekender en kunnen ze ook ingezet worden als merk. Naar aanleiding van het tv-programma ‘Nieuwsjagers’ volgde Het Nieuwsblad deze strategie via een reclamecampagne op sociale media door de journalisten die in het programma aan bod kwamen, in te zetten als uithangbord. Adverteerders zien deze evolutie naar meer video ook graag gebeuren aangezien ze voorafgegaan kunnen worden door korte pre-rolls.[104]

Aan het hoofd van een (deel)redactie staat een hoofdredacteur, bijgestaan door redacteurs, eindredacteurs en gewone journalisten. Een deel van de journalisten werkt in loondienst van de uitgeverijen. Daarnaast doen uitgeverijen ook regelmatig beroep op de input van freelancejournalisten, die als zelfstandige werken.

Bij krantengroepen gebeurt het dat de verschillende krantenredacties samenwerken en nieuws uitwisselen naargelang het domein waarin ze de leiding nemen. Zo wordt bijvoorbeeld de sportverslaggeving voor De Morgen geleverd door redacteurs van Het Laatste Nieuws.

INFOFRAGMENT 12: SOORTEN JOURNALISTEN

Uit het Vademecum Pers en Gerecht van de Koning Boudewijnstichting en de Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten blijkt dat het beroep van journalist als een vrije activiteit wordt beschouwd. Dit betekent dat om het even wie het beroep kan uitoefenen en zich daarbij “journalist” kan laten noemen. De wetgeving voorziet echter wel in een titel en statuut voor wie journalistiek als beroep uitoefent. Sinds 1965 bestaan er twee officiële statuten die je als journalist kan hebben.

Beroepsjournalisten zijn journalisten die werk verrichten voor een algemeen informatiemedium: dagbladen, algemene tijdschriften, radio- of televisieomroepen, internetnieuwsdienst of persagentschap. Een journalist kan de titel van beroepsjournalist verkrijgen na toekenning door een erkenningscommissie. Een kandidaat moet twee jaar in het vak zitten om deze titel te kunnen verwerven. Door deze erkenning krijgt de beroepsjournalist een nationale perskaart en eventueel een autopersplaat.

In 2018 waren er 2.326 geregistreerde Vlaamse beroepsjournalisten. Deze kunnen verder onderverdeeld worden als volgt:

Dagbladjournalisten: 593

Magazinejournalisten: 182

Omroepjournalisten: 627

Freelance: 518

Andere (persagentschappen, productiehuizen, autonome nieuwssites…): 406

Een tweede officieel statuut is dat van de journalist van beroep. In tegenstelling tot de beroepsjournalist is de journalist van beroep werkzaam voor een gespecialiseerd medium. De wetgeving verwijst naar journalisten van de “periodieke pers van gespecialiseerde informatie. Hun titel en perskaart worden toegekend door een specifieke erkenningscommissie. Er zijn ongeveer 200 erkende journalisten van beroep in Vlaanderen.

Het samenvoegen van de twee statuten staat reeds enige tijd op de (politieke) agenda. [105]

In februari 2016 fuseerden reeds de beroepsverenigingen Vereniging van Journalisten van de Periodieke Pers (VJPP) en Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ). Ook aan Franstalige kant kwam het tot een fusie tussen de AJPP enerzijds en de AJP anderzijds. De Nederlandstalige en Franstalige verenigingen vormen samen de federatie Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten (AVBB).

Een andere vereniging is de VJV, de Vlaamse Journalisten Vereniging, die echter geen officiële perskaarten, maar wel journalistenlidkaarten kan uitreiken. Er zijn ook verschillende journalistenverenigingen die gericht zijn op specialismen. Zo is er bijvoorbeeld Sportpress.be (de vroegere Belgische Beroepsbond van Sportjournalisten).

De Raad voor de Journalistiek is opgericht door de VVJ en de Vlaamse uitgevers en mediahuizen als onafhankelijke instelling voor zelfregulering van de journalistiek. De Raad behandelt vragen en klachten over de journalistieke beroepspraktijk.

In 2018 richtte de minister van Media een Vlaams Journalistiek Fonds (VJF) op, vergelijkbaar met het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in Nederland. Het project wordt opgestart onder de vleugels van het VVJ en journalismfund.eu. Naast het coördineren en verdelen van projectsubsidies, fungeert het fonds ook als een aanspreekpunt voor alle journalisten, als kennisdelingsplatform van alles wat met nieuws en media te maken heeft en moet het ook de samenwerking met Nederland stimuleren. Voor het nieuw fonds wordt 550.000 euro voorzien, waarvan 500.000 euro voor projectsubsidies. In het najaar zal hiervoor een oproep gelanceerd worden.

INFOFRAGMENT 13: SLAPP

SLAPP, Strategic Lawsuit Against Public Participation, betekent concreet het streven om iemand monddood te maken die zijn recht op vrije meningsuiting uitoefent, bijvoorbeeld een journalist. Het eerste doel van zo’n rechtszaak is niet zozeer om effectief te winnen, wel om de tegenpartij het werken onmogelijk te maken. Dat kan door de juridische kosten hoog op te laten lopen of exuberante schadeclaims te eisen. In Amerika komt dit meer voor, maar de laatste tijd zien we het fenomeen ook in Vlaanderen opkomen.

Er was de vordering van George Forrest tegen het magazine MO, de zaak Schoeters/Liegeois tegen Yves Desmet van de Morgen, het proces Van Den Driessche tegen Humo-journalist Jan Antonissen en de rechtszaak Land Invest versus Apache. Bovendien zag de website Doorbraak af van de publicatie van een boek over de Ghelamco Arena nadat er een rechtszaak aangespannen was.

1.3.1.2        Pers- en fotoagentschappen

Journalisten baseren hun artikels vaak op berichten verspreid door (inter)nationale persagentschappen. Persagentschappen zijn bedrijven die tegen vergoeding nieuws opsporen, verzamelen, bewerken en verdelen onder de klanten. Het belangrijkste persagentschap in België is ongetwijfeld Agentschap Belga. Belga is een samenwerking tussen de Belgische uitgevers en audiovisuele media en zij zijn er dan ook de aandeelhouders van.

Figuur 13: Aandeelhoudersstructuur Persagentschap Belga nv - Tekstuele beschrijving figuur 13

Bron: Belga

Belga neemt een centrale plaats in in het nieuwsmedialandschap van Vlaanderen.[106]

Een overzicht van de belangrijkste[107] persagentschappen is te vinden in Tabel 26.

Onderneming

Ondernemingsnummer

Agentschap Belga nv

403481693

Inter Press Service Vlaanderen vzw

431486484

Mozkito bvba

839012782

Persinfo bvba

467101916

Stampmedia vzw vzw

861276064

Tabel 26: Persagentschappen in Vlaanderen

In Tabel 27 worden de belangrijkste[108] fotoagentschappen verzameld.

Onderneming

Ondernemingsnummer

Belga Image (onderdeel Agentschap Belga nv)

403481693

Imageoffice bvba (ID/Photo Agency)

508946627

Isopix bvba

425189404

Photo News nv

419795313

Reporters nv

430389691

Wouters & Fasseur bvba

434895738

Tabel 27: Fotoagentschappen in Vlaanderen

1.3.1.3        Reclameregies en mediacentrales

Reclameregies bieden reclameruimte aan in kranten en tijdschriften die door adverteerders (hetzij rechtstreeks hetzij via mediacentrales) worden ingevuld. Hierdoor vormen reclameregies de link tussen adverteerders en uitgeverijen.

Een onderscheid kan gemaakt worden tussen interne en externe regies. Van interne regie wordt gesproken als een aparte bedrijfseenheid of dochteronderneming van de uitgever de regie voor haar rekening neemt. In het geval van externe regie doet een op zichzelf bestaand bedrijf, dat niet exclusief aan één uitgeverij kan worden gelinkt, de regie. Sinds 1 januari 2014 werken de Vlaamse dagbladen allemaal met een interne regie. In Tabel 28 staan bijgevolg enkel nog maar interne reclameregies. De Persgroep en Medialaan brachten op 1 januari 2018 hun reclameregie onder in een joint venture: Morfeus nv.

Vanaf 1 januari 2018 hanteert Mediahuis Connect een CPM (cost per mille) tarief voor de mediaruimte in zijn krantentitels. Het is de eerste Belgische regie die een van oorsprong digitaal model naar printmedia vertaalt. Een CPM tarief stelt de advertentiemarkt in staat om op een transparante manier de kost per contact van verschillende media zoals print, online, radio of OOH, met elkaar te vergelijken.[109]

Onderneming

Ondernemingsnummer

Soort regie

Aanbod

Morfeus nv

679994942

Interne regie

De Morgen

Het Laatste Nieuws

 

Mediahuis Connect

 

 

 

439849666

(business unit Mediahuis nv)

Interne regie

De Standaard

Gazet van Antwerpen

Het Belang van Limburg

Het Nieuwsblad

Trustmedia

404800301

(business unit Mediafin nv)

Interne regie

De Tijd

Tabel 28: Reclameregies voor de Vlaamse betalende dagbladen

Ook de uitgeverijen van periodieke bladen doen vaak zelf hun reclameregie. Daarnaast bestaan er enkele externe regies zoals Trevi Plus (die de regie doet voor o.a. Kerk en Leven, Tertio en Boeken Magazine). In Tabel 33: Uitgeverijen periodieke bladen staat voor elke uitgeverij aangeduid of er gewerkt wordt met een interne of externe reclameregie.

Enkele regies zijn actief voor niche, merkgerelateerde en zakelijke magazines, zoals Trevi of Vivio.

De meeste gratis bladen zorgen intern voor de reclameregie.

Ter vervollediging lijst Tabel 29 mediacentrales in België op. Zij verdelen het budget van de adverteerder tussen de reclameruimten binnen de verschillende mediavormen (internet, pers, radio, televisie, cinema, out of home…). Sommigen maken, als business unit of als dochteronderneming, deel uit van een groep. Tussen haakjes staan de groepen waartoe ze behoren.

Onderneming

Ondernemingsnummer

Amnet Belgium nv (Dentsu Aegis Network)

847844237

Carat Belgium nv (Dentsu Aegis Network)

440208566

Dentsu Aegis Network Belgium nv

861999606

Havas Media Belgium nv (-)

476461723

Initiative (Mediabrands Belgium)

430415229

iProspect Belgium nv (Dentsu Aegis Network)

464699779

Maxus Belgium nv (Group M)

867332329

Mediaplus Belgium nv (Serviceplan)

452904084

MindShare nv (Group M)

427832356

OMD (Omnicom Media Group)

439833038

PHD Media nv (Omnicom Media Group)

461882326

Posterscope Belgium nv (Dentsu Aegis Network)

866968776

Semetis bvba (Omnicom Media Group)

810426189

Space nv (-)

431666727

Universal Media (Mediabrands Belgium)

430415229

Vizeum Belgium nv (Dentsu Aegis Network)

862041968

Wavemaker nv (Group M)

449462069

Vivaki Belgium nv/ Zenith Optimedia Belgium nv (Publicis)[110]

451263301

Zigt Media Backoffice (buitenlandse onderneming)

842497656

Tabel 29: Mediacentrales in België



[104] Pieter Dumon, De Morgen, “Het bewegend dagblad”, 8 december 2017.

[106] Dat bewijst de getuigenis van Wouter Verschelden van Newsmonkey in de commissie media op 7 juni 2018: “Wouter Verschelden ging ervan uit dat de onderhandelingen met Belga over het abonnement goed zouden meevallen. De offerte van Belga lag echter vijf keer hoger dan de prijs die het aan De Morgen aanrekent. Uiteindelijk is Newsmonkey niet op die offerte ingegaan en misschien is dat wel een geluk. Wie geen foto’s of berichten krijgt van Belga, moet het op een andere manier oplossen.”

[107] Gebaseerd op de informatie op de websites van de Raad van de Journalistiek (http://www.rvdj.be/pagina/persagentschappen) en de VVJ (https://journalist.be/mediahuizen)

[108] Gebaseerd op de informatie op de websites van de Raad van de Journalistiek (http://www.rvdj.be/pagina/fotoagentschappen) en de VVJ (https://journalist.be/mediahuizen)

[109] “Mediahuis Connect introduceert CPM tarifering voor kranten”, http://mediahuisconnect.be/nl/blog/mediahuis-connect-introduceert-cpm-tarifering-voor-kranten, geraadpleegd op: 22 mei 2018.

[110] Ondertussen stopgezet. Fusie door overneming sinds 29 december 2017 door Lion Communications Belgium.