7.2. Inzetten op een toekomstgerichte werking en participatieve bedrijfscultuur

7.2.1. De VRT werkt een HR-beleidsplan uit

De VRT stelt dat uit de tevredenheidsenquête van 2015 en talrijke “inspraakmomenten met de medewerkers” de vraag naar voor kwam om werk te maken van een cultuurverandering bij de VRT. Zo was er onder meer een duidelijke behoefte aan meer vertrouwen tussen medewerkers en leidinggevenden, sterker leiderschap, meer participatie van de medewerkers in het beleid en meer mogelijkheden tot talentontwikkeling.

Tegelijk verandert ook het mediagedrag van de gebruikers, volgen de technologische vernieuwingen elkaar snel op en worden er nieuwe spelers actief in het medialandschap. Bovendien beschikt de VRT over minder financiële middelen dan voorheen.

De VRT vond het daarom nodig om een meer wendbare organisatie te worden, innovatie nog meer te stimuleren, en te focussen op wat de omroep nog wil en kan doen. Dat lag aan de basis van een omroepbreed project “Fier op de VRT”. Het bevat onder andere de langetermijnvisie van de VRT op het vlak van HR.

Het doel van de nieuwe organisatie is ambitieus: een cultuur waarin we ons (als VRT-medewerkers) goed voelen en waarin we onze talenten volop kunnen inzetten en ontwikkelen. Een cultuur waarin we efficiënt samenwerken en ondernemen. Een cultuur waarin we met al onze creativiteit, met al onze zin voor kwaliteit en innovatie een relevant aanbod blijven brengen naar ons publiek. Een cultuur met een uitgesproken maatschappelijke meerwaarde.

Om te komen tot een wendbare en moderne mediaorganisatie waarin competente medewerkers samenwerken om haar missie te realiseren, focust de VRT op verschillende kernthema’s. De VRT streeft naar een cultuur:

  • gebaseerd op vertrouwen;
  • van feedback vragen en geven;
  • van heldere, resultaatgerichte afspraken;
  • die de lat voor iedereen even hoog legt;
  • waarin participeren het ‘nieuwe normaal’ is;
  • die focust op talentontwikkeling;
  • waarin innovatie centraal staat en die experimenten stimuleert;
  • van open en flexibele samenwerkingsverbanden, intern en extern;
  • die focust op de kerntaken;
  • die bewust en efficiënt omgaat met kosten;
  • die gericht is op ondernemen;
  • die billijk verloont, afgestemd op de reële bijdrage die iemand levert;
  • die diversiteit omarmt;
  • en een plek waar mensen graag werken;
  • met oog voor de impact van leidinggevenden.

Met het oog op het realiseren van deze kernthema’s, stelt de VRT dat alle leidinggevenden en alle teams een beroep kunnen doen op de HR-afdeling. Zij onderneemt, voor elk kernthema, initiatieven ter ondersteuning en dit op verschillende vlakken: op het vlak van het aanreiken van inspiratie, het bieden van een inhoudelijk kader, en het ter beschikking stellen van begeleiding, methodes, toepassingen en opleidingen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.