1.1.2. Radio

SD8: De radionetten zijn zo geprofileerd dat zij een diversiteit brengen in hun aanbod en tegemoet komen aan verschillende behoeften van de Vlamingen.

OD8.1: Radio 1 is een open informatienet dat gedreven wordt door wat er in de wereld gebeurt. De actualiteit is ingebed in een bredere programmamix met een eigen, herkenbare muzieklijn. Kernwaarden zijn openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid.

Radio 1 is er voor de nieuwsgierige luisteraar die mee wil zijn met de actualiteit en meer wil weten. Op de mediakaart richt het net zich vooral op het segment meer weten.

Radio 1 wordt door de luisteraar herkend als nieuws- en informatiekanaal.

 

OD8.2: Radio 2 is een breed familienet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en een houvast biedt voor de luisteraar. Het is als groot radionet verankerd in Vlaanderen met een mix van informatie - met veel aandacht voor de regio - en ontspanning met een uitgesproken Nederlandstalig muziekprofiel. Daartoe ontkoppelt Radio 2 haar uitzendingen om specifieke informatie te brengen over de verschillende regio’s, namelijk Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Brussel, West-Vlaanderen.      

Kernwaarden zijn vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

Radio 2 bereikt als brede familiezender alle segmenten op de Mediakaart, maar richt zich vooral op huiselijkheid, vertrouwen en genieten.

 

OD8.3: Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld.

De kernwaarden zijn avontuur, openheid, engagement en originaliteit.

Studio Brussel is jong van geest en richt zich op de jonge, actieve mediagebruiker met een creatief, betrokken en maatschappelijk relevant aanbod. Studio Brussel mikt op het segment avontuur op de mediakaart.
 

OD8.4: MNM is een toegankelijke instapradio die de jonge luisteraar (inclusief nieuwe Vlamingen) en zijn leefwereld centraal stelt, en van daaruit een relevant en betrouwbaar informatief aanbod brengt. Kernwaarden zijn optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.
Op de mediakaart richt MNM zich vooral op de segmenten plezier en genieten.

MNM is ook een platform dat het uitwisselen van ervaringen en engagement bij jonge en lager opgeleide luisteraars stimuleert. MNM zal jaarlijks minstens 2 projecten opzetten om de luisteraar te betrekken bij het radiomaken.

 

OD8.5: De MNM-beleving wordt ook doorgetrokken in MNM Hits, een digitale nonstophitradio, waarop het muziekaanbod alleen wordt onderbroken voor nieuwsberichtgeving op het uur.

 

OD8.6: Klara biedt als klassieke muziekzender een blik op de (culturele) wereld. Klara creëert een slowzone waar plaats is voor de essentie en waar men kan genieten van klassieke muziek en jazz. Kernwaarden zijn schoonheid, genot, inzicht en “slowness”.

Klara richt zich op de klassieke muziekliefhebbers en cultuurliefhebbers in Vlaanderen. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment meer weten, maar moet de brug slaan naar het segment genieten.

 

OD8.7: Klara Continuo brengt continu volledige en ononderbroken uitvoeringen van klassieke muziek.

 

OD8.8: Nieuws+ brengt permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 op een digitaal radiokanaal.

Om deze doelstelling te behalen dient de VRT:

  1. Radio 1 te profileren als nieuws- en informatiekanaal. Kernwaarden zijn openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid,
  2. Radio 2 te profileren als brede familiezender met alle segmenten op de Mediakaart, maar vooral te richten naar huiselijkheid, vertrouwen en genieten. Kernwaarden zijn vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.
  3. Studio Brussel te profileren als jong van geest en de zender te richten op de jonge, actieve mediagebruiker met een creatief, betrokken en maatschappelijk relevant aanbod. Studio Brussel mikt op het segment avontuur op de mediakaart. De kernwaarden zijn avontuur, openheid, engagement en originaliteit.
  4. MNM te profileren als een platform dat het uitwisselen van ervaringen en engagement bij jonge en lager opgeleide luisteraars stimuleert. MNM zal jaarlijks minstens 2 projecten opzetten om de luisteraar te betrekken bij het radiomaken. Op de mediakaart richt MNM zich vooral op de segmenten plezier en genieten. Kernwaarden zijn optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.
  5. MNM-beleving door te laten trekken in MNM Hits, een digitale nonstophitradio, waarop het muziekaanbod alleen wordt onderbroken voor nieuwsberichtgeving op het uur.
  6. Klara als klassieke muziekzender een blik te laten bieden op de (culturele) wereld. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment meer weten, maar moet de brug slaan naar het segment genieten. Kernwaarden zijn schoonheid, genot, inzicht en “slowness”.
  7. Via Klara Continuo continu volledige en ononderbroken uitvoeringen van klassieke muziek te brengen.
  8. Via Nieuws+ permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 op een digitaal radiokanaal te brengen.

De VRT stelt dat VRT radio in 2012 zijn positie behield dankzij duidelijk geprofileerde netten. VRT radio was er voor iedereen in Vlaanderen, voor alle bevolkingsgroepen. Ook jonge luisteraars vonden hun weg naar het VRT-radioaanbod. Zowel het marktaandeel van MNM als van Studio Brussel groeide sterk in 2012. Daarbij waren het vooral de 12-24-jarigen die hun weg vonden naar de radionetten.

In 2012 werkte de VRT vooral inhoudelijk aan een versterking van de nieuws- en informatiefunctie van radio, met gedifferentieerd nieuws bij MNM en Studio Brussel (zijnde nieuws en informatie die nog beter aansluiten bij hun luisteraars, nieuwe jonge stemmen en vernieuwde primetimeprogramma’s) en een versterking van de regionale redacties bij Radio 2.

MNM en Studio Brussel evolueren meer en meer naar “360 graden merken”. Deze merken zetten verschillende mediaplatformen (televisie, sociale media, online, apps, evenementen) in om de band met de luisteraar te versterken. Acties als Music for Life bij Studio Brussel en de MNM 1000 en Het grootste arbeidsbureau zijn voorbeelden van projecten die samen met de luisteraars tot stand kwamen.

Zowel MNM als Studio Brussel werkten samen met het nieuwe kanaal OP12, dat zich na 20 uur onder andere ook richt naar jongeren. Die samenwerking diende om de radiobeleving nog te versterken. Testcases waren radio-initiatieven zoals De 327 en de gemeenteraadsverkiezingen, Vlaams muziektalent en de Zuiddag.

Het algemene jaarverslag radio is samen met de jaarverslagen per VRT-radionet als bijlagen 13 en 14 terug te vinden. Hierbij volgt een korte beschrijving van de profilering van elk radionet.


Radio 1  “Op het ritme van de actualiteit” – voor de nieuwsgierige luisteraar

De missie van Radio 1 is om een open informatienet te zijn dat gedreven wordt door wat er in de wereld gebeurt en dat mensen inspireert in hun denken en voelen.

Radio 1 richt zich vooral op het segment “meer weten” (van de mediakaart)[20] en wordt door de luisteraar herkend als nieuws- en informatiekanaal. (47,5%)

Volumeprofiel Radio 1 (PPM, 2012): 47,5% meer weten - 16,1% huiselijkheid - 15,8% avontuur - 9,6% genieten - 8,9% vertrouwen - 2,1% plezier.

Cijfers uit het Publieke Meerwaarde-onderzoek in het kader van de waarderings-monitor  bevestigen dit. Hieruit blijkt dat 59,6% van de ondervraagden Radio 1 uitkiest als radiozender met het meeste aandacht voor nieuws en informatie.

PMO (veldwerk december 2012): Welke radiozender heeft het meeste aandacht voor nieuws en informatie? (slechts één antwoord mogelijk): Radio 1 (59,6%)

Bron: Publieke Meerwaarde Onderzoek 2012, via de waarderingsmonitor, wordt uitgevoerd door GFK in opdracht van de VRT

Kernwaarden van Radio 1 zijn: openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid.

Met programma’s als De Ochtend en Vandaag bleef Radio 1 het informatienet, met feiten en duiding bij grote nieuwsmomenten. Het consumentenprogramma Peeters & Pichal stopte na 5 seizoenen en werd vervangen door Hautekiet. Daarin verzamelt Jan Hautekiet de meningen, ervaringen, kennis en expertise van de luisteraars met als doel voor ogen: samen inzicht verwerven, bijleren en oplossingen bedenken.

 

Radio 2  “dicht bij de luisteraar” – voor de optimistische luisteraar

De missie van Radio 2 is om een optimistisch ontspanningsnet te zijn dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en een houvast biedt.

Radio 2 bereikt als brede familiezender alle segmenten op de mediakaart, maar richt zich vooral op “huiselijkheid”(38,6%) , “vertrouwen” (15,9%) en “genieten”(12,9%). Uit onderzoek blijkt dat Radio 2 naast deze segmenten ook de luisteraars uit het segment “meer weten” (20,1%) bereikt.

Volumeprofiel Radio 2(PPM, 2012): 38,6% huiselijkheid - 20,1% meer weten - 15,9% vertrouwen - 12,7% genieten - 7,4% avontuur - 5,2% plezier

Kernwaarden van Radio 2 zijn: vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

Met het lanceren van Start Je Dag – van 6 tot 9 uur – bracht het optimistische ontspanningsnet Radio 2 verhalen uit de leefwereld van de luisteraar: verhalen waarmee iedereen zich verbonden voelt of emotioneel betrokken. Nieuw Vlaams talent kreeg een kans van 3 muziekcategorieën: kleinkunst, meezingers en pop.


Studio Brussel – voor het buitenbeentje

De missie van Studio Brussel is om een actieve muziekbeleving te stimuleren als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld.

Studio Brussel mikt op het segment “avontuur” op de mediakaart en heeft in 2012 dit segment voor 23,6% van de ondervraagden bereikt.

Volumeprofiel Studio Brussel (PPM, 2012): 23,6% avontuur - 22,5% meer weten - 15,1% huiselijkheid - 14,4% vertrouwen - 12,6% plezier - 11,8% genieten

Kernwaarden van Studio Brussel zijn: avontuur, openheid, engagement en originaliteit.

De muziekbeleving stond in 2012 centraal bij Studio Brussel. Het avontuurlijke en diverse publiek van Studio Brussel werd op zijn wenken bediend met live verslaggeving vanaf de festivals, eigen showcases en de lancering van onze nieuwe muzikale talentenjacht De Nieuwe Lichting. Studio Brussel bracht ook een eigen nieuwsbulletin op maat van zijn luisteraars.

Studio Brussel bleef doorgroeien naar een merkbeleving op meerdere platformen. Naast de eigen website, kregen de sociale media een centrale rol. Met televisie (OP12) realiseerde Studio Brussel twee grote crossmediale projecten, expliciet gericht op jongeren: Blok Party en The Sound Of Sam.

 

MNM “music and more” – voor de jonge luisteraar

De missie van MNM is om een ontspannende hitradio te zijn die de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal stelt, en van daaruit een relevant informatief aanbod brengt. MNM is een aanstekelijk platform dat het uitwisselen van ervaringen faciliteert en engagement stimuleert.

MNM is een toegankelijke instapradio. Op de mediakaart richt MNM zich vooral de segmenten “plezier” (17,3%) en “genieten” (15,6%). MNM bereikt daarnaast ook succesvol de segmenten “huiselijkheid” (27,6%) en “vertrouwen” (22,8%).

Volumeprofiel MNM (PPM, 2012): 27,6% huiselijkheid - 22,8% vertrouwen - 17,3% plezier - 15,6% genieten - 9,8% meer weten - 6,8% avontuur

Kernwaarden van MNM zijn: optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.

MNM stelt de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal. De radiozender kwam met een eigen nieuwsformat. Acties als Marathonradio, dat zich de klok rond solidair toonde met jong Vlaanderen en met alle studenten die aan het blokken waren, sprongen in het oog. Daarnaast kreeg ook nieuw talent volop kansen in Start to DJ en In de mix.

Dankzij deze initiatieven en door participatie van en interactie met de luisteraar – via stemmingen, meningen, post en polls – speelde MNM in op waarden als positivisme, groepsgevoel, engagement en verbondenheid.

 

MNM hits

MNM Hits bracht in 2012 24u/7d non-stop muziekbeleving als verlengstuk van MNM. Het digitale non-stop-kanaal brengt gevarieerde en brede hitgevoelige muziek gebaseerd op de playlist van MNM. Vanaf het najaar 2012 was er meer variatie in de muziekprogrammatie door in te spelen op acties bij MNM. MNM Hits draaide de MNM1000 van 2011 als extra beleving voor de MNM1000 van 2012. De programmatie kreeg extra accenten met Christmas songs tijdens de kerst- en eindejaarsperiode.

Klara

De missie van Klara is om een slowzone te creëren waar plaats is voor de essentie en waar je kan genieten van de schoonheid in klassieke muziek.

Klara biedt als klassieke muziekzender een blik op de (culturele) wereld. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment “meer weten”, maar moet de brug slaan naar het segment “genieten”. Uit het volumeprofiel van Klara blijkt zeer duidelijk dat Klara vooral luisteraars uit het segment “meer weten” (74,8%) bereikt. Voor genieten geldt dit slechts voor 1,2%. Hieraan zal verder moeten gewerkt worden.

Volumeprofiel Klara (PPM, 2012): 74,8% meer weten - 9,2% avontuur - 8,5% vertrouwen - 5,3% huiselijkheid - 1,2% genieten - 1% plezier

Kernwaarden van Klara zijn: schoonheid, genot, inzicht en slowness.

Klara focust op muziek en cultuur op het ritme van de luisteraar. Nieuw was de programmareeks over Franse chansons. Na het succes ervan besliste Klara om chanson vast op het muzikale menu te zetten.

 

Klara Continuo

Klara Continuo was via de digitale platformen te ontvangen en bracht in 2012 non-stop klassieke muziek, 24 uur op 24.

 

Nieuws+

Nieuws+ bracht in 2012 permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 en was op de digitale platformen te ontvangen.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.


[20] De cijfers m.b.t. het volumeprofiel van de verschillende VRT-radionetten zijn afkomstig van de PPM-studie, die door TNS Media uitgevoerd wordt in opdracht van de VRT en de VAR

SD9: De radionetten zijn zo geprofileerd dat zij een diversiteit aan muziekgenres aanbieden met een engagement voor Vlaamse producties en Nederlandstalige muziek.

OD9.1: De VRT verbindt er zich toe dat op Radio minstens 25% van de muziektijd Vlaamse muziekproducties zijn.

OD9.2:De VRT ondersteunt Nederlandstalige muziek. Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2  is Nederlandstalig. Minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig.

Om deze doelstelling te behalen dient:

  1. 25%  van de muziektijd op Radio Vlaamse muziekproducties te zijn;
  2. Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2 Nederlandstalig te zijn en minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 Nederlandstalig te zijn.

De VRT stelt dat de VRT-radionetten in 2012 zo geprofileerd waren dat een diversiteit aan muziekgenres aan bod kwam. Die diversiteit bereikt de VRT enerzijds door het toepassen van de uitgetekende muziekprofielen van elk net en anderzijds door het voortdurende monitoren en bijsturen van het muziekaanbod zelf.

Om de doelstellingen uit de beheersovereenkomst te behalen, stelt de VRT dat er een actieplan opgesteld is en er ook initiatieven werden genomen ter ondersteuning van de Vlaamse muzieksector met als doel een groter aanbod te creëren aan kwaliteitsvolle Vlaamse en Nederlandstalige muziekproducties uit Vlaanderen. Een volledig overzicht van deze initiatieven is terug te vinden in het jaarverslag muziekaanbod VRT dat als bijlage 15 is toegevoegd.

De vertegenwoordiging van Vlaamse en Nederlandstalige muziekproducties in het totale muziek-repertoire van de VRT-radionetten wordt maandelijks gemeten door de eigen muziekmonitoren van de VRT.

Operationele doelstelling 9.1 betreffende het percentage Vlaamse muziekproducties uit de beheersovereenkomst wordt gehaald. Voor alle VRT radionetten samen bestond 25,2% van alle muziektijd uit Vlaamse muziekproducties.

Tabel 8 : percentage muziektijd bestaande uit Vlaamse muziekproducties

Maand Percentage
Tabel 8 : percentage muziektijd bestaande uit Vlaamse muziekproducties
Januari 25,3%
Februari 28,4%
Maart 25,0%
April 25,1%
Mei 25,5%
Juni 25,9%
Juli 26,3%
Augustus 24,2%
September 23,1%
Oktober 24,3%
November 24,5%
December 24,5%
Gemiddeld 25,2%

Operationele doelstelling 9.2 betreffende het percentage Nederlandstalige muziekproducties op Radio 1 (15%) en Radio 2 (30%), wordt door de VRT niet behaald.

De VRT wenst deze doelstelling via een groeipad te realiseren (zijnde een systematische verhoging van het percentage Nederlandstalige muziektijd). Dit groeipad staat beschreven in de meerjarenplannen 2012-2014 en 2013-2015, die door het VRT-directiecollege en de Raad van Bestuur van de VRT goedgekeurd werden:

  • Minstens 12,5% tegen eind 2012 en in de loop van 2014 minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalige muziek
  • Minstens 27,5% tegen eind 2012 en in de loop van 2014 minstens 30% van de muziektijd op Radio 2 is Nederlandstalige muziek

De VRT heeft voor de geleidelijke aanpak gekozen omdat de VRT tegelijkertijd (via allerlei initiatieven) ook werkt aan de uitstraling en aan de verhoging van de Nederlandstalige muziekproducties.[21] De sprong op een te korte tijd maken, zou volgens de VRT de muziekvariatie in het gedrang brengen en het netprofiel van Radio 2 (zoals vastgelegd in de beheersovereenkomst) plots te drastisch veranderen. 

Met 12,7% voor Radio 1 en 27,7% voor Radio 2 behaalt de VRT het eigen meerjarenplan 2012-2014 voor 2012 inzake Nederlandstalige muziekproducties, maar de bepalingen uit operationele doelstelling 9.2 van de beheersovereenkomst niet.    

Tabel 9 : Radio 1 - percentage Nederlandstalige muziekproducties

Maand %
Tabel 9 : Radio 1 - percentage Nederlandstalige muziekproducties
Januari 13,2%
Februari 13,3%
Maart 12,6%
April 12,9%
Mei 11,9%
Juni 11,9%
Juli 10,9%
Augustus 12,2%
September 12,5%
Oktober 13,1%
November 13,7%
December 14,2%
Gemiddeld 12,7%

Tabel 10: Radio 2 - percentage Nederlandstalige muziekproducties

Maand %
Tabel 10: Radio 2 - percentage Nederlandstalige muziekproducties
Januari 28,2%
Februari 28,4%
Maart 28,0%
April 27,4%
Mei 28,3%
Juni 28,3%
Juli 28,4%
Augustus 27,7%
September 26,5%
Oktober 27,6%
November 27,4%
December 26,3%
Gemiddeld 27,7%

Als bijlage 16 zijn het actieplan en de resultaten voor 2012 opgenomen.

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft in 2012 een steekproefsgewijze controle uitgevoerd in de maanden juni en november. Er werd nagegaan in welke mate het aantal (Vlaamse) nummers overeenkwam met de rapportering door de VRT. Er werd ook nagegaan in welke mate de Vlaamse producties correct werden toegewezen. Er is bovendien een controle uitgevoerd op de Nederlandstalige muziek. Eveneens werd door de onderzoekscel van de Vlaamse Regulator voor de Media steekproefsgewijze luisteronderzoeken uitgevoerd. Hiermee werd gecontroleerd in welke mate de aangeleverde muzieklijsten van de VRT overeenkwamen met de uitzending.

Uit al deze gegevens blijkt dat de cijfers die door de VRT zijn overgemaakt gelijk zijn aan de controlegroep die door de Vlaamse Regulator voor de Media is opgesteld.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben voor de Vlaamse muziekproducties. De doelstelling in het kader van Nederlandstalige muziek op Radio 1 en Radio 2 blijkt niet behaald te zijn.

De VRT heeft ervoor geopteerd om een aangepast groeipad uit te werken en behaalt in 2012 op deze manier de doelstelling zoals opgenomen in haar beheersovereenkomst niet.


[21] Een overzicht van de acties die de VRT in 2012 gerealiseerd heeft m.b.t. het verbeteren van de uitstraling  van de Nederlandstalige muziek en het groter maken van het aanbod aan kwaliteitsvolle Nederlandstalige muziekproducties is als bijlage 16 terug te vinden.

SD10: Het online aanbod m.b.t. de radionetten verhoogt het comfort en versterkt de beleving van de mediagebruiker en is aangepast aan de gebruikte schermen/toestellen. Het behaalt dezelfde kwaliteitsstandaard als het gehele aanbod. Dit aanbod is beschikbaar via - en aangepast aan - alle op open internet aangesloten schermen/toestellen.

OD10.1:Om het comfort te verhogen kan de mediagebruiker de radionetten beluisteren en programma’s herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties.

OD10.2:De beleving van het aanbod van de radionetten wordt via het open internet op de respectieve netsites en eventuele daarvan afgeleide interactieve applicaties versterkt door audio, video, informatie en interactiviteit rond de programma’s, zowel voor, tijdens als na uitzending.

OD10.3:Relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, worden ingezet om de beleving rond radioprogramma’s te versterken.

Om deze doelstelling te behalen, dient de VRT:

  1. de radionetten aan te bieden zodat de mediagebruiker die kan beluisteren en programma’s kan herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties;
  2. het aanbod van de radionetten aan te bieden via het open internet op de respectieve netsites en eventuele daarvan afgeleide interactieve applicaties versterkt door audio, video, informatie en interactiviteit rond de programma’s, zowel voor, tijdens als na uitzending;
  3. relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, in te zetten om de beleving rond radioprogramma’s te versterken.

De VRT stelt dat de VRT-radionetten in 2012 konden beluisterd worden via het open internet, via de netsites van de radionetten, via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties (zoals de Studio Brussel app). Live luisteren via internetradio zit in de lift: dagelijks zijn er bijna 80.000 internetluisteraars en in 2012 is er bijna 70 miljoen uur audio live gestreamd, dit is één derde meer dan in 2011. In 2012 werd achter de schermen gewerkt aan de nieuwe online radiospeler Radio+, die de gebruikerservaring bij het online radio luisteren optimaliseert. Radio+ maakt live luisteren, switchen tussen zenders en programma’s herbeluisteren makkelijk en voorziet bovendien ook in een rijke visuele en interactieve ervaring. Radio1.be bande de flash technologie, waardoor de website nu ook goed te consulteren is op mobiele apparaten. Studio Brussel lanceerde een smartphone applicatie die toelaat om net zoals op de website, live te kijken naar de radioprogramma’s.  Herbeluisteren kon in 2012 via de websites van de radionetten (meestal doorverwijzing naar de VRT-radiospeler) of via de radiozone applicatie die beschikbaar is voor iPhone.

De websites van de radionetten en afgeleide interactieve applicaties versterkten in 2012 de beleving van de radionetten onder meer door het verstrekken van video- en audiofragmenten, extra informatie en interactieve toepassingen. Radio1 lanceerde in januari 2012 een nieuwe website met extra aandacht voor actualiteit en interactiviteit. Het programma Hautekiet (Radio 1) zette volop in op discussie en interactiviteit: het bijeenbrengen van meningen, ervaringen, kennis, expertise van de luisteraars; vaak via digitale platformen. Klara.be bleef de liefhebber van klassieke muziek bedienen met achtergrondinformatie bij de programma’s, playlists en uitvoerders. Gelegenheidsprogramma’s en specials zoals Rebelse Ritmes (een radioreeks naar het gelijknamige boek van Matthijs de Ridder) of Het Gevecht (een documentaire van Katharina Smets over oorlog) konden worden herbeluisterd in het on demand archief. Het meest succesvol was de Peter Van de Veire marathonradio (een evenement ter ondersteuning van de studenten) op MNM, waarbij alle gebeurtenissen via een interactieve tijdslijn herbeleefd konden worden. Verdere hoogtepunten op MNM waren chatsessies tussen vrijgezellen (Single Match) en de sinterklaasactie waarbij een zoektocht naar ‘Zwarte Peter’ online werd ondersteund met tips via video’s en op de sociale netwerksites.

Alle VRT-radionetten maakten in 2012 ook gebruik van platformen van derden (hoofdzakelijk de sociale netwerken Facebook en Twitter) om de beleving rond hun programma’s te versterken. Studio Brussel was ook actief op Instagram (15.000 volgers) en op Spotify voor zenderacties zoals de One Hit Wonderdag.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.