1.1.1.4. Samenwerking

SD6: De openbare omroep stelt zich open en luisterbereid op naar de samenleving en creëert maatschappelijke meerwaarde in zijn aanbod door een structureel belanghebbendenbeheer op te zetten.

OD6.1.: De VRT werkt een kader uit waarin het belangenhebbendenbeheer verankerd is. De samenwerking met belanghebbenden is gebaseerd op wederzijds respect van de partners en beoogt een meerwaarde te creëren voor de betrokken partners. De samenwerking doet geen afbreuk aan de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de openbare omroep, aan de profielen van zijn merken en netten en aan de doelstellingen en waarden.

OD6.2.: De VRT hanteert een diversiteit in partners.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. een kader uit te werken waarin het belangenhebbendenbeheer verankerd is;
  2. een diversiteit in partners te hanteren.

De VRT stelt dat in 2012 een plan van aanpak voor belanghebbendenbeheer werd opgesteld en goedgekeurd. Dit plan formuleert de krachtlijnen van het belanghebbendenbeheer evenals de opvolging inzake samenwerking met belanghebbenden m.b.t. de volgende domeinen:

  • Wat betreft het aanbod, volgt de VRT de samenwerking van de netten met belanghebbenden op het vlak van sport, cultuur, muziek, taal, diversiteit en educatie (recreatie, milieu en zorg) systematisch op en stimuleert die.
  • Wat betreft mediawijsheid, ontwikkelt de VRT, door middel van breed overleg met stakeholders, een actieplan voor meer aandacht voor mediawijsheid.
  • Via een proefproject wil de VRT het engagement van het middenveld ten aanzien van de VRT met betrekking tot maatschappelijke thema’s versterken.

De VRT hanteerde een diversiteit aan partners: een jaaroverzicht van het aanbodsgerelateerd overleg en samenwerking met de diverse partners en externe actoren is opgenomen als bijlage 10.

Conclusie: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

SD7: De openbare omroep creëert maatschappelijke meerwaarde door rond zijn aanbod samenwerkingsverbanden op te zetten met zowel publieke als private partners. Deze partnerships realiseren meerwaarde voor de betrokken partners. De partners zijn financieel stabiel en ondernemen op een maatschappelijk verantwoorde wijze.

OD7.1: Inzake publieke partners zijn cultuur en onderwijs prioritair.

OD7.2: Inzake Nieuws en Sport werkt de VRT samen met andere Vlaamse omroepen rond uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal, en dit op basis van het principe van non-discriminatie.

OD7.3: De VRT kan audiovisueel aanbod op deredactie.be, cobra.be en canvas.be uit de domeinen nieuws, cultuur en kennis en wetenschap waarvan zij rechtenhouder is beschikbaar maken via door niet-commerciële derden uitgebate niet-commerciële digitale initiatieven en dit op basis van het principe van non-discriminatie.

OD7.4: De VRT werkt samen met de EBU-omroepen waaronder meer bepaald de Nederlandse publieke omroepen en de RTBF, in functie van ondermeer programma-aankoop, coproducties, strategie openbare omroep en samenwerking nieuwsdienst.

Om deze maatstaf te behalen, dient of kan (punt 3) de VRT:

  1. cultuur en onderwijs als prioritaire publieke partners hebben;
  2. inzake Nieuws en Sport samen te werken met andere Vlaamse omroepen rond uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal;
  3. audiovisueel aanbod op deredactie.be, cobra.be en canvas.be uit de domeinen nieuws, cultuur en kennis en wetenschap waarvan zij rechtenhouder is, beschikbaar maken via door niet-commerciële derden uitgebate niet-commerciële digitale initiatieven;
  4. samen te werken met de EBU-omroepen waaronder meer bepaald de Nederlandse publieke omroepen en de RTBF, in functie van onder meer programma-aankoop, coproducties, strategie openbare omroep en samenwerking nieuwsdienst.

De VRT stelt dat in 2012 samenwerkingsverbanden rond haar aanbod opgezet werden met zowel publieke als private partners.

Inzake publieke partners stelt de VRT dat de samenwerking met cultuur en onderwijs prioritair is.

Samenwerking met publieke partners inzake cultuur:

  • De VRT werkte in 2012 inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met cultuur- en mediapartners, zoals De Stichting Lezen, en De Buren.
  • Alle VRT-netten verleenden in 2012 via ruilovereenkomsten advertentieruimte aan tal van cultuurpartners.
  • De VRT werkte ook projectmatig samen met culturele partners. Op die manier realiseerde de VRT verschillende crossmediale projecten (op verschillende netten en platformen), zoals De Canvascollectie en De Gouden Boekenuil.
  • Jaarlijks organiseert de VRT in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen ontmoetingen met de culturele partners.
  • De VRT is in het najaar van 2012 gestart met het opmaken van een nieuw voorstel tot samenwerking met de culturele partners.

Samenwerking met publieke partners inzake onderwijs

  • Met betrekking tot Urban radio werden er 2 samenwerkingsverbanden met onderwijsinstellingen opgezet:
    • STRAK: een tijdelijke pop up studentenradio in Leuven, waarbij de VRT samenwerkte met de studentenorganisatie VETO, de KULeuven en de studentenraad LOKO.
    • REC Radiocentrum te Gent: Proeftuin Radio: een onderzoeksproject naar het profiel en de noden van urban jongeren m.b.t. radiobeleving en radio maken. Met inbreng van de VRT Studiedienst en de radionetten MNM en StuBru.
  • De VRT sloot in januari 2012 een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Onderwijscommunicatie van het Departement Onderwijs, met het oog op een structurele samenwerking voor het platform rond mediawijsheid “Ingebeeld”.
  • De VRT had in 2012 rond mediawijsheid overleg met de SARC (Strategische AdviesRaad Cultuur, Jeugd, Sport en Media), de VLOR (Vlaamse OnderwijsRaad), het AOC (Agentschap voor Onderwijscommunicatie), het BAM (Instituut voor Beeldende, Audiovisuele en Mediakunst) en met de betrokken overheidsorganen bij Media, Cultuur en Onderwijs.

Voor nieuws en sport werkte de VRT in 2012 samen met andere Vlaamse omroepen met betrekking tot de uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal. De VRT had hiervoor met die omroepen contracten afgesloten. Een overzicht van deze contracten is als bijlage 11 terug te vinden.

De VRT stelde in 2012 audiovisueel materiaal ter beschikking van niet-commerciële organisaties: meer bepaald audiovisueel aanbod van thematische sites met betrekking tot nieuws, cultuur, kennis en wetenschap.

Elke VRT-website, dus ook de thematische sites deredactie.be, cobra.be en canvas.be stellen hun audiovisueel materiaal ter beschikking via de “permalinks”. Permalinks zijn links (zijnde een specifiek internetadres) die op de VRT-websites onder elk videofragment aanwezig zijn. Deze links staan ter beschikking voor iedereen en kan men gebruiken om vanop de eigen website te verwijzen naar inhoud van de VRT-websites. De videofragmenten worden dus niet gedownload maar zijn wel via de link beschikbaar. Zie hiervoor ook de gebruiksvoorwaarden m.b.t. de inhoud van de VRT-websites (http://www.vrt.be/gebruiksvoorwaarden). Aangezien het gebruik van de permalinks niet door de VRT gemeten wordt, zijn er geen concrete cijfers beschikbaar.

  • Zeer specifiek voor Nieuws konden volgende campagnes gerealiseerd worden, dankzij het ter beschikking stellen van audiovisueel materiaal via deredactie.be:
    • Broederlijk Delen voor de campagne Dwars door België om geld in te zamelen voor een project in Oeganda (gezicht van de campagne was Ketnet-wrapper Kristien Maes)
    • Max Havelaar voor de campagne over eerlijke chocolade
    • Gazet van Borgerhout voor minidocumentaire rond rellen in Borgerhout
  • Cobra.be fungeerde ook als multimediale hub. Het aanbod van cobra.be was beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners. Omgekeerd bood cobra.be de ruimte aan content uit de culturele sector zelf.  Sommige partners hebben op permanente basis een cobra.be-venster op hun website, anderen namen en publiceerden content in functie van de culturele agenda. Omdat het de cultuurpartners gemakkelijk gemaakt wordt om zelfstandig de content van Cobra.be op hun eigen site te publiceren is die publicatie niet altijd traceerbaar. Als bijlage 12 wordt een overzicht meegegeven met de publicatie van cobra.be content bij cultuurpartners.
  • Het beschikbaar stellen van audiovisueel aanbod m.b.t. kennis en wetenschap gebeurt ook via het platform voor Mediawijsheid ‘Ingebeeld’: project in samenwerking met de Canon Cultuurcel van het Agentschap Onderwijscommunicatie van het Departement Onderwijs.

De VRT werkte in 2012 samen met andere EBU-omroepen, onder meer op het vlak van programma-aankoop, coproducties, strategische positionering van openbare omroepen en het uitwisselen van nieuws-beelden.

Zo werkte de VRT met NOS samen met betrekking tot het EK Voetbal en de Olympische Spelen. De VRT werkte met de RTBF samen voor een Vlaams aanbod op Arte Belgique: Vlaamse kaai (een maandelijkse selectie van VRT-cultuurprogramma’s).

Als bijlage 11 is een meer gedetailleerd overzicht van de samenwerkingsverbanden met publieke en private partners beschikbaar.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.