1.1.3. TV

SD11: De televisienetten zijn complementair geprofileerd zodat zij een diversiteit brengen in hun aanbod en tegemoet komen aan verschillende mediabehoeften van alle Vlamingen.

Om de uitgangspunten m.b.t. inclusiviteit, actuagedrevenheid en een aanbod voor specifieke doelgroepen (kinderen, jongeren) te kunnen waarmaken, kan de VRT beschikken over 3 volwaardige TV kanalen: Eén, Canvas en een derde kanaal waarin specifieke doelgroepen worden bediend.

OD11.1: Eén is het breedste generalistisch televisienet van de openbare omroep en bereikt met een mix aan kwalitatieve programma’s en genres een ruim publiek. Eén is er altijd en in zijn totaalaanbod voor iedereen.

De actualiteit en Vlaamse producties vormen de ruggengraat van het aanbod. Naast de specifieke nieuws- en duidingprogramma’s, speelt ook het andere aanbod in op wat er leeft in Vlaanderen en in de wereld. Live- en dagverse programma’s versterken het hier-en-nu-gevoel.

De kernwaarden van Eén zijn authenticiteit, herkenbaarheid, empathie, optimisme, gastvrijheid, gedrevenheid.

Eén is er voor alle Vlamingen, waarbij een gelijkmatig bereik over alle doelgroepen van de mediakaart nagestreefd wordt.

OD11.2: Canvas is een volwaardig generalistisch, actuagedreven, informatief en verdiepend televisienet. Canvas wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012.
Canvas kijkt breed geïnteresseerd en in de diepte naar de wereld. Het net biedt de mogelijkheid aan de kijker om aansluiting te blijven vinden bij deze complexe wereld en doet dit aan de hand van informatie, analyse en een dosis relativering. Wanneer de actualiteit hierom vraagt, wordt het programmaschema doorbroken door live uitzendingen. 

Canvas is er voor de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas is ook een innovatief generalistisch net met een gediversifieerd programma-aanbod. De ingrediënten van de programmamix van Canvas zijn informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. De reguliere programmatie op Canvas zal na 20 uur niet onderbroken worden voor de uitzending van sport- en cultuurevenementen.

De kernwaarden van Canvas zijn impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.

Canvas richt zich vooral op de segmenten meer weten en avontuur op de mediakaart. 

OD11.3: Op een apart kanaal brengt de VRT een specifiek aanbod voor de doelgroepen kinderen met Ketnet en jongeren.

  • 11.3.1: Ketnet biedt een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan die inspeelt op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Daarom brengt Ketnet een volwaardig aanbod voor alle kinderen tot 12 jaar. Ketnet wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012.     

    Ketnet brengt een brede programmamix die inspeelt op de interessevelden van kinderen in verschillende leeftijdsgroepen met inbegrip van de actualiteit.  

    Ketnet hanteert een 360° strategie: niet alleen lineaire TV programma’s, maar ook aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online aanbod (inclusief een digitaal lineair radioaanbod) en participatieve acties en evenementen maken integraal deel uit van de belevingswereld van Ketnet.

    Ketnet werkt aan de mediawijsheid van kinderen door hen in een veilige omgeving vertrouwd te maken met online toepassingen, waaronder  bijvoorbeeld sociale netwerken.
    Voor Ketnet zijn (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht de kernwaarden.

  • 11.3.2: Voor jongeren wordt een specifiek aanbod ontwikkeld na 20 uur op het Ketnetkanaal.  Dit aanbod wordt gefaseerd uitgerold zoals beschreven in OD3.1.: de VRT brengt vanaf 1 september 2013 een specifiek aanbod voor jongeren, dat ook ruimte biedt voor een aanbod door jongeren, en dit gedurende 2 à 4 dagen per week en minstens 40 weken per jaar.

  • 11.3.3: Voor expats onderzoekt de VRT of het derde kanaal kan ingezet worden voor het aanbod omschreven in OD5.4.

  • 11.3.4: Op dit apart kanaal onderbreekt de VRT de Ketnet-programmatie tot 20 uur niet.  

 Om deze doelstelling te behalen, dient:

  1. Binnen Eén de actualiteit en Vlaamse producties de ruggengraat te vormen van het aanbod. Naast de specifieke nieuws- en duidingprogramma’s, speelt ook het andere aanbod in op wat er leeft in Vlaanderen en in de wereld. Live- en dagverse programma’s versterken het hier-en-nu-gevoel. De kernwaarden van Eén zijn authenticiteit, herkenbaarheid, empathie, optimisme, gastvrijheid, gedrevenheid.
  2. Canvas een volwaardig generalistisch, actuagedreven, informatief en verdiepend televisienet te zijn. Canvas wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012. Canvas is er voor de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas is ook een innovatief generalistisch net met een gediversifieerd programma-aanbod. De ingrediënten van de programmamix van Canvas zijn informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. De reguliere programmatie op Canvas zal na 20 uur niet onderbroken worden voor de uitzending van sport- en cultuurevenementen.
    De kernwaarden van Canvas zijn impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.
    Canvas richt zich vooral op de segmenten meer weten en avontuur op de mediakaart.
  3. De VRT op een apart kanaal een specifiek aanbod te brengen voor de doelgroepen kinderen met Ketnet en jongeren.
  4. Ketnet een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan te bieden die inspeelt op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Daarom brengt Ketnet een volwaardig aanbod voor alle kinderen tot 12 jaar. Ketnet wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012 Ketnet hanteert een 360° strategie: niet alleen lineaire TV programma’s, maar ook aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online aanbod (inclusief een digitaal lineair radioaanbod) en participatieve acties en evenementen maken integraal deel uit van de belevingswereld van Ketnet.
    Ketnet werkt aan de mediawijsheid van kinderen door hen in een veilige omgeving vertrouwd te maken met online toepassingen, waaronder  bijvoorbeeld sociale netwerken.
    Voor Ketnet zijn (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht de kernwaarden.
  5. Voor jongeren een specifiek aanbod te worden ontwikkeld na 20 uur op het Ketnetkanaal.  Dit aanbod wordt gefaseerd uitgerold zoals beschreven in OD3.1.: de VRT brengt vanaf 1 september 2013 een specifiek aanbod voor jongeren, dat ook ruimte biedt voor een aanbod door jongeren, en dit gedurende 2 à 4 dagen per week en minstens 40 weken per jaar.
  6. De VRT voor expats te onderzoeken of het derde kanaal kan ingezet worden voor het aanbod omschreven in OD5.4
  7. Op dit apart kanaal de Ketnet-programmatie tot 20 uur niet te onderbreken

De VRT beschikt sinds mei 2012 over 3 televisiekanalen: Eén, Canvas en Ketnet/OP12. Elk van deze televisiekanalen heeft een eigen profiel en richt zich tot een specifiek doelpubliek. [22]

Eén richt zich naar alle Vlamingen en wil alle doelgroepen op een gelijkmatige manier bereiken. Eén brengt daarom een breed totaalaanbod met een mix aan kwalitatieve programma’s en genres. Eén scoort op huiselijkheid (31,4%), meer weten (22,1%), vertrouwen (15,8%), avontuur (11,9%), genieten (11,6%) en plezier (7,3%).

Tabel 11: Volumeprofiel één

Volumeprofiel Eén %
Tabel 11: Volumeprofiel één
Plezier 7,3%
Genieten 11,6%
Huiselijkheid 31,4%
Vertrouwen 15,8%
Meer weten 22,1%
Avontuur 11,9%


Canvas richt zich op de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas brengt dan ook een gediversifieerd programma-aanbod met een mix van informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. Canvas scoort op huiselijkheid (28,1%), meer weten (27%), vertrouwen (13,6%), avontuur (12%), genieten (11,5%) en plezier (7,7%). De segmenten meer weten en avontuur zijn dus aangeduid als segmenten voor Canvas.

Tabel 12: Volumeprofiel Canvas

Volumeprofiel Canvas %
Tabel 12: Volumeprofiel Canvas
Plezier 7,7%
Genieten 11,5%
Huiselijkheid 28,1%
Vertrouwen 13,6%
Meer weten 27,0%
Avontuur 12,0%

Ketnet/OP12 richt zich op specifieke doelgroepen, nl. kinderen, jongeren en buitenlanders in Vlaanderen. Ketnet biedt een brede programmamix die inspeelt op de interessevelden van kinderen in verschillende leeftijdsgroepen, met inbegrip van de actualiteit. OP12 richt zich specifiek naar jongeren en buitenlanders in Vlaanderen.

Hieronder volgt een korte beschrijving van de profilering van elk VRT-televisienet. Een meer gedetailleerde en volledige beschrijving van elk profiel is als bijlage 17 terug te vinden.

2012 bood heel wat uitdagingen voor Eén. De komst van Vier, het wegvallen van Woestijnvis als leverancier van programma’s en de groei van het digitaal kijken, zorgden ervoor dat Eén zijn identiteit en zijn aanbod scherper moest stellen. Eén bleef haar eigen koers varen, en de kijker heeft het resultaat daarvan weten te waarderen: ook in het veranderende medialandschap blijft de kijker zich thuis voelen bij Eén.

  • Eén versterkte de horizontale programmering met de 2 nieuwe dagelijkse programma’s Iedereen Beroemd en Café Corsari. Beide programma’s hielden op een positieve manier een vinger aan de pols bij wat er leeft in Vlaanderen en legden het accent op live beleving en actualiteit. Iedereen Beroemd bereikte regelmatig ruim 1 miljoen kijkers en ook een sterk gewaardeerd Café Corsari veroverde op korte tijd zijn vaste stek op Eén.
  • Eén ging vanaf september 2012 ook voluit voor nieuwe Vlaamse programma’s in primetime, van 18 tot 22.30u, van maandag tot donderdag en tijdens het weekend. Precies op deze piekmomenten wou Eén er staan met programma’s van eigen bodem.
  • De programmering van Eén in 2012 stond volledig in het teken van 4 kernwoorden / thema’s. Uitgebreidere informatie is terug te vinden in de profilering van Eén als bijlage 17.
    • Vlaamse dimensie in al zijn aspecten: o.a. Dagelijkse Kost, Thuis, Wolven, Quiz me Quick, Iedereen Beroemd, Vlaanderen Muziekland, Vlaanderen Vakantieland, Marina, …
    • Maatschappelijk engagement: o.a. Beroepen zonder grenzen, Ik leef verder, Volt, Ook Getest op Mensen, Fabriek Romantiek, Dieren in Nesten, Groenland, …
    • Band met het publiek: o.a. Villa Vanthilt, 1000 Zonnen, de Thuisdag, ….
    • Nieuws en Sport: o.a. Het Journaal, Koppen (XL), De Zevende Dag, De 327, Niet tevreden geld terug, VRT Nieuws Live, Vive le vélo, ….

Op 14 mei om 14u was de ontkoppeling van Ketnet en Canvas een feit. Omdat Ketnet verhuisde naar een eigen kanaal kon Canvas evolueren naar een volwaardig televisienet. Dat betekende ook een namiddagprogrammering, waardoor Canvas heel wat nieuwe kijkers mocht verwelkomen. Maar liefst 201.200 nieuwe kijkers keken alleen televisie in de namiddag en niet ’s avonds na 20 uur. Daarvoor stemden zij af op Canvas. De extra zendtijd in de namiddag gaf ook ruimte om op geregelde tijdstippen rechtstreekse nieuwsevenementen uit te zenden (zoals de uitspraak op het proces Breivik of de persconferentie rond het onderzoek naar het busongeval in Sierre). Dankzij Villa Politica zit de in politiek geïnteresseerde Canvaskijker op de eerste rij van het Vlaams, Federaal en Europees parlement. En in aanloop naar Terzake is er het nieuwe dagelijkse magazine Login waarin met buitenlandse reportages een blik op de actualiteit uit andere landen gegeven wordt. De extra zendtijd in de namiddag geeft Canvas ook de kans om het rijke archief te ontsluiten.

De opdracht van Canvas werd ingevuld, met nadruk op de actualiteitsgedreven missie. 100”, de beknopte nieuwsupdate om het uur, was daar een eerste voorbeeld van. Nog een bijzonder belangrijke vernieuwing was de nieuwe actuastudio van Canvas die zowel Terzake, Reyers Laat, Panorama, als het nieuwe reportagemagazine Login uitzond. Zo kregen alle duidingsprogramma’s een duidelijke herkenbare Canvas-identiteit.

2012 was een rijk gevuld sportjaar met een geweldige sportzomer als kers op de taart. Canvas was in juni de gastheer voor het EK voetbal in Polen en Oekraïne en in augustus voor de Olympische Spelen in Londen. In aanloop naar die Olympische Spelen was er de reeks Goudkoorts waarin de opmerkelijke Belgische atleten werden geportretteerd. Canvas zond ook de topmatchen van Roland Garros en Wimbledon uit.

Ook buiten de zomer blijft sport een wezenlijk onderdeel met rechtstreekse uitzendingen van het Europa League voetbal, en Sporza op zondag. In aanloop naar het WK veldrijden bracht Canvas de docureeks De flandriens van het veld. De grote kantelmomenten in de Belgische sportgeschiedenis kwamen aan bod in een nieuwe reeks van Belgasport.

Naast sport en nieuws had Canvas in 2012 veel aandacht voor cultuur, documentaires en eigenzinnige ontspanning:

  • Cultuur: o.a. 3de editie van de Canvas Collectie, finale Koningin Elisabeth-wedstrijd, festivals Rock Werchter en Pukkelpop, Belpop, Man over Woord, … Zondagavond werd in 2012 meer en meer de vaste avond voor de cultuurliefhebber, met o.a. De Canvasconnectie en diverse documentaires.
  • Documentaires: Canvas profileerde zich in 2012 nog steeds als de documentaire zender bij uitstek en creëerde daarvoor 2 nieuwe slots: Dockland (met documentaires zoals De Revolutieroute rond de Arabische lente) en Uil van Athene (met verschillende documentaires van Vlaamse makers). Daarnaast was ook de (recente) geschiedenis nooit ver weg op Canvas met o.a. Meneer de burgemeester.
  • Eigenzinnige ontspanning: o.a. Een laatste groet (fictief afscheid van een Bekende Vlaming), Comedy Casino bewijzen dat er gelachen mag worden op Canvas

Canvas vierde zijn 15de verjaardag met de Scandinavische week. Een week lang veranderde CANVAS in KÅNVAS en werden er programma’s uit of over Scandinavië geprogrammeerd. Die keuze lag voor de hand, aangezien Canvas inmiddels een traditie heeft opgebouwd in het uitzenden van Scandinavische topreeksen. Naast een aangepaste programmering trakteerde Canvas ook met Scandinavisch getinte evenementen zoals een rondreizende saunamobiel, een filmavond bij Ikea, een Curling tornooi, …

Het voorjaar stond bij Ketnet/OP12 in het teken van het ontwikkelen van de strategie van ‘het derde kanaal na 20u’, het installeren van een werkstructuur, en het inventariseren en uitwerken van een eerste aanbod.

In de eerste plaats kwam het derde kanaal er zodat Ketnet een volwaardig kinderkanaal kon worden, zonder onderbrekingen. Ketnet bereikt nu meer kinderen dan voor de ontkoppeling. Daarnaast geeft het derde kanaal de VRT de kans om de dagprogrammering op Canvas uit te breiden en de actualiteitswaarde van Canvas verder te verhogen. Omdat Ketnet stopt om 20 uur, heeft de VRT de mogelijkheid om jongeren en buitenlanders in Vlaanderen op ons derde kanaal te bereiken. Tot slot biedt het derde kanaal ook uitwijkmogelijkheden bij een beperkt aantal sport- en cultuurevenementen.

Op 1 mei 2012 was het derde kanaal een feit: een volwaardig afzonderlijk kanaal met ononderbroken aandacht voor kinderen van 0 tot 12 met Ketnet van 6u tot 20u. En ná 20u ruimte waar specifieke doelgroepen kunnen worden bediend: de buitenlanders in Vlaanderen op woensdag, de jongeren van 12 tot 20 jaar structureel op maandag en vrijdag en verder evenementieel al naargelang de opportuniteiten.

Het derde kanaal richt zich specifiek op kinderen, jongeren en buitenlanders in Vlaanderen. Een vergelijking met zenders als Eén of Canvas, die gericht zijn op een breder publiek, gaat dan ook niet op.

Op Ketnet vinden kinderen terug wat zij belangrijk vinden: opgroeien, dingen beleven en ondernemen, leren, gek en ondeugend doen en lachen. De horizontale programmering biedt structuur en houvast en bleef in 2012 de basis. Daarnaast waakte Ketnet er zorgvuldig over een evenwichtige mix tussen spanning en ontspanning en tussen actief en passief kijken te brengen. Kinderen laten deelnemen is een van de basispijlers van Ketnet. In de wrap, Ketnet King Size en uiteraard ook op Ketnet.be hebben kinderen voortdurend hun inbreng.

Ketnet bracht dus een brede programmamix (waaronder actualiteit) die inspeelt op de interesse van kinderen. Het net hanteerde een 360°-strategie waarbij het een aanbod had op televisie en online, maar ook aanbod-op-aanvraag aanbood (zoals een gratis Kaatje-blok), interactieve toepassingen, participatieve acties en evenementen. Ketnet zorgde voor een veilige omgeving bij haar online-aanbod.

Ketnet lanceerde begin april 2012 een nieuwe website. Ketnet.be heeft hiermee een volwaardig online platform dat het tv-net ondersteunt maar evengoed een eigen koers kan varen. De interactieve belevingssite zette in grote mate in op mediawijsheid voor kinderen. De site was zo een gids voor kinderen om met sociale netwerken om te gaan. De ouders werden nauwer dan ooit hierbij betrokken. De gebruikservaring bij het herbekijken van volledige programma’s werd ook verbeterd. Door deze vernieuwingen steeg het aantal bezoekers met 44%. In 2012 maakten bovendien meer dan 185.000 kinderen, vooral tussen 10 en 12 jaar oud, een ‘ketprofiel’ aan waarmee ze konden reageren op items op Ketnet.be.

2012 was een historisch jaar voor Ketnet door het krijgen van een volwaardig kanaal, met een vaste stek op OP12. Om dit extra in de kijker te brengen, zette de kinderzender een grote verhuisactie op poten. 20.000 kinderen ontwierpen via Ketnet.be een eigen verhuisdoos. Op 1 mei zond Ketnet live de Verhuisshow uit op 2 kanalen, zodat alle kinderen meteen mee waren. De verhuizing miste haar doel niet. Op het derde kanaal bereikte Ketnet 90% van de 4- tot 12-jarigen.

Vanaf de start van het derde kanaal werd de Ketnet-programmatie in 2012 nooit onderbroken voor 20 uur.

OP12 is gestart als een ‘kanaal’ met een dynamische programmering. 4 E’s bepaalden of een programma op OP12 kon: evenementieel (pop-up televisie, surfend op een evenementiële golf), evenwichtig (mix met focus op jongeren, expats & publieke opdracht), efficiënt (voortbouwend op bestaande productie, met daardoor een marginale meerkost), evolutief (het eerste jaar leren en bijsturen o.v.v. aanpak en programmering). Het opzet was 2 à 4 keer per maand een evenement uit te zenden, en in uitzonderlijke gevallen als ‘uitwijk-tv’ te fungeren (door het wegvallen van de plus-kanalen). 14 mei was de 1ste uitzenddag. In het najaar is OP12 na 20u een versnelling hoger gegaan, met een structurele programmatie (maandag & vrijdag jongeren, dinsdag cultuur, woensdag buitenlanders in Vlaanderen, donderdag sport), in combinatie met pop-up-televisie. Hierbij ging ook veel aandacht naar de participatie van de jongeren zelf.

Voorbeelden uit de programmatie van OP12, gericht op jongeren:

  • Mei- september: StuBru Blok Party, MNM Start To DJ, Rock Werchter, …
  • Vanaf september:
    • Structureel op maandag en vrijdag: Magazinski, In de remix, …
    • Participatieprojecten: de 327, Work It (in het kader van Zuiddag), …
    • Pop-up-televisie: StuBru Club 69, Radio 1-sessies, MNM 1000 popquiz, StuBru Music for Life, …

In de kerstvakantie werd er elke dag exclusief voor jongeren geprogrammeerd (film, concerten, Magazinski en aankoopseries).

De VRT maakte in 2012 werk van een specifiek aanbod voor buitenlanders in Vlaanderen en Brussel. Onder de noemer Fans of Flanders lanceerde de openbare omroep in september 2012 een nieuw digitaal platform en een nieuw wekelijks televisieprogramma op het derde kanaal OP12, in het Engels voor buitenlanders in Vlaanderen.

Fans of Flanders heeft aandacht voor de actualiteit die relevant is voor buitenlanders die wonen en werken in Vlaanderen. Daarnaast biedt Fans of Flanders in een aantal vaste rubrieken een zicht op alle aspecten van het leven in Vlaanderen. De inhoud van Fans of Flanders is gemakkelijk deel- en uitwisselbaar. Zo kan het eenvoudig op alle mogelijke platformen van en voor buitenlanders in Vlaanderen worden gepubliceerd. Blogposts, tweets en andere berichten zorgen voor een dynamische invulling van het onlineplatform.

OP12 zond, op woensdagavond, ook een selectie van Vlaamse fictie en documentaires met Engelse ondertitels uit.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.


[22] De cijfers m.b.t. het volumeprofiel van de verschillende VRT-televisienetten zijn afkomstig van de PPM-studie, die door TNS Media uitgevoerd wordt, in opdracht van de VRT en de VAR.

 

SD12: Via interactieve digitale televisie verhoogt de VRT het comfort en versterkt zij de beleving van de televisienetten.  

OD12.1: De VRT engageert zich om licht uitgesteld kijken van haar televisienetten aan te bieden in samenwerking met de distributeurs / over the top-spelers, en levert daartoe alle mogelijke inspanningen.

OD12.2: De VRT biedt daarnaast ook andere vormen van verrijking en interactieve applicaties, die bij dat kijken horen, aan om de beleving te versterken.

 Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. licht uitgesteld kijken van haar televisienetten aan te bieden in samenwerking met de distributeurs / over the top-spelers
  2. ook andere vormen van verrijking en interactieve applicaties, die bij dat kijken horen, aan te bieden om de beleving te versterken.

De VRT stelt dat ze in 2012 haar engagement om alle mogelijke inspanningen te leveren met het oog op het aanbieden van licht uitgesteld kijken van haar televisienetten (i.s.m. de distributeurs / over the top-spelers) na komt.

In 2012 lag de focus van de VRT op het realiseren van het pilootproject LUK (Licht Uitgesteld Kijken), op minimaal één scherm. Dit project is ook beter bekend onder de naam “Rumble”. De VRT werkte in 2012 hiervoor samen met de VMMa en SBS om een gezamenlijk platform te ontwikkelen. Dat platform werd als een publiek proefproject begin 2013 gelanceerd onder de naam “Stievie”. Doel van het proefproject is om de behoefte van de mediagebruiker te testen en te evalueren inzake live en licht uitgesteld kijken op een mobiele televisie-dienst. Met “Stievie” kan de mediagebruiker live kijken naar 10 Vlaamse zenders op iPad en iPhone en kan men programma’s bekijken tot 36 uur na de uitzending (licht uitgesteld kijken).

Daarnaast bood de VRT in 2012 ook nog andere vormen van verrijking en interactieve applicaties (die bij dat kijken horen) aan om de beleving te versterken.

Door de ontkoppeling van Canvas en Ketnet en het opzetten van een apart kanaal voor kinderen en jongeren verdween het Kaatje-blok, dat voordien tussen 18u00 en 20u00 op Ketnet+ geprogrammeerd stond. In de plaats kwam een vernieuwd Kaatje-ochtendblok met de naam “Kaatje en Co”. Elke weekdag om 9 uur en in het weekend vanaf 6 uur, verwelkomen Kaatje, Kamiel en Viktor alle peuters en kleuters voor anderhalf uur afleveringen van onder meer Uki, Hopla, Angelina Ballerina, … en uiteraard ook Kaatje zelf.

De VRT en de aanbieders van digitale televisie wilden echter tegemoet komen aan de vele opmerkingen van ouders met jonge kinderen die bij de start van het uitgebreidere Ketnet (eerder in 2012) de aparte Kaatje-programma’s in de vooravond misten. Bovendien misten veel kinderen het digitale aanbod van Ketnet+. Daarom werd vanaf maandag 3 september 2012 – in samenwerking met Belgacom TV en Telenet Digital TV – het lange ochtendprogramma elke dag na uitzending ook gratis aangeboden via de rode knop. Het hele Kaatje-blok kon dan in 1 pakket herbekeken worden, waarbij niet programma per programma geselecteerd diende te worden. Kinderen konden vanaf dan dus opnieuw en op eender welk moment op een gebruiksvriendelijke manier naar Kaatje kijken.

Het digitale televisieaanbod op aanvraag werd verdergezet via Ooit Gemist en Net Gemist. Hiervoor wordt samengewerkt met Belgacom TV en Telenet Digital TV.

  • De programma’s van Eén, Canvas en Ketnet van de voorbije week en de toppers van vroeger kunnen opgevraagd worden in Ooit Gemist. Er is geen abonnement nodig om programma’s op te vragen. Er wordt per bestelling betaald. De prijs varieert al naargelang de programmaduur: Het Journaal, Karrewiet, Terzake, en Het Weer zijn gratis.
  • De abonneeservice Net Gemist biedt een ‘all-in’-formule die toelaat tegen een vast abonnementsbedrag onbeperkt programma’s van de voorbije 7 dagen te bekijken (waartoe de VRT de rechten heeft). Deze programma’s zijn in principe ter beschikking tegen 13u00 van de dag na uitzending. Sommige programma’s zijn echter meteen na de uitzending beschikbaar. Net Gemist is enkel toegankelijk via een abonnementsformule. De prijs is 5,95 euro per maand, wat recht geeft op onbeperkt gebruik.

Om de beleving van het wekelijkse programma Vlaanderen Vakantieland (Eén) te versterken, was het in 2012 ook mogelijk om via de rode knop (naast telefonische deelname en deelname per sms) deel te nemen aan de wedstrijd van Vlaanderen Vakantieland, de brochure ‘Logeren in Vlaanderen’ aan te vragen en de laatste uitzending op te vragen om te herbekijken.

Wanneer er in het VRT-aanbod gebruik gemaakt wordt van ‘voting’ (zijnde het stemmen door het publiek), dan gebeurt dit voornamelijk via sms. Echter, tijdens de voorrondes van het Junior Eurosongfestival 2012 (Ketnet) konden de kijkers –naast sms-  ook via de rode knop meestemmen.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

 

SD13: Het online aanbod m.b.t. de TV-netten verhoogt het comfort en versterkt de beleving van de mediagebruiker. Het behaalt dezelfde kwaliteitsstandaard als het gehele aanbod. Dit aanbod is beschikbaar via - en aangepast aan - alle op open internet aangesloten schermen/toestellen.

OD13.1: De VRT kan het licht uitgesteld kijken van haar televisienetten of een selectie daarvan aanbieden via de netsites op open internet of afgeleide interactieve applicaties. 

OD13.2: De beleving van de lineaire TV-programmering wordt versterkt op de respectieve netsites van de TV-netten via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties. Ze omvatten video, informatie en interactiviteit die zowel voor, tijdens als na uitzending de band tussen het programma en de kijker aanhaalt.

OD13.3: Het online aanbod van Ketnet is beschikbaar via de Ketnetsite en daarvan afgeleide interactieve applicaties. De 3 pijlers van dit aanbod zijn: kijken, spelen en zelf doen. Participatie door kinderen staat centraal. Ketnet zorgt voor een continue beschikbaarheid van een online videoaanbod op aanvraag, inspelend op leeftijd, interessevelden en thema’s.

OD13.4: Ook relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, worden ingezet om de beleving rond TV-programma’s te versterken.

Om deze maatstaf te behalen, kan (punt 1) dient (punten 2, 3 en 4) de VRT:

  1. licht uitgesteld kijken van haar televisienetten of een selectie daarvan aanbieden via de netsites op open internet of afgeleide interactieve applicaties;
  2. de beleving van de lineaire TV-programmering te versterken op de respectieve netsites van de tv-netten via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties;
  3. het online aanbod van Ketnet beschikbaar te stellen via de Ketnetsite en daarvan afgeleide interactieve applicaties;
  4. relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, in te zetten om de beleving rond TV-programma’s te versterken.

De VRT bood het licht uitgesteld kijken van haar televisienetten (of in sommige gevallen een selectie ervan) aan via de netsites op open internet of afgeleide interactieve applicaties. De VRT bood in 2012 ook online een televisieaanbod op aanvraag aan. Ketnet.be bood verschillende programma’s (waaronder Karrewiet) aan die recent op het televisienet waren uitgezonden. Ook op Canvas.be konden de nieuwsdienstprogramma’s (en ad hoc sommige andere programma’s, zoals Dockland), zoals die eerder op Canvas te zien waren, herbekeken worden. De hele zomer lang bood Canvas.be ook educatieve of wetenschappelijke documentaires opnieuw aan, zoals De weg naar Mekka en Alles voor de wetenschap.

De VRT stelt dat de websites van de televisienetten en de afgeleide interactieve applicaties in 2012 de beleving van de televisienetten versterkten onder meer door het verstrekken van video- en audiofragmenten, extra informatie en interactieve toepassingen. Voorbeelden hiervan zijn legio. Ook Getest Op Mensen (Eén) maakte bijvoorbeeld gebruik van interactieve applicaties op pc en/of mobiele toestellen. De resultaten van deze interactieve tests (zoals de seksenquête, de EHBO- en gehoortest) werden aansluitend besproken in het programma. De vernieuwde website Canvas.be bracht naast programma-informatie ook videomateriaal, en had daarbij ook oog voor de actualiteit en selecteerde bovendien de ‘best bits’ van het internet om ze aan de Canvas surfer te presenteren. Met de webversie van het programma Dagelijkse Kost vertaalde een.be het populaire Tv-programma naar een online service voor de fans van Jeroen Meus. Enkele spraakmakende video’s zorgden voor pieken in de bezoekcijfers van een.be (door o.a. de Volt-reportage over homofobie) en canvas.be (o.a. door ‘Femme de la rue’ over seksisme op straat en de Panorama-reportage over corruptie in het voetbal). Canvas.be bood bovendien de mogelijkheid om mee te bladeren in het cultuurboek uit het programma ‘De Canvasconnectie’ en via het online luik van De Canvascollectie werden duizenden kunstwerken van amateurkunstenaars gedeeld en besproken. Er was ook de mogelijkheid om te chatten met het hoofdpersonage uit fictiereeks ‘Red Sonja’.

Ketnet lanceerde begin april 2012 een nieuwe website. Ketnet.be heeft hiermee een volwaardig online platform dat het tv-net ondersteunt maar evengoed een eigen koers kan varen. De interactieve belevingssite zette in grote mate in op mediawijsheid voor kinderen. De site was zo een gids voor kinderen om met sociale netwerken om te gaan. De ouders werden nauwer dan ooit hierbij betrokken. De gebruikservaring bij het herbekijken van volledige programma’s werd ook verbeterd. Door deze vernieuwingen steeg het aantal bezoekers met 44%. In 2012 maakten bovendien meer dan 185.000 kinderen, vooral tussen 10 en 12 jaar oud, een ‘ketprofiel’ aan waarmee ze konden reageren op items op Ketnet.be. Van het totale aantal surfers in 2012 bezocht 13% Ketnet.be via een mobiel toestel.

Mede door de lancering van een Ketnet Video zone voor tabletcomputers (zowel Android als iPad) waarop het online-aanbod van Ketnet beschikbaar was, kende Ketnet ook een hoge stijging van het aantal via het internet bekeken video’s. Het online-video-aanbod was gediversifieerd opgebouwd, waarbij er aandacht was voor de verschillende leeftijdscategorieën onder kinderen, interessevelden en thema’s.

De VRT-televisienetten maakten in 2012 ook gebruik van platformen van derden (hoofdzakelijk de sociale netwerken Facebook en Twitter) om de beleving rond hun programma’s te versterken. Vooral Eén zette in 2012 sterk in op het bereik via Facebook en Twitter, met een vervijfvoudiging van het aantal Facebookfans en verdrievoudiging van het aantal volgers op Twitter tot gevolg. Via de sociale netwerksite Facebook werd ‘In het spoor van Rudi Vranckx’ van Canvas druk besproken.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.