1.1.4. Thematisch online aanbod

SD14: De VRT brengt een kwaliteitsvol thematisch online aanbod rond nieuws, sport en cultuur via respectievelijk Deredactie, Sporza en Cobra via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties. Het aanbod op deze thematische sites wordt gebracht in tekst, beeld en geluid met een focus op beeld. De themasites vertrekken vanuit de actualiteit. Ze brengen actuele feiten en duiding. Daarnaast legt iedere thematische site eigen accenten.

OD14.1: Deredactie brengt een aanbod dat dezelfde kwalitatieve en deontologische criteria hanteert als het andere nieuwsaanbod van de VRT.

Naast het eigen nieuwsaanbod verwijst deredactie door naar het aanbod van andere relevante aanbieders voor zover dit past binnen het kwalitatieve aanbod dat Deredactie wil brengen.

Deredactie geeft ruimte aan de mediagebruiker voor conversatie en debat en biedt de mediagebruiker ook de mogelijkheid om zelf nieuws aan te brengen. De VRT bewaakt de inbreng van de mediagebruiker op basis van de deontologische richtlijnen terzake.

Het aanbod op deredactie.be wordt meegenomen in het geïntegreerde kwaliteitstraject voor nieuws.

OD14.2: Sporza brengt een aanbod dat vertrekt van hetzelfde kwalitatieve en deontologische kader als het andere sportaanbod van de VRT. 

Naast het eigen sportaanbod verwijst Sporza door naar het aanbod van andere relevante aanbieders voor het aanbod dat zelf niet wordt gebracht en voor zover dit past binnen het kwalitatieve aanbod dat Sporza wil brengen.

Naast sportnieuws en –duiding zet Sporza in op live verslaggeving.

OD14.3: Cobra is een actueel cultuurplatform en aggregeert de culturele bijdragen van de VRT-netten en van culturele partners.

Cobra fungeert ook als multimediale hub: het aanbod is beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners, omgekeerd biedt Cobra de ruimte aan content uit de culturele sector zelf. Cobra  verspreidt zijn aanbod zo veel mogelijk (via bijvoorbeeld sociale netwerken) om de grootste diversiteit aan cultuurliefhebbers te bereiken.

OD14.4: De VRT biedt binnen haar thematisch online aanbod evenementiële livestreaming aan, voor zover dit past binnen de doelstellingen van het thematisch online aanbod.

OD14.5: De VRT verzorgt via haar online aanbod ook een televisie-aanbod op aanvraag.
Voor zover de VRT over de rechten beschikt, wordt een selectie van programma’s uit de domeinen nieuws, cultuur en sport ook na het venster van licht uitgesteld kijken, gedurende minstens 6 maanden aangeboden binnen de respectieve themasites of daarvan afgeleide interactieve applicaties.

Voor zover de VRT over de rechten beschikt, wordt een selectie van educatieve of wetenschappelijke programma’s, ook na het venster van licht uitgesteld kijken, gedurende minstens 6 maanden aangeboden binnende respectieve netsites van de TV-netten of daarvan afgeleide interactieve applicaties.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. Deredactie een aanbod te brengen dat dezelfde kwalitatieve en deontologische criteria hanteert als het andere nieuwsaanbod van de VRT;
  2. Sporza een aanbod te brengen dat vertrekt van hetzelfde kwalitatieve en deontologische kader als het andere sportaanbod van de VRT;
  3. Cobra een actueel cultuurplatform te zijn en de culturele bijdragen van de VRT-netten en van culturele partners te aggregeren;
  4. de VRT binnen haar thematisch online aanbod evenementiële livestreaming aan te bieden, voor zover dit past binnen de doelstellingen van het thematisch online aanbod;
  5. de VRT via haar online aanbod ook een televisie-aanbod op aanvraag te verzorgen, voor zover de VRT over de rechten beschikt.

Deredactie.be hanteerde de deontologische richtlijnen van de VRT-nieuwsdienst. De nieuwssite verwees naar het aanbod op andere websites indien dit relevant was. Mediagebruikers konden hun mening geven over de opiniestukken en blogs.

Deredactie.be haalde in 2012 gemiddeld 175.466 unieke bezoekers per dag, een stijging met 8% tegenover 2011. Voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen lanceerde deredactie.be het participatieve project De Vragende Partij. Elke mediagebruiker kon een concreet beleidsvoorstel indienen en het zo op de politieke agenda van zijn gemeente zetten. De lijsttrekkers in de diverse gemeenten gaven antwoord op de voorstellen en deden zelfs concrete beloftes om de meest gesteunde voorstellen te realiseren. Zo werden 11.981 suggesties overgemaakt. Dit resulteerde in 10.180 standpunten van de politici. Op de verkiezingsdag 14 oktober 2012 kende deredactie.be zijn hoogste bezoekersaantal aller tijden met zo’n 680.000 unieke bezoekers. De busramp in Sierre zorgde op 14 maart voor het opstarten van 860.577 videoclips op deredactie.be.

Deredactie.be werd in 2012 grafisch opgefrist, onder meer om beeldmateriaal nog beter tot zijn recht te laten komen binnen de nieuwsberichten vol tekst.

Om de mediagebruiker nog beter te bedienen werd binnen deredactie.be een zogenaamd News Center geïntegreerd voor topics als de gemeenteraadsverkiezingen, de sluiting van Ford Genk of de Amerikaanse verkiezingen. Dit News Center bestaat uit een continue geüpdatete stroom van berichten in telexvorm, om het steeds evoluerende nieuws heet van de naald en in real time aan de surfer te bezorgen.

In 2012 werd een vernieuwingstraject ingezet. Via de methodiek van User Experience Design werd de optimale gebruikerservaring in een steeds mobieler medialandschap vertaald naar een plan van aanpak voor vernieuwing van deredactie.be in 2013.

 

Sporza.be hanteerde het deontologische kader dat ook voor het andere VRT-sportaanbod telt. De sportsite verwees naar het aanbod op andere websites indien dit relevant was.

Sporza vernieuwde in 2012 zijn website. Met een drukke sportzomer voor de boeg, vormde Sporza.be in 2012 zijn Live Match Center om tot een visueel aantrekkelijke, continue stroom van tekst- en beeldberichten die de surfer in real time op de hoogte houdt van alle hoogtepunten. Bovendien liet de berichtgeving ruimte voor inbreng van de mediagebruiker, onder meer via het sociale netwerk Twitter.

Het Live Match Center werd ook ingezet tijdens de Olympische Spelen in Londen, waarbij continu twee live videostreams de surfer toelieten hét sportevenement op de voet te volgen. De vernieuwingen zorgden er mee voor dat Sporza.be met gemiddeld 197.146 bezoekers per dag dé online sportreferentie bleef. Tijdens De Ronde Van Vlaanderen liep dit aantal op tot boven de 300.000.

Met Sporza Socio werd daarnaast een innovatieve applicatie gelanceerd om supporters van het eersteklassevoetbal elkaar te laten ontmoeten tijdens en buiten de wedstrijden in een virtueel stadion.

 

Cobra.be werd in 2012 vernieuwd, zowel door enkele design-aanpassingen als door een vernieuwde inhoudelijke focus. De focus kwam te liggen bij het volgen van de culturele agenda. Door deze vernieuwing steeg het gemiddelde aantal dagelijkse bezoekers in 2012 met 45% naar 7.384 bezoekers in december 2012.

Blikvangers in het Cobra.be aanbod waren een erg succesvolle poëziewedstrijd naar aanleiding van Gedichtendag, de jongeren-videowedstrijd Cobra’s Classic Battle en de extra content gelinkt aan evenementen als De Gouden BoekenUil en De Koningin Elisabethwedstrijd.

Cobra.be stelde zijn inhoud ook ter beschikking voor andere partners. Cobra sloot een overeenkomst met De Munt om (aansluitend op het succesvol aanbieden van Rusalka in 2011) alle opera’s die gestreamd worden op Demunt.be ook via Cobra.be aan te bieden. Cobra ontsloot zijn aanbod ook via Facebook.

 

De VRT stelt dat de drie VRT themasites (Deredactie.be, Sporza.be en Cobra.be) in 2012 samen gemiddeld 309.105 bezoekers per dag bereikten, of 11% meer dan in 2011.

De themasites boden regelmatig livestreaming aan bij evenementen, zoals de Olympische Spelen (op Sporza.be), de Koningin Elisabeth-Wedstrijd (via Cobra.be) en het News Center n.a.v. actuele topics (op Deredactie.be).

De VRT verzorgt via haar online aanbod ook een televisie-aanbod op aanvraag. Op Deredactie.be konden alle programma’s van de VRT-nieuwsdienst herbekeken worden, op Sporza.be de sportmagazines Sportweekend en Extra Time en de sportreeksen Belgasport en Goudkoorts.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.