3.1.4.3. Concentratie op basis van aantal surfers

In hoofdstuk 1 werd apart melding gemaakt van websites die overeenstemmen met kranten, magazines en radio- en tv-zenders. Hieronder vindt de lezer informatie over de populariteit van deze sites.

3.1.4.3.1 Online versie van de dagbladen

Een interessante vergelijking om te maken is die tussen het succes van de websites van betalende kranten en hun betaalde verspreiding. De staven in Figuur 71: Aantal bezoeken van de online versie t.o.v. betaalde verspreiding (print en digitaal) van kranten in Vlaanderen geven de evolutie weer van het aantal bezoeken op de websites van de zeven belangrijkste betalende dagbladen. De lijnen in de figuur slaan op de betaalde verkoop van gedrukte en digitale oplagen samen.

De grafiek toont aan dat de laatste 3 jaar het aantal bezoeken van alle nieuwswebsites verhoogde, behalve voor De Tijd en De Standaard. Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad steken er boven uit en krijgen meer dan dubbel zoveel bezoekers als de andere krantenwebsites. Dit stemt overeen met hun hoge betaalde verspreiding.

De Tijd was een van de eerste kranten die een goed uitgebouwde website had en dit vertaalde zich in hoge bezoekcijfers. Sinds 2012 gaan die echter in dalende lijn, onder andere door de betaalmuur. Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen verwelkomen de laatste jaren steeds meer bezoekers op hun site. De website van De Standaard blijft relatief populair in vergelijking met hun betaalde verspreiding die dichter in de buurt van Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen liggen.

Figuur 71: Aantal bezoeken van de online versie t.o.v. betaalde verspreiding (print en digitaal) van kranten in Vlaanderen[111] - tekstuele beschrijving figuur 71

Aantal bezoeken van de online versie t.o.v. betaalde verspreiding (print en digitaal) van kranten in Vlaanderen

In Tabel 82 vindt de lezer een overzicht van de online dagbladen. De Nieuwe Gazet en De Gentenaar hebben geen eigen websites. Surfers worden doorverwezen naar de websites van respectievelijk Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.

Tabel 82: Overzicht van online dagbladen[112]

Website

Onderneming

Jaar

Bezoeken/ Sessies[113]

Pagina-opvragingen

Gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek

hln.be

De Persgroep Publishing NV

2015

1.917.960

7.662.035

3,99

2014

1.518.560

6.679.014

4,40

2013

1.392.338

8.984.182

6,45

2012

1.056.152

6.296.479

5,96

2011

1.021.754

5.810.102

5,69

nieuwsblad.be

Mediahuis

2015

1.369.967

5.384.116

3,93

2014

1.311.614

5.666.257

4,32

2013

1.176.910

7.117.514

6,05

2012

809.173

6.027.305

7,45

2011

583.795

3.308.904

5,67

standaard.be

Mediahuis

2015

498.829

1.773.872

3,56

2014

524.792

2.081.101

3,97

2013

457.704

2.091.827

4,57

2012

433.032

2.665.919

6,16

2011

439.202

2.312.149

5,26

hbvl.be

Mediahuis

2015

307.861

1.154.785

3,75

2014

273.163

1.086.003

3,98

2013

175.531

923.204

5,26

2012

157.993

1.005.744

6,37

2011

156.356

678.741

4,34

gva.be

Mediahuis

2015

292.602

1.128.717

3,86

2014

252.152

922.028

3,66

2013

193.235

771.908

3,99

2012

155.193

715.852

4,61

2011

160.257

606.284

3,78

demorgen.be

De Persgroep Publishing NV

2015

266.839

664.503

2,49

2014

232.560

709.023

3,05

2013

189.411

846.638

4,47

2012

145.339

830.631

5,72

2011

146.265

619.894

4,24

tijd.be

Mediafin NV

2015

174.009

655.517

3,77

2014

180.051

719.783

4,00

2013

179.670

806.176

4,49

2012

177.581

787.132

4,43

2011

246.887

1.020.519

4,13

In Figuur 71: Aantal bezoeken van de online versie t.o.v. betaalde verspreiding (print en digitaal) van kranten in Vlaanderen zagen we reeds dat de bezoeken voor de meeste kranten toenamen. Het gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek lijkt de laatste jaren echter af te nemen. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat dit het tweede jaar is dat het CIM samenwerkt met Gemius waardoor de resultaten licht kunnen afwijken van de voorgaande jaren.

Hoewel de cijfers iets hoger of lager kunnen liggen tussen online en offline marktaandelen (op basis van aantal bezoeken) blijft de volgorde qua populariteit grotendeels dezelfde. Enkel De Standaard is populairder wat online-bezoeken aan de website betreft t.o.v. haar betaalde verspreiding. Het Laatste Nieuws (40%) en Het Nieuwsblad (28%) behalen in online marktaandeel de hoogste cijfers. Hun marktaandeel qua betaalde verspreiding is respectievelijk 31% en 28%. Dit wil dus zeggen dat qua populariteit online Het Laatste Nieuws nog heel wat hoger scoort dan Het Nieuwsblad.

Doordat de gegevens van metro.be niet gekend zijn, kunnen er slechts twee mediagroepen vergeleken worden, nl. Mediahuis en De Persgroep. Als we hun betaalde verspreiding beschouwen, haalt Mediahuis in 2014 een marktaandeel van 58,99% en De Persgroep 41,01%, waarbij De Tijd tot De Persgroep wordt gerekend. Wat het marktaandeel van websitebezoeken betreft, haalt Mediahuis 51,14% en De Persgroep 48,86%. De Persgroep staat dus online bijna even sterk als Mediahuis, terwijl er wat betaalde verspreiding betreft grotere verschillen zijn. Dit heeft vooral te maken met de grote populariteit van hln.be.

Figuur 72: Marktaandeel geschreven pers o.b.v. aantal websitebezoeken - tekstuele beschrijving figuur 72

Marktaandeel geschreven pers o.b.v. aantal websitebezoeken

Bron: op basis van CIM

3.1.4.3.2 Online versie van de periodieke bladen

De websites van de periodieke pers worden beduidend minder vaak bezocht dan de websites van dagbladen. Vermoedelijk ligt het ontbreken van dagdagelijkse actualiteit aan de oorsprong van dit fenomeen. Dit zou ook verklaren waarom knack.be relatief succesvol is. Deze website volgt de actualiteit wel op de voet en trekt daardoor waarschijnlijk een groter aantal surfers aan.

Sommige periodieke bladen hebben geen website met inhoud. Het gaat bijvoorbeeld om Dag Allemaal en TV Familie. Hun website bestaat enkel uit een aankondiging van de belangrijkste artikels in het recentste nummer van het tijdschrift en eventueel extra uitleg bij spaaracties of wedstrijden. De bezoekcijfers van deze twee websites worden niet gemeten via het CIM, net zomin als de bezoeken aan de website van Kerk en Leven.

In Tabel 83 worden de populairste websites van tijdschriften weergegeven. De sites van Libelle Lekker, Vitaya en Feeling worden voor het eerst opgenomen. Vooral de website van Libelle Lekker, die eigenlijk een uitgebreide receptenwebsite is, is erg populair.

Joepie.be en story.be zijn in 2015 deelwebsites van hln.be geworden.

Tabel 83: Websites gelieerd aan periodieke pers (gemiddelden per week)[114]

Website

Onderneming

Jaar

Bezoeken[115]

Pagina-opvragingen

Gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek

knack.be - levif.be

Roularta Media Group

2015

288.003

1.216.346

4,22

2014

234.453

593.515

2,53

2013

198.133

732.514

3,70

2012

182.874

854.014

4,67

2011

147.580

561.191

3,80

flair.be

Sanoma Media Belgium

2015

90.849

209.501

2,31

2014

41.373

76.372

1,85

2013

18.414

103.534

5,62

2012

8.798

70.596

8,02

2011

7.518

54.158

7,20

clint.be

Think Media

2015

51.353

182.675

0,28

2014

74.222

432.015

5,82

2013

81.094

446.926

5,51

2012

70.270

557.645

7,94

2011

64.036

384.319

6,00

elle.be

Edition Ventures Women

2015

23.067

118.796

5,15

2014

19.297

78.566

4,07

2013

8.838

33.993

3,85

2012

5.674

22.339

3,94

2011

5.963

26.254

4,40

libelle-lekker.be

Sanoma Media Belgium

2015

18.005

51.506

2,86

2014

14.210

61.212

4,31

goedgevoel.be

Sanoma Media Belgium

2015

16.343

25.871

1,58

2014

16.328

27.386

1,68

2013

28.369

42.158

1,49

2012

12.810

31.031

2,42

2011

15.861

29.253

1,84

humo.be

Humo nv

2015

15.579

42.280

2,71

2014

22.556

182.159

8,08

2013

29.521

201.971

6,84

2012

28.389

508.201

17,90

2011

24.421

177.072

7,25

joepie.be[116]

De Persgroep

2015

12.763

17.596

1,38

2014

542

2.029

3,75

2013

1.853

8.922

4,81

2012

1.848

10.452

5,66

2011

2.709

13.223

4,88

libelle.be

Sanoma Media Belgium

2015

11.127

26.596

2,39

2014

7.361

24.824

3,37

2013

7.025

30.731

4,37

2012

4.899

25.781

5,26

2011

10.952

35.497

3,24

story.be[117]

Sanoma Media Belgium

2015

9.074

21.063

2,32

2014

2.040

4.559

2,24

2013

4.500

14.528

3,23

2012

2.838

8.391

2,96

2011

1.831

4.265

2,33

p-magazine.be

Think Media

2015

5.903

13.119

2,22

2014

6.619

14.472

2,19

2013

4.633

14.515

3,13

2012

4.984

28.598

5,74

2011

3.090

32.533

10,53

teveblad.be

Sanoma Media Belgium

2015

3.216

8.796

2,74

2014

9.010

28.157

3,12

2013

6.947

18.934

2,73

2012

7.392

46.990

6,36

2011

10.068

67.547

6,71

feeling.be

De Persgroep

2015

3.128

5.515

1,76

2014

1.213

2.881

2,38

vitaya.be

Sanoma Media Belgium

2015

2.105

5.354

2,54

2014

2.208

6.445

2,92

che.be

Think Media

2015

1.381

2.040

1,48

2014

179

931

5,20

2013

219

635

2,90

2012

399

2.530

6,34

2011

768

4.196

5,46

Knack.be is duidelijk de populairste website van de Vlaamse weekbladen, en stijgt jaarlijks wat bezoeken betreft. De cijfers van levif.be, de Franstalige tegenhanger van Knack, worden hier echter ook in opgenomen. Bovendien bestaat de website van Knack uit verschillende deelwebsites. Van deze deelwebsites kunnen voor Plus Magazine, Trends, Datanews, Krant van West-Vlaanderen en Weekend Knack afzonderlijke cijfers gevonden worden bij het CIM. Nest is een onderdeel van de Weekend Knack-website. Voor de deelwebsites van Focus Knack en Sport/Voetbal Magazine worden geen aparte cijfers gegeven.

Zowel in Tabel 83 als in Figuur 73 is te zien dat flair.be steeds populairder wordt. In 2015 verdubbelden het aantal bezoeken in vergelijking met 2014. Ook de website van Story werd in 2015 heel wat vaker bezocht dan in 2014. Op het moment van de meting was story.be nog geen onderdeel van hln.be. Joepie.be trok in 2014 weinig bezoekers. Sinds 29 april 2015 werd joepie.be een onderdeel van de hln-website. Op die manier krijgt Joepie (hln.be/joepie) meer bezoekers. Bij de sterkste dalers vinden we clint.be, humo.be en teve-blad.be.

Figuur 73: Aantal bezoeken van de online versie van periodieke bladen in Vlaanderen[118] - tekstuele beschrijving figuur 73

Aantal bezoeken van de online versie van periodieke bladen in Vlaanderen

Figuur 74: Marktaandeel periodieke pers o.b.v. aantal websitebezoeken 2015[119] - tekstuele beschrijving figuur 74

Marktaandeel periodieke pers o.b.v. aantal websitebezoeken 2015

Infofragment 17: Betaalmuur

Toen de kranten voor het eerst online gingen, waren de artikels op alle websites gratis te raadplegen. De Tijd voerde in 2012 als eerste een betaalmuur in. Ook de content van demorgen.be en standaard.be is deels betalend geworden. Het gaat daarbij vooral om artikels die meer achtergrond en duiding bieden bij bepaalde thema's. Het Laatste Nieuws lanceerde in oktober 2015 een betalende sportwebsite HLN Sport Plus. Vaak krijgen abonnees op de papieren krant gratis toegang tot het betalende deel van de website. Er bestaan ook formules waarbij er enkel een digitaal abonnement kan genomen worden, of een digitaal abonnement in combinatie met een geprinte weekendkrant.

De websites van de populairste periodieke bladen zijn gratis toegankelijk. Er worden echter minder regelmatig nieuwe artikels gepost en vaak zijn de artikels ook minder inhoudelijk: soms zijn het slechts extracten uit de volledige artikels zoals ze in het tijdschrift verschijnen.

3.1.4.3.3 Radiozenders, televisieomroepen en hun websites

De Vlaamse televisieomroep- en radiozenders hebben meestal een eigen website. Er zijn grote onderlinge verschillen in het aantal bezoeken van de websites van radiozenders en televisieomroepen.

In Figuur 75: Websites van radiozenders: aantal bezoeken en Tabel 84: Websites die overeenstemmen met een radiozender 2011-2015 wordt een overzicht gegeven van de bezoekcijfers van de websites verbonden aan een radiozender. Mensen surfen naar een site van een radiozender om verschillende redenen. Ze kunnen via de website naar de radiozender in kwestie luisteren, maar kunnen ook nieuwtjes over muziek en actualiteit lezen, deelnemen aan wedstrijden of informatie over de verschillende programma's opzoeken.

Via de online radiospeler van de VRT nv, radioplus.be, zijn alle (web)radio's te beluisteren en krijgt de luisteraar een overzicht van de programmatie en de sociale mediaberichten van de verschillende (web)radio's. Via de site kunnen ook programma's herbeluisterd worden. Over de bezoeken van radioplus.be rapporteert het CIM geen cijfers.

Figuur 75: Websites van radiozenders: aantal bezoeken 2011-2015[120] - tekstuele beschrijving figuur 75

Websites van radiozenders: aantal bezoeken 2011-2015

De volgorde in populariteit bij de websites van radiozenders verschilt met de volgorde in populariteit van luistercijfers via de ether. Via de radio is Radio 2 de meest beluisterde zender. Online komt deze pas op de vijfde plaats terecht. Studio Brussel heeft het grootste aantal online bezoeken per dag. Qmusic is zowel via de website als de radio de tweede meest populaire zender. MNM volgt op een derde plaats. Het aantal websitebezoeken van Qmusic en MNM ligt heel dicht bij elkaar.

Tabel 84: Websites die overeenstemmen met een radiozender 2011-2015[121]

Website

Onderneming

Jaar

Bezoeken[122]

Pagina-opvragingen

Gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek

stubru.be

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

25.177

84.441

3,35

2014

38.284

68.966

1,80

2013

27.098

54.359

2,01

2012

28.907

105.011

3,63

2011

30.427

95.840

3,15

qmusic.be

Medialaan NV

2015

18.840

56.567

3,00

2014

15.446

47.426

3,07

2013

17.948

66.533

3,71

2012

15.461

44.738

2,89

2011

15.579

49.128

3,15

mnm.be

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

18.147

33.689

1,86

2014

17.935

50.668

2,83

2013

13.498

32.873

2,44

2012

9.129

29.149

3,19

2011

10.040

35.011

3,49

radio1.be

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

11.587

25.713

2,22

2014

11.130

26.978

2,42

2013

10.179

24.287

2,39

2012

8.890

26.449

2,98

2011

13.335

33.514

2,51

radio2.be

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

10.208

28.053

2,75

2014

16.635

49.032

2,95

2013

11.072

32.727

2,96

2012

9.835

34.607

3,52

2011

9.952

30.992

3,11

joe.be

JOEfm

2015

4.411

8.664

1,96

2014

4.281

9.948

2,32

2013

2.478

5.296

2,14

2012

2.515

5.232

2,08

2011

4.856

10.275

2,12

klara.be

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

3.286

8.969

2,73

2014

3.433

9.503

2,77

2013

3.538

9.924

2,80

2012

3.353

11.811

3,52

2011

4.031

10.870

2,70

nostalgie.eu

Vlaanderen EEN

2015

2.050

3.801

1,85

2014

1.765

2.881

1,63

2013

2.329

3.914

1,68

2012

4.427

9.767

2,21

2011

4.262

9.936

2,33

Figuur 76: Marktaandeel radiozenders o.b.v. aantal websitebezoeken 2015[123] - tekstuele beschrijving figuur 76

Marktaandeel radiozenders o.b.v. aantal websitebezoeken 2015

Vervolgens bespreken we de populariteit van de websites van tv-omroepen. De populairste website blijft sporza.be, de sportwebsite van de VRT, mede dankzij live videostreams van sportevenementen. Redactie.be, de nieuwssite van de VRT, staat op de tweede plaats, maar heeft minder bezoekers dan vorig jaar. De website van VTM maakt de laatste twee jaar een duidelijke opgang. We zagen dat ook de kijktijden van VTM erop vooruit gaan.

De websites van VIER en VIJF halen ongeveer dezelfde cijfers als in 2014 wat bezoeken naar hun website betreft. Ketnet stijgt lichtjes, terwijl Canvas de helft van haar bezoekers verliest. De websites mtv.be en tmf.be kunnen amper nog bezoekers lokken. Voor de website van Studio 100 tv zijn er sinds 2015 geen afzonderlijke CIM-cijfers meer beschikbaar. De films, televisieseries, shows e.a. van Studio 100 zijn sinds eind december 2014 ook via het betalende digitale platform Wanagogo te bekijken.

In Figuur 77: Websites van televisieomroepen: aantal bezoeken wordt dit visueel weergegeven. In de bovenliggende grafiek werden de waarden van de vijf populairste websites weggelaten om een beter overzicht op de andere websites te creëren.

Figuur 77: Websites van televisieomroepen: aantal bezoeken[124] - tekstuele beschrijving figuur 77

websites van televisieomroepen aantal bezoekers

Tabel 85: Websites die corresponderen met een tv-omroep 2011-2015[125]

Website

Onderneming

Jaar

Bezoeken/Sessies126

Pagina-opvragingen

Gemiddeld # Pag.-opvragingen/bezoek

Sporza

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

395.283

1.272.220

3,22

2014

390.492

1.361.647

3,49

2013

332.749

1.160.050

3,49

De Redactie

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

324.683

834.492

2,57

2014

377.675

1.018.266

2,70

2013

310.716

958.072

3,08

Website

Onderneming

Jaar

Bezoeken/Sessies126

Pagina-opvragingen

Gemiddeld # Pag.-opvragingen/bezoek

VTM

Medialaan NV

2015

182.724

505.920

0,36

2014

143.372

391.044

2,73

2013

66.550

230.463

3,46

2012

38.767

203.020

5,24

2011

36.587

150.250

4,11

Eén

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

83.487

186.355

2,23

2014

96.405

220.710

2,29

2013

78.202

191.606

2,45

2012

74.721

241.238

3,23

2011

70.646

244.982

3,47

Ketnet

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

43.949

297.791

6,78

2014

37.634

278.586

7,40

2013

28.292

246.444

8,71

2012

24.217

271.110

11,20

2011

26.646

160.360

6,02

JIM

Medialaan NV

2015

13.938

18.477

1,33

2014

10.867

19.169

1,76

2013

13.949

35.830

2,57

2012

12.517

43.124

3,45

2011

4.204

10.354

2,46

Vier

SBS Belgium

2015

11.205

29.566

2,64

2014

11.396

34.186

3,00

2013

8.244

29.833

3,62

2012

7.469

23.249

3,11

2011

14.668

88.781

6,05

Nickelodeon

Viacom Media Networks

2015

7.568

44.054

5,82

2014

6.677

41.276

6,18

2013

7.537

38.931

5,17

2012

7.450

47.307

6,35

2011

4.818

35.062

7,28

Canvas

Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij

2015

4.422

10.763

2,43

2014

8.096

20.108

2,48

2013

7.265

17.926

2,47

2012

7.408

25.075

3,38

2011

15.773

58.076

3,68

Vijf

SBS Belgium

2015

3.935

12.542

3,19

2014

3.482

10.778

3,10

2013

1.850

7.373

3,99

2012

1.615

6.677

4,13

2011

1.640

9.605

5,86

2BE

Medialaan NV

2015

2.241

5.148

2,30

2014

2.714

7.036

2,59

2013

3.502

9.291

2,65

2012

2.254

7.316

3,25

2011

4.396

16.439

3,74

Vitaya

Medialaan NV

2015

2.105

5.354

2,54

2014

2.208

6.445

2,92

2013

1.907

6.721

3,52

2012

1.534

7.219

4,71

2011

2.468

9.683

3,92

vtmKzoom

Medialaan NV

2015

1.429

6.552

4,59

2014

1.269

6.928

5,46

2013

1.500

7.665

5,11

2012

1.020

7.282

7,14

2011

1.049

3.394

3,24

MTV

Viacom Media Networks

2015

779

1.792

2,30

2014

1.454

3.248

2,23

2013

1.347

3.745

2,78

2012

2.280

6.788

2,98

2011

2.586

12.318

4,76

TMF

Viacom Media Networks

2015

362

3.724

10,29

2014

939

2.694

2,87

2013

786

2.329

2,96

2012

1.178

3.680

3,12

2011

2.140

5.967

2,79

Figuur 78: Marktaandeel tv-omroeporganisaties op basis van aantal websitebezoeken 2015[127] - tekstuele beschrijving figuur 78

Marktaandeel tv-omroeporganisaties op basis van aantal websitebezoeken 2015

Figuur 79: Marktaandeel groepen op basis van aantal websitebezoeken in 2015 - tekstuele beschrijving figuur 79

Marktaandeel groepen op basis van aantal websitebezoeken in 2015

Bron: op basis van CIM

3.1.4.3.4 Vlaamse (nieuws)sites die niet gelieerd zijn aan een andere mediavorm

De meeste nieuwswebsites die geen deel uitmaken van een grotere mediagroep worden niet gemonitord door het CIM, met uitzondering van newsmonkey.be. De VRM informeerde bij een aantal websites naar hun bezoekcijfers in diezelfde week 33 van 2015. Zo kwamen we tot de resultaten in Tabel 86: Populariteit websites die niet gelieerd zijn aan andere media. We zien dat Newsmonkey, de populairste van deze websites, aanzienlijk minder dagelijkse bezoeken heeft dan de minst populaire algemene nieuwssite detijd.be, maar wel meer dan dubbel zoveel als op dezelfde leeftijdscategorie gerichte mediamerken zoals bijvoorbeeld stubru.be of humo.be.

Tabel 86: Populariteit websites die niet gelieerd zijn aan andere media

Website

Onderneming

Bezoeken/ Sessies[128]

Pagina-opvragingen

Gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek

Newsmonkey

Definitie Groove

62.677

106.546

1,7

De Wereld Morgen*

GetBasic vzw

6.500

-

-

Apache.be*

Cvba De Werktitel

816

1.481

1,81

* cijfers van Google Analytics, zoals ons bezorgd door de websites zelf. Beide websites gaven aan dat er tijdens de vakantieperiode minder gepubliceerd wordt, waardoor de cijfers lager liggen dan gemiddeld.

3.1.4.3.5 Websitebeheerders van de meest populaire Vlaamse websites

Als we alle mediamerken samen beschouwen, kunnen we zien welke mediawebsites het populairst zijn qua aantal bezoeken enerzijds en aantal paginaopvragingen anderzijds. We zien dit gevisualiseerd in Figuur 80.Het is duidelijk te zien dat vooral nieuwssites het meest bezocht worden. De twee populairste nieuwswebsites zijn hln.be en nieuwsblad.be. De websites van radiozenders komen niet in de top 10 voor.

Figuur 80: Populairste websites - aantal bezoeken en paginaopvragingen - tekstuele beschrijving figuur 80

Populairste websites - aantal bezoeken en paginaopvragingen

Bron: op basis van CIM

In Tabel 87: Bezoekersaantallen per mediabedrijf worden het gemiddeld aantal bezoeken en paginaopvragingen van de belangrijkste mediawebsites voor een week (week 33 van 2015) gegroepeerd per eigenaar gegeven. Ook het aantal websites dat mee in rekening is gebracht voor deze tabel wordt opgenomen.

Mediahuis haalt gezamenlijk het hoogste aantal bezoeken en paginaopvragingen, met haar 11 websites. De populairste website van Mediahuis is overduidelijk de website van de krant Het Nieuwsblad. De Persgroep komt op een tweede plaats, dankzij de populariteit van de website van Het Laatste Nieuws. Daarna volgen VRT en Medialaan. Produpress Group is niet langer meer opgenomen in deze tabel. De websites van deze groep (immoweb.be, autowereld.be en autogids.be) voldoen niet aan de voorwaarden om van mediawebsites te kunnen spreken.

Tabel 87: Bezoekersaantallen per mediabedrijf[129]

Eigenaar

Aantal websites

Gemiddeld aantal bezoeken alle websites

Gemiddeld aantal paginaopvragingen alle websites

Mediahuis Media Group

11

2.769.722

10.765.755

De Persgroep Publishing

6

2.457.547

9.436.550

VRT

13

930.757

2.807.471

Medialaan

7

606.683

225.688

Roularta Media Group Online

4

313.117

1.269.520

Mediafin Group

2

222.123

837.520

Sanoma Magazines Belgium

14

185.874

454.660

Telenet

3

101.704

254.990

Think Media

6

60.813

202.861

Hi-Media Publishing

4

25.459

62.015

Op basis van deze informatie werden concentratiemaatstaven berekend. De concentratie is in 2015 opnieuw toegenomen. De HHI-waarde bereikt bijna de 0,25-grens (wat duidt op een sterke concentratie). De paginaopvragingen van de vier grootste groepen bereiken bovendien samen een marktaandeel van 82,14%. De concentratie op basis van websites is ook gestegen, maar is nog niet voldoende om van een bovengemiddelde concentratie te spreken. De vier populairste sites op basis van paginaopvragingen zijn hln.be, nieuwsblad.be, standaard.be en sporza.be.

Deze concentratiemaatstaven zijn natuurlijk relatief: de surfer kan veel meer websites raadplegen dan enkel de websites van de mediagroepen die hier worden besproken.

Tabel 88: Concentratiemaatstaven internet (op basis van het aantal paginaopvragingen)

Concentratiemaatstaven

Jaar

2011

2012

2013

2014

2015

Websites

C4

50,35%

48,40%

52,98%

46,36%

58,21%

HHI

0,0875

0,0836

0,0921

0,0768

0,1313

Groepen

C4

63,88%

71,45%

79,27%

81,38%

82,14%

HHI

0,1099

0,1430

0,1992

0,2011

0,2467

[111] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.

[112] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.

[113]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.

[114] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.

[115]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.

[116]Sinds april 2015 is joepie.be een deelwebsite geworden van hln.be: hln.be/joepie

[117]Sinds september 2015 is story.be een deelwebsite geworden van hln.be: hln.be/story

[118] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.

[119] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) augustus 2015 (week 33).

[120] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.

[121] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.

[122]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.

[123] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van augustus 2015 (week 33).

[124] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.

[125] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.

[126]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.

[127] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van augustus 2015 (week 33).

[128]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.

[129] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van augustus 2015 (week 33).