3.1.4.3. Concentratie op basis van aantal surfers
In hoofdstuk 1 werd apart melding gemaakt van websites die overeenstemmen met kranten, magazines en radio- en tv-zenders. Hieronder vindt de lezer informatie over de populariteit van deze sites.
3.1.4.3.1 Online versie van de dagbladen
Een interessante vergelijking om te maken is die tussen het succes van de websites van betalende kranten en hun betaalde verspreiding. De staven in Figuur 71: Aantal bezoeken van de online versie t.o.v. betaalde verspreiding (print en digitaal) van kranten in Vlaanderen geven de evolutie weer van het aantal bezoeken op de websites van de zeven belangrijkste betalende dagbladen. De lijnen in de figuur slaan op de betaalde verkoop van gedrukte en digitale oplagen samen.
De grafiek toont aan dat de laatste 3 jaar het aantal bezoeken van alle nieuwswebsites verhoogde, behalve voor De Tijd en De Standaard. Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad steken er boven uit en krijgen meer dan dubbel zoveel bezoekers als de andere krantenwebsites. Dit stemt overeen met hun hoge betaalde verspreiding.
De Tijd was een van de eerste kranten die een goed uitgebouwde website had en dit vertaalde zich in hoge bezoekcijfers. Sinds 2012 gaan die echter in dalende lijn, onder andere door de betaalmuur. Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen verwelkomen de laatste jaren steeds meer bezoekers op hun site. De website van De Standaard blijft relatief populair in vergelijking met hun betaalde verspreiding die dichter in de buurt van Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen liggen.
Figuur 71: Aantal bezoeken van de online versie t.o.v. betaalde verspreiding (print en digitaal) van kranten in Vlaanderen[111] - tekstuele beschrijving figuur 71
In Tabel 82 vindt de lezer een overzicht van de online dagbladen. De Nieuwe Gazet en De Gentenaar hebben geen eigen websites. Surfers worden doorverwezen naar de websites van respectievelijk Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad.
Tabel 82: Overzicht van online dagbladen[112]
Website |
Onderneming |
Jaar |
Bezoeken/ Sessies[113] |
Pagina-opvragingen |
Gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek |
hln.be |
De Persgroep Publishing NV |
2015 |
1.917.960 |
7.662.035 |
3,99 |
|
|
2014 |
1.518.560 |
6.679.014 |
4,40 |
|
|
2013 |
1.392.338 |
8.984.182 |
6,45 |
|
|
2012 |
1.056.152 |
6.296.479 |
5,96 |
|
|
2011 |
1.021.754 |
5.810.102 |
5,69 |
nieuwsblad.be |
Mediahuis |
2015 |
1.369.967 |
5.384.116 |
3,93 |
|
|
2014 |
1.311.614 |
5.666.257 |
4,32 |
|
|
2013 |
1.176.910 |
7.117.514 |
6,05 |
|
|
2012 |
809.173 |
6.027.305 |
7,45 |
|
|
2011 |
583.795 |
3.308.904 |
5,67 |
standaard.be |
Mediahuis |
2015 |
498.829 |
1.773.872 |
3,56 |
|
|
2014 |
524.792 |
2.081.101 |
3,97 |
|
|
2013 |
457.704 |
2.091.827 |
4,57 |
|
|
2012 |
433.032 |
2.665.919 |
6,16 |
|
|
2011 |
439.202 |
2.312.149 |
5,26 |
hbvl.be |
Mediahuis |
2015 |
307.861 |
1.154.785 |
3,75 |
|
|
2014 |
273.163 |
1.086.003 |
3,98 |
|
|
2013 |
175.531 |
923.204 |
5,26 |
|
|
2012 |
157.993 |
1.005.744 |
6,37 |
|
|
2011 |
156.356 |
678.741 |
4,34 |
gva.be |
Mediahuis |
2015 |
292.602 |
1.128.717 |
3,86 |
|
|
2014 |
252.152 |
922.028 |
3,66 |
|
|
2013 |
193.235 |
771.908 |
3,99 |
|
|
2012 |
155.193 |
715.852 |
4,61 |
|
|
2011 |
160.257 |
606.284 |
3,78 |
demorgen.be |
De Persgroep Publishing NV |
2015 |
266.839 |
664.503 |
2,49 |
|
|
2014 |
232.560 |
709.023 |
3,05 |
|
|
2013 |
189.411 |
846.638 |
4,47 |
|
|
2012 |
145.339 |
830.631 |
5,72 |
|
|
2011 |
146.265 |
619.894 |
4,24 |
tijd.be |
Mediafin NV |
2015 |
174.009 |
655.517 |
3,77 |
|
|
2014 |
180.051 |
719.783 |
4,00 |
|
|
2013 |
179.670 |
806.176 |
4,49 |
|
|
2012 |
177.581 |
787.132 |
4,43 |
|
|
2011 |
246.887 |
1.020.519 |
4,13 |
In Figuur 71: Aantal bezoeken van de online versie t.o.v. betaalde verspreiding (print en digitaal) van kranten in Vlaanderen zagen we reeds dat de bezoeken voor de meeste kranten toenamen. Het gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek lijkt de laatste jaren echter af te nemen. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat dit het tweede jaar is dat het CIM samenwerkt met Gemius waardoor de resultaten licht kunnen afwijken van de voorgaande jaren.
Hoewel de cijfers iets hoger of lager kunnen liggen tussen online en offline marktaandelen (op basis van aantal bezoeken) blijft de volgorde qua populariteit grotendeels dezelfde. Enkel De Standaard is populairder wat online-bezoeken aan de website betreft t.o.v. haar betaalde verspreiding. Het Laatste Nieuws (40%) en Het Nieuwsblad (28%) behalen in online marktaandeel de hoogste cijfers. Hun marktaandeel qua betaalde verspreiding is respectievelijk 31% en 28%. Dit wil dus zeggen dat qua populariteit online Het Laatste Nieuws nog heel wat hoger scoort dan Het Nieuwsblad.
Doordat de gegevens van metro.be niet gekend zijn, kunnen er slechts twee mediagroepen vergeleken worden, nl. Mediahuis en De Persgroep. Als we hun betaalde verspreiding beschouwen, haalt Mediahuis in 2014 een marktaandeel van 58,99% en De Persgroep 41,01%, waarbij De Tijd tot De Persgroep wordt gerekend. Wat het marktaandeel van websitebezoeken betreft, haalt Mediahuis 51,14% en De Persgroep 48,86%. De Persgroep staat dus online bijna even sterk als Mediahuis, terwijl er wat betaalde verspreiding betreft grotere verschillen zijn. Dit heeft vooral te maken met de grote populariteit van hln.be.
Figuur 72: Marktaandeel geschreven pers o.b.v. aantal websitebezoeken - tekstuele beschrijving figuur 72
Bron: op basis van CIM
3.1.4.3.2 Online versie van de periodieke bladen
De websites van de periodieke pers worden beduidend minder vaak bezocht dan de websites van dagbladen. Vermoedelijk ligt het ontbreken van dagdagelijkse actualiteit aan de oorsprong van dit fenomeen. Dit zou ook verklaren waarom knack.be relatief succesvol is. Deze website volgt de actualiteit wel op de voet en trekt daardoor waarschijnlijk een groter aantal surfers aan.
Sommige periodieke bladen hebben geen website met inhoud. Het gaat bijvoorbeeld om Dag Allemaal en TV Familie. Hun website bestaat enkel uit een aankondiging van de belangrijkste artikels in het recentste nummer van het tijdschrift en eventueel extra uitleg bij spaaracties of wedstrijden. De bezoekcijfers van deze twee websites worden niet gemeten via het CIM, net zomin als de bezoeken aan de website van Kerk en Leven.
In Tabel 83 worden de populairste websites van tijdschriften weergegeven. De sites van Libelle Lekker, Vitaya en Feeling worden voor het eerst opgenomen. Vooral de website van Libelle Lekker, die eigenlijk een uitgebreide receptenwebsite is, is erg populair.
Joepie.be en story.be zijn in 2015 deelwebsites van hln.be geworden.
Tabel 83: Websites gelieerd aan periodieke pers (gemiddelden per week)[114]
Website |
Onderneming |
Jaar |
Bezoeken[115] |
Pagina-opvragingen |
Gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek |
knack.be - levif.be |
Roularta Media Group |
2015 |
288.003 |
1.216.346 |
4,22 |
2014 |
234.453 |
593.515 |
2,53 |
||
2013 |
198.133 |
732.514 |
3,70 |
||
2012 |
182.874 |
854.014 |
4,67 |
||
2011 |
147.580 |
561.191 |
3,80 |
||
flair.be |
Sanoma Media Belgium |
2015 |
90.849 |
209.501 |
2,31 |
2014 |
41.373 |
76.372 |
1,85 |
||
2013 |
18.414 |
103.534 |
5,62 |
||
2012 |
8.798 |
70.596 |
8,02 |
||
2011 |
7.518 |
54.158 |
7,20 |
||
clint.be |
Think Media |
2015 |
51.353 |
182.675 |
0,28 |
2014 |
74.222 |
432.015 |
5,82 |
||
2013 |
81.094 |
446.926 |
5,51 |
||
2012 |
70.270 |
557.645 |
7,94 |
||
2011 |
64.036 |
384.319 |
6,00 |
||
elle.be |
Edition Ventures Women |
2015 |
23.067 |
118.796 |
5,15 |
2014 |
19.297 |
78.566 |
4,07 |
||
2013 |
8.838 |
33.993 |
3,85 |
||
2012 |
5.674 |
22.339 |
3,94 |
||
2011 |
5.963 |
26.254 |
4,40 |
||
libelle-lekker.be |
Sanoma Media Belgium |
2015 |
18.005 |
51.506 |
2,86 |
2014 |
14.210 |
61.212 |
4,31 |
||
goedgevoel.be |
Sanoma Media Belgium |
2015 |
16.343 |
25.871 |
1,58 |
2014 |
16.328 |
27.386 |
1,68 |
||
2013 |
28.369 |
42.158 |
1,49 |
||
2012 |
12.810 |
31.031 |
2,42 |
||
2011 |
15.861 |
29.253 |
1,84 |
||
humo.be |
Humo nv |
2015 |
15.579 |
42.280 |
2,71 |
2014 |
22.556 |
182.159 |
8,08 |
||
2013 |
29.521 |
201.971 |
6,84 |
||
2012 |
28.389 |
508.201 |
17,90 |
||
2011 |
24.421 |
177.072 |
7,25 |
||
joepie.be[116] |
De Persgroep |
2015 |
12.763 |
17.596 |
1,38 |
2014 |
542 |
2.029 |
3,75 |
||
2013 |
1.853 |
8.922 |
4,81 |
||
2012 |
1.848 |
10.452 |
5,66 |
||
2011 |
2.709 |
13.223 |
4,88 |
||
libelle.be |
Sanoma Media Belgium |
2015 |
11.127 |
26.596 |
2,39 |
2014 |
7.361 |
24.824 |
3,37 |
||
2013 |
7.025 |
30.731 |
4,37 |
||
2012 |
4.899 |
25.781 |
5,26 |
||
2011 |
10.952 |
35.497 |
3,24 |
||
story.be[117] |
Sanoma Media Belgium |
2015 |
9.074 |
21.063 |
2,32 |
2014 |
2.040 |
4.559 |
2,24 |
||
2013 |
4.500 |
14.528 |
3,23 |
||
2012 |
2.838 |
8.391 |
2,96 |
||
2011 |
1.831 |
4.265 |
2,33 |
||
p-magazine.be |
Think Media |
2015 |
5.903 |
13.119 |
2,22 |
2014 |
6.619 |
14.472 |
2,19 |
||
2013 |
4.633 |
14.515 |
3,13 |
||
2012 |
4.984 |
28.598 |
5,74 |
||
2011 |
3.090 |
32.533 |
10,53 |
||
teveblad.be |
Sanoma Media Belgium |
2015 |
3.216 |
8.796 |
2,74 |
2014 |
9.010 |
28.157 |
3,12 |
||
2013 |
6.947 |
18.934 |
2,73 |
||
2012 |
7.392 |
46.990 |
6,36 |
||
2011 |
10.068 |
67.547 |
6,71 |
||
feeling.be |
De Persgroep |
2015 |
3.128 |
5.515 |
1,76 |
2014 |
1.213 |
2.881 |
2,38 |
||
vitaya.be |
Sanoma Media Belgium |
2015 |
2.105 |
5.354 |
2,54 |
2014 |
2.208 |
6.445 |
2,92 |
||
che.be |
Think Media |
2015 |
1.381 |
2.040 |
1,48 |
2014 |
179 |
931 |
5,20 |
||
2013 |
219 |
635 |
2,90 |
||
2012 |
399 |
2.530 |
6,34 |
||
2011 |
768 |
4.196 |
5,46 |
Knack.be is duidelijk de populairste website van de Vlaamse weekbladen, en stijgt jaarlijks wat bezoeken betreft. De cijfers van levif.be, de Franstalige tegenhanger van Knack, worden hier echter ook in opgenomen. Bovendien bestaat de website van Knack uit verschillende deelwebsites. Van deze deelwebsites kunnen voor Plus Magazine, Trends, Datanews, Krant van West-Vlaanderen en Weekend Knack afzonderlijke cijfers gevonden worden bij het CIM. Nest is een onderdeel van de Weekend Knack-website. Voor de deelwebsites van Focus Knack en Sport/Voetbal Magazine worden geen aparte cijfers gegeven.
Zowel in Tabel 83 als in Figuur 73 is te zien dat flair.be steeds populairder wordt. In 2015 verdubbelden het aantal bezoeken in vergelijking met 2014. Ook de website van Story werd in 2015 heel wat vaker bezocht dan in 2014. Op het moment van de meting was story.be nog geen onderdeel van hln.be. Joepie.be trok in 2014 weinig bezoekers. Sinds 29 april 2015 werd joepie.be een onderdeel van de hln-website. Op die manier krijgt Joepie (hln.be/joepie) meer bezoekers. Bij de sterkste dalers vinden we clint.be, humo.be en teve-blad.be.
Figuur 73: Aantal bezoeken van de online versie van periodieke bladen in Vlaanderen[118] - tekstuele beschrijving figuur 73
Figuur 74: Marktaandeel periodieke pers o.b.v. aantal websitebezoeken 2015[119] - tekstuele beschrijving figuur 74
Infofragment 17: Betaalmuur |
Toen de kranten voor het eerst online gingen, waren de artikels op alle websites gratis te raadplegen. De Tijd voerde in 2012 als eerste een betaalmuur in. Ook de content van demorgen.be en standaard.be is deels betalend geworden. Het gaat daarbij vooral om artikels die meer achtergrond en duiding bieden bij bepaalde thema's. Het Laatste Nieuws lanceerde in oktober 2015 een betalende sportwebsite HLN Sport Plus. Vaak krijgen abonnees op de papieren krant gratis toegang tot het betalende deel van de website. Er bestaan ook formules waarbij er enkel een digitaal abonnement kan genomen worden, of een digitaal abonnement in combinatie met een geprinte weekendkrant.
De websites van de populairste periodieke bladen zijn gratis toegankelijk. Er worden echter minder regelmatig nieuwe artikels gepost en vaak zijn de artikels ook minder inhoudelijk: soms zijn het slechts extracten uit de volledige artikels zoals ze in het tijdschrift verschijnen. |
3.1.4.3.3 Radiozenders, televisieomroepen en hun websites
De Vlaamse televisieomroep- en radiozenders hebben meestal een eigen website. Er zijn grote onderlinge verschillen in het aantal bezoeken van de websites van radiozenders en televisieomroepen.
In Figuur 75: Websites van radiozenders: aantal bezoeken en Tabel 84: Websites die overeenstemmen met een radiozender 2011-2015 wordt een overzicht gegeven van de bezoekcijfers van de websites verbonden aan een radiozender. Mensen surfen naar een site van een radiozender om verschillende redenen. Ze kunnen via de website naar de radiozender in kwestie luisteren, maar kunnen ook nieuwtjes over muziek en actualiteit lezen, deelnemen aan wedstrijden of informatie over de verschillende programma's opzoeken.
Via de online radiospeler van de VRT nv, radioplus.be, zijn alle (web)radio's te beluisteren en krijgt de luisteraar een overzicht van de programmatie en de sociale mediaberichten van de verschillende (web)radio's. Via de site kunnen ook programma's herbeluisterd worden. Over de bezoeken van radioplus.be rapporteert het CIM geen cijfers.
Figuur 75: Websites van radiozenders: aantal bezoeken 2011-2015[120] - tekstuele beschrijving figuur 75
De volgorde in populariteit bij de websites van radiozenders verschilt met de volgorde in populariteit van luistercijfers via de ether. Via de radio is Radio 2 de meest beluisterde zender. Online komt deze pas op de vijfde plaats terecht. Studio Brussel heeft het grootste aantal online bezoeken per dag. Qmusic is zowel via de website als de radio de tweede meest populaire zender. MNM volgt op een derde plaats. Het aantal websitebezoeken van Qmusic en MNM ligt heel dicht bij elkaar.
Tabel 84: Websites die overeenstemmen met een radiozender 2011-2015[121]
Website |
Onderneming |
Jaar |
Bezoeken[122] |
Pagina-opvragingen |
Gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek |
stubru.be |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
25.177 |
84.441 |
3,35 |
|
|
2014 |
38.284 |
68.966 |
1,80 |
|
|
2013 |
27.098 |
54.359 |
2,01 |
|
|
2012 |
28.907 |
105.011 |
3,63 |
|
|
2011 |
30.427 |
95.840 |
3,15 |
qmusic.be |
Medialaan NV |
2015 |
18.840 |
56.567 |
3,00 |
|
|
2014 |
15.446 |
47.426 |
3,07 |
|
|
2013 |
17.948 |
66.533 |
3,71 |
|
|
2012 |
15.461 |
44.738 |
2,89 |
|
|
2011 |
15.579 |
49.128 |
3,15 |
mnm.be |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
18.147 |
33.689 |
1,86 |
|
|
2014 |
17.935 |
50.668 |
2,83 |
|
|
2013 |
13.498 |
32.873 |
2,44 |
|
|
2012 |
9.129 |
29.149 |
3,19 |
|
|
2011 |
10.040 |
35.011 |
3,49 |
radio1.be |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
11.587 |
25.713 |
2,22 |
|
|
2014 |
11.130 |
26.978 |
2,42 |
|
|
2013 |
10.179 |
24.287 |
2,39 |
|
|
2012 |
8.890 |
26.449 |
2,98 |
|
|
2011 |
13.335 |
33.514 |
2,51 |
radio2.be |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
10.208 |
28.053 |
2,75 |
|
|
2014 |
16.635 |
49.032 |
2,95 |
|
|
2013 |
11.072 |
32.727 |
2,96 |
|
|
2012 |
9.835 |
34.607 |
3,52 |
|
|
2011 |
9.952 |
30.992 |
3,11 |
joe.be |
JOEfm |
2015 |
4.411 |
8.664 |
1,96 |
|
|
2014 |
4.281 |
9.948 |
2,32 |
|
|
2013 |
2.478 |
5.296 |
2,14 |
|
|
2012 |
2.515 |
5.232 |
2,08 |
|
|
2011 |
4.856 |
10.275 |
2,12 |
klara.be |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
3.286 |
8.969 |
2,73 |
|
|
2014 |
3.433 |
9.503 |
2,77 |
|
|
2013 |
3.538 |
9.924 |
2,80 |
|
|
2012 |
3.353 |
11.811 |
3,52 |
|
|
2011 |
4.031 |
10.870 |
2,70 |
nostalgie.eu |
Vlaanderen EEN |
2015 |
2.050 |
3.801 |
1,85 |
|
|
2014 |
1.765 |
2.881 |
1,63 |
|
|
2013 |
2.329 |
3.914 |
1,68 |
|
|
2012 |
4.427 |
9.767 |
2,21 |
|
|
2011 |
4.262 |
9.936 |
2,33 |
Figuur 76: Marktaandeel radiozenders o.b.v. aantal websitebezoeken 2015[123] - tekstuele beschrijving figuur 76
Vervolgens bespreken we de populariteit van de websites van tv-omroepen. De populairste website blijft sporza.be, de sportwebsite van de VRT, mede dankzij live videostreams van sportevenementen. Redactie.be, de nieuwssite van de VRT, staat op de tweede plaats, maar heeft minder bezoekers dan vorig jaar. De website van VTM maakt de laatste twee jaar een duidelijke opgang. We zagen dat ook de kijktijden van VTM erop vooruit gaan.
De websites van VIER en VIJF halen ongeveer dezelfde cijfers als in 2014 wat bezoeken naar hun website betreft. Ketnet stijgt lichtjes, terwijl Canvas de helft van haar bezoekers verliest. De websites mtv.be en tmf.be kunnen amper nog bezoekers lokken. Voor de website van Studio 100 tv zijn er sinds 2015 geen afzonderlijke CIM-cijfers meer beschikbaar. De films, televisieseries, shows e.a. van Studio 100 zijn sinds eind december 2014 ook via het betalende digitale platform Wanagogo te bekijken.
In Figuur 77: Websites van televisieomroepen: aantal bezoeken wordt dit visueel weergegeven. In de bovenliggende grafiek werden de waarden van de vijf populairste websites weggelaten om een beter overzicht op de andere websites te creëren.
Figuur 77: Websites van televisieomroepen: aantal bezoeken[124] - tekstuele beschrijving figuur 77
Tabel 85: Websites die corresponderen met een tv-omroep 2011-2015[125]
Website |
Onderneming |
Jaar |
Bezoeken/Sessies126 |
Pagina-opvragingen |
Gemiddeld # Pag.-opvragingen/bezoek |
Sporza |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
395.283 |
1.272.220 |
3,22 |
2014 |
390.492 |
1.361.647 |
3,49 |
||
2013 |
332.749 |
1.160.050 |
3,49 |
||
De Redactie |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
324.683 |
834.492 |
2,57 |
2014 |
377.675 |
1.018.266 |
2,70 |
||
2013 |
310.716 |
958.072 |
3,08 |
Website |
Onderneming |
Jaar |
Bezoeken/Sessies126 |
Pagina-opvragingen |
Gemiddeld # Pag.-opvragingen/bezoek |
VTM |
Medialaan NV |
2015 |
182.724 |
505.920 |
0,36 |
2014 |
143.372 |
391.044 |
2,73 |
||
2013 |
66.550 |
230.463 |
3,46 |
||
2012 |
38.767 |
203.020 |
5,24 |
||
2011 |
36.587 |
150.250 |
4,11 |
||
Eén |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
83.487 |
186.355 |
2,23 |
2014 |
96.405 |
220.710 |
2,29 |
||
2013 |
78.202 |
191.606 |
2,45 |
||
2012 |
74.721 |
241.238 |
3,23 |
||
2011 |
70.646 |
244.982 |
3,47 |
||
Ketnet |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
43.949 |
297.791 |
6,78 |
2014 |
37.634 |
278.586 |
7,40 |
||
2013 |
28.292 |
246.444 |
8,71 |
||
2012 |
24.217 |
271.110 |
11,20 |
||
2011 |
26.646 |
160.360 |
6,02 |
||
JIM |
Medialaan NV |
2015 |
13.938 |
18.477 |
1,33 |
2014 |
10.867 |
19.169 |
1,76 |
||
2013 |
13.949 |
35.830 |
2,57 |
||
2012 |
12.517 |
43.124 |
3,45 |
||
2011 |
4.204 |
10.354 |
2,46 |
||
Vier |
SBS Belgium |
2015 |
11.205 |
29.566 |
2,64 |
2014 |
11.396 |
34.186 |
3,00 |
||
2013 |
8.244 |
29.833 |
3,62 |
||
2012 |
7.469 |
23.249 |
3,11 |
||
2011 |
14.668 |
88.781 |
6,05 |
||
Nickelodeon |
Viacom Media Networks |
2015 |
7.568 |
44.054 |
5,82 |
2014 |
6.677 |
41.276 |
6,18 |
||
2013 |
7.537 |
38.931 |
5,17 |
||
2012 |
7.450 |
47.307 |
6,35 |
||
2011 |
4.818 |
35.062 |
7,28 |
||
Canvas |
Vlaamse Radio- en Televisiemaatschappij |
2015 |
4.422 |
10.763 |
2,43 |
2014 |
8.096 |
20.108 |
2,48 |
||
2013 |
7.265 |
17.926 |
2,47 |
||
2012 |
7.408 |
25.075 |
3,38 |
||
2011 |
15.773 |
58.076 |
3,68 |
||
Vijf |
SBS Belgium |
2015 |
3.935 |
12.542 |
3,19 |
2014 |
3.482 |
10.778 |
3,10 |
||
2013 |
1.850 |
7.373 |
3,99 |
||
2012 |
1.615 |
6.677 |
4,13 |
||
2011 |
1.640 |
9.605 |
5,86 |
||
2BE |
Medialaan NV |
2015 |
2.241 |
5.148 |
2,30 |
2014 |
2.714 |
7.036 |
2,59 |
||
2013 |
3.502 |
9.291 |
2,65 |
||
2012 |
2.254 |
7.316 |
3,25 |
||
2011 |
4.396 |
16.439 |
3,74 |
||
Vitaya |
Medialaan NV |
2015 |
2.105 |
5.354 |
2,54 |
2014 |
2.208 |
6.445 |
2,92 |
||
2013 |
1.907 |
6.721 |
3,52 |
||
2012 |
1.534 |
7.219 |
4,71 |
||
2011 |
2.468 |
9.683 |
3,92 |
||
vtmKzoom |
Medialaan NV |
2015 |
1.429 |
6.552 |
4,59 |
2014 |
1.269 |
6.928 |
5,46 |
||
2013 |
1.500 |
7.665 |
5,11 |
||
2012 |
1.020 |
7.282 |
7,14 |
||
2011 |
1.049 |
3.394 |
3,24 |
||
MTV |
Viacom Media Networks |
2015 |
779 |
1.792 |
2,30 |
2014 |
1.454 |
3.248 |
2,23 |
||
2013 |
1.347 |
3.745 |
2,78 |
||
2012 |
2.280 |
6.788 |
2,98 |
||
2011 |
2.586 |
12.318 |
4,76 |
||
TMF |
Viacom Media Networks |
2015 |
362 |
3.724 |
10,29 |
2014 |
939 |
2.694 |
2,87 |
||
2013 |
786 |
2.329 |
2,96 |
||
2012 |
1.178 |
3.680 |
3,12 |
||
2011 |
2.140 |
5.967 |
2,79 |
Figuur 78: Marktaandeel tv-omroeporganisaties op basis van aantal websitebezoeken 2015[127] - tekstuele beschrijving figuur 78
Figuur 79: Marktaandeel groepen op basis van aantal websitebezoeken in 2015 - tekstuele beschrijving figuur 79
Bron: op basis van CIM
3.1.4.3.4 Vlaamse (nieuws)sites die niet gelieerd zijn aan een andere mediavorm
De meeste nieuwswebsites die geen deel uitmaken van een grotere mediagroep worden niet gemonitord door het CIM, met uitzondering van newsmonkey.be. De VRM informeerde bij een aantal websites naar hun bezoekcijfers in diezelfde week 33 van 2015. Zo kwamen we tot de resultaten in Tabel 86: Populariteit websites die niet gelieerd zijn aan andere media. We zien dat Newsmonkey, de populairste van deze websites, aanzienlijk minder dagelijkse bezoeken heeft dan de minst populaire algemene nieuwssite detijd.be, maar wel meer dan dubbel zoveel als op dezelfde leeftijdscategorie gerichte mediamerken zoals bijvoorbeeld stubru.be of humo.be.
Tabel 86: Populariteit websites die niet gelieerd zijn aan andere media
Website |
Onderneming |
Bezoeken/ Sessies[128] |
Pagina-opvragingen |
Gemiddeld aantal pagina-opvragingen per bezoek |
Newsmonkey |
Definitie Groove |
62.677 |
106.546 |
1,7 |
De Wereld Morgen* |
GetBasic vzw |
6.500 |
- |
- |
Apache.be* |
Cvba De Werktitel |
816 |
1.481 |
1,81 |
* cijfers van Google Analytics, zoals ons bezorgd door de websites zelf. Beide websites gaven aan dat er tijdens de vakantieperiode minder gepubliceerd wordt, waardoor de cijfers lager liggen dan gemiddeld.
3.1.4.3.5 Websitebeheerders van de meest populaire Vlaamse websites
Als we alle mediamerken samen beschouwen, kunnen we zien welke mediawebsites het populairst zijn qua aantal bezoeken enerzijds en aantal paginaopvragingen anderzijds. We zien dit gevisualiseerd in Figuur 80.Het is duidelijk te zien dat vooral nieuwssites het meest bezocht worden. De twee populairste nieuwswebsites zijn hln.be en nieuwsblad.be. De websites van radiozenders komen niet in de top 10 voor.
Figuur 80: Populairste websites - aantal bezoeken en paginaopvragingen - tekstuele beschrijving figuur 80
Bron: op basis van CIM
In Tabel 87: Bezoekersaantallen per mediabedrijf worden het gemiddeld aantal bezoeken en paginaopvragingen van de belangrijkste mediawebsites voor een week (week 33 van 2015) gegroepeerd per eigenaar gegeven. Ook het aantal websites dat mee in rekening is gebracht voor deze tabel wordt opgenomen.
Mediahuis haalt gezamenlijk het hoogste aantal bezoeken en paginaopvragingen, met haar 11 websites. De populairste website van Mediahuis is overduidelijk de website van de krant Het Nieuwsblad. De Persgroep komt op een tweede plaats, dankzij de populariteit van de website van Het Laatste Nieuws. Daarna volgen VRT en Medialaan. Produpress Group is niet langer meer opgenomen in deze tabel. De websites van deze groep (immoweb.be, autowereld.be en autogids.be) voldoen niet aan de voorwaarden om van mediawebsites te kunnen spreken.
Tabel 87: Bezoekersaantallen per mediabedrijf[129]
Eigenaar |
Aantal websites |
Gemiddeld aantal bezoeken alle websites |
Gemiddeld aantal paginaopvragingen alle websites |
Mediahuis Media Group |
11 |
2.769.722 |
10.765.755 |
De Persgroep Publishing |
6 |
2.457.547 |
9.436.550 |
VRT |
13 |
930.757 |
2.807.471 |
Medialaan |
7 |
606.683 |
225.688 |
Roularta Media Group Online |
4 |
313.117 |
1.269.520 |
Mediafin Group |
2 |
222.123 |
837.520 |
Sanoma Magazines Belgium |
14 |
185.874 |
454.660 |
Telenet |
3 |
101.704 |
254.990 |
Think Media |
6 |
60.813 |
202.861 |
Hi-Media Publishing |
4 |
25.459 |
62.015 |
Op basis van deze informatie werden concentratiemaatstaven berekend. De concentratie is in 2015 opnieuw toegenomen. De HHI-waarde bereikt bijna de 0,25-grens (wat duidt op een sterke concentratie). De paginaopvragingen van de vier grootste groepen bereiken bovendien samen een marktaandeel van 82,14%. De concentratie op basis van websites is ook gestegen, maar is nog niet voldoende om van een bovengemiddelde concentratie te spreken. De vier populairste sites op basis van paginaopvragingen zijn hln.be, nieuwsblad.be, standaard.be en sporza.be.
Deze concentratiemaatstaven zijn natuurlijk relatief: de surfer kan veel meer websites raadplegen dan enkel de websites van de mediagroepen die hier worden besproken.
Tabel 88: Concentratiemaatstaven internet (op basis van het aantal paginaopvragingen)
Concentratiemaatstaven |
||||||
Jaar |
|
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Websites
|
C4 |
50,35% |
48,40% |
52,98% |
46,36% |
58,21% |
HHI |
0,0875 |
0,0836 |
0,0921 |
0,0768 |
0,1313 |
|
Groepen
|
C4 |
63,88% |
71,45% |
79,27% |
81,38% |
82,14% |
HHI |
0,1099 |
0,1430 |
0,1992 |
0,2011 |
0,2467 |
[111] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.
[112] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.
[113]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
[114] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.
[115]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
[116]Sinds april 2015 is joepie.be een deelwebsite geworden van hln.be: hln.be/joepie
[117]Sinds september 2015 is story.be een deelwebsite geworden van hln.be: hln.be/story
[118] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.
[119] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) augustus 2015 (week 33).
[120] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.
[121] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.
[122]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
[123] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van augustus 2015 (week 33).
[124] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.
[125] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van september 2011, september 2012, augustus 2013, augustus 2014 en augustus 2015.
[126]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
[127] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van augustus 2015 (week 33).
[128]Een bezoek of een sessie is een reeks pagina-opvragingen uitgevoerd door één en dezelfde bezoeker binnen eenzelfde site, zonder onderbreking van meer dan 30 opeenvolgende minuten.
[129] CIM, weekcijfers (daggemiddelden over de laatste zeven dagen) van augustus 2015 (week 33).