3.1.2.2. Analyse op basis van financiële gegevens
Hieronder volgen enkele overzichten van de meest recente financiële gegevens voor de belangrijkste facilitaire bedrijven, onafhankelijke productiehuizen, publieke en private omroeporganisaties, exploitatiemaatschappijen voor regionale televisie en netwerkbeheerders/operatoren.
De jaarrekeningen omvatten de financiële gegevens van alle activiteiten van een onderneming zonder daarbij een onderscheid te maken tussen de verschillende producten en diensten waarmee ze op de markt vertegenwoordigd zijn.
Het is dus niet mogelijk om op basis van louter omzetcijfers of andere financiële gegevens eenduidige conclusies te trekken betreffende concentraties in de televisiemarkt.
3.1.2.2.1 Facilitaire bedrijven
In de volgende tabel vindt u een selectie uit de financiële rapportering van de 10 facilitaire bedrijven met het grootste eigen vermogen.
Tabel 58: Financiële gegevens 2014 grootste facilitaire bedrijven
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbreng-sten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
|
Onderne- mingsnaam |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
XL HOLDING |
20.515.602 |
35.044.314 |
15.439.082 |
18.889.618 |
-1.257.093 |
2.567.619 |
35 |
VIDEOHOUSE |
15.520.051 |
59.745.105 |
70.307.102 |
71.248.923 |
3.312.080 |
3.207.329 |
312 |
LITES (FAC'S) |
5.296.934 |
7.809.300 |
- |
- |
324.850 |
165.504 |
13 |
EYEWORKS FACILITIES |
4.497.465 |
4.748.647 |
2.146.732 |
2.205.729 |
225.027 |
204.374 |
10 |
HOMERUN RECORDS |
2.441.014 |
3.151.925 |
- |
- |
355.483 |
363.029 |
- |
OUTSIDE BROADCAST |
2.391.109 |
10.701.446 |
14.365.314 |
15.272.541 |
1.144.695 |
1.054.304 |
73 |
EUROGRIP |
1.592.822 |
1.965.679 |
1.925.420 |
- |
144.930 |
147.471 |
4 |
DB VIDEO |
1.039.273 |
6.411.001 |
- |
- |
180.850 |
431.838 |
27 |
MEDI-AVENTURES |
838.276 |
2.320.266 |
- |
- |
54.496 |
82.153 |
11 |
OPTION FACILITIES |
752.989 |
1.535.418 |
- |
- |
183.145 |
169.542 |
18 |
Figuur 43: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - facilitaire bedrijven - tekstuele beschrijving figuur 43
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De gemiddelde bedrijfsopbrengsten van 48 facilitaire bedrijven waarvoor gegevens werden verzameld liggen hoger dan die van 2005. Wel dient vermeld te worden dat een zeer groot aantal facilitaire bedrijven deze gegevens niet communiceert in de jaarrekening.
De gemiddelde winst daalde sterk in 2009 door de mindere cijfers van Alfacam nv. Vanaf 2011 werden er geen gegevens van Alfacam nv meer opgetekend. In oktober 2012 vroeg Alfacam nv gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers aan en in april 2013 werd het bedrijf failliet verklaard. Dit verklaart de toenmalige daling in winst en omzet. Het aantal werknemers kende in 2013 voor het eerst een stijging boven het niveau van 2005. Deze stijging werd verdergezet in 2014. De daling van de winst werd in 2014 omgebogen.
3.1.2.2.2 Onafhankelijke productiehuizen
Hieronder bevindt zich een selectie uit de financiële rapportering van de 15 grootste onafhankelijke productiehuizen.
Tabel 59: Financiële gegevens 2014 onafhankelijke productiehuizen
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbreng-sten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
|
Onderne- mingsnaam |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
STUDIO 100 |
38.710.351 |
163.011.586 |
75.171.353 |
79.189.529 |
-14.333 |
-1.062.490 |
174 |
EYEWORKS BELGIUM |
12.355.821 |
23.299.140 |
23.389.106 |
24.022.732 |
984.515 |
1.267.107 |
55 |
G.H.I. |
8.220.218 |
9.170.150 |
- |
- |
512.867 |
3.403.463 |
- |
KANAKNA PRODUC-TIONS |
5.572.401 |
13.614.428 |
15.991.251 |
16.525.420 |
-250.611 |
-239.979 |
39 |
DEMENSEN |
5.180.353 |
18.533.488 |
17.588.579 |
22.359.433 |
1.259.626 |
1.408.445 |
69 |
FREMANTLE-MEDIA BELGIUM |
2.771.431 |
3.785.460 |
5.215.846 |
5.379.443 |
96.905 |
95.577 |
16 |
MENUET |
2.495.799 |
13.376.098 |
- |
- |
-2.689.367 |
1.126.943 |
11 |
T N T PRODUKTIES |
2.388.826 |
2.570.342 |
- |
- |
63.080 |
65.128 |
1 |
MINDS MEET |
2.009.489 |
4.216.784 |
- |
- |
12.242 |
-20 |
1 |
EYEWORKS VINTAGE |
1.987.497 |
2.186.482 |
355.699 |
355.699 |
233.351 |
237.851 |
- |
NWAVE PICTURES |
1.549.380 |
13.309.363 |
4.624.244 |
4.890.080 |
-7.259 |
82.550 |
8 |
TV BASTARDS |
1.444.502 |
9.768.999 |
24.642.513 |
26.221.262 |
492.703 |
-46.856 |
105 |
BROADCAST RECORDING |
1.417.023 |
1.422.906 |
- |
- |
41.382 |
57.057 |
1 |
VIEW COMMUNI-CATIONS |
1.352.032 |
2.124.448 |
- |
- |
384.505 |
379.725 |
2 |
WOESTIJN- VIS |
1.291.915 |
9.318.757 |
30.451.501 |
30.565.551 |
485.772 |
248.211 |
106 |
Figuur 44: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 – productiehuizen - tekstuele beschrijving figuur 44
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De stijging van de gemiddelde bedrijfsopbrengsten voor de onafhankelijke productiehuizen volgde over de periode 2005-2014 met schommelingen de stijging van de consumptieprijzen.
De winstcijfers kenden tot in 2011 een grote daling, en blijven sindsdien rond het niveau van 2011 variëren.
Het aantal werknemers zakte tot in 2009, en sindsdien klimt dit aantal in geringe mate terug. In 2014 bedroeg het aantal werknemers ongeveer 90% van het aantal in 2005.
3.1.2.2.3 Openbare omroep en landelijke televisie
Tabel 60: Financiële gegevens 2014 publieke televisie omroeporganisatie
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbreng-sten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
|
Onderne- mingsnaam |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
VLAAMSE RADIO EN TELEVISIE- OMROEP ORGANISATIE |
210.034.154 |
375.426.422 |
444.217.847 |
451.495.084 |
-16.975.244 |
-13.932.777 |
2.289 |
Figuur 45: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - publieke televisie-omroep - tekstuele beschrijving figuur 45
Bron: VRM op basis van informatie NBB
Er zit weinig evolutie in de bedrijfsopbrengsten van de publieke radio-omroeporganisatie. Ze volgen de evolutie van de consumptieprijzen niet. Dat valt deels te verklaren doordat de dotaties voor de VRT nv voor langere periodes vastgelegd worden.
Er is wel duidelijk een voortdurende daling van het aantal werknemers.
Deze grafiek toont de evolutie van de waarden t.o.v. 2005. Aangezien de startwaarde voor de bedrijfswinst en winst voor belastingen in 2005 negatief was, geeft de grafiek een "gespiegeld" beeld. Zo kan de "piek onder nul" worden verklaard doordat het verlies van 2006 in 2007 sterk daalde (en er toen dus winst gemaakt werd).
De opsplitsing tussen de financiële gegevens van radio en televisie kan niet exact gemaakt worden. De VRT nv geeft echter in haar jaarverslag aan hoe de kosten tussen de verschillende mediaplatformen worden verdeeld. Televisie vormt de grootste kost voor de VRT. In 2014 werd er 277,2 miljoen euro of 62,0% van de kosten toegerekend aan televisie. (dit is een daling t.o.v. 2013 want toen bedroeg het aandeel van televisie 60,5%).[100]
Tabel 61: Financiële gegevens 2014 private omroeporganisaties
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs- opbreng- sten |
Bedrijfs- winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk- nemers |
|
Onderne- mingsnaam |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
MEDIALAAN |
75.244.167 |
198.155.490 |
247.124.380 |
307.039.761 |
41.718.503 |
38.200.969 |
541 |
STUDIO 100 |
38.710.351 |
163.011.586 |
75.171.353 |
79.189.529 |
-14.333 |
-1.062.490 |
174 |
SKYNET IMOTION ACTIVITIES |
36.939.579 |
105.944.211 |
56.598.679 |
56.602.030 |
4.582.492 |
4.458.121 |
34 |
MEDIA AD INFINITUM |
18.239.192 |
18.304.451 |
2.483.562 |
8.186.296 |
7.968.021 |
8.067.833 |
2 |
SBS BELGIUM |
5.438.687 |
107.254.461 |
95.555.893 |
97.973.395 |
-1.187.241 |
-658.311 |
113 |
VIMN |
3.362.421 |
6.110.592 |
16.852.564 |
24.768.965 |
1.416.011 |
1.366.139 |
8 |
VLAMEX |
47.657 |
155.128 |
- |
- |
652 |
291 |
1 |
MENT MEDIA |
43.098 |
540.622 |
- |
- |
57.351 |
57.273 |
- |
LINT MEDIA |
-295.225 |
381.654 |
- |
- |
-303.419 |
-327.064 |
3 |
NJAM! |
-2.132.345 |
4.615.123 |
2.176.117 |
2.178.465 |
-337.324 |
-534.520 |
1 |
BELGIAN BUSINESS TELEVISIE |
-12.570.910 |
612.636 |
2.109.470 |
2.124.745 |
492.385 |
160.555 |
14 |
BITES EUROPE |
-16.099.149 |
1.306.242 |
3.707.287 |
3.757.969 |
-429.934 |
-995.858 |
6 |
Figuur 46: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - private omroeporganisaties - tekstuele beschrijving figuur 46
Bron: VRM op basis van informatie NBB
Voor de berekening van de gemiddelden in deze grafiek werd geen rekening gehouden met de gegevens van Telenet nv en Proximus nv, aangezien omroepactiviteiten slechts een kleine fractie van hun activiteiten omvatten en ze dus buitenproportioneel sterk zouden doorwegen in de gemiddelden. De gegevens van deze ondernemingen worden opgenomen in de Tabel 63: Financiële gegevens 2014 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie ('000 euro's, behalve werknemers).
Bovendien werd er voor SBS Belgium nv voor 2011 geopteerd om code 9902: "Winst uit de gewone bedrijfsuitoefening vóór belasting"' te gebruiken i.p.v. 9903: "winst van het boekjaar vóór belasting". Door de overname van SBS Belgium nv door De Vijver Media nv werd er een meerwaarde bij de realisatie van vaste activa (code 763) bekomen van € 632.093.092. Om te vermijden dat deze uitzonderlijke transactie de grafiek volledig zou vertekenen, werd deze wijziging doorgevoerd.
De evolutie van gemiddelde bedrijfsopbrengsten en gemiddeld aantal werknemers voor de omroeporganisaties volgen min of meer de index der consumptieprijzen, met een dip in 2010 en 2011.
De gemiddelde bedrijfswinst en winst voor belastingen kende tussen 2009 en 2011 een opwaartse trend. In 2012 was er een scherpe daling van de winst voor VMMa/Medialaan nv; in 2013 was er terug een stijging die werd verdergezet in 2014. Aangezien Medialaan nv een grote speler is, heeft dit grote invloed op het gemiddelde resultaat.
3.1.2.2.4 Regionale omroeporganisaties
Tabel 62: Financiële gegevens 2014 exploitatiemaatschappijen regionale televisie
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbreng-sten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
|
Onderne- mingsnaam |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
TELEVISIE LIMBURG |
5.840.970 |
7.301.667 |
5.836.766 |
6.159.786 |
-502.859 |
-514.026 |
25 |
ANTWERPSE TELEVISIE MAATSCHAPPIJ |
2.423.094 |
3.537.397 |
5.603.430 |
5.898.310 |
-62.312 |
-78.713 |
29 |
REGIONALE MEDIA MAATSCHAPPIJ |
1.861.596 |
5.232.826 |
7.328.135 |
7.560.895 |
-8.766 |
-82.643 |
38 |
VLAAMS BRABANTSE MEDIA-MAATSCHAPPIJ |
668.893 |
1.336.861 |
2.239.653 |
2.260.036 |
217.439 |
104.725 |
11 |
TV OOST-VLAANDEREN |
357.315 |
1.329.945 |
2.524.367 |
2.755.425 |
-440.172 |
-452.718 |
10 |
RTV |
226.305 |
1.006.041 |
- |
- |
17.484 |
14.566 |
9 |
Figuur 47: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - exploitatiemaatschappijen regionale tv - tekstuele beschrijving figuur 47
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De gemiddelde waarden kennen een daling voor alle
weergegeven punten. De bedrijfsopbrengsten en het aantal werknemers namen
eerder gestaag af, terwijl de bedrijfswinst en de winst voor het boekjaar scherp daalden.
Infofragment 12: Vergoeding vanwege de dienstenverdelers voor de regionale omroepen |
Naar aanleiding van het heronderhandelen van de overeenkomsten tussen de regionale omroepen en Telenet nv ontstond er in 2011 een conflictsituatie.
De kabeldistributeur wilde zich voor zijn nieuwe vergoedingen baseren op het marktaandeel van de omroepen. De regionale omroepen konden zich niet vinden in die nieuwe berekeningswijze. Zij maken immers informatieprogramma's voor een specifiek publiek in een welomschreven – beperkt – zendgebied. Deze opdracht is zo vastgelegd door de Vlaamse overheid. Hierdoor is hun marktaandeel automatisch beperkt. Dit heeft geleid tot het decreet van 21 februari 2014 houdende wijziging van diverse bepalingen over de regionale televisieomroeporganisaties van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie en een bijhorend besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014 betreffende de regionale televisieomroeporganisaties ter uitvoering van artikel 166/1 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie. Sinds 2015 heeft elke regionale omroep recht op een bereikvergoeding vanwege de dienstenverdelers die in het Nederlandse taalgebied actief zijn. De VRM berekent deze bereikvergoeding per kwartaal op basis van de bereikgegevens die de dienstenverdelers haar meedelen. Het procentueel dagbereik is een interessante meeteenheid van het bereik van een regionale zender. Dit cijfer geeft weer welk percentage van alle abonnees binnen het verzorgingsgebied van een regionale omroep minstens één minuut naar de regionale omroep hebben gekeken op die dag. Het procentueel dagbereik van de regionale omroepen is in het laatste kwartaal van 2014 voor het eerst berekend. Figuur 48: Gemiddelde, mediaan, maximum en minimum van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen - tekstuele beschrijving figuur 48
Bron: VRM op basis van gegevens dienstenverdelers In de grafiek in Figuur 48: Gemiddelde, mediaan, maximum en minimum van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen geven we het gemiddelde en de mediaan van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen die vallen onder de bereikvergoedingsregeling weer, net zoals het maximum en minimum voor die dag. Het maximum en minimum worden niet elke dag door dezelfde omroep gerealiseerd. De meeste omroepen volgen een gelijkaardige trend wat pieken en dalen van bereikcijfers betreft. Het bereik ligt wel ver uiteen: terwijl de populairste regionale omroep gemiddeld over het kwartaal bijna dagelijks 20% van haar potentiële kijkers bereikt, ligt dit van de minst populaire omroep gemiddeld net onder de 10%. Als we de weektrend bekijken, dan zien we dat er op zondag en maandag het meest naar de regionale omroeporganisaties wordt gekeken, terwijl woensdag en zaterdag de minst populaire dagen zijn. Voor enkele omroepen is zaterdag nog een relatief sterke dag, maar voor de meesten is het de dag waarop ze het minst kijkers lokken. In het kader van de laatste twee paragrafen van het tweede lid van artikel 166/1 uit het Mediadecreet, heeft de VRM het gemiddeld procentueel dagbereik per omroep berekend voor het laatste kwartaal van 2014. Vanaf 2016 moeten de regionale televisieomroeporganisaties, waarvan het gemiddeld procentueel dagbereik in het laatste kwartaal van elk jaar vanaf 2015 met meer dan 20% gedaald is ten opzichte van het gemiddeld procentueel dagbereik van het laatste kwartaal van 2014, een overeenkomst sluiten met een exploitatiemaatschappij om blijvend recht te hebben op de bereikvergoeding. |
3.1.2.2.5 Netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie
Tabel 63: Financiële gegevens 2014 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie ('000 euro's, behalve werknemers)
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbreng-sten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
|
Onderne- mingsnaam |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
PROXIMUS |
1.965.218 |
16.852.100 |
3.964.134 |
4.387.801 |
419.110 |
837.369 |
13.209 |
TECTEO/ NETHYS |
1.698.525 |
2.196.180 |
78.811 |
218.977 |
32.873 |
38.715 |
1.053 |
BASE |
941.208 |
1.267.410 |
679.602 |
709.105 |
13.589 |
-14.545 |
679 |
TELENET |
652.474 |
3.687.080 |
1.765.164 |
1.818.047 |
411.412 |
178.010 |
2.156 |
NORKRING BELGIE |
19.899 |
31.733 |
18.398 |
18.550 |
8.399 |
8.315. |
24 |
Figuur 49: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 – omroepsignaaltransmissie - tekstuele beschrijving figuur 49
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De gemiddelde bedrijfsopbrengsten volgden tot 2009 de index der consumptieprijzen. Na een dip in 2009 was er een stijgende beweging vanaf 2010.
De gemiddelde bedrijfswinsten kenden een sterk positief verloop tussen 2009 en 2012, daalden in 2013 en stegen in 2014.
Het aantal werknemers daalde tot 2013 en steeg daarna terug waardoor het gemiddelde van 2005 opnieuw werd bereikt.
Infofragment 13: Inkomsten uit video on demand |
Bij interactieve digitale televisie vormt Video on Demand een bijkomende bron van inkomsten voor de distributeurs. De aangeboden content (films, concerten, TVprogramma's...) wordt daarbij al dan niet via tussenkomst van een omroeporganisatie verdeeld. De opvragingen zonder tussenkomst betreffen vooral films of erotische programma's. De VRM vraagt jaarlijks bij alle Vlaamse dienstenverdelers informatie op over de evolutie van het aantal opvragingen en de evolutie van de inkomsten, zowel met als zonder tussenkomst van omroeporganisaties. Daarnaast wordt er gepeild naar welk percentage van de inkomsten de omroep of rechtenhouder ten goede komt en welk percentage de distributeur. Gezien de vertrouwelijkheid van de gegevens kan de VRM hierover uitsluitend in geaggregeerde vorm rapporteren. Zoals geïllustreerd in Figuur 50: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro met tussenkomst en Figuur 51: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro zonder tussenkomst" werd de markt tot 2012 in beide gevallen gekenmerkt door een positieve evolutie. De stagnatie in de totaliteit van het aantal opvragingen die we vanaf 2013 opmerkten zette zich in 2014 voort. Ook de daling in de inkomsten die in 2013 werd ingezet, manifesteert zich in 2014. |
Figuur 50: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro met tussenkomst van de televisieomroepdiensten - tekstuele beschrijving figuur 50
Bron: op basis van informatie door de VRM ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers
Figuur 51: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro zonder tussenkomst van de televisieomroepdiensten - tekstuele beschrijving figuur 51
Bron: op basis van informatie door de VRM ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers
[100] VRT, "Jaarverslag 2014", p. 153