2.9. Sanoma Media Belgium NV
2.9.1 Structuur en aandeelhouders
De groep Sanoma Media Belgium nv is een dochtermaatschappij van de Finse Sanoma-groep die genoteerd is op NASDAQ OMX Helsinki.
Sanoma Media Belgium nv publiceert op zijn website maandelijks een lijst van de 20 grootste aandeelhouders.
In het najaar 2013 werd aangekondigd dat de Finse groep de Belgische activiteiten onder strategische oriëntatie zou plaatsen, waarbij o.a. de mogelijkheid van een eventuele verkoop zou worden nagegaan.[90]
In de loop van 2014-2015 verkocht Sanoma zijn participatie in de Vijver Media aan Telenet Service Center BVBA.
Tegelijk kocht Sanoma alle aandelen in Humo nv (tot voor kort ook een deel van De Vijver Media nv) terug, zodat Humo nv tot voor kort voor 100 % bij Sanoma Media bv zat.
Eind 2014 besliste Sanoma dat haar media-activiteiten in België en Nederland voortaan strategisch en operationeel als één geheel zouden aangestuurd worden onder de naam Sanoma Media BeNe. Ze bleef hierbij inzetten op vier sterke merken: Flair, Libelle, Story en Feeling.
Het bedrijf verkocht in 2015 een reeks van haar activiteiten, zo verkocht het onder meer Humo, Story, TeVe-Blad en Vitaya Magazine (licentie) aan De Persgroep. Daarnaast verdween eveneens het radiostation Story FM uit de ether, de frequenties werden overgenomen door Familyradio.[91] Als gevolg van deze strategiewijzing, wenst de organisatie zich meer te concentreren op twee segmenten, meer bepaald vrouwen en home/deco.
Ook Libelle TV had niet langer een toekomst binnen de Belgisch-Nederlandse tak van Sanoma. Tot slot is de toekomst voor Moustique en Télé Pocket onzeker, aangezien deze bladen niet langer in de portefeuille van Sanoma en dus binnen de groepsstrategie lijken te passen. Voor Télé Pocket is nog geen overnemer gevonden, op Moustique daarentegen zou Nethys reeds een bod gedaan hebben. Nethys is eigenaar van het blad M... Belgique (het vroegere Marianne), en heeft mogelijk de intentie om de twee titels samen te voegen. [92]
Figuur 29: Organigram Sanoma Media Belgium nv - tekstuele beschrijving figuur 29
2.9.2 Aanbod Sanoma Media Belgium nv
2.9.2.1 Radio
Sanoma Media Belgium nv trachtte tot voor kort een positie te verwerven in het Vlaamse radiolandschap door de lokale radioketen Story FM uit te bouwen. In 2015 sloten de 15 lokale zenders die tot het Story FM samenwerkingsverband behoorden zich echter aan bij Family FM.
2.9.2.2 Televisie
Ten gevolge van de participatie die moederhuis Sanoma Oyj nam in De Vijver Media nv (zie aparte beschrijving onder 2.4) was er tot in het voorjaar 2015 een relatie met o.a. productiehuis Woestijnvis nv en de omroepen VIER en VIJF (lineair en niet-lineaire) catch-up services "Meer VIER" en "Meer VIJF". Zoals hoger al aangegeven, werd de participatie in De Vijver Media nv verkocht aan Telenet Service Center CVBA nadat de Europese Commissie hiervoor het licht op groen had gezet.
Daarnaast runde Sanoma Media Belgium nv sinds 15 augustus 2013 de zender Libelle TV. Deze werd echter vanaf 1 juli 2015 stopgezet.
2.9.2.3 Geschreven pers
Uitgeverij Sanoma Media Belgium nv geeft een uitgebreid gamma aan periodieke bladen uit.
Het Vlaamse betalend aanbod omvat onder andere Communiekrant, Compleet Wonen, Feeling, Feeling Wonen, Flair, Kids Only, Libelle, Libelle Lekker, Loving You, Stijlvol Wonen en Wonen Landelijke Stijl.
Er is ook gratis pers zoals Attitude Magazine.
Sommige van deze titels, met name de zogenaamde niche bladen, worden uitgegeven via de zustervennootschap Sanoma Regional Belgium.
Marie Claire wordt uitgegeven door SBPP, een joint venture van Sanoma Media Belgium nv en de Marie Claire Groep.
Het magazine Bouwen en Interieur is in 2015 gestopt. Humo nv, uitgever van Humo, de weekbladen Story en TeVe Blad en de licentie voor Vitaya zijn in augustus 2015 verkocht aan De Persgroep.
Sanoma Media Belgium nv biedt ook content marketingdiensten aan onder de namen sQills, KungFu en Head Office. Deze activiteiten zijn ondergebracht in twee afzonderlijke vennootschappen, Sanoma Content Marketing Belgium en Head Office.
2.9.2.4 Internet
Naast de internetequivalenten van de vele tijdschrifttitels (attitude.be, flair.be, libelle.be, libelle-lekker.be, feeling.be, feelingwonen.be, teve-blad.be, storymagazine.be) of radio (storyfm.be) beheert Sanoma Media Belgium nv ook een aantal websites die niet gelinkt zijn aan een bestaand merk: styletoday.be, zappybaby.be, lovingyou.be, sqills.be, tickr.be, kieskeurig.be en pink-ribbon.be.
Verder heeft Sanoma Media Belgium nv een website (shedeals.be) met aanbiedingen voor vrouwen. Hiervoor wordt samengewerkt tussen de redacties van de magazines en websites van Libelle, Flair en Feeling. Via de website mygazine.com kunnen abonnementen op een magazine naar keuze cadeau gedaan worden.
2.9.2.5 Divers en crossmediaal aanbod
Magstore is de digitale magazine kiosk van Sanoma Media Belgium nv. Via magstore kunnen niet alleen digitale edities van tijdschriften worden gekocht, maar ook afgeleide producten (boeken, accessoires, cadeauboxen...) bij de verschillende mediamerken.
De redactie van Libelle ontwierp samen met E5-mode een Libelle-collectie kledij.
Sanoma Advertising Sales, een bedrijfsentiteit van Sanoma Media Belgium nv, staat in voor de interne regie van de eigen merken.
2.9.2.6 Aanbod buiten Vlaanderen
Sanoma Media Belgium nv beperkt zich tot de Belgische markt. Het bedrijf maakt deel uit van de Finse Mediagroep Oyj, dat verschillende dochtermaatschappijen in Europa telt en verantwoordelijk is voor dagbladen, periodieke bladen, radio en televisie.
Figuur 30: Productoverzicht Sanoma Media Belgium nv
Sanoma Media Belgium nv |
Contentproductie |
Aggregatie |
Distributie |
Bereik |
Radio |
- |
- |
- |
- |
Televisie |
(WOESTIJNVIS) |
- |
- |
|
(VIER) |
- |
|||
(VIJF ) |
- |
|||
Geschreven pers |
ATTITUDE MAGAZINE |
- |
||
COMMUNIEKRANT |
- |
|||
COMPLEET WONEN |
- |
|||
FEELING/FEELING WONEN |
- |
|||
FLAIR |
- |
|||
(HUMO) |
- |
|||
KIDS ONLY |
- |
|||
LIBELLE/LIBELLE LEKKER |
- |
|||
LOVING YOU |
- |
|||
MARIE CLAIRE |
- |
|||
STIJLVOL WONEN |
- |
|||
(STORY) |
- |
|||
(TEVE-BLAD) |
- |
|||
(VITAYA) |
- |
|||
WONEN LANDELIJKE STIJL
|
- |
|||
Internet |
ATTITUDE.BE |
- |
||
ZAPPYBABY.BE |
- |
|||
FEELING.BE |
- |
|||
FLAIR.BE |
- |
|||
(HUMO.BE) |
- |
|||
LIBELLE.BE/LIBELLE-LEKKER.BE |
- |
|||
LOVINGYOU.BE |
- |
|||
SQILLS.BE |
- |
|||
KIESKEURIG.BE |
- |
|||
PINK-RIBBON.BE |
_ |
|||
SHEDEALS.BE |
- |
|||
(STORYMAGAZINE.BE) |
- |
|||
STYLETODAY.BE |
- |
|||
TEVE-BLAD.BE |
- |
|||
TICKR.BE |
- |
|||
MYGAZINE.BE |
- |
|||
(VIER.BE) |
- |
|||
(VIJF.BE) |
- |
|||
Divers |
LINE EXTENSIONS |
|||
FRANSTALIGE MAGAZINES EN WEBSITES |
|
|||
MAGSTORE |
||||
SANOMA ADVERTISING SALES |
[90] De Standaard, "Wie koopt Sanoma Media Belgium?", 2 november 2013
[91] http://www.bloggen.be/radiofan/archief.php?ID=2748409
[92] http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2355208/2015/06/11/Nethys-doet-bod-op-tijdschrift-Moustique.dhtml http://www.mm.be/news-nl-9786-de-persgroep-neemt-humo-story-teve-blad-en-vitaya-over