2.8. Roularta Media Group NV
2.8.1 Structuur en aandeelhouders
Roularta Media Group nv werd opgericht in 1954 door Willy De Nolf. De familie De Nolf is nog steeds de voornaamste aandeelhouder (via Koinon nv), maar ondertussen is de onderneming ook beursgenoteerd. De tweede belangrijkste aandeelhouder is SA West Investment Holding, in handen van de familie Claeys.
Het bedrijf begon als uitgever van lokale weekbladen. Daarna breidde het zijn activiteiten systematisch uit waardoor er steeds meer titels werden opgenomen in de portfolio. Vanaf begin jaren negentig zette Roularta zijn internationale expansie in, met titels in Nederland, Duitsland, Slovenië, Servië, maar voornamelijk in Frankrijk (in juni 2015 werden alle Franse activiteiten verkocht en werd de groepsstructuur vereenvoudigd). Dit heeft zijn gevolgen voor de groepsstructuur: daarin corresponderen de dochterondernemingen vaak met de titels of bedrijfsactiviteiten die één voor één werden overgenomen.
In september 2014 droeg Concentra haar belangen in verband met De Streekkrant en De Zondag volledig aan Roularta Media Group over. De Streekkrant werd al bij Roularta Printing gedrukt, De Zondag daarentegen werd bij Coldset Printing Partners (een joint venture tussen Concentra en Corelio) gedrukt. Beide partijen kwamen overeen dat op lange termijn de samenwerking met Coldset Printing Partners niet stopgezet zou worden.[88] Op1 juli 2015 fuseerde Roularta Media Group nv met een aantal ondernemingen die reeds tot de Roularta groep behoorden. Meer specifiek gaat het dan over Roularta Printing, Biblo, De Streekkrant-De Weekkrantgroep, Euro DB, Le Vif Magazine, New Bizz Partners, Press New, Regie De Weekkrant, Roularta Business Leads, Roularta IT-Solutions, Roularta Publishing en de West-Vlaamse Media Groep.
In 1987 was Roularta Media Group nv één van de Vlaamse uitgevers die aan de wieg stond van de Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM), de eerste commerciële televisiezender in Vlaanderen. Anno 1998 opereerde die onder de benaming Vlaamse Media Maatschappij nv (VMMa) en bleven er met Roularta Media Group nv en De Persgroep nv (beide 50%) nog slechts twee aandeelhouders over. Ondertussen werd VMMa herdoopt tot Medialaan nv. Op de structuur en activiteiten van Medialaan nv werd hoger ingegaan onder een aparte subtitel.
Het aandeelhouderschap bleef identiek t.o.v. de vorige jaren en oogde per 31 december 2014 als volgt[89]:
Tabel 50: Aandeelhouders Roularta Media Group nv
Aandeelhouder |
% kapitaal |
Koinon Comm.VA. |
56,11% |
SA West Investment Holding |
15,39% |
Bestinver Gestión S.G.I.I.C. SA |
9,94% |
Eigen aandelen |
5,00% |
Individuele en institutionele beleggers |
13,56% |
Totaal aantal uitstaande aandelen |
100% |
Ondertussen kondigde de Spaanse investeringsgroep Bestinver aan zijn aandeel in Roularta te willen verminderen.
Figuur 27: Organigram Roularta Media Group nv - tekstuele beschrijving figuur 27
Bron: VRM op basis van informatie NBB & Roularta
2.8.2 Aanbod Roularta Media Group nv
2.8.2.1 Radio
De participatie van 50% in Medialaan nv (zie aparte bespreking) maakt dat Roularta Media Group nv actief is in het radiolandschap met twee landelijke private radio-omroeporganisaties: Qmusic en JOE fm.
2.8.2.2 Televisie
Door de deelname van 50% in Medialaan nv heeft Roularta Media Group nv belangen in TvBastards nv, het interne productiehuis van deze groep. In september 2012 onderging dat productiehuis een herstructurering en een naamswijziging van Studio-A naar TvBastards nv. TvBastards nv overkoepelt de vroegere interne productiecellen Studio-A, Shelter, Operatie Koekoek en De Beeldradio.
Via Medialaan nv is Roularta Media Group nv voor 50% eigenaar van televisieomroeporganisaties VTM, 2BE, JIM (wordt stopgezet 18/12/2015), Anne, VTMKzoom en Vitaya (die allen een lineair en niet-lineair aanbod hebben). Verder is er een niet-lineair aanbod (catch up service) onder de benaming i-Watch en een uitsluitend lineair aanbod van VTMKzoom+ en Qmusic.
Ook via Medialaan heeft Roularta belangen in Stievie, het platform voor licht uitgesteld kijken.
De zakelijke zender Kanaal Z is voor 100% in handen van Roularta Media Group nv (via Belgian Business Television nv). De catch-up service van Kanaal Z heet "Z on Demand".
De groep is ook actief in het regionale televisielandschap door middel van deelnames in de Regionale Media Maatschappij nv (50%) en de exploitatie van Focus en WTV. Picstory is het interne productiehuis van de Regionale Media Maatschappij nv.
2.8.2.3 Geschreven pers
Roularta Media Group nv staat vooral bekend als de uitgever van periodieke bladen. Die brengt de groep onder in een aantal categorieën.
De oorsprong van de groep is de wekelijkse provinciekrant Krant van West-Vlaanderen met zijn elf edities: Het Brugsch Handelsblad, Het Kortrijks Handelsblad, De Weekbode (vijf verschillende edities), Het Wekelijks Nieuws (drie verschillende edities) en De Zeewacht.
Roularta Media Group nv is uitgever van de nieuwsmagazines Knack en Le Vif/L'Express, Trends (N/F) en Sport Voetbal Magazine (N/F). Bij de weekbladen Knack en Le Vif worden wekelijks het lifestylemagazine Weekend Knack / Le Vif en het entertainmentmagazine Focus Knack / Le Vif aangeboden. Bij het wekelijks businessmagazine Trends wordt acht keer per jaar het lifestylemagazine Trends Style aangeboden.
Verder zijn er ook de nichemagazines Bodytalk (N/F), Grande (N/F), Ik ga Bouwen, Nest (N/F) en Royals (N/F). Royals wordt uitgegeven door Press News dat volledig in handen is van Roularta.
Roularta Media Group nv brengt via een joint venture met de Franse groep Bayard (Senior Publications) Plusmagazine (N/F) op de markt, een gespecialiseerd blad voor 50-plussers, in België, Nederland en Duitsland. In Duitsland is Roularta Media Group nv in joint venture met Bayard ook uitgever van een reeks magazines voor kinderen en voor jonge moeders.
Roularta Media Group nv is ook uitgever van B2B-bladen zoals Balans, Data News, Grafisch Nieuws, M&C Magazine, TRV, Verpakkings- en Labelmagazine. Onder Roularta HealthCare (vroeger ActuaMedica) ressorteren de Artsenkrant, de Apotheker, Belgian Oncology News en HealthCare magazine (voordien Ziekenhuis- en Zorgkrant).
De groep is uitgever van een aantal gratis perstitels (De Streekkrant/De Weekkrant, De Zondag, De Wegwijzer, Tam-Tam, 't Fonteintje, Het Gouden Blad en Steps City Magazine). Roularta Media Group nv nam op 1 juli 2015 De Streekkrant/Weekkrant groep volledig over.
2.8.2.4 Internet
Roularta Media Group nv heeft een groot aantal nieuwsgerelateerde en dedicated websites in zijn portfolio.
Knack.be-levif.be is de nieuwssite waar alle andere nieuwsmerken als rubrieken ondergebracht zijn.
Nieuws: knack.beEconomie: trends.be & KanaalZ.beGeld & Beurs: moneytalk.be / insidebeleggen.beTechnologie: datanews.beLifestyle: weekend.be (incl. nest.be)50+: plusmagazine.beEntertainment: knackfocus.beSport: sportmagazine.beBouwen & Renoveren: ikgabouwen.beKrant van West-Vlaanderen: kw.be / focus-wtv.be
Naast deze nieuwssites huisvest Roularta Media Group nv ook nog enkele B2B-titels: grafisch-nieuws.be, fiscoloog.be, balans-bilan.be, trv.be, deapotheker.be en artsenkrant.com.
Roularta Business Information is de overkoepelende naam voor enerzijds Trends Top, de one-stop-shop voor actuele bedrijfsinformatie en performante webtools voor doelgerichte prospectie, salesmanagement en financiële analyse én, anderzijds B-Information, één van de belangrijkste spelers op de markt van handelsinformatie en data solutions, zowel nationaal als internationaal.
Roularta Media Group nv heeft ook enkele zoekertjessites immovlan.be, gocar.be en streekpersoneel.be.
Onder de noemer Digilocal biedt Roularta internetdiensten aan de lokale adverteerder. Het gaat onder andere om de creatie van websites, reclame via Google en Facebook, elektronische nieuwsbrieven tot en met een e-commerce-platform.
Je kan je abonneren op de titels van Roularta Media Group nv via abonnementen.be.
De belangrijkste titels uit de portefeuille hebben elk hun app.
2.8.2.5 Divers en crossmediaal aanbod
Roularta Media Group nv heeft zijn eigen nationale reclameregie en een regionaal salesteam voor Gratis Pers en Digilocal. Roularta Media Group heeft ook aandelen in reclameregie Regionale TV Media (50%) die de nationale reclameregie doet voor alle lokale Vlaamse televisiekanalen.
Roularta Media Group nv past een 360°-strategie toe waaronder line extensions, seminaries en events begrepen worden. Line extensions zijn bijvoorbeeld bijzondere uitgaves van een blad, reizen, boeken, cd's, dvd's, wijn of andere 'plusproducten'. Wat events betreft, organiseert Roularta Media Group nv bijvoorbeeld de beurzen "Ondernemen/Entreprendre", "Ondernemen in Vlaanderen", "Franchising", "E-shop" en "Promgifts".
Roularta Custom Media biedt organisaties de creatie van een magazine, app of nieuwsbrief aan.
Roularta Media Group nv is aandeelhouder van de jaarlijkse "Open Bedrijvendag", samen met haar dochteronderneming Twice en Voka, het Vlaams Netwerk van ondernemingen.
Roularta Business Information biedt onder de merknamen B-information en Trends Top bedrijfsinformatie aan.
Roularta Media Group nv heeft een participatie van 35% in Yellowbrick, dat een parkeer-app commercialiseert.
2.8.2.6 Aanbod buiten Vlaanderen
Roularta Media Group nv is in sterke mate vertegenwoordigd in markten buiten Vlaanderen.
In Wallonië geeft Roularta Media Group nv Télépro uit in joint venture met de Franse groep Bayard, naast de Franstalige versie van al zijn andere magazines (25 in totaal).
In Nederland en Duitsland is Roularta Media Group nv uitgever van Plusmagazine in joint venture met Bayard. In Duitsland brengt de joint venture ook heel wat magazines gericht op ouders, kinderen en jongeren uit.
In Zeeuws-Vlaanderen verschijnt binnen het format van De Weekkrant het Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad.
In juli 2011 werd de divisie International Media Service (IMS) opgestart. Het is de reclameregie in België en Nederland voor de internationale mediaproducten (zowel print als digitaal) van Roularta Media Group.
Figuur 28: Productoverzicht Roularta Media Group nv
Roularta Media Group nv |
Content productie |
Aggregatie |
Distributie |
Bereik |
Radio |
QMUSIC |
- |
|
|
JOE FM |
- |
|||
Televisie |
TVBASTARDS |
- |
- |
|
PICSTORY |
- |
- |
|
|
VTM |
- |
|||
2BE |
- |
|||
(JIM) |
- |
|||
ANNE |
- |
|||
VTMKZOOM/ VTMKZOOM+ |
- |
|||
VITAYA |
- |
|||
I-WATCH |
- |
|||
QMUSIC |
- |
|||
KANAAL Z/Z ON DEMAND |
- |
|||
WTV |
- |
|
||
FOCUS TV |
- |
|
||
RING TV |
- |
|
||
- |
STIEVIE |
|||
Geschreven pers |
DE STREEKKRANT/DE WEEKKRANT |
- |
|
|
DE ZONDAG |
- |
|||
TAM-TAM/DE WEGWIJZER/’T FONTEINTJE/HET GOUDEN BLAD |
- |
|
||
DE KRANT VAN WEST-VLAANDEREN |
- |
|
||
KNACK/KNACK WEEKEND/KNACK FOCUS |
- |
|||
BODYTALK |
- |
|||
GRANDE |
- |
|
||
IK GA BOUWEN |
- |
|
||
NEST |
- |
|||
PLUSMAGAZINE |
- |
|||
ROYALS |
- |
|
||
SPORT/VOETBALMAGAZINE |
- |
|||
TRENDS/TRENDS STYLE |
- |
|
||
DE ARTSENKRANT |
- |
|
||
DE APOTHEKER |
- |
|
||
HEALTHCARE MAGAZINE |
- |
|
||
BELGIAN ONCOLOGY NEWS |
- |
|
||
DATANEWS |
- |
|||
GRAFISCH NIEUWS |
- |
|||
M&C MAGAZINE |
- |
|||
TRV |
- |
|||
BALANS |
- |
|||
STEPS CITY MAGAZINE |
- |
|
||
VERPAKKINGS- EN LABELMAGAZINE |
- |
|||
Internet |
DESTREEKKRANT.BE/DEWEEKKRANT.BE |
- |
|
|
DEZONDAG.BE |
- |
|||
KNACK KOEPELSITE |
- |
|||
ARTSENKRANT.COM |
- |
|||
DEAPOTHEKER.BE |
- |
|||
FISCOLOOG.BE |
- |
|||
STREEKPERSONEEL.BE |
- |
|
||
VLAN.BE |
- |
|||
2BE.BE |
- |
|||
JIM.BE |
- |
|||
ANNE.BE |
- |
|||
VTMKZOOM.BE |
- |
|||
KOKEN.VTM.BE |
- |
|||
VITAYA.BE |
- |
|||
QMUSIC.BE |
- |
|||
JOE.BE |
- |
|||
Divers |
FRANSTALIGE EN BUITENLANDSE MAGAZINES, GRATIS PERS EN WEBSITES |
- |
||
BOEKEN, LINE EXTENSIONS, EVENEMENTEN EN PLUSPRODUCTEN |
- |
|||
ROULARTA CUSTOM MEDIA |
- |
|||
ROULARTA BUSINESS INFORMATION |
- |
|||
YELLOW BRICK |
- |
|||
OPEN BEDRIJVENDAG |
- |
[88] http://www.express.be/sectors/nl/media/concentra-verkoopt-activiteiten-aan-roularta-media/207912.htm www.productions.org/opdrachtgevers/12.htm+%22Stichting+De+Zeven+Eycken%22+%22Katholieke+Pers-+en+Mediafonds%22&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=be
[89] http://www.roularta.be/nl/beleggersinfo/aandeelhoudersstructuur/RC-Content_C-1194563834773.html?beleggersInfoListDescription=Het+aandeel&ParentPageID=1184686276880, geconsulteerd op 27/08/2015.