1.5.1. Crossmediale tendensen

Crossmedialiteit houdt in dat bedrijven verschillende mediavormen gaan gebruiken om dezelfde of verwante content te verspreiden bij een zo groot mogelijk publiek. Deze tendens is niet geheel nieuw; in het verleden heeft dit reeds tot het ontstaan van mediagroepen geleid (zie verder in hoofdstuk 2). De laatste jaren zien we echter dat de aanbieders de concurrentie aangaan met spelers die oorspronkelijk tot een andere deelmarkt behoren. Een sterke merknaam vormt daarbij een troef.

Vaak wordt ook een breedspectrum reclameregie opgericht, waardoor adverteerders bij één aanspreekpunt een campagne over verschillende mediavormen heen kunnen starten.

In een recent verleden trad Sanoma het opvallendst in het voetlicht met een aantal crossmediale initiatieven, maar het schroefde ondertussen een aantal activiteiten terug.

De magazines Libelle en Libelle Lekker zijn daar een voorbeeld van. Naast de magazines zijn er de websites en de Libelle Lekker-app met recepten. Bovendien bestaat er ook een eigen webshop van Libelle en werkt Sanoma Media Belgium samen met andere ondernemingen om afgeleide producten van Libelle aan te bieden (bv. een schoenen- en kledijlijn, boeken ...). Libelle TV werd in 2013 gelanceerd als lineaire TV zender maar werd stopgezet met ingang van 31 augustus 2015. Tegenwoordig is Libelle TV te bekijken via een app op Samsung Smart TV als een "over the top"-kanaal.

Een ander crossmediaal Sanoma-verhaal betreft Story. Oorspronkelijk was Story enkel te verkrijgen als magazine. Daarna werd het programma 'Storywood" op VIJF gelanceerd en richtte Sanoma zich ook op radio met Story FM. Sinds 2013 werkte het bedrijf aan een transformatie naar muziekuitgever waarbij het de bedoeling is dat Sanoma Media Belgium de artiesten promotioneel een duwtje in de rug gaat geven, maar het staat niet in voor de financiering van de muziekopnamen.

Sanoma Media Belgium nv gaat momenteel door een herstructureringsperiode en stootte een aantal activiteiten af. Daaronder ook het samenwerkingsverband van lokale radio-omroepen Story FM.

Ook andere Vlaamse media-aanbieders ontwikkelen crossmediale inititatieven.

Luisteraars van QMusic kunnen sinds 20 februari 2012 via kanaal 39 van Telenet hun radio volgen op televisie.

Via de sociale media wordt de consument een extra mogelijkheid aangeboden om interactief mee te doen met het radiogebeuren.

Daarnaast bestaat sinds 2009 de "Cross Media Club", het non-spot reclamedepartement van Medialaan. Het is een samenwerking tussen De Persgroep, de Q-Group en Roularta waardoor de adverteerders kunnen adverteren in combinaties van 2BE, BIZZ, Dag Allemaal, De Morgen, De Streekkrant, De Zondag, DM Magazine, Goed Gevoel, Het Laatste Nieuws, hln.be, Ikgabouwen, Industrie, iWatch, JIM, JOEfm, Joepie, Knack, Knack Focus, Knack Weekend, Krant van West-Vlaanderen, Moneytalk, Nest, Nina, Plusmagazine, QMusic, Sport/Voetbalmagazine, Steps, Trends, TV Familie, Vitaya, VTM, vtmkoken.be en VTMKzoom.

In de beginfase was JIM, een televisiezender in handen van Medialaan, enkel op televisie gericht. Maar in 2007 werd JIM Mobile opgestart, een prepaid telefoonabonnement waar nu ook internet op beschikbaar is (via het netwerk van Base Company). Door het gebruik van dezelfde merknaam linken mensen beide producten gemakkelijk met elkaar. Bovendien zijn beide diensten op hetzelfde doelpubliek gericht.

De Vijver Media ontwikkelde een crossmediaal advertentieplatform met als naam „The Pool‟. Op deze manier kunnen adverteerders hun producten tegelijkertijd in verschillende media promoten en een verhaal creëren. Zo zal een adverteerder zijn reclameboodschap in combinaties tussen bijvoorbeeld De Standaard, Het Nieuwsblad, Standaard.be, Nieuwsblad.be, Flair, Flair.be, Libelle, Libelle.be, VIER en VIJF - See more kunnen plaatsen. Humo, TeVe-Blad en Story behoorden tot voor de overname van de betrokken titels door de Persgroep ook tot de mogelijkheden, maar dit aanbod werd geschrapt.

De VRT richtte in 2014 een aparte cel (VRT Start Up) op om te kunnen inspelen op nieuwe vormen van mediagebruik door de consument. VRT Start Up ondersteunt o.a. OpenVRT, een community voor digitale creatievelingen in Vlaanderen, van bloggers over app-bouwers tot fotografen.

Een ander voorbeeld kan gevonden worden in de samenwerking tussen Mediahuis Connect en Roularta. Zij bieden "Pure Business" en "Pure de Luxe" aan, online pakketten voor adverteerders waardoor een one-stop-shopping oplossing bestaat en de adverteerder niet meer bij beide regies moet aankloppen.

Een van de grote veranderingen in het media-aanbod zijn de applicaties voor lezers van kranten en tijdschriften. De consument kan voortaan via smartphone of tablet zijn krant of tijdschrift online lezen. Hij heeft hiervoor de mogelijkheid om dit gratis via zijn abonnement te doen, een specifiek digitaal abonnement te kopen of per digitaal exemplaar te betalen (de zogenaamde losse verkoop). Bovendien reiken verschillende dagbladen abonnementen aan waarbij de lezer tijdens de week zijn krant via de tablet/smartphone kan lezen (en dus niet meer in papieren vorm) en tijdens het weekend een gedrukte versie toegezonden krijgt. De dagbladen zijn ook vaak zeer actief op sociale media en bereiken op die manier een heel breed publiek.

Gopress is een initiatief van Belgische kranten- en tijdschriftenuitgevers (uitgeverijen Mediahuis, De Vlijt, Editions de l'Avenir, IPM, Mediafin, Persgroep Publishing, Rossel en Roularta Media Group) om de verkoop van digitale losse artikels te stimuleren.

De fusiegroep Vlaams-Brusselse Media ontstond in april 2014. Het bundelt 5 Brusselse niet-commerciële activiteiten opdat de "crossmediale" samenwerking tussen de media tv, radio, print en online wordt versterkt en de interne organisatie gestroomlijnd. De gefuseerde media zijn het weekblad Brussel Deze Week, de nieuwssite brusselnieuws.be, de regionale zender tvbrussel, de stadsradio FM Brussel en het drietalig uitmagazine Agenda. Door de fusie verdwijnen de drie voormalige vzw's.[68] Roularta speelt een rol in deze nieuwe groep: het drukt onder meer Brussel Deze Week en neemt de reclameregie voor haar rekening. De groep kwam in juni 2015 onder vuur te liggen omwille van de tijdelijke stopzetting van FM Brussel.

Studio 100 werd in 1996 opgericht door een aantal mensen die reeds vanaf 1989 samenwerkten aan het tv-programma "Samson en Gert". Vertrekkende vanuit de – vooral op kinderen gerichte- tv-producties werden allerhande merchandisinglijnen en shows gelanceerd. Daarna volgden ook boeken, magazines en e-books gebaseerd op de karakters van de tv-producties (bv Maya de bij, K3 of Bumba). Studio 100 ontwikkelde een aantal online platforms en YouTube-kanalen. Het meest omvattende, Wanagogo, werd op 10 december 2014 voorgesteld.

Als laatste voorbeeld vermelden we de uitgeverijen die de link leggen met het televisiegebeuren.

Vooreerst is er de uitgeverij "Borgerhoff & Lamberigts" die sinds 2012 een eigen productiehuis oprichtte onder de naam "Borgerhoff & Lamberigts TV". In juni 2014 breidde het zijn activiteiten nog verder uit door een belangrijke participatie te nemen in Belmodo, een fashion content house. Hierdoor kan het zijn content op verschillende platformen (print, televisie, sociale media...) realiseren.[69]

"WPG Uitgevers‟ besliste daarentegen om geen apart productiehuis op te richten, maar om samen te werken met Woestijnvis, VIER en VIJF. Ze proberen vooral om de interessante verhalen van verschillende auteurs zo goed mogelijk in de markt te zetten. Door de samenwerking kan het boeken uitgeven die gelinkt zijn aan de tv-programma's van Woestijnvis. De publicaties vallen onder de merknaam DRIE. Daarnaast is het bedrijf actief met stripreeksen gebaseerd op tv-series (bv. FC de Kampioenen).

Ook uitgeverij Lannoo besloot om in zee te gaan met bestaande productiehuizen en met alle Vlaamse omroepen. Zij richten zich niet op één productiehuis.

[68] De Redactie, "Fusiegroep "Vlaams-Brusselse Media" bundelt Nederlandstalige mediakanalen", http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/belga_20140408_fusiegroepvlaamsbrusselsemedia, 8 april 2014

[69] Mediaspecs, " Borgerhoff & Lamberigts en Belmodo gaan samenwerken", http://news.mediaspecs.be/borgerhoff-lamberigts-en-belmodo-gaan-samenwerken, 30 juni 2014