KPI 19. De VRT bereikt met de totaliteit van haar informatieaanbod op weekbasis minstens 75% van de Vlaamse bevolking. Ze streeft er naar 65% van de groep 16- tot 24-jarigen te bereiken met haar informatieaanbod.

De publieke omroep bereikte met VRT NWS 82,0% van de Vlamingen.

84,4% van de jongeren werd bereikt door VRT NWS. De publieke omroep maakte dus een inhaalbeweging qua bereik voor wat betreft jongeren, mede doordat het informatieaanbod ook via sociale media tot bij de jongeren werd gebracht.

VRT NWS en nws.nws.nws gingen in 2023 op TikTok en hadden respectievelijk 10.700 en 18.800 volgers. Op Instagram zijn dat er 394.832 en 343.178 respectievelijk.

De effectiviteit van een kanaal meet zich door het bereik en de mate van interactie. Het Instagramkanaal nws.nws.nws, dat actualiteit brengt op jongerenmaat, had in 2023 een uniek maandbereik tussen 1,1 en 1,5 miljoen accounts. Het engagement op maandbasis lag tussen de 4,2 en 5,5 miljoen interacties. Dat gaat over likes, comments en posts die zijn opgeslagen en gedeeld. Dat is exclusief direct messages die binnenkomen op nws.nws.nws. Gemiddeld zijn er rond de 50 berichten per dag, dat cijfer loopt op bij belangrijke gebeurtenissen. Op jaarbasis verwerkt de redactie minstens 20.000 direct messages.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.