KPI 2. De VRT zet in op continu onderzoek dat de directe maatschappelijke impact die mediagebruikers toeschrijven aan aanbod en initiatieven van de VRT in kaart brengt

VRT onderzocht in 2023 regelmatig in welke mate de mediagebruiker zelf impact toeschrijft aan dat aanbod. De onderzoeken gebeurden via een online panel bij een representatief staal van de Vlaamse bevolking (16+: N: 1500).

Voor volgende programma’s werd er onderzoek gedaan naar hun maatschappelijke impact: Eurosong (VRT 1), Het kwartier (VRT NWS), Week van de Belgische muziek (VRT), STIP IT (Ketnet, MNM, Radio2), Het verhaal van Vlaanderen (VRT 1), Onze natuur (VRT Canvas), The greatest dancer (VRT 1), Kawtar & Keyaert (MNM), Eurovisiesongfestival (VRT 1, Radio2, VRT), Het uur van de waarheid (Radio 1), Het uur van de Waarheid (de podcast van VRT NWS), Ons huis/nieuw huis (VRT 1), Knokke off (VRT MAX), Ronde van Frankrijk (Sporza), WK voetbal vrouwen (VRT 1), Zomerhit (VRT 1, Radio2, VRT), Zomeravonden (VRT 1), Godvergeten (VRT Canvas), Interview met de geschiedenis (VRT 1), Amai zeg wauw (VRT 1), De strafste school (MNM), Geld gezocht (VRT 1), De jaren 90 voor tieners (VRT 1), Goeiemorgen Morgen! (Radio2), Ayco (Radio 1), Digitour (Radio2), De Warmste Week (VRT), Sarah in wokeland (VRT Canvas).

De onderzoeken tonen aan dat deze programma’s/acties directe impact hadden op (een deel van) de bereikte mediagebruikers. Tegelijk wordt ook de onderscheidende meerwaarde aangetoond. VRT gebruikt de onderzoeksresultaten voor de verdere ontwikkeling van nieuw aanbod en de verdere uitbouw van haar merken.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.