KPI 1 - Elk aanbodsmerk maakt belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar in kwaliteitsvol en ontspannend aanbod

Alle aanbodsmerken van de VRT namen in 2023 een breed palet aan maatschappelijke thema’s in hun aanbod op. Dit werd geregeld versterkt door de publieke aandacht die daardoor ontstond. Enkele voorbeelden:

VRT 1

Het verhaal van Vlaanderen, bracht de geschiedenis van onze streek en wakkerde de discussie over het vak ‘geschiedenis’ in ons onderwijs aan. Diverse opleidingen geschiedenis noteerden meer inschrijvingen. En daarnaast kenden historische plaatsen die in het programma aan bod kwamen meer bezoekers dan voor de start van de reeks. Er waren ook meer bezoekers in verschillende musea. Een effect dat ook Museumpas opmerkte.

In Factcheckers werd onderzocht of vier energiedeskundigen eenzelfde energielabel zouden toekennen aan eenzelfde woning. Het programma stelde vast dat verschillende energieprestatiecertificaten opgemaakt werden en inspectieprotocollen niet altijd nauwgezet gevolgd werden. Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) maande burgers aan om bij twijfel over de juistheid van een energieprestatiecertificaat een klacht in te dienen bij VEKA.

Het programma Zorgen voor mama schetste een beeld over hoe het is om in armoede te leven. Tijdens het derde seizoen in 2023 bracht het programma ook het verhaal van jongvolwassenen in armoede. Op de website www.opgroeien.be/over-opgroeien/projecten/zorgen-voor-mama van de Vlaamse overheid wordt het programma gebruikt om te informeren over armoede en de hulpverlening hierrond. Ook de geschreven pers had aandacht voor het programma.

VRT Canvas

In Godvergeten getuigden verschillende slachtoffers over misbruik in de kerk. Godvergeten vormde de aanleiding tot een parlementair initiatief in de vorm van de Bijzondere commissie voor de evaluatie van de aanpak van seksueel misbruik in de Kerk en in andere gezagsrelaties in het algemeen en van de rol van instellingen en voorzieningen op het terrein van jeugd, welzijn en onderwijs in het bijzonder. Het programma zorgde ook voor persoonlijke impact. De hulplijn 1712 zag meer oproepen na de uitzendingen van de reeks.

In het programma Hoe was het op school? deden leerkrachten en leerlingen hun verhaal over wat er de laatste jaren misloopt in het onderwijs. Bij berichtgeving over het PISA-onderzoek over racisme op school werd in de pers naar deze reeks verwezen.

In Sarah in wokeland ging men op zoek naar de betekenis van ‘woke’ en waar de grenzen van humor liggen. Het debat leefde verder in de geschreven pers.

Ketnet

De STIP IT-campagne, een campagne om pesten een halt toe te roepen,stak voor de eerste keer de grens over naar onze noorderburen.

Ketnet organiseerde voor de zesde keer De pet op tegen kanker. De bewustmakingscampagne maakte kanker bespreekbaar bij kinderen.

In de webreeks Hilly-Skate kwamen onderwerpen zoals vriendschap, sociale media en peer pressure aan bod. Er was een samenwerking met Awel. Zij boden extra ondersteuning als kinderen vragen hadden over deze onderwerpen.

Radio 1

Zandman lanceerde de luisterreeks Zacht moedig. De podcast ging over mentale problemen bij jongeren en hun zoektocht naar hulp. De geschreven pers gaf extra ruchtbaarheid aan de podcast.

Tv-maakster Sarah Vandeursen getuigde in Touché op Radio 1 over de verkrachting waar ze op negenjarige leeftijd slachtoffer van werd. Ze moedigde slachtoffers aan om hierover te spreken. In de geschreven pers ondersteunden experts deze oproep en er werd gekaderd dat slachtoffers van seksueel geweld vaak pas jaren later getuigen over wat hen is overkomen.

In het programma Nieuwe Feiten werd samen met de luisteraar op zoek gegaan naar ‘Ontbreekwoorden’, woorden die nog niet bestaan, maar dat wel zouden moeten doen. Luisteraars deden suggesties. Het programma zorgde ervoor dat onze taal rijker werd.

Radio2

Met de Radio2 Digitour, streek de zender elke weekdag neer in een Vlaamse stad of gemeente. Radio2 sprak daar met experten, luisteraars en voorbijgangers. Uit onderzoek van de VRT-Studiedienst bleek dat dankzij de Radio2 Digitour maar liefst 249 000 Vlamingen zich geholpen voelen om beter om te gaan met digitalisering.

In Goeiemorgen Morgen! getuigde Kim Van Oncen over de confrontatie in het ziekenhuis na het verlies van haar sterrenkind Pippa. In de geschreven pers werd -naar aanleiding van de getuigenis- aandacht geschonken aan hoe ziekenhuizen omgaan met ouders van sterrenkinderen.

De Beste Buurt van Vlaanderen was een actie waarbij Radio2 op zoek ging naar een plaats waar mensen zich echt thuis voelen. Net geen 350 buurten schreven zich in voor de wedstrijd. Per provincie werd er één finalist gekozen. Verschillende media berichtten over de actie.

MNM

Voor MNM JumpJobs, een samenwerking tussen VRT, de Vlaamse overheid, Voka en VDAB, ging een MNM-DJ elke weekdag langs bij een bedrijf om radio te maken en om te horen hoe jongeren hun zoektocht naar een toffe job hebben aangepakt.

In het kader van de MNM Blokhut, een initiatief van de jongerenzender om studenten een hart onder de riem te steken tijdens de examenperiode, trok men met de luistermobiel van Warme William naar scholen, steden en gemeenten. Jongeren konden het woord nemen en zij die een moeilijk moment hadden, konden meteen in gesprek gaan.

In Generation M spraken MNM-dj Dorianne Aussems en scenarist Charlie Dewulf over het belang van te spreken over de pijn die rouw teweegbrengt. De jongerenzender deelde de belangrijkste momenten uit hun gesprek op de MNM-Instagrampagina.

Studio Brussel

In de podcast Na de rouwstoet vertelde Nona Van Braeckel hoe ze omging met het verlies van haar vader toen ze 16 jaar oud was. Ze deelde haar ervaring met lotgenoten, gaf tips aan de omgeving van rouwenden en verschafte inzicht in het rouwproces. De website www.allesoverkanker.be deelde de podcast en ook de geschreven pers besteedde aandacht aan het onderwerp.

In het programma Fien en Thibault staan op getuigde Thibault over verkeersagressie in de ochtendspits. Het verkeersinstituut Vias deelde, naar aanleiding van de getuigenis, tips over hoe je hier best mee omgaat.

Voor haar programma Los het op probeert Linde Merckpoel grote en kleine problemen de wereld uit te helpen. Via Instagram kreeg ze steeds vaker de boodschap van volgers die het gehad hebben met onpersoonlijke datingapps. Er werd daarop een slowfuif georganiseerd in jeugdhuis Okapi in Lokeren, de zestig plaatsen voor het feestje waren in een mum van tijd ingenomen.

Klara

Met de tiende editie van Iedereen klassiek bracht Klara een breed palet aan klassieke muziek in Brugge. Iedereen klassiek kwam ook aan huis in een OKAN klas om klassieke muziek te introduceren en bespreekbaar te maken.

De geschreven pers berichtte over De twintigers, een initiatief waar jonge muzikanten in de spotlights gezet worden. De twintigers benadrukte dat muzikant zijn een vorm van ondernemen is en het maakte de keuze voor een klassiek instrument bespreekbaar.

Het programma Pompidou had in een live-uitzending aandacht voor de expo ‘Homo’s en lesbiennes in nazi-Europa’ in Kazerne Dossin. Pompidou ging dieper in op de materie met de directeur van Kazerne Dossin, een historicus en een beleidsspecialist van çavaria.

VRT NWS

In de podcast Snapt ge mij nu? faciliteerde Aurélie Boffé het debat met jongeren rond onder meer: de abortustermijn, endometriose, ChatGPT en onderwijs, de anticonceptiepil, bodypositivity bij mannen en stemrecht vanaf 16 jaar.

Het Instagramkanaal nws.nws.nws ging, rond verschillende actuele thema’s, rechtstreeks in interactie met de gebruiker. Op jaarbasis verwerkte de redactie van nws.nws.nws 20 000 direct messages.

In VRT NWS laat werd met jongeren gediscussieerd over de opkomst en populariteit van vapen. Er namen ook experts deel aan het gesprek.

Sporza

De redactie stond naar aanleiding van verschillende racistische incidenten in het voetbal stil bij de thematiek. In de podcast De tribune, naar aanleiding van racisme ten aanzien van Real Madrid-speler Vinicius Jr, en op sporza.be naar aanleiding van een uitspraak van voetballer Dante Vanzeir.

Sporza-presentator en voetbalanaliste Imke Courtois liet via een kort persbericht weten dat ze bewust alleenstaande moeder werd. Haar aankondiging zorgde ervoor dat het thema ‘bewust alleenstaande moeders’ werd geduid.

Sporza.be besteedde aandacht aan de outing van een Tsjechisch international en deelde zijn post op sociale media en maakte zo homoseksualiteit in het profvoetbal bespreekbaar.

VRT MAX

In de podcast Club angst werden de thema’s angst en depressie bespreekbaar gemaakt. De makers gingen op zoek naar jongeren die hetzelfde meemaken en gingen hierover in gesprek met experts.

In Welkom bij de club, een digitale afgeleide van de fictieserie De club, werd met zes koppels in gesprek gegaan over hun IVF-traject.

We zien u, een VRT MAX-reeks over grensoverschrijdend gedrag, kaderde in een overkoepelende campagne om jongeren op verschillende manieren en vanuit verschillende invalshoeken te bereiken en te sensibiliseren rond grensoverschrijdend gedrag.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.