KPI 26. Het aandeel van de Vlaamse tv-producties en -coproducties bedraagt ten minste 65% van de totale output op Eén, uitgezonden tussen 18 uur en 23 uur, en op Canvas, uitgezonden tussen 20 uur en 23 uur. Het Vlaamse aanbod is ook prominent zichtbaar op

VRT focust op het produceren en publiceren van Vlaamse producties. De publieke omroep zet daarbij vooral in op producties die in Vlaanderen bedacht en ontwikkeld zijn, uitzonderlijk wordt een internationaal format in een ’vervlaamste’ versie besteld.

Het aandeel van de Vlaamse tv-(co)producties bedroeg 71,8% van de uitzendingen op Eén (tussen 18 uur en 23 uur) en Canvas (tussen 20 uur en 23 uur). Eén behaalde een aandeel van 84,7% en Canvas van 52,5%. (Een overzicht van de uitgezonden Vlaamse tv-producties en -coproducties in prime-time op Canvas en Eén is opgenomen in bijlage D.)

VRT MAX zette de Vlaamse producties van Eén, Canvas en Ketnet en Vlaamse web only-reeksen voortdurend in de kijker. Nadat eind augustus ook het audio-aanbod (van Radio 1, Radio2, MNM, Studio Brussel en Klara) een plaats kreeg op VRT MAX, werden ook die Vlaamse audioproducties (zoals podcasts) geregeld gepromoot op de startpagina. VRT implementeerde in het najaar van 2022 een meetsysteem op VRT MAX. Daaruit bleek dat in het laatste trimester 78,9% van de producties die in de bovenste banner verschenen op de startpagina van Vlaamse makelij was. Dat droeg ertoe bij dat het merendeel (78) van de 100 best bekeken programma’s Vlaamse producties waren.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.