KPI 14. De VRT zet proactief in op het ontwikkelen van digitaal aanbod dat aansluiting vindt bij het veranderend mediagebruik. De VRT maakt haar publieke opdracht waar op nieuwe, relevante platformen (denk aan Instagram en Tiktok). Ze zet daarvoor in op e

Het veranderend mediagebruik zet VRT er toe aan om haar digitaal aanbod op een efficiënte en effectieve manier verder uit te bouwen. Dat doet zij om relevant te zijn en te blijven voor alle Vlaamse mediagebruikers.

De VRT-Studiedienst ging in 2022 na in welke mate kinderen en jongeren (van 12 tot en met 24 jaar), naar eigen zeggen, zelf gebruik maken van digitale video- en audiodiensten. Uit een bevraging bij 438 12- tot en met 24-jarigen bleek dat minstens 10% wekelijks gebruik maakt van de sociale mediaplatformen Youtube, Youtube Premium, Snapchat, Instagram, TikTok en Facebook Watch.

De VRT-aanbodsmerken bepalen, met behulp van deze informatie, op welke platformen (en waarvan minstens 10% van de 12- tot en met 24-jarigen op weekbasis gebruikmaken) zij audio- of video-aanbod aanbieden om de publieke opdracht waar te maken.

Digitaal VRT-aanbod dat afgestemd is op het veranderend mediagebruik was in 2022 bijvoorbeeld (hier focussen we op de sociale media, het ‘antwoord’ op KPI 15 gaat breder):

  • Naast de verspreiding van berichten van de VRT NWS-site op Facebook, bood VRT NWS aangepaste berichtgeving op diverse sociale media-kanalen. Karrewiet had een aanbod op TikTok en richtte zich op kinderen. NWS NWS NWS bood nieuwsberichten voor jongeren aan op Instagram. VRT NWS had ook een account op Instagram met nieuwsaanbod voor iedereen. (Meer informatie: zie KPI 19)
  • Aangepast aan elk platform had Sporza een sportaanbod (met berichtgeving en video) op Instagram, Facebook, TikTok en Twitter. Tijdens het WK Voetbal werden de mediagebruikers ook op die manier op de hoogte gehouden over het grootste sportevenement van 2022.
  • Eén verwerkte lineaire televisie-content tot TikTok-content, zoals van Factcheckers, De dag van vandaag, Zomerhit en evenementieel aanbod zoals van De MIA’s en Oekraïne 1212. Op kot was een reeks voor jongeren rond het leven op kot en werd uitgezonden op YouTube (en VRT MAX). De jongere generaties uit Chateau Planckaert leverden vlogs op Youtube en Facebook. First Dates Teens, een afgeleide van First Dates, werd verspreid op Instagram. Geregeld werden achter-de-schermen-reportages gepubliceerd op Instagram en Tiktok.
  • Canvas publiceerde regelmatig korte fragmenten op Instagram, zoals van het interviewprogramma Taxi Joris, het literatuurprogramma Winteruur (met personen uit de leefwereld van jongeren), over popart (n.a.v. tv-documentaires), Sheroes (mini-portretten over vrouwen) en over mentaal welzijn van mannen (rond de fictiereeks Normal People en de podcast Onbespreekbaar).
  • Aangezien het gebruik van sociale media in principe enkel toegestaan is voor personen vanaf 13 jaar, riep Ketnet nooit actief op om naar die platformen te gaan om er Ketnet-aanbod te bekijken. Het merk was er wel op actief, juist om kinderen die toch al op die platformen aanwezig waren in contact te brengen met Ketnet-aanbod. Al het aanbod dat Ketnet publiceerde op de sociale media was ook steeds te vinden op de eigen (veilige) platformen.
  • Radio 1 publiceerde dagelijks berichten op Instagram en Facebook (inclusief audioquotes en videofragmenten) die te maken hadden met zijn audio-aanbod. Radio 1 verbreedde zijn doelgroep via Spotify met podcasts (zoals #weetikveel, Het mirakel van Schuman of Vraag het aan Rika) die bijvoorbeeld ook jongeren (18-35 jaar) aanspraken. Gelet op zijn rol voor specifieke beroepsgroepen (zoals journalisten en politici) bood het merk korte berichten op Twitter. Radio 1 verspreidde muziekvideo’s van het programma Wonderland en de Radio 1 Sessies op Youtube waardoor ook jongeren bereikt werden.
  • Radio2 verspreidde via Facebook fragmenten en berichten uit het aanbod, zoals consumentennieuws van De inspecteur, tips uit Radio2 Ann&Daan, regionale nieuwsberichten en maatschappelijk relevante verhalen uit andere programma’s. Met de Facebook-pagina bereikte De inspecteur extra mediagebruikers. Op Instagram breidde Radio2 zijn doelgroep verder uit naar jongere generaties met berichten van jonge Radio2-presentatoren.
  • MNM was aanwezig op de sociale media met berichten en fragmenten, bijvoorbeeld op TikTok, Instagram en YouTube. De Instagram-account van MNM bood naast eigen berichten uit de entertainmentsector ook berichten van NWS NWS NWS (het jongerennieuwsaanbod van VRT NWS). Lineaire radiocontent werd herverpakt voor ’Stories’ en ’Reels’ op Instagram. Op TikTok plaatste MNM creatieve berichten zoals korte, grappige memes van bestaand radio-aanbod en wekelijks een cover door dj’s van een nummer uit de speellijst van MNM. Zowel op TikTok als op Instagram werd aan ’community building’ gedaan rond de podcast Bless The Mess (over levenslessen).
  • Voorafgaand aan het vijfde seizoen van de videoreeks Faqda hield Studio Brussel een open bevraging op Instagram om na te gaan welke thema’s er leven bij jongeren. Dat bepaalde de thema’s van die reeks. De zender werkte samen met Glitterplaatjes voor berichten die inspeelden op het weekendgevoel. Tijdens de zomermaanden zette Studio Brussel extra in op TikTok met aanbod over en met festivalbezoekers.
  • Klara bood de VRT MAX-videoreeks De twintigers ook aan op YouTube. Op het vlak van sociale media zette de zender vooral in op Instagram, bijvoorbeeld met berichten die bevattelijk uitleg gaven bij componisten en muziekstukken, tips over exposities en humor voor studenten. De jongerenjury van de Koningin Elisabethwedstrijd publiceerde informerende Instagram-berichten rond de wedstrijd.
  • VRT MAX focuste op Instagram en Facebook op de 12- tot en met 34-jarigen met berichten die doorverwezen naar het eigen VRT MAX-platform.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.