KPI 4. De VRT (co)organiseert jaarlijks evenementen die mensen verbinden op het vlak van onder meer maatschappelijke thema's, cultuur, muziek en sport; waarvan minstens 5 culturele evenementen.

De VRT en haar aanbodsmerken waren in 2021 organisator of co-organisator van verschillende verbindende evenementen in diverse domeinen.

Enkele voorbeelden uit 2021:

  • Alle VRT-merken werkten mee aan De warmste week (met slogan ‘Kunnen zijn wie je bent’) waarvan Studio Brussel, MNM en Eén de trekkers waren. Tal van acties werden in Vlaanderen gehouden voor projecten/organisaties (in coördinatie met de Koning Boudewijnstichting) rond het thema inclusiviteit en respect.
  • Op de Beste Buren-dag ging Radio 2, samen met Vlaamse artiesten, langs bij buren om hun vriendschappen te belichten.
  • De voorleesclub (waarvan Eén de trekker was) riep iedereen op om voor te lezen voor kinderen, leerlingen, ouders, enzovoort en daarvan te berichten op de sociale media. De actie kreeg massaal gehoor en werd ondersteund door filmpjes van bekende Vlamingen die ook voorlazen.
  • Met de Ketnet zomerzoektocht streek Ketnet tijdens de zomer neer in Sint-Niklaas, Wenduine, Deinze en Roeselare. Daar werden kinderen aangezet om op zoektocht te gaan in de stad en leuke attracties te ontdekken.
  • In de lockdownperiode (voorjaar 2021) sloegen verschillende cultuurhuizen en de VRT (samen met UitInVlaanderen, Proximus, Orange en Telenet) de handen in elkaar en creëerden ze zo samen het “grootste virtuele podium van Vlaanderen”: Podium 19. De kijker kon genieten van meer dan 200 voorstellingen, via een afzonderlijk (lineair) kanaal en via VRT NU (voor ‘on demand’-kijkers).
  • Het grote publieksevenement Iedereen klassiek bracht ongeveer 10.000 Vlamingen samen rond klassieke muziek. Het evenement kon (in coronaveilige omstandigheden) doorgaan dankzij de samenwerking met Concertgebouw Brugge, Brugge Plus, de Stad Brugge en veel andere partners. De deelnemers konden samen zingen, dansen, luisteren en genieten. Het inspireerde de kenner, de liefhebber en de nieuweling en verbond jong en oud. In de weken voor het evenement werden concerten georganiseerd in woonzorgcentra, een ziekenhuis en de penitentiaire instelling van Brugge.
  • Met de Zomerlijst 20 boeken om te lezen in ’21 moedigde Radio 1 zijn luisteraars aan om met een digitale of geprinte zomerkaart boekentips te delen met vrienden en familie.
  • Smile #LikeMe (Ketnet) was een belevingsexpo in de stadsfeestzaal van Antwerpen. Kinderen konden daar het muzikale programma LikeMe echt beleven door rond te lopen tussen de nagebouwde decors van de reeks en er foto’s en video’s van maken om te delen op de sociale media.
  • Camping Belgica (Studio Brussel) was een dagelijkse radio-uitzending tijdens de zomermaanden waarbij luisteraars werden uitgenodigd om samen de barbecue aan te steken en het zomerse gevoel te omarmen.
  • Naast een coronaveilig live evenement bij de uitzendingen van het EK voetbal, konden gebruikers via Sporza.be online spelformats spelen waarbij gebruikers hun teams samenstelden en elkaar bekampten in een eigen minicompetitie.
  • In een live Sporza-uitzending van het verbindende sportevenement “De 10 miles” in Antwerpen werden onbekende en bekende deelnemers in de kijker geplaatst.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.