KPI 2. De VRT zet in op continu onderzoek dat de directe maatschappelijke impact die mediagebruikers toeschrijven aan aanbod en initiatieven van de VRT in kaart brengt.

De VRT deed in 2021 onderzoek naar de maatschappelijke impact van een aantal van haar programma’s en ander aanbod. Daarbij werd onderzocht in welke mate de mediagebruiker zelf impact toeschrijft aan dat aanbod. De onderzoeken gebeurden via een online panel bij een representatief staal van de Vlaamse bevolking (16+ ; N: 1500).

Het aanbod dat in 2021 onderzocht werd op maatschappelijke impact was: De wereld van Sofie (Radio 1), De Toots sessies (Canvas en Radio 1), Reizen Waes, Vlaanderen (Eén), De nomaden (Canvas), Touché (Radio 1), Stip It (Ketnet), #weetikveel (Eén), Privacy & ik (Canvas), Als je eens wist (Canvas), Pano (VRT NWS), Expeditie Gillis & Govaerts (MNM), Dertigers (Eén), FC United (Canvas), NWS NWS NWS (VRT NWS), De Kemping (Eén), EK Hockey (Sporza), Vlaanderen Vakantieland (Eén), Marathonradio (MNM), Blokken (Eén), De pet op tegen kanker (Ketnet), EK Voetbal (Sporza), Vlaanderen Feest (Eén), Olympische Spelen (Sporza), Switch (Eén), Zomerhit (Eén en Radio 2), De vijver van Siska (Radio 2), De lage landenlijst (Radio 1), WK wielrennen-aanbod (Sporza), De tijd van ons leven (Eén), Kinderen van de migratie (Canvas), Start je dag (Radio 2), De jaren nul (Studio Brussel), De strafste school (MNM), Het leven in kleur (Canvas), Iedereen beroemd (Eén), Lichtpuntjes tegen kanker (Eén), De ochtend van StuBru (Studio Brussel), De warmste week, Draagmoeders (Eén), De tijdloze 100 (Studio Brussel) en De strafste sporter (Ketnet).

Uit alle onderzoeken bleek dat de diverse programma’s en initiatieven directe (maatschappelijke) impact hadden op een deel van de bereikte mediagebruikers.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.