SD 3.1. Ontspanning | Vlaams, verbindend en kwaliteitsvol

Ontspanning is een cruciale component inzake sociale cohesie en het samenbrengen van mensen. De VRT brengt kwaliteitsvolle ontspanning. Zij neemt informatieve, culturele en/of educatieve elementen op in ontspannende programma's. Voorts investeert de VRT in ontspannende programma's die belangrijke maatschappelijke thema's op de kaart zetten of deze bespreekbaar maken.

 

3.1.1. Minstens vier aanbodsmerken maken belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar in kwaliteitsvolle en ontspannende programma's

De VRT-zenders brachten onder verschillende vormen ontspanning. Daardoor ondersteunde de VRT haar bereik van haar informatie-, cultuur- en educatief aanbod. Daarenboven hadden verschillende ontspanningsprogramma’s informatieve, culturele en educatieve elementen in hun aanbod. De VRT vindt het belangrijk om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken in kwaliteitsvolle en ontspannende programma’s. Dat deed ze in 2020 in verschillende programma’s. Enkele voorbeelden:

  • In de soapreeks Thuis op Eén kwamen verschillende maatschappelijke thema’s op een toegankelijke manier aan bod, zoals het omgaan met drugs en alcohol, verdwijningen van personen en pesten. Down the Road portretteerde personen met het downsyndroom tijdens een reis.
  • Canvas had in verschillende programma’s aandacht voor maatschappelijke onderwerpen, zoals Gentbrugge (over het sociale weefsel in die gemeente, leven met een beperking, de vluchtelingenproblematiek) en Vijf jaar hier (over migratie).
  • De Ketnet-reeks Tekens van leven toonde kinderen die moeten leven met een litteken. De fictiereeks Hoodie had aandacht voor diverse thema’s zoals racisme en armoede. Ketnet hield ook verschillende acties zoals Stip it! (over pesten), Pyjama-dag (over zieke kinderen, samen met Bednet) en #SayHi (over vriendschap, in samenwerking met EBU).
  • Op Radio 1 kwamen maatschappelijke problematieken in verschillende programma’s aan bod, zoals in De wereld van Sofie en Touché. Op feestdagen had Bruggenbouwers aandacht voor verschillende visies op de samenleving.
  • Het magazineprogramma De madammen op Radio 2 had aandacht voor tal van thema’s zoals laaggeletterdheid en leven met dementie. In Wijs deelden de luisteraars oplossingen en ervaringen uit hun dagelijks leven met anderen.
  • Het Klara-programma Zeitgeist belichtte diverse thema’s uit de samenleving, zoals de betekenis van solidariteit.
  • Generation M op MNM belichtte thema’s uit het leven van jongeren (zoals werkloosheid en de rol van influencers). De podcastreeks Lotte gaat diep handelde over seksualiteit en relaties, net zoals de reeks Doe ik het goed?.
  • De spitsprogramma’s van Studio Brussel (zoals Eva & Max) werd stilgestaan bij diverse thema’s zoals geestelijke gezondheid en discriminatie. De videoreeks Flowjob van Studio Brussel handelde over seksuele ervaringen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.