3.1.4 Internet

3.1.4.1 Verticale, horizontale en crossmediale integratie

In veel gevallen behoren de inhoudsleverancier van een website en de websitebeheerder tot hetzelfde bedrijf of dezelfde groep. Websitebeheerders exploiteren soms meerdere titels. De VRM kan op basis hiervan echter niet concluderen dat er een grote mate van horizontale concentratie in de schakel contentcreatie is. Er is immers een zeer grote verscheidenheid aan website-aanbieders.

Reclameregies zijn soms verticaal geïntegreerd bij de websites die tot de Vlaamse mediasector kunnen gerekend worden, zoals gedefinieerd in het eerste hoofdstuk van dit rapport.

In hoofdstuk 1 werd de scope van het rapport beperkt tot “de op het Vlaamse publiek gerichte informatie die beschikbaar gesteld wordt via de website moet ofwel het equivalent zijn van een klassiek mediaproduct, aangeboden worden door een onderneming die reeds op andere wijze actief is in de Vlaamse mediasector ofwel moet de inhoud vergelijkbaar zijn met die van een ‘klassiek’ mediaproduct”.

Daardoor kunnen veel websitebeheerders die hier besproken worden automatisch tot een mediagroep gerekend worden. Bijna alle grote merken en bedrijven uit radio, tv en geschreven pers hebben een eigen website en activiteiten op sociale media. Op die manier zijn een website en/of een aanwezigheid op de sociale media de elementen die het vaakst voorkomen in een crossmediale mix. De organisatie van het mediabedrijf kan er zo op gericht zijn dat dezelfde content via verschillende platformen verspreid wordt.

In de andere richting kan ook crossmedialiteit ontstaan. Zo bracht het voormalige Charlie Magazine, van oorsprong een internetmagazine, enkele keren per jaar een gedrukt blad uit. Zoals in hoofdstuk 1 werd vermeld, stopte Charlie Magazine in 2019.

Apache kondigt aan dat het in december 2020 haar eerste papieren Apache Magazine zal uitbrengen. Momenteel zijn er hier al 1325 abonnees voor. De campagne voor dit magazine moet nog starten waardoor het aantal abonnees hoogstwaarschijnlijk zal toenemen.

3.1.4.2 Analyse op basis van financiële gegevens

Zoals in hoofdstuk 1 beschreven zijn internetdienstenverdeling, netwerkbeheer en internettoegangslevering vaak verschillende activiteiten van één en dezelfde firma. Tabel 102 geeft een overzicht van de financiële gegevens van de tien grootste onder hen (en aangesloten bij ISPA). Enkele van deze ondernemingen bieden daarnaast ook nog andere (telecom)diensten aan.

Ondernemingsnaam

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfsopbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werknemers

10/15

20/58

70

70/76A

9901

9903

9087

Telenet Group nv

4.335.735.783

10.177.101.796

500.677.054

730.483.989

184.925.797

778.047.038

485,9

Proximus nv

1.674.500.685

7.774.984.757

3.886.699.793

4.318.780.745

-76.787.886

431.549.602

11.298,2

Nethys nv (VOO)

1.215.466.152

1.374.012.398

4.131.837

69.762.550

- 1.177.400

-127.362.144

21,7

Orange Belgium nv

523.238.230

1.390.116.362

1.252.679.849

1.296.274.836

37.562.280

32.989.028

1.445,2

Combell nv

179.095.746

639.436.862

25.548.757

26.547.061

-4.427.489

2.832.575

80,7

Microsoft nv

33.835.176

309.721.356

306.634.069

307.236.108

27.809.442

27.832.257

365,8

Scarlet Belgium nv

26.299.775

57.309.079

135.800.182

137.543.966

13.558.608

13.526.964

75,6

Interxion Belgium nv

20.475.461

30.755.421

26.115.222

26.129.609

10.968.988

11.178.124

16,6

Cegeka Groep nv

16.268.187

114.072.457

88.840.397

90.110.705

8.300.037

15.501.129

388,7

Portima cv

11.088.983

18.226.687

28.779.942

30.660.723

1.462.752

1.417.449

101,5

Tabel 102: Financiële gegevens 2019 grootste 10 internetdienstenverdelers, netwerkbeheerders en internettoegangsleveranciers[402]

3.1.4.3 Analyse op basis van populariteitscijfers

Volgens de cijfers van Statistiek Vlaanderen, heeft 92% van de Vlamingen tussen 16 en 74 jaar een internetaansluiting in huis, 86% van deze mensen maakte (bijna) dagelijks gebruik van het internet.[403] Het Digimeterrapport over 2019 spreekt dan weer over 98% van de Vlamingen die toegang heeft tot het internet in hun huishouden.[404]

Er wordt steeds meer online video geconsumeerd, vooral door de jongste generatie, maar ook meer en meer door de oudere generatie. In het onderzoek van Digimeter gaf 93% van de 16- tot 24-jarigen aan maandelijks online video te bekijken via YouTube en 91% via sociale media. Daarnaast gaven 59% en 49% van de 65-plussers aan maandelijks online video’s te consumeren via respectievelijk nieuwswebsites of sociale media. [405]

Radio wordt niet zo vaak online beluisterd. Volgens het Digimeterrapport is het aandeel van de digitale toestellen computer, smartphone en tablet zelfs gedaald ten opzichte van vorig jaar. Enkel DAB+ groeit. Daarenboven zien we een daling in elke leeftijdsgroep wat betreft het maandelijks luisteren naar radio met behulp van een FM-radiotoestel. In de leeftijdsgroep 16-24 jaar halveert dit cijfer bijna. Op basis van de cijfergegevens kunnen we opmaken dat voornamelijk personen jonger dan 35 jaar minder naar de radio luisteren, zowel online als FM.[406]

Het nieuws online volgen, blijft populair en gebeurt vaak via de smartphone. 67% en 38% van de Vlamingen had in de voorbije maand een nieuwswebsite en -app bezocht. Ook het zoeken van nieuws via een zoekmachine of sociale media is gestegen met 24 of 12 procentpunten ten opzichte van vorig jaar.[407]

Verder heeft 91% van de Vlamingen volgens het Digimeterrapport ten minste één sociaal netwerk gebruikt in de laatste maand. Daarnaast gebruikt ook 57% van de Vlamingen dagelijks minstens vier sociale netwerken.[408]

De meest gebruikte (volgens het Digimeterrapport) sociale netwerksites in Vlaanderen zijn in Figuur 70 opgesomd.

We zien duidelijk dat Facebook de lijst blijft aanvoeren, al was er vorig jaar sprake van een daling in het aantal gebruikers. Zo daalde het aantal Belgen dat actief is op Facebook tussen februari 2019 en augustus 2019 met 7,3% tot een totaal van 6,8 miljoen gebruikers. [409]

De populaire app TikTok staat voor het eerst in het digimeterrapport. Zo’n 4% van de Vlamingen tussen 16 en 24 jaar gebruikt deze app dagelijks, 7% doet dit wekelijks. De onderzoekers wijzen er in het Digimeterrapport echter op dat de grootste populariteit van TikTok voornamelijk bij de jongere leeftijdscategorieën (-16-jarigen) zit. Deze worden niet in de digimeter bevraagd. [410]

Snapchat en Whatsapp ontbreken in deze lijst. Deze apps worden eerder als een berichtendienst beschouwd, in plaats van als een sociaal netwerk. Toch maken ook traditionele media soms gebruik van deze platformen om nieuws te verspreiden. Volgens het Digimeterrapport gebruikt 44% van de Vlamingen dagelijks Whatsapp. Snapchat steeg daarnaast opnieuw in populariteit. Zo gebruikte 8% van de Vlamingen dagelijks de app tegenover 7% in 2018. Opmerkelijker hierbij is de stijging met 9% in het dagelijks gebruik binnen de leeftijdscategorie 16–24 jaar tot 48%. Bij de leeftijdscategorieën boven de 45 jaar blijft het dagelijks gebruik schommelen tussen de 0 en 1%.

Facebook blijft het populairste sociale netwerk met een maandelijkse gebruiksgraad van 80%. YouTube is tweede met 65%. Op enige afstand volgt Instagram met 42%.

Figuur 70: Maandelijks gebruik sociale netwerken - tekstuele beschrijving Figuur 70
Bron: VRM op basis van Digimeter

Ten slotte bekijken we alle mediamerken samen. We bestuderen de populariteit van alle Vlaamse mediawebsites en sociale media-accounts, over de mediavormen heen.

In Figuur 71 wordt de populariteit van de mediawebsites gevisualiseerd. Het is duidelijk te zien dat vooral nieuwssites veel bezocht worden. De twee populairste nieuwswebsites zijn hln.be en nieuwsblad.be. Alle krantenwebsites komen in de top 10 voor. De overige plaatsen in de top 10 worden ingenomen door VRT NWS, immoweb en Sporza.

De populairste mediawebsite is HLN.be met meer dan 80 miljoen bezoeken. Nieuwsblad.be is tweede met ongeveer 50 miljoen bezoeken. Vooral nieuwssites worden bezocht. Daarnaast hebben ook VRT NWS, immoweb en sporza een plek in de top 10.

Figuur 71: Online populariteit – websites top 10 - tekstuele beschrijving Figuur 71
Bron: VRM op basis van CIM, cijfers juni 2020

Een aantal sites opereren zelfstandig van andere mediavormen. De populariteit van deze sites wordt in Figuur 72 belicht. Het aantal websitebezoeken valt af te lezen van de secundaire as (rechteras), de populariteit op de sociale media op de primaire as (linkeras).

De websites van sport.be, showbizzsite.be en tagmag.news worden gemonitord door het CIM. De VRM informeerde bij de overige websites naar hun bezoekcijfers van juni 2020. We kregen cijfers van Dewereldmorgen, Apache, Doorbraak, Sceptr, Cycling.be, Running.be, Sport.be, Flows.be, Showbizzsite.be, Voetbalprimeur.be, Euroreizen.be en reisroutes.be.

De website voetbalprimeur.be steekt qua populariteit ver uit boven de andere sites en nadert het aantal websitebezoeken van het online videoplatform van de Vlaamse openbare omroep vrtnu.be, respectievelijk 2,8 miljoen en 3 miljoen, maar tegelijk blijkt de website een hoog bouncepercentage te hebben. Dit percentage houdt in hoeveel surfers meerdere acties uitvoeren nadat ze op de website zijn beland. Een hoog bouncepercentage wil dus concreet zeggen dat de surfers naar jouw website komen, één pagina bezoeken en nadien weer vertrekken. De tweede populairste onafhankelijke website is Tagmag.news. Verder dienen we bij de nieuwswebsite van Apache wel de kanttekening te maken dat het geen gratis website is, maar gebruik maakt van een abonnementenmodel. In 2020 had het ca. 5.200 abonnees, wat meer is dan het aantal digitale abonnees van eender welk Vlaams tijdschrift. Om een beeld te geven t.a.v. de kranten: bij de kranten hebben Gazet van Antwerpen 9.025 en Het Belang van Limburg 9.497 digitale abonnees. In december 2020 zal Apache haar eerste driemaandelijkse papieren magazine, Apache Magazine, uitbrengen.

Zoals hierboven reeds meerdere keren is aangehaald, kan er geen vergelijking gemaakt worden tussen de internetcijfers van dit jaar en vorig jaar aangezien dit jaar de globale cijfers van de maand juni 2020 worden gebruikt in plaats van het gemiddeld aantal websitebezoeken per dag voor de eerste drie weken van juni. Het is namelijk niet meer mogelijk om deze laatste cijfers via het CIM op te vragen.

Op sociale media zijn deze sites relatief populair. Tagmag, Voetbalnieuws, Voetbal24 en Newsmonkey hebben respectievelijk meer dan 310.000, ca. 200.000, meer dan 150.000 en meer dan 150.000 sociale mediavolgers. Tagmag werkt hiervoor samen met influencers, waarvan de bekendste Jamie-Lee Six is. De top drie van sterkste groeiers op sociale media zijn Sceptr, Doorbraak en Beursduivel.

De populairste onafhankelijke website is voetbalprimeur.be. Dit komt echter door het hoge bouncepercentage. De top 3 wordt vervolledigd door Tagmag.news en Showbizzsite.be. Op sociale media zijn Tagmag, Voetbalnieuws, Voetbal24 en Newsmonkey populair.

Figuur 72: Online populariteit websites die niet gelieerd zijn aan andere media - tekstuele beschrijving Figuur 72
Bron: VRM op basis van CIM en eigen onderzoek bij betrokken sites, cijfers juni 2020

In Figuur 73 worden de marktaandelen per mediabedrijf, gebaseerd op websitebezoeken weergegeven.[411]

DPG Media haalt het hoogste aantal websitebezoeken en staat nipt op de eerste plaats. Haar populairste website is hln.be. Mediahuis staat op de tweede plaats. De populairste website hier is de website van de krant Het Nieuwsblad. Eind mei 2019 voegden Mediahuis en DPG Media hun jobadvertentieplatformen samen in de website jobat.be onder de joint venture The House of Recruitment Solutions. Mediahuis bezit 51 procent van de aandelen van de joint venture tegenover 49 procent voor DPG Media. [412] Deze percentages werden gehanteerd om het aantal websitebezoeken van jobat.be te verdelen over beide ondernemingen. Tot slot volgen VRT en Roularta op ruime afstand op plaats drie en vier.

DPG Media haalt het hoogste aantal websitebezoeken en staat nipt op de eerste plaats. Haar populairste website is hln.be. Mediahuis staat op de tweede plaats. De populairste website hier is de website van de krant Het Nieuwsblad. VRT is derde met 14,55%.

Figuur 73: Marktaandelen mediagroepen internet - tekstuele beschrijving Figuur 73
Bron: VRM op basis van CIM en eigen onderzoek, cijfers juni 2020

Voor de websites werden eveneens concentratiemaatstaven berekend. Dezelfde websites die voor Figuur 73 werden gebruikt, zijn meegenomen. De concentratie is in 2020 opnieuw licht gestegen. De HHI waarde op basis van de groepen was sinds 2015 de 0,25-grens (wat duidt op een sterke concentratie) gepasseerd. De voorbije twee jaren daalde de waarde terug naar een punt net boven de 0,25-grens. Dit jaar steeg de index opnieuw tot boven 0,26. Dat komt door onderlinge verschuivingen binnen de mediagroepen, waarbij Mediahuis wat marktaandeel verliest en andere mediagroepen marktaandeel winnen. De websitebezoeken van de vier grootste mediagroepen bereiken samen een marktaandeel van 92,17%. Geen enkele maatstaf kende een daling dit jaar.

De concentratie op basis van de websites blijft laag (0,1252), al stijgt het wel ten opzichte van vorig jaar. De vrij hoge C4 is een gevolg van het feit dat de websites van Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad enorm hoge bezoekersaantallen hebben in vergelijking met de overige websites.

Deze concentratiemaatstaven zijn natuurlijk relatief: de surfer kan veel meer websites raadplegen dan enkel de websites van de mediagroepen die hier worden besproken.

Tabel 103: Concentratie-indexen Vlaamse mediawebsites volgens websites op basis van bezoeken 2012-2020

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

C4

48,40%

52,98%

46,36%

55,30%

58,22%

59,07%

53,62%

55,11%

58,37%

HHI

0,0836

0,0921

0,0768

0,1154

0,1289

0,1284

0,1020

0,1159

0,1252

Tabel 104: Concentratie-indexen Vlaamse mediawebsites volgens groep op basis van bezoeken 2012-2020

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

C4

71,45%

79,27%

81,38%

88,15%

85,13%

88,47%

86,8%

90,69%

92,17%

HHI

0,1430

0,1992

0,2011

0,2571

0,2679

0,2763

0,2578

0,2549

0,2613

Bron: VRM op basis van CIM en eigen onderzoek

Deze figuur geeft Tabel 91 visueel weer. De C4 volgens groep stijgt naar 90% en ook de C4 volgens website stijgt naar 60%. De HHI volgens groep blijft stabiel op ongeveer 30%. De HHI volgens website blijft stabiel op 10%.

Figuur 74: Evolutie concentratie Vlaamse mediawebsites - tekstuele beschrijving Figuur 74
Bron: VRM op basis van CIM en eigen onderzoek

Als we de definitie van “de op het Vlaamse publiek gerichte informatie die beschikbaar gesteld wordt via de website moet ofwel het equivalent zijn van een klassiek mediaproduct, aangeboden worden door een onderneming die reeds op andere wijze actief is in de Vlaamse mediasector ofwel moet de inhoud vergelijkbaar zijn met die van een ‘klassiek’ mediaproduct” loslaten, kunnen we via Alexa.com de populariteit van alle websites zien, weliswaar voor heel België.

Alexa baseert zijn ranking op een combinatie van unieke bezoeken per dag en paginaopvragingen. In de cijfers voor 2020 komen drie nieuwssites (hln.be, vrt.be en nieuwsblad.be) en vier sociale netwerken (YouTube, Reddit, Facebook en Twitch) voor. De top 4 bestaat dit jaar opnieuw uit Google.com, Youtube.com, Google.be en Reddit.com. Ten opzichte van vorig jaar verdwijnen Telenet.be, aliexpress.com, vk.com, Kuleuven.be en rtbf.be uit de top twintig. Hln.be stijgt van plaats 10 naar plaats 6, haar hoogste score. Netflix daalt van plaats 8 naar plaats 11., wat toch opmerkelijk is in een periode waarin massaal gebingewatched werd. Het is tot slot evenzeer opmerkelijk dat vijf van de twintig populairste websites pornografisch zijn. Twee websites staan zelfs in de top tien.

Ranking

11/08/2015

23/08/2016

29/08/2017

21/08/2018

27/08/2019

21/08/2020

1

google.be

google.be

google.be

google.be

Google.com

Google.com

2

facebook.com

facebook.com

youtube.com

youtube.com

Youtube.com

Youtube.com

3

google.com

youtube.com

google.com

google.com

Google.be

Google.be

4

youtube.com

google.com

facebook.com

facebook.com

Reddit.com

Reddit.com

5

live.com

live.com

wikipedia.org

Wikipedia.org

Live.com

Facebook.com

6

yahoo.com

yahoo.com

live.com

live.com

Wikipedia.org

Hln.be

7

wikipedia.org

wikipedia.org

reddit.com

reddit.com

Facebook.com

Live.com

8

amazon.com

msn.com

hln.be

Instagram.com

Netflix.com

Wikipedia.org

9

twitter.com

hln.be

yahoo.com

twitter.com

Livejasmin.com

Livejasmin.com

10

amazon.fr

nieuwsblad.be

twitter.com

hln.be

Hln.be

Yahoo.com

11

linkedin.com

bing.com

nieuwsblad.be

yahoo.com

Yahoo.com

Netflix.com

12

bing.com

telenet.be

livejasmin.com

2dehands.be

Twitch.tv

Bongacams.com

13

2ememain.be

kapaza.be

instagram.com

nieuwsblad.be

Telenet.be

Twitch.tv

14

hln.be

bnpparibasfortis.be

2dehands.be

pornhub.com

Aliexpress.com

2dehands.be

15

msn.com

twitter.com

linkedin.com

amazon.fr

Pornhub.com

Vrt.be

16

nieuwsblad.be

amazon.fr

amazon.fr

livejasmin.com

Nieuwsblad.be

Microsoftonline.com

17

dhnet.be

2ememain.be

pornhub.com

Netflix.com

2dehands.be

Nieuwsblad.be

18

kapaza.be

2dehands.be

netflix.com

twitch.tv

Vk.com

Pornhub.com

19

rtbf.be

immoweb.be

twitch.tv

xhamster.com

Kuleuven.be

Chaturbate.com

20

aliexpress.com

belfius.be

telenet.be

2ememain.be

Rtbf.be

Belgium.be

Tabel 105: Online populariteit websites België augustus 2015-2020
Bron: VRM op basis van Alexa.com

Ten slotte beschouwen we de populariteit van alle mediamerken samen op sociale media. Figuur 75 toont de top 10 mediamerken op de sociale media. VTM kwam de voorbije jaren de top 3 binnen en positioneert zich dit jaar op de eerste plaats, onder meer door een grote volgerschare op YouTube. Verder schuift VRT NWS op naar de vierde plaats, ten koste van het nieuwsblad.be. De website zakt van de vierde plaats naar de zevende plaats.

Een eerste vaststelling is dat de mediamerken die nieuws centraal stellen, het populairste zijn. Zo staan er drie websites van kranten in de top 10, naast het sportnieuwsmerk van de VRT (Sporza), VRT NWS en VTM Nieuws. Een tweede vaststelling is dat de radiomerken opnieuw goed vertegenwoordigd zijn met Studio Brussel en Qmusic. Studio Brussel staat zelfs op de tweede plaats.

Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad hebben opvallend veel volgers op Facebook, maar zijn wel wat minder populair op de andere sociale media. Studio Brussel en VTM daarentegen trekken op verschillende kanalen veel volgers aan. Onderzoek van PUB, een Belgisch mediatijdschrift, in samenwerking met het Oostenrijkse Storyclash, een sociale media monitoringbedrijf, bevestigt opnieuw de sterkte van Het Laatste Nieuws op de sociale media. Ze publiceren een sociale media ranking op basis van het aantal interacties op sociale media (Facebook, Instagram en YouTube). Aan Nederlandstalige zijde bestaat de top 5 uit Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, Sporza, Eén en Metro België. [413]

Door berichten te posten op Facebook en Twitter proberen de Vlaamse media bezoekers naar de eigen site te lokken. Extra aanwezigheid op sociale netwerken kan zorgen voor extra websitebezoeken en op die manier extra advertentie-inkomsten. Het valt op dat dezelfde merken hoog scoren op vlak van websitebezoeken als op vlak van populariteit op sociale media. Voor radiomerken geldt het omgekeerde: Studio Brussel en Qmusic scoren heel hoog op sociale media, maar dit vertaalt zich niet in hoge websitebezoeken.

VTM, Studio Brussel en HLN.be zijn de drie populairste mediamerken op sociale media. Het merendeel van hun volgers komt van Facebook, Twitter en Instagram. VTM haalt eveneens veel volgers op YouTube.

Figuur 75: Online populariteit – sociale media top 10 - tekstuele beschrijving Figuur 75
Bron: VRM op basis van eigen onderzoek bij de betrokken sociale netwerken, cijfers augustus 2020

3.1.4.4 Apps/Mobiel Internet

In dit laatste onderdeel geven we enkele cijfers met betrekking tot het gebruik van mobiel internet en apps.

Het gebruik van mobiele breedband blijft stijgen in België, maar loopt achter op de rest van de EU. De penetratiegraad van mobiel breedband in België bedroeg eind 2019 87,5%. Deze sterke stijging ten opzichte van vorig jaar is toe te schrijven aan de toevoeging van data voor twee MVNO’s, met name Lycamobile en DPG Media. [414]

Figuur 76 toont de marktaandelen van de verschillende mobiele netwerken en MVNO’s voor 2019, gebaseerd op het aantal actieve SIM-kaarten. Het aantal actieve datasimkaarten groeiden in 2019 met 15%. Dit is volgens het BIPT deels toe te schrijven aan het feit dat een aantal nieuwe respondenten statistieken aanleverden met twee MVNO’s (Lycamobile en DPG Media). DPG Media biedt via Mobile Vikings nv mobiele diensten aan residentiële klanten onder de merken Mobile Vikings en JIM Mobile. Daarnaast doet Orange de markt verder groeien aldus het BIPT. Het marktaandeel van Orange groeide in 2019 met 0,5%. Telenet en Proximus verloren daarentegen respectievelijk -0,1% en -0,5% van hun marktaandeel.

Proximus heeft met 39% het grootste marktaandeel van de mobiele operatoren in termen van actieve simkaarten. Orange en Telenet zijn respectievelijk tweede en derde met 26% en 27%.

Figuur 76: Marktaandelen mobiele operatoren in termen van actieve simkaarten in België - tekstuele beschrijving Figuur 76
Bron: BIPT (2020), Situatie van de elektronische communicatiesector 2019, https://www.bipt.be/operatoren/publication/situatie-van-de-elektronische-communicatiesector-2019.

Ten slotte geven we een overzicht van de meest populaire apps in Vlaanderen. De installaties op Google Play worden hier als basis genomen. De App Store van Apple geeft immers geen gegevens vrij omtrent het aantal installaties. We geven de apps weer die zich in de drie hoogste categorieën bevinden.

Naam applicatie

Groep

Aantal installaties augustus 2020

hln.be

DPG Media

1.000.000-5.000.000

VTM GO

DPG Media

1.000.000-5.000.000

Yelo Play

Telenet

1.000.000-5.000.000

My Orange BE

Orange Belgium

1.000.000-5.000.000

Het Nieuwsblad Nieuws

Mediahuis

500.000-1.000.000

Proximus Pickx

Proximus

500.000-1.000.000

VRT NWS

VRT

500.000-1.000.000

Telenet

Telenet

500.000-1.000.000

Triiing

Telenet

500.000-1.000.000

België FM: Radio online + Radio België

AppMind - Radio FM, Radio Online, Music and News

100.000-500.000

De Morgen: nieuws & duiding

DPG Media

100.000-500.000

Het Laatste Nieuws

DPG Media

100.000-500.000

Humo’s tv-gids

DPG Media

100.000-500.000

Qmusic

DPG Media

100.000-500.000

De Standaard - Krant & dS Avond

Mediahuis

100.000-500.000

dS Nieuws

Mediahuis

100.000-500.000

Gva.be mobile

Mediahuis

100.000-500.000

HBvL - Het Belang van Limburg

Mediahuis

100.000-500.000

Het Nieuwsblad krant

Mediahuis

100.000-500.000

Ketnet

VRT

100.000-500.000

Ketnet Junior

VRT

100.000-500.000

MNM

VRT

100.000-500.000

VRT Radio 2

VRT

100.000-500.000

Sporza

VRT

100.000-500.000

Sporza voetbal

VRT

100.000-500.000

Studio Brussel

VRT

100.000-500.000

Orange TV BE

Orange Belgium

100.000-500.000

Radio Belgie: Radio FM gratis,Radio App,Dab radio

Radioworld FM

100.000-500.000

Stievie TV Kijken

Stievie

100.000-500.000

Studio 100 GO, fun voor kids

Wanagogo

100.000-500.000

Tabel 106: Aantal installaties populairste applicaties via Google Play
Bron: VRM op basis van Google Play

[402] Normaal staat Verizon Belgium Luxembourg nv ook in deze top tien, maar op het moment van redactie was er nog geen jaarrekening over 2019 beschikbaar.
[403] De Marez, L., & Vandendriessche, K., Imec Digimeter 2019, “Measuring Digital Media Trends in Flanders, 2019”.
[404]. De Marez, L., & Vandendriessche, K., Imec Digimeter 2019, “Measuring Digital Media Trends in Flanders, 2019”.
[405] VRT NWS, Belghmidi, L., “Belgen steeds minder actief op Facebook: “Privacyschandalen hebben de mensen aan het denken gezet”, 17 augustus 2019.
[406] De Marez, L., & Vandendriessche, K., Imec Digimeter 2019, “Measuring Digital Media Trends in Flanders, 2019”.
[407] Statistiek Vlaanderen, “Internetgebruik naar gebruiksfrequentie”, https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/internetgebruik-naar-gebruiksfre….
[408] De Marez, L., & Vandendriessche, K., Imec Digimeter 2019, “Measuring Digital Media Trends in Flanders, 2019”.
[409] De Marez, L., & Vandendriessche, K., Imec Digimeter 2019, “Measuring Digital Media Trends in Flanders, 2019”.
[410] De Marez, L., & Vandendriessche, K., Imec Digimeter 2019, “Measuring Digital Media Trends in Flanders, 2019”.
[411] De websites die meegenomen zijn, zijn deze uit Tabel 38 en Tabel 39 van hoofdstuk 1. Volgende websites zijn echter niet meegeteld, gezien we geen gegevens hebben: actiefwonen.be, ambiance.be, bahamontes.be, caz.be, cinemember.be, clickx.be, Culy.be, dagallemaal.be, dalton.be, dezondag.be, dobbit.be, eclipstv.be, elle.be, Eostrace.be, evenaar.tv, famme.be, fiftyandmemagazine.be, fiscoloog.be (met subsites Fiscoloog Internationaal, Balans, TRV-RPS, Fiscoloog Boeken en Fiscoloog Seminars) , flanderstoday.eu, for-girls-only.be, gezond.be, gostarters.be, GPinside.com, iedereenwetenschapper.be, innovatie.vrt.be, jani.be, jetmagazine.be, kerkenleven.be, langzullenwelezen.be, lamaisonvictor.com, lumiereseries.com, Made In websites (per provincie + Kempen en Mechelen) , manners.be, marieclaire.be, menttv.be, metrotime.be, mijnenergie.be, mo.be, motoren-toerisme.be, netweters.be, nsmbl.be, plattelandstv.be, openvrt.be, playsports.be, pnws.be, Proximus.be (met als subsite Pickx) , proximus-sports.be, Psychologies.be, radioplus.be, rektoverso.be, sandbox.vrt.be, shedeals.be, shoot.be, smartbiz.be, snap.telenet.be, stadsradioleuven.be, stadsradiovlaanderen.be, steps.be, sterck-magazine.be, stievie.be, storesquare.be, story.be, Studio100.com, techpulse.be, telenettv.be, teveblad.be, thebulletin.be, topradio.be, tvfamilie.be, Uncut.be, universcine.be, vacature.com, bnl.radio, villas-decoration.com, vitaya.be, vlaamsparlement.tv, vroom.be, vrtnxt.be, vrtstartup.org vrttaal.net, vtmkids.be, vtmnieuws.be, yeloplay.be, zestv.be, Express.be, Cycling.be, Running.be, Flows.be, Beursduivel.be, Voetbal24.be, Voetbalprimeur.be, Voetbalnieuws.be, Belgianfans.be en rekening.be.
[412] De Standaard, Dendooven, P., “Rivalen Jobat en Vacature omarmen elkaar op jobmarkt”, 29 mei 2019.
[413] PUB, “HLN volhardt aan top social media ranking”, https://pub.be/nl/hln-volhardt-aan-top-social-media-ranking/, 24 februari 2020.
[414] BIPT, “Status van de elektronische communicatie- en televisiemarkt in 2019”, https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5448a56f19d925d05b1379c7f21/9b70d…, 30 juni 2020.