2.2 Mediahuis nv

2.2.1       STRUCTUUR EN AANDEELHOUDERS

Mediahuis nv is een van oorsprong Vlaamse mediagroep, ontstaan uit een verregaande samenwerking tussen de twee Vlaamse groepen Corelio (vandaag Mediahuis Partners) en Concentra,  en het Nederlandse VP Capital.

Aandeelhouder

% kapitaal

Mediahuis Partners

50,57%

Concentra nv

32,31%

VP Capital (=familie van Puijenbroek)

16,27%

Overige

0,85%

Totaal

100,00%

Tabel 52: Aandeelhouders Mediahuis nv
Bron: VRM op basis van NBB

Tot 2016 werden Concentra en Corelio (vandaag Mediahuis Partners), 2 groepen gegroeid uit krantenuitgeversactiviteiten, als aparte groepen vermeld in het mediaconcentratierapport. Vanaf 2017 werd er in niet meer apart over gerapporteerd. Hieronder geven we wel nog de aandeelhoudersstructuur van beide groepen.

Aandeelhouder

% kapitaal

Stichting De Zeven Eycken (Nederlands KVK 41085521)

90,05%

 

Katholieke Impuls- en Mediafonds    

8,68%

 

Eigen aandelen

1,27%

 

Totaal

100,00 %

Tabel 53: Aandeelhouders Concentra nv
Bron: VRM op basis van NBB

Aandeelhouder

% kapitaal

Mediacore (= familie Leysen en Sofinim, een investeringsgroep in handen van Ackermans & van Haaren) 0428.604.297

53,45%

Cecan (familie Vlerick Sap) 0417.119.004

19.96%

De Eik (familie Van Waeyenberge) 0411.941.380

15,08%

Vedesta (familie Van De Steen)

6,53%

Midelco 0430.555.581

4,73%

Overige

0,25%

Totaal

100,00%

Tabel 54: Aandeelhouders Mediahuis Partners nv
Bron: VRM op basis van NBB en informatie verstrekt door Mediahuis Partners

De oprichting van Mediahuis dateert van 2013 en het bouwde voort op een eerder samenwerkingsverband tussen de printing-activiteiten van Corelio (vandaag Mediahuis Partners) en Concentra.

Op 19 oktober 2016 kondigde Mediahuis een belangrijke nieuwe stap richting een verregaande samenwerking aan. Het merendeel van de resterende media-activiteiten van Mediahuis Partners en Concentra werden bij Mediahuis ondergebracht.

Deze inbreng door Mediahuis Partners en Concentra en de inbreng door de familie van Puijenbroek van haar belang in Telegraaf Media Groep, zorgden voor enkele verschuivingen in het aandeelhouderschap van Mediahuis, waarbij VP Capital (familie van Puijenbroek) haar intrede deed als nieuwe aandeelhouder van Mediahuis. Op 26 april 2017 zette de Belgische Mededingingsautoriteit het licht op groen voor deze uitbreiding van Mediahuis.

De uitbreiding omvatte de verwerving van de uitsluitende zeggenschap door Mediahuis nv over Corelio Connect Noord nv, Vlaams-Brabantse Mediamaatschappij nv, Concentra Media Nederland BV, Digital Media Facilities nv, De Buren nv, Coldset Printing Partners en de drukportefeuilles van Corelio nv en Concentra nv, en van de gezamenlijke zeggenschap door Mediahuis nv over De Vijver Media nv, De Vijver nv, Nostalgie nv, Vlaanderen Eén nv, Mass Transit Media nv en Regionale TV Media nv. [266]

Tegelijkertijd vertoonde Mediahuis interesse in de overname van het Nederlandse Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van o.a. De Telegraaf, Noordhollands Dagblad, … In de zomer van 2017 verkreeg Mediahuis het akkoord van de  Nederlandse mededingingsautoriteit en verwierf het de controle over Telegraaf Media Groep dat sinds eind 2019 Mediahuis Nederland heet.

Op 13 mei 2019 verkocht Mediahuis zijn belang in De Vijver Media aan Telenet.

In 2018 kocht Mediahuis 100% van de aandelen van Themamedia, een onderdeel van de Primetime Communication Group (PCG) en sinds 2007 uitgever van een brede waaier aan producten in de gratis pers. In november 2019 kwam het nieuws dat de rendabele edities van Rondom terug werden verkocht aan PCG , en dat de overige edities werden stopgezet. [267]

Sinds enkele jaren zoekt Mediahuis internationale horizonten op.

Het nam in 2018 ook Wayne Parker Kent (WPK) over, een digitaal mediabedrijf in Nederland.

Op 30 april 2019 kondigde Mediahuis een overnamebod aan op de grootste krantenuitgever van Ierland, Independent News & Media. Op 11 juni 2019 bevestigde Mediahuis dat de Ierse mededingingsautoriteit haar toestemming had verleend voor deze overname.[268]

In november 2019 verwierf Mediahuis een 35% participatie in het Amerikaans consultancybureau Mather economics.

In april 2020 heeft Mediahuis een akkoord bereikt over de overname van de Luxemburgse mediagroep Saint-Paul Luxembourg. Lafayette SA, beheerder van  het economische patrimonium van het Aartsbisdom Luxemburg en moederbedrijf achter de mediagroep Saint-Paul Luxembourg, blijft door middel van een minderheidsparticipatie in Mediahuis, betrokken bij de verdere ontwikkeling van de groep. [269]

In juni 2020 investeert  Mediahuis 5 mio. euro in Lepaya, een Nederlandse scale-up gespecialiseerd in het aanbieden van blended soft skill trainingen. Mediahuis verwerft door deze investering een belangrijke minderheidsparticipatie.

Figuur 13: Organigram Mediahuis nv - tekstuele beschrijving Figuur 13
Bron: VRM op basis van informatie NBB+ Mediahuis

2.2.2      AANBOD MEDIAHUIS NV

2.2.2.1        Radio

Mediahuis participeert zowel in de Vlaamse als de Franstalige versie van radio Nostalgie en dit samen met de Franse NRJ-groep. In 2018 werd een licentie toegekend voor een netwerkradio aan SBS Media Belgium. Deze dochteronderneming van De Vijver Media werd deels buiten de transfer aan Telenet gehouden, zodat Mediahuis er voor 50% in participeert. Het bedrijf lanceerde vervolgens netwerkradio NRJ. De zender is via FM in verschillende kernsteden en alle Vlaamse provincies te beluisteren.

Naast de uitzendingen via FM worden de signalen van NRJ en Nostalgie ook verdeeld via DAB+.

Samen met de openbare omroep en Medialaan werd een cvba opgericht die aansloot bij Radioplayer Worldwide.[270] Sinds 24 juli 2019 kunnen volgende Mediahuiszenders beluisterd worden via radioplayer.be: Nostalgie Extra New Wave, Nostalgie Vlaanderen, Nostalgie Extra 60-70, Nostalgie Extra 80, Nostalgie Extra 90, Nostalgie Extra Nederlandstalig, Nostalgie Extra Party, Nostalgie Extra Relax, Nostalgie Extra Rock en Nostalgie Summer Feeling.

2.2.2.2        Televisie

De televisieactiviteiten van Concentra en Corelio die bij Mediahuis ondergebracht werden, betroffen in eerste instantie de exploitatie van de regionale tv-zenders ATV, TV Limburg, TV Oost (alle drie via De Buren nv) en ROB TV (vroeger Vlaams Brabantse Mediamaatschappij nv, sinds 19 september 2018 ook De Buren nv).

Voor de volledige overdracht aan Telenet  in 2019 was Mediahuis via participaties in De Vijver Media ook betrokken bij productiehuis Woestijnvis en de SBS-zenders VIER, VIJF, ZES en Woestijnvis.

Via De Buren baatte Mediahuis sinds 2017 tevens Evenaar uit, een digitale televisieomroep met Vlaams bereik. Op 30 april 2019 is Evenaar tot een overeenkomst met Eclips TV gekomen om vanaf 1 juni 2019 de uitzendingen onder de naam Eclips TV te gaan verderzetten. Evenaar blijft als reismerk wel bestaan en krijgt een vast primetime tv-slot op EclipsTV.[271]

In juni 2019 nam TV Limburg zijn intrek in de nieuwe kantoorgebouwen van Mediahuis in Hasselt waar ook Het Belang van Limburg is gehuisvest.

2.2.2.3        Geschreven pers

Mediahuis bundelt de vroegere printactiviteiten van Mediahuis Partners en Concentra nv. Het betreft de kranten Het Nieuwsblad/De Gentenaar, De Standaard, Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen en de bijhorende wekelijkse publicaties De Standaard Magazine, DS Weekblad, Het Nieuwsblad Magazine, Sjiek, Citta en De Markt.

Vermits Mediahuis een belang van 50% bezit in Mass Transit Media maakt het gratis dagblad Metro deel uit van de groep. Persagentschap Belga nam een deel van de redactie van Metro over, maar sommige pagina’s worden nog intern gemaakt.

In 2018 nam Mediahuis Thema Media over, een uitgever gespecialiseerd in huis-aan-huisbladen in Vlaams-Brabant en Limburg. Thema Media gaf titels uit als Thema Nieuws, Thema Deluxe, De Smaakgids, Zin in ’t leven, Aarschot Actueel, Leuven Actueel, Tienen Actueel en tal van andere lokale bladen.[272] In november 2019 kwam het nieuws dat de rendabele edities van Rondom terug werden verkocht aan PCG , en dat de overige edities werden stopgezet [273]

Het enige huis-aan huismagazine dat Mediahuis nog in portefeuille heeft is Jet.

2.2.2.4        Internet

Mediahuis deelt zijn productaanbod onder in nieuwsmerken, digital marketplaces en digitale magazines en platformen.

Onder de eerste categorie vallen de online versies van de dagbladen standaard.be,  nieuwsblad.be, gva.be en hbvl.be.

Onder digital marketplaces worden jellow.be, jobat.be, zimmo.be en immemoriam.be gerekend.

De thematische websites xpats.com (The Bulletin), Made in (een digitaal platform dat gerichte bedrijfsinformatie brengt over en voor de verschillende economische regio’s in Vlaanderen), worden tot de digitale magazines en platformen  gerekend. In oktober 2019 werd jobat vernieuwd, nadat  DPG Media en Mediahuis aangekondigd hadden hun activiteiten binnen de Belgische job- en rekruteringsmarkt onder te brengen in een gezamenlijke joint venture House of Recruitment Solutions.

Ook de websites van de regionale TV zenders ATV, TVL, TVO en Robtv en  radiozenders Nostalgie en NRJ behoren via participaties tot Mediahuis.

Gezondheid.be is samen met haar Franstalige tegenhanger PassionSanté.be de grootste en meest gezondheidssite van België. Daarnaast zijn ook Minimi.be (richt zich tot zwangere vrouwen en jonge ouders), Culy.be (culinaire inspiratie), Manners.be (richt zich tot mannen), Famme.be (tot vrouwen), en NSMBL.be digitale contentplatformen die tot de Mediahuis-groep behoren.

2.2.2.5        Divers en crossmediaal aanbod

De advertentieregies van Mediahuis en DPG Media bundelen hun krachten via Dailymetrie®, de dagelijkse meting van het multimediaal bereik van nieuwsmerken in België, om adverteerders en mediaprofessionals inzichten te bieden over het bereik van de nieuwsmerken via al hun platformen.

Mediahuis Advertising introduceerde recent AdStudio, een salestool en one-stop-shop voor campagnes op de nieuwssites van Mediahuis in combinatie met Facebook, Instagram en Google Search. De regie richt zich hiermee voornamelijk op de kleinere KMO’s en handelaars, die het opzetten van digitale campagnes vaak nog als complex ervaren.[274] Naar aanleiding van de Coronazomer kwam Mediahuis met het inspiratieplatform BLIJF.[275]

The Pool is een crossmediale reclameregiecel van SBS Belgium en Mediahuis. Eind 2018 sloten Roularta Media Group en IP Radio zich hierbij aan.

Mediahuis had een 50% belang in het ondertussen stopgezette Regionale TV Media voor het werven van reclame voor regionale tv. Verder is het via Flanders Classics  (cycling) voor 50% eigenaar van enkele Vlaamse wielerklassiekers zoals De Ronde van Vlaanderen en Omloop Het Nieuwsblad.

In 2019 bouwde Mediahuis zijn voetafdruk op de dienstverlening voor de vastgoedmarkt uit door 4 All Solutions, een softwarebedrijf voor de vastgoedsector, over te nemen en een meerderheidsbelang te nemen in Immo Proxio, een vastgoedzoekertjessite.[276] Onder de naam Zabun, een samengaan van Max-Immo en Fortissimmo, biedt Mediahuis ook software aan voor vastgoedprofessionals en bouwt het websites voor hen.

2.2.2.6        Aanbod buiten Vlaanderen

Nederland is de voornaamste buitenlandse markt voor Mediahuis. De groep nam in februari 2015 het Nederlandse NRC Media (dat o.a. NRC Handelsblad, de ochtendkrant nrc.next en tal van digitale varianten overkoepelt) over.

Sinds 2017 is Mediahuis eigenaar van Concentra Media Nederland (thans Mediahuis Limburg). Binnen deze onderneming zijn enerzijds Media Groep Limburg (regionale kranten De Limburger en Limburgs Dagblad) en anderzijds A&C Media (huis-aan huisbladen) te vinden. Mediahuis nam het belang van Concentra over, die vooraf het belang van de Limburgse investeringsmaatschappij LRM had overgekocht. In september 2020 werd bekend dat ook de aandeelhouders van de Nederlandse NDC mediagroep en Mediahuis een principeakkoord hebben bereikt over de overname van NDC door Mediahuis Groep. Na goedkeuring door de ACM, wordt de uitgever van Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad  een zelfstandig dochterbedrijf binnen Mediahuis.[277]

Eveneens in 2017 verwierf Mediahuis de Telegraaf Media Groep (TMG), vandaag Mediahuis Nederland.. Deze omvat naast de krant De Telegraaf ook Metro, verschillende regionale kranten waaronder het Noordhollands Dagblad, de tijdschriften Privé en Vrouw, en verschillende online platformen. Begin 2018 besliste Mediahuis om TMG van de beurs te halen.[278]

Dankzij deze overnames werd Mediahuis de tweede grootste uitgever in Nederland, na DPG Media. Meer informatie over deze overname is te vinden in 3.4 De Vlaamse sector in een internationale context.

Mediahuis investeert  ook 5 miljoen euro in Lepaya, een jong Nederlands bedrijf dat sterk groeit in het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden.[279]

In 2019 besloten Mediahuis en DPG Media hun krachten te bundelen binnen het automotive domein in de Nederlandse markt. Hierbij werden AutoTrack en Gaspedaal.nl ondergebracht in het nieuwe Automotive Mediaventions. In oktober 2019 werd daar AutoWereld.nl aan toegevoegd. 

Een aantal digitale platformen die oorspronkelijk onder het Nederlandse WPG hoorden, zoals Culy.be, Manners.be, Famme.be  en NSMBL.be,  kennen ondertussen een Belgisch en Nederlands equivalent. Gezondheid.be heeft eveneens een Franstalige tegenhanger PassionSanté.be.

Via Audiopresse heeft Mediahuis een belang in RTL Belgium nv, een commerciële omroep voor de Franstalige gemeenschap in België.

Ook de participatie van 50% in het Nostalgie Belgique-radionetwerk dat de Franstalige Nostalgie uitbaat, heeft Mediahuis in 2017 overgenomen van Mediahuis Partners.

Eind 2017 nam Mediahuis een minderheidsparticipatie in Jellow, een Nederlandse jobwebsite waar freelancers en opdrachtgevers elkaar vinden.[280]

In 2019 nam Mediahuis het Ierse Independent News & Media over. Dit is de groep boven Irish Independent - de best verkochte krant in Ierland - Sunday Independent, The Herald, de tabloid Sunday World, Belfast Telegraph, Sunday Life and The Star.[281]

In april 2020 nam Mediahuis Saint-Paul Luxembourg over, uitgever van onder meer de titels Luxembourg Times, Télécran, Contacto, en ook Luxemburgs oudste krant Luxemburger Wort die als kwaliteitskrant afgetekend marktleider is en dagelijks meer dan 150.000 lezers bereikt via de gedrukte krant en meer dan 100.000 lezers via de nieuwssite www.wort.lu.[282]

2.2.3       Overzicht merken Mediahuis

Merknaam

Radio

 

Televisie

 

 

Dagbladen

Periodieke bladen

Internet

Internet

Mobiel Internet

Mobiel internet

Regie

Andere

 

C+A

D

Ct

A

D

C+A

C+A

C+A

D

C+A

D

 

 

Nostalgie/Nostalgie.eu

V

-

-

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

NRJ

V

-

-

-

-

-

-

V

-

V

-

-

-

Radioplayer Worldwide

-

I

-

-

-

-

-

I

-

I

-

-

-

ATV

-

-

R

R

-

-

-

R

-

R

-

-

-

ROB-TV

-

-

R

R

-

-

-

R

-

 -

-

-

-

TVL

-

-

R

R

-

-

-

R

-

R

-

-

-

TV Oost

-

-

R

R

-

-

-

R

-

R

-

-

-

DE STANDAARD + DE STANDAARD MAGAZINE + DS WEEKBLAD

-

-

-

-

-

V

V

V

 -

V

-

-

-

HET NIEUWSBLAD/ DE GENTENAAR + HET NIEUWSBLAD MAGAZINE+ FAN

-

-

-

-

-

V

V

V

V

-

-

-

HET BELANG VAN LIMBURG+ SJIEK+DE MARKT

-

-

-

-

-

R

R

R

R

-

-

-

GAZET VAN ANTWERPEN+ CITTA+ DE MARKT

-

-

-

-

-

R

R

R

R

-

-

-

Metro

-

-

-

-

-

B

-

B

-

-

-

-

-

ZIMMO

-

-

-

-

-

-

V

V

-

-

-

-

-

The Bulletin

-

-

-

-

-

-

-

I

-

-

-

-

-

JET MAGAZINE

-

-

-

-

-

-

R

V

-

-

-

-

-

FLANDERS TODAY

-

-

-

-

-

-

-

I

-

-

-

-

-

FLANDERS CLASSICS

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

V

INMEMORIAM.BE

-

-

-

-

-

-

-

V

-

-

-

-

-

JOBAT.BE

-

-

-

-

-

-

-

V

-

-

-

-

-

minime.be

-

-

V

Gezondheid.be

-

B

Culy.be

-

V

Manners.be

-

V

Famme.be

-

V

NSMBL.be

-

-

V

MADEIN[…].BE

-

-

-

-

-

-

-

R

-

R

-

-

-

Jellow

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

I

The Pool

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

V

-

Mediahuis Advertising

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

V

-

Dailymetrie

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

V

Buymedia.be

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

-

Mobilepremium

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

-

Zabun

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

4 All Solutions

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

I

Immo Proxio

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

B

Tabel 55: Productoverzicht Mediahuis nv


[266] BMA, “Beslissing BMA-2017-C/C-22 van 31 mei 2017 in toepassing van de artikelen IV.61 §1, 1° en §2, eerste lid, 1° van het Wetboek van economisch recht ingevoegd door de wetten van 3 april 2013“, https://www.bma-abc.be/sites/default/files/content/download/files/bma-20....
[267] De Standaard, Dendooven, P., “Mediahuis verkoopt deel Rondom en wil rest sluiten”, 28 november 2019.
[268] De Standaard, “Mediahuis mag Ierse krantengroep overnemen”, 11 juni 2019.
[269] Mediahuis, “Mediahuis verwerft Luxemburgse mediagroep Saint-Paul Luxembourg.”, https://mediahuis.be/mediahuis-verwerft-luxemburgse-mediagroep-saint-pau....
[270] VRT NWS, “VRT, Mediahuis en Medialaan werken samen aan digitale radiospeler”, 19 januari 2018.
[271] Eclips TV, “Eclips TV neemt het kanaal van de zender Evenaar over op 1 juni 2019.”, http://www.eclipstv.be/sites/default/files/2019-05/Persmededeling%20Even....
[272] Mediaspecs, “Mediahuis neemt Themamedia over”, http://www.mediaspecs.be/mediahuis-neemt-themamedia-over/, 8 augustus 2018.
[273] De Standaard, Dendooven, P., “Mediahuis verkoopt deel Rondom en wil rest sluiten”, 28 november 2019.
[274] Mediaspecs, “Mediahuis Advertising introduceert AdStudio, een one-stop-shop voor online campagnes”, https://www.mediaspecs.be/mediahuis-advertising-introduceert-adstudio-ee..., 3 juni 2020.
[275] Mediaspecs, “Mediahuis Advertising lanceert inspiratieplatform BLIJF”, https://www.mediaspecs.be/mediahuis-advertising-lanceert-inspiratieplatf..., 8 juni 2020.
[276] De Tijd, Broens, B., “Mediahuis slaat dubbelslag in vastgoedsector”, 12 februari 2019.
[277] Dagblad van het Noorden, van der Laan, T., “De overname is rond: Mediahuis neemt uitgever DVHN en LC over”, 14 september 2020.
[278] De Standaard, “Beursexit voor TMG”, 19 januari 2018.
[279] Mediahuis, “Mediahuis investeert 5 mio. euro in Nederlandse scale-up Lepaya.”, https://www.mediahuis.be/mediahuis-investeert-5-mio-euro-in-nederlandse-....
[280] Mediaspecs, “Mediahuis investeert 1,5 miljoen euro in Nederlands matchingplatform voor freelancers”, https://www.mediaspecs.be/mediahuis-investeert-15-miljoen-euro-nederlands-matchingplatform-freelancers/, 5 oktober 2017.
[281] De Tijd, “De Standaard-uitgever koopt grootste krant van Ierland en wordt miljardenbedrijf”, 30 april 2019.
[282] Mediahuis, “Mediahuis verwerft Luxemburgse mediagroep Saint-Paul Luxembourg.”, https://mediahuis.be/mediahuis-verwerft-luxemburgse-mediagroep-saint-pau....