5.1.4. Een belangrijke rol voor de mediagebruiker

5.1.4.1. De VRT biedt online gepersonaliseerd aanbod aan op minstens één van haar merken

Door op online platformen in te zetten op personalisering, wilde de VRT de gebruiksvriendelijkheid en relevantie van haar aanbod verhogen. Met een VRT-gebruikersprofiel konden kijkers op VRT NU favoriete programma’s opslaan, kiezen welke programma’s ze later wilden (verder) kijken en kregen ze aanbevelingen.

Mediagebruikers konden hun profielinstellingen beheren en aangeven welke nieuwsbrieven van de VRT-merken ze wilden ontvangen. Voor de jongste gebruikers bood de VRT een gebruikersprofiel op kindermaat. Met dat Ketnetprofiel konden kinderen een eigen profielpagina aanmaken, delen wat ze leuk vinden met hun vrienden, reageren op filmpjes, de nieuwsbrieven van Ketnet en Karrewiet bestellen, en deelnemen aan wedstrijden. Net zoals het VRT-Profiel gebeurde dit steeds volgens de principes uit AVG.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

5.1.4.2. Elk aanbodsmerk ontwikkelt minstens vier acties per jaar die inzetten op participatie en co-creatie met het publiek

De VRT betrok in 2019 op allerlei manieren het publiek bij haar activiteiten. Enkele voorbeelden (norm: 4 per aanbodsmerk):

Dagelijkse kost op Eén zond tijdens de zomermaanden uit vanuit verschillende locaties, zoals een sportschool en een rusthuis. Daarbij werd samen met de betrokkenen gekookt. Voor Durf te vragen zond Eén Facebook Live-sessies uit. Na elke uitzending konden kijkers vragen stellen aan personen die getuigden.

Iedereen beroemd stelde in de rubriek Van Alaska tot Zimbabwe een vraag aan Vlamingen in het buitenland. Eén organiseerde een F.C. De Kampioenen-marathon. Die kwam er nadat Eén een kijker had uitgedaagd om een bericht meer dan 5.000 keer gedeeld te krijgen op Twitter.

Canvas organiseerde een avant-première Weg van het meesterwerk voor het gelijknamige programma. Dat evenement werd verrijkt met een voordracht van twee Bruegel-experten. Het publiek kon daarna de belevingsexpo “Beyond Bruegel" ontdekken. Naar aanleiding van de reeks Kinderen van het verzet vond in Bozar een debat plaats over de erfenis van het verzetsverleden in Vlaanderen. Naar aanleiding van een Belpop-aflevering over de muziekgroep Novastar nodigde Canvas kijkers uit in Trix voor een avant-première en een concert van Joost Zweegers. Tijdens De warmste week kon iedereen die wilde, langskomen bij De warmste makerspace, een pop-up atelier van Team Scheire met praktische oplossingen voor technische problemen.

In de wedstrijd Wie wordt wrapper? konden kinderen een nieuwe Ketnetwrapper (presentator) kiezen. Kinderen gaven (gedurende enkele weken) de kandidaten opdrachten, beslisten mee over wat tijdens de slotshow moest gebeuren en kozen wie de nieuwe wrapper werd. Via Mijn Tik Tak konden ouders zelf korte video’s van hun kinderen opladen en delen. Die video’s werden automatisch geïntegreerd in een unieke, gepersonaliseerde aflevering van Tik Tak. Kinderen thuis en in de studio konden in De grote Karrewiet verkiezingsshow aan Vlaamse partijvoorzitters vragen stellen en dilemma’s voorleggen. Voor de Ketnet Musical: Knock Out schreven meer dan 1.000 kandidaten zich in voor een rol. Voor elke rol namen twee kandidaten het tegen elkaar op in een finaleshow.

In aanloop naar de verkiezingen konden luisteraars via een Facebook Live vragen stellen aan de politici die te gast waren in de Radio 1-uitzending van De ochtend vlak voordien. Om een gepaste term te vinden voor “actieve ouderen”, schakelde Nieuwe Feiten de hulp in van de luisteraars. Die mochten suggesties insturen. De luisteraars stemden het woord “jagger tot winnaar. Voor Culture Club ging Radio 1 op zoek naar de Strafste Street Art van Vlaanderen en Brussel. Luisteraars konden in september hun favoriet kunstwerk doorsturen waaruit 10 werken geselecteerd werden. De luisteraars kozen uiteindelijk een werk van David Walker. Luisteraars konden stemmen voor De Belpop 100, De Lage Landenlijst en de Classics 1000.

Voor een actie Samen vijf kilo lichter van De madammen werd een Facebookgroep opgericht, die ongeveer 5.000 luisteraars met elkaar verbond. In de groep werden dieettips gedeeld door de luisteraars zelf (en experten). Het publiek kon in contact komen met Radio 2(-presentatoren) tijdens verschillende evenementen, zoals De tuindag in Bokrijk, en de startshow van de 1000 Klassiekers in Mechelen. Radio 2 bood concertcafés aan, waarbij een Vlaamse artiest een concert gaf op een unieke locatie. Voor de 1000 Klassiekers zocht Radio 2 luisteraars die samen met professionele zangers deel wilden uitmaken van het 1000 Klassiekerskoor. In het hemelvaartweekend ging Radio 2 voor Straat préféré langs bij buurtfeesten over heel Vlaanderen. Via de website konden luisteraars ook een afspeellijst voor hun straat aanmaken.

Klara ontmoette haar luisteraars op verschillende evenementen. Ongeveer 18.500 liefhebbers van klassieke muziek kwamen naar Iedereen klassiek in Brugge. Naar aanleiding van het evenement konden luisteraars personen of organisaties nomineren voor de “Iedereen klassiek-prijs”, een publieksprijs voor ambassadeurs van de klassieke muziek. Op het evenement kon wie wilde mee trombone spelen met een trombone-orkest en Brahim Attaeb. Met Klara in deSingel kon het publiek genieten van klassieke muziek.

Tijdens De maand van de Filosofie konden luisteraars tijdens Espresso vragen stellen aan een professor vergelijkende cultuurwetenschap en een petitie ondertekenen voor een filosofische emoticon op Facebook. In 2019 konden luisteraars op hun favoriet stemmen in de Klara top 100.

Luisteraars van Studio Brussel verkozen de winnaars van De nieuwe lichting. Studio Brussel zocht naar nieuw mediatalent in Studio Dada, waarbij radiotalenten opgeleid werden en de kans kregen om hun eigen radioprogramma te presenteren. Naar aanleiding van de twintigste verjaardag van The National mochten Studio Brussel-luisteraars kiezen welke nummers de groep zou spelen op Pukkelpop. Tijdens het programma StuBru@work konden bedrijven kans maken op een bezoek van Studio Brussel.

Tijdens de examenperiode in juni ondersteunde Marathonradio (MNM) studenten. Vier MNM-dj’s trokken door Vlaanderen om studenten te steunen. MNM ging op zoek naar De strafste school. De actie bracht scholieren samen met nadruk op samenwerking en engagement. MNM zocht naar nieuw media- en muzikaal talent via de MNM Talentendagen, Student Late Night, MNM Rising Star en MNM Start To DJ. Tijdens Peter Paasei zochten luisteraars naar de verborgen locatie van een presentator aan de hand van tips.

Wielerliefhebbers konden (tijdens de periode van de voorjaarsklassiekers en de Ronde van Frankrijk) via Sporza.be meedoen aan de Sporza Wielermanager. Diegene die de beste ploeg samenstelde en onderhield, won de wedstrijd. Tijdens de Ronde van Frankrijk konden kijkers via sociale media vragen stellen aan de tv-commentatoren. Diverse vragen werden tijdens de rechtstreekse uitzending beantwoord. Via de website polste de sportredactie naar de mening van haar publiek over sportgebeurtenissen. Gebruikers konden via Sporzamateur eigen filmpjes doorsturen, die op de website gedeeld konden worden. Via verschillende Facebook Live-sessies konden surfers vragen stellen aan sporters zoals boksster Delfine Persoon en wielrenner Wout Van Aert.

Via het evenement VRT NWS Connect kwam VRT NWS met het publiek rechtstreeks in contact. Naar aanleiding van de regionale, federale en Europese verkiezingen lanceerde Vrtnws.be Durf te vragen, waar het publiek vragen over de politiek en de verkiezingen kon stellen en antwoorden kreeg. Bij een aantal grote nieuwsonderwerpen zond VRT NWS via Facebook Live een gesprek met een expert uit die vragen van kijkers beantwoordde, zoals over privacy bij Google en de hittegolf. Tijdens De zevende dag hadden kijkers de kans om vragen te stellen aan de minister-president van Vlaanderen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.