5.1.3. Maximale deelbaarheid en aanbod op verschillende platformen

5.1.3.1. De VRT maakt het short form digitale aanbod waarvoor ze over de nodige rechten beschikt, 100% deelbaar voor individuele mediagebruikers en niet-commerciële actoren (tegen 2020)

De VRT moet tegen 2020, volgens de beheersovereenkomst, haar short form digitaal aanbod (fragmenten van het audiovisuele en audio-aanbod) 100% deelbaar maken voor individuele mediagebruikers en niet-commerciële actoren.

Op sociale media, VRT NU en de websites van de aanbodsmerken deelde de VRT korte fragmenten uit haar programma’s, onder andere uit Dertigers (Eén) en Kinderen van het verzet (Canvas). Ketnet maakte voor De dokter Bea show een aparte online reeks met korte afleveringen. De radiomerken maakten videoreeksen zoals Game Over (MNM, over gaming) met afleveringen van enkele minuten die via online kanalen zoals VRT NU te bekijken waren.

Instaverliefd (Eén en MNM) was een fictiereeks die enkel via Instagram te bekijken was. De afleveringen duurden maximaal twee minuten. Het was de eerste reeks in Europa die volledig vanuit een ‘selfie’-perspectief gefilmd werd, waarbij de acteurs zichzelf filmen.

Mediapartners van de omroep konden korte videofragmenten via het syndicatieplatform van de VRT overnemen op hun eigen online mediaplatformen.

De performantiemaatstaf moet behaald worden tegen 2020.