4.3. 'VRT' als kwaliteitslabel voor het gehele aanbod en koepel voor digitaal aanbod

4.3.1. De VRT rapporteert jaarlijks over haar beleid inzake kwaliteit, onpartijdigheid, beroepsethiek en integriteit

Kwaliteit

De VRT streeft naar kwaliteit op verschillende vlakken:

a) het realiseren van sociaal-maatschappelijke relevantie (publieke meerwaarde);

b) het inspelen op de behoeften van de mediagebruikers (functionele kwaliteit).

Publieke meerwaarde

  • Beroepsethiek

Elders in dit document worden de beroepsethische kaders uitvoerig beschreven. Mede hierdoor heeft de Vlaamse mediagebruiker een groot vertrouwen in de VRT. In een onderzoek bij Vlaamsemediagebruikers zegt 71% van de Vlamingen (veel) vertrouwen te hebben in de VRT. Daarmee is de VRT nog steeds een van de instellingen waar de Vlaming het meest vertrouwen in heeft.

  • Maatschappelijke impact

De maatschappelijke impact is een belangrijke drijfveer doorheen het gehele aanbod van de VRT.

68% van de Vlamingen vond het in 2019 belangrijk dat Vlaanderen een eigen publieke omroep heeft en een meerderheid (53%) geloofde in de positieve impact die VRT heeft op onze samenleving. 60% geeft aan de VRT te zullen missen indien zij niet meer zou bestaan.

Op zowel de stelling “De VRT laat toe mijn algemene kennis te vergroten” als “De VRT helpt me up-to-date te blijven over wat er gebeurt” scoorde de publieke omroep 7,0 op 10.

De VRT ging na of bepaalde programma’s impact hadden bij haar mediagebruikers. 44% van diegenen die in contact kwamen met Durf te vragen op Eén ondervond impact (26% van hen gaf aan iets te hebben bijgeleerd, 19% was aan het denken gezet en 18% had over het programma gepraat). 36% van diegenen die in contact kwamen met Weg van het meesterwerk op Canvas gaf aan dat het programma impact had (24% van hen leerde iets bij, 10% was aan het denken gezet en 11% gaf aan over het programma gepraat te hebben).

De VRT bevraagde kijkers, luisteraars en surfers over de impact die ze ervaren bij het gebruik van het aanbod. Volgende stellingen kwamen daarbij naar voor:

  • Op de stelling “De VRT prikkelt mijn interesses op vlak van cultuur” was er een score 6,0 op 10.
  • Op de stelling “Ik zou minder weten over onze Vlaamse cultuur als de VRT niet zou bestaan” behaalde de VRT een score van 5,9 op 10.

  • Diversiteit

De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming (cf. supra), toegankelijkheid (cf. supra) en in het personeelsbestand (cf. infra).

  • Onderscheidend aanbod

De VRT biedt een onderscheidend aanbod vanuit de kernopdrachten informatie, cultuur en educatie (cf. hoofdstuk 2); en ontspanning en sport vanuit publieke meerwaarde (cf. hoofdstuk 3).

  • Innovatie

In de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling onderzoekt de VRT hoe via open innovatie nieuwe technologieën toegepast kunnen worden in een mediacontext. Er worden innovatieve mediaoplossingen getest op het vlak van content, beleving en werkstromen. Zo probeert de VRT mediatechnologie van de toekomst te ontwikkelen of uit te testen. VRT Innovatie zet daarbij in op vindbaarheid van informatie, gidsen naar informatie, interactie met het publiek, opsporen van desinformatie, automatisering, nieuwe producttechnologieën en storytelling.

Om innovatie te financieren doet de VRT een beroep op eigen middelen en externe subsidies. In 2019 kwamen de belangrijkste subsidies van het Horizon 2020 programma van de Europese Commissie, het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen en het Google Digital News Initiative.

VRT Innovatie werkte in 2019 mee aan zeventien onderzoeksprojecten. Daarvoor werkte de VRT samen met academische organisaties (zoals imec, VUB en UGent), publieke omroepen (BBC, NPO, IRT, RAI), technologiebedrijven (Nokia Bell Labs, Pluxbox), Vlaamse kmo’s (o.m. Theoplayer, Kiswe, Textgain en Sentiance) en mediapartners (Mediahuis, Roularta Media Group).

  • Vlaamse verankering

71% van de ondervraagden vond dat de VRT voldoende aandacht had voor Vlaamse cultuur.

Van de Vlamingen die hierover een mening hadden, vond 88% dat het belangrijk was om naar Vlaamse programma’s te kunnen kijken op televisie. Eén was volgens 48% van de mediagebruikers de tv-zender die het vaakst Vlaamse programma’s brengt.

Van de bevraagden die hierover een mening hadden, vond 81% dat de VRT voldoende aandacht heeft voor Vlaamse kinderprogramma’s en 77% dat zij voldoende aandacht had voor Vlaamse fictie.

De VRT had voldoende aandacht voor Vlaamse muziek volgens 70% van de ondervraagden die hierover een mening hadden. Radio 2 was volgens 50% van de mediagebruikers de Vlaamse radiozender die het meest inzette op Nederlandstalige muziek, voor Radio 1 met 17%.

De VRT scoorde 6,5 op 10 op de stelling “De VRT weerspiegelt het echte Vlaamse leven goed” (ten opzichte van 6,9 in 2018) en 7,1 op 10 op de stelling “De VRT is een voorbeeld van correct taalgebruik”.

Het onderzoek over de Vlaamse verankering werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau GfK tussen 30 september 2019 en 14 oktober 2019 bij 1.451 Vlamingen van 15 jaar en ouder.

Functionele kwaliteit

De VRT streeft ernaar om met haar aanbod tegemoet te komen aan de behoeften van de mediagebruikers. Het realiseren van deze functionele kwaliteit is af te leiden uit verschillende dimensies:

  • Bereik:

De VRT wil zoveel mogelijk mensen bereiken, los van hun afkomst, leeftijd, geslacht of opleidingsniveau. Zowel met het totale aanbod (totaalbereik en bereik per doelgroep), als met het volledige informatieaanbod bereikt de VRT een groot aandeel van de bevolking. Volgens de beheersovereenkomst moet de openbare omroep 85% van de totale bevolking in Vlaanderen bereiken en 75% van elke relevante bevolkingsgroep. Dat doel wordt over de hele lijn gehaald. In 2019 bereikte de VRT met haar aanbod op weekbasis 90,2% van de Vlaamse bevolking (15 jaar en ouder) (cf. supra).

  • Uit CIM|GFK-Audimetrie - VRT-studiedienstcijfers blijkt dat gemiddeld 2.643.256 Vlamingen per dag werden bereikt door de VRT-televisienetten samen. De VRT-televisie haalde een marktaandeel van 36,6%. De Vlaming (ouder dan 4 jaar) besteedde gemiddeld 1 uur en 47 minuten per dag aan de VRT-zenders (inclusief de uitgesteld bekeken programma’s). 83,6% van de tv-uitzendingen van VRT werden in 2019 live bekeken en 16,4% uitgesteld (tot zeven dagen na de uitzending).
  • Eén haalde een marktaandeel van 29,6%; voor Canvas was dit 5,4% en Ketnet haalde een maktaandeel van 1,5%.
  • Het aantal accounts op het online videoplatform VRT NU steeg naar 2.235.543. De app werd in totaal 618.680 keer gedownload. In totaal werden er 71.552.287 video’s gestart op VRT NU (zowel aanbod-op-aanvraag als livestreams).
  • De VRT was aanwezig op sociale media, waar zij onder andere videofragmenten deelde. Op Facebook werd 402.591.016 keer een VRT-videofragment gestart en op YouTube werden 270.876.962 starts geregistreerd.
  • De VRT-radionetten bereikten samen dagelijks 2.957.787 Vlamingen (52,8%) of wekelijks 3.932.289 Vlamingen (70,2%).
  • In 2019 was Radio 2 de zender met het grootste marktaandeel (30,2%). Studio Brussel, MNM en Radio 1 haalden op jaarbasis een marktaandeel van respectievelijk 10,3%, 10,1% en 7,9%. Klara haalde een marktaandeel van 2,1%. De VRT-radionetten samen (Klara Continuo, MNM Hits, MNM UrbaNice, De Tijdloze en VRT NWS inbegrepen) haalden een totaal marktaandeel van 61,9% in 2019.
  • Eind december waren de verschillende apps van VRT-radio in totaal al 1.551.476 keer gedownload.
  • Gemiddeld 1.486.776 unieke bezoekers bezochten dagelijks een van de VRT-websites en/of VRT-apps. De evolutie in het jaar 2019 toont een gestage groei van het aantal unieke bezoekers. De piek in december (gemiddeld 1.694.736 unieke bezoekers per dag) komt onder andere door sterke stijgingen bij het aantal bezoekers van het online-aanbod van Studio Brussel, MNM, Radio 2 en Dagelijkse kost (Eén). De VRT-websites met de meeste bezoekers waren VRT NWS en Sporza (gemiddeld respectievelijk 550.714 en 452.675 bezoekers per dag).

Het surfen naar de VRT-websites en het gebruik van de VRT-apps gebeurde in 2019:

  • door gemiddeld 25,2% via pc of laptop;
  • door gemiddeld 61,2% via smartphone;
  • door gemiddeld 13,6% via tablet.

  • Waardering:

De waardering van de Vlaamse mediagebuiker over het informatieaanbod van de VRT werd reeds eerder in dit document besproken.

De kijker waardeerde in 2019 volgende Eén-programma’s het meest: de heruitzending van Het huis met Marieke Vervoort naar aanleiding van haar overlijden (9,2), twee afleveringen van Down the Road (9,0), de documentaire The Snow Wolf (8,9) en een aflevering van Poldark (8,9).

Op Canvas kregen deze programma’s de hoogste waarderingsscores: Islands in time, a wildlife odyssee (9,0), North America with Simon Reeve (9,0) een aflevering van De weekenden (9,0), een aflevering van The planets (9,0) en een aflevering van Seven worlds, one planet (8,9).

De mediagebruikers waardeerden het aanbod van VRT-Radio. Uit de waarderingsmonitoring bij mediagebruikers leverde dat volgende waarderingscijfers op: Radio 1: 8,2; Radio 2: 8,2; MNM: 8,1; Studio Brussel: 8,1 en Klara: 8,1. Per zender werden volgende programma’s het hoogst gewaardeerd: Interne keuken op Radio 1 (8,8), De week van Dirk op Radio 2 (9,4), Klara live op Klara (8,8), Live op Tomorrowland op Studio Brussel (8,7) en MNM50 op MNM (8,5).

  • Feedback van klanten:

De klantendienst van de VRT ontving in 2019 7.245 klachten via e-mail, telefoon, brief en sociale media. Dat is 15,9% minder dan in 2018 (8.612 klachten). Die daling kwam door een gewijzigde context. In 2019 vielen een aantal zaken weg (die in 2018 extra klachten opleverden), zoals de afschaffing van DVB-T en de invoering van de GDPR-wetgeving. Naast de klachten registreerde de VRT-Klantendienst 21.770 contacten in 2019 (ten opzichte van 30.141 in 2018). Elk contact van een mediagebruiker waarbij een klacht wordt geformuleerd, wordt door de VRT als een klacht beschouwd, of die nu binnenkomt via de officiële klachtenprocedure of via de gewone contactenmodule van de VRT-klantendienst. Omgekeerd is het ook zo dat als via de officiële klachtenprocedure geen klacht maar een vraag binnenkomt, dat als gewoon contact wordt gecatalogeerd. Het VRT Klachtenrapport is te consulteren via https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/prestaties/klachtenrapport/.

Een greep uit de klachten:

  • Terwijl het aantal klachten over “technologie” in 2018 goed was voor 34,9% van het totaal aantal klachten, was dat aandeel in 2019 gedaald naar 20,5% (of 1.484 klachten).
  • De VRT-klantendienst behandelde 3.835 dossiers met betrekking tot Eén, waarvan 986 klachten. Een groot deel daarvan ging over de inhoud van programma’s. Zo kreeg Factcheckers 30 reacties en 29 klachten. In de laatste aflevering van het consumentenprogramma werd ingegaan op de reacties van kijkers. Zo konden bepaalde zaken meer geduid worden.
  • De klantendienst ontving 1.479 dossiers over Sporza. 594 daarvan waren klachten. Een groot deel daarvan ging over het waarom dat sommige sporten wel of niet in beeld kwamen en personen die (volgens de klager) te vaak werden genoemd. Het aantal vragen en klachten over wanneer een sportevenement niet op televisie werd uitgezonden, nam sinds september 2019 af omdat Sporza.be sindsdien een programmagids bood met informatie over waar en wanneer sportgebeurtenissen werden uitgezonden.
  • Over Ketnet ontving de VRT-klantendienst 1.471 dossiers. Van de 183 klachten gingen de meesten over de nieuwe reeks van Dag Sinterklaas, waarbij klanten een afkeurend standpunt innamen over de vernieuwingen in de serie. De VRT antwoordde de klagers dat het eindresultaat tijdloos en kwalitatief hoogstaand bleef, met respect voor het origineel.

Over klimaatinspanningen ontving de VRT 50 klachten. Meerdere mediagebruikers wezen op de voorbeeldfunctie van de VRT en spraken zich uit over de negatieve klimaatimpact van produceren van programma’s in het buitenland. De VRT toonde begrip, maar gaf ook aan dat verre televisiereizen uitzonderlijk waren en gebeurden wanneer ze een meerwaarde betekenen voor een programma. Wanneer bekend werd dat de VRT de Sign for my Future-campagne ondertekende, lokte dat reacties uit. Diverse klagers vonden dat de VRT zo een politiek standpunt innam. De VRT begreep de klagers, maar wees op het feit dat over de stijging van de wereldwijde gemiddelde temperatuur wetenschappelijke consensus bestaat, die door alle Vlaamse politieke partijen wordt erkend. Sign for my Future was een campagne waarin burgers, bedrijfsleiders, middenveldorganisaties, media en de academische wereld opriepen voor een krachtiger klimaatbeleid om tegen 2050 België klimaatneutraal te maken.

Zowel in het binnen- als in het buitenland wordt het aanbod van de VRT gewaardeerd en dit zowel door mediagebruiker als de sector. Getuige daarvan zijn de prijzen en nominaties die ook in 2019 de VRT te beurt vielen. Deze zijn in bijlage 13 opgenomen.

Onpartijdigheid

VRT NWS waakt over de onpartijdigheid van zijn berichtgeving en duiding. Het is een van de kernwaarden van de VRT-journalistiek. De nieuwsredactie van de VRT behandelt iedereen op een gelijke manier, en is voor iedereen even kritisch. Die onpartijdigheid is van belang bij de selectie van de onderwerpen, de gasten die aan bod komen en de manier waarop verslag wordt uitgebracht over een bepaald onderwerp.

De onpartijdigheid van VRT NWS wordt in de praktijk bewaakt door de hoofdredactie. Het is haar verantwoordelijkheid om de kwaliteit, de ethiek en de onpartijdigheid van het journalistieke werk te beoordelen en te sturen. De hoofdredactie baseert zich daarvoor op het Mediadecreet, Het redactiestatuut met inbegrip van de deontologische code voor de journalisten bij de VRT en De tien richtlijnen voor onpartijdigheid. Zij kan ook advies vragen aan de deontologische adviesraad.

Burgers of belanghebbenden die vragen hebben bij de beroepsethiek of de onpartijdigheid van bepaalde uitzendingen of artikels kunnen een klacht indienen bij de nieuwsombudsman. Die beoordeelt de klachten en brengt hierover verslag uit aan de hoofdredactie en de gedelegeerd bestuurder van de VRT. Ook aan de Vlaamse ombudsman wordt gerapporteerd over de klachtenbehandeling. De nieuwsombudsman gaat bij gegronde klachten rechtstreeks in gesprek met presentatoren en journalisten, in overleg met de hoofdredactie. De nieuwsombudsman evalueert publiekelijk het werk van de redactie via columns, interventies in De zevende dag en op radio. Zo evalueerde hij in 2019 bijvoorbeeld het journalistieke werk rond de verkiezingen en de verslaggeving rond de klimaatspijbelaars.

Het aandeel van de klachten van mediagebruikers over (vermeende) partijdigheid in de totaliteit van klachten daalde van 31,0% in 2017 over 26,0% in 2018 tot 18,6% in 2019. Er waren dus, relatief gesproken, minder klachten die betrekking hadden op gepercipieerde partijdige verslaggeving, moderatie of interviews. Dat was opmerkelijk omdat 2018 en 2019 verkiezingsjaren waren, met een grote veronderstelde alertheid voor partijdigheid. In absolute cijfers steeg het aantal partijdigheidsklachten lichtjes, van 724 in 2018 naar 729 in 2019. Die stijging (0,7%) was minder groot dan de stijging van het totale aantal klachten (40,0%). Het aantal partijdigheidsklachten dat gegrond werd verklaard, steeg wel van 20 in 2018 naar 73 in 2019. Die stijging had bijna uitsluitend te maken met een interview in Terzake en een debat in De zevende dag.

Beroepsethiek

Het beroepsethisch kader, de opleiding en bewustwording rond ethiek, de adviezen en de klachten met betrekking tot de programma’s van de VRT-nieuwsdienst, zijn reeds eerder in dit document besproken.

Voor wat betreft de andere programma’s zijn er aangepaste richtijnen. Het Programmacharter bevat de deontologische richtlijnen voor alle programma’s die niet geproduceerd worden door VRT Nieuws. Het Programmacharter en de manager beroepsethiek spelen beiden een rol binnen het beroepsethisch kader van de openbare omroep.

Kader

De beroepsethische richtlijnen voor alle programma’s en multimediadiensten die niet geproduceerd worden door VRT NWS, zijn gebundeld in Het programmacharter. Dat beschrijft zowel de verantwoordelijkheden en plichten van de interne en externe mediamakers, als hun rechten en waarborgen inzake redactionele vrijheid. Het toezicht op het beroepsethisch kader en de toepassing ervan berust bij de programmacharterraad. Die is samengesteld uit 19 vertegenwoordigers van de mediamakers van de VRT. De raad stelt aanpassingen aan het programmacharter voor, onderzoekt beroepsethische kwesties en is het klankbord en het controleorgaan voor de manager beroepsethiek en integriteit. De programmacharterraad vergaderde 11keer in 2019. Hij paste het charter aan op het gebied van het principe wederhoor/wederwoord, in lijn met de vernieuwde Code van de Raad voor de Journalistiek.

Het dagelijkse advies en de algemene coördinatie van de beroepsethische regels voor niet-nieuwsdienstprogramma’s en -onlinediensten, vallen onder de verantwoordelijkheid van de manager beroepsethiek en integriteit. Ook advies en opleiding omtrent integriteit behoren tot haar domein. Zij rapporteert maandelijks aan het directiecollege, aan de directie Media & Productie, aan de programmacharterraad, en driemaandelijks aan de integriteitscommissie.

In 2019 kreeg de dienst Beroepsethiek & Integriteit 327 vragen voor advies over programma’s en ander aanbod. Ongeveer een derde daarvan had betrekking op de sperperiode en de verkiezingsrichtlijnen in de aanloop naar de Europese, federale en regionale verkiezingen van 26 mei 2019. Er waren daarnaast 39 vragen voor advies over integriteit en ethisch handelen.

Naar een aantal programma’s, diensten en thema’s ging in 2019 extra aandacht, onder andere aan de hand van:

  • richtlijnen over VRT-medewerkers op kieslijsten en politieke gasten in programma’s in de aanloop naar de Europese, federale en regionale verkiezingen;
  • beroepsethische begeleiding van de Eén-programma’s Factcheckers, Mij overkomt het niet en Bargoens;
  • adviesverlening bij de ontwikkeling van nieuwe tv-formats, zoals het Eén-programma Andermans zaken.

Opleiding en bewustwording

In de loop van 2019 kregen 199 medewerkers een workshop “Beroepsethiek en duurzaam produceren”, specifiek voor hun aanbodsmerk, programma, project of functie. Op de welkomdagen voor nieuwe medewerkers ging telkens aandacht naar integriteit en beroepsethiek. Intern werden bewustmakingscampagnes gevoerd over grensoverschrijdend gedrag, verkiezingsrichtlijnen, diefstal en het aanvaarden van geschenken.

Klachten en beroepsethiek

De klachtencoördinator, de nieuwsombudsman, de voorzitter van de programmacharterraad, een vertegenwoordiger van de juridische dienst en de manager beroepsethiek bespraken minstens wekelijks samen de beroepsethische klachten van mediagebruikers. Ze bekeken en evalueerden ook de antwoorden op die klachten vooraleer ze werden verstuurd.

Elke klacht kreeg een antwoord met een toelichting of een verantwoording bij gecontesteerde gebeurtenissen, keuzes of beslissingen. Indien bleek dat de VRT of haar medewerkers een fout hadden gemaakt, werd die fout toegegeven met verontschuldigingen en zo mogelijk rechtgezet.

Integriteit

De morele leidraad voor iedereen die bij de VRT werkt, staat ingeschreven in Het integriteitscharter en De integriteitscode. Ze bevatten zowel rechten als plichten. Het charter bevat de basisprincipes die de VRT hanteert omtrent onafhankelijk en professioneel handelen, respect tonen, verantwoordelijkheid nemen, zorgzaamheid tonen en optreden tegen discriminatie, racisme, seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag. De integriteitscode is de vertaling van het charter naar de praktijk. Het toezicht op de toepassing ervan berust bij een integriteitscommissie binnen de VRT.

De manager beroepsethiek & integriteit is verantwoordelijk voor het dagelijkse advies over programma’s en ander aanbod (zoals advies over de sperperiode bij verkiezingen en over ethisch handelen). Zij is ook verantwoordelijk voor de algemene coördinatie van de beroepsethische regels voor alle niet-nieuwsdienstprogramma’s en onlinediensten. Zij rapporteert aan de integriteitscommissie, die de adviezen evalueert en vertrouwelijke meldingen opvolgt. Deze commissie met drie vaste vertegenwoordigers (een medewerker van de juridische dienst, een van de HR-afdeling en de integriteitscoördinator) kwam in 2019 vier keer samen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.


4.3.2. De VRT ontwikkelt een overkoepelend digitaal contentplatform onder het koepelmerk 'VRT'

De VRT biedt een brede en gediversifieerde portfolio van merken aan, ieder met hun eigen specifieke opdracht en aanbod. De merkenportfolio van de VRT bevat aanbodsmerken, submerken en dienstverlenende merken.

  • De aanbodsmerken van VRT zijn Eén, Canvas, Ketnet, Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel, MNM, VRT Nieuws en Sporza. Deze aanbodsmerken hebben een eigen missie, al dan niet gericht op een bepaalde doelgroep of een specifiek publiek domein.
  • Onder submerken vallen de programmamerken zoals Dagelijkse kost, themamerken zoals De warmste week en gezichten zoals Rudi Vranckx. Deze submerken dragen impliciet bij aan de realisatie van de publieke opdracht inzake informatie, cultuur, educatie, ontspanning en sport.
  • De dienstverlenende merken zijn merken met een servicegericht karakter met betrekking tot de mediaconsumptie zoals het videoplatform VRT NU.

De diverse aanbodsmerken van de VRT vervulden in 2019 op complementaire manier de publieke opdracht van de openbare omroep, met bijzondere aandacht voor informatie, cultuur en educatie. Ze werkten aan verschillende uitdagingen, zoals de verdere digitalisering van het aanbod, het beter bereiken van jongeren en het streven naar kwaliteit en diversiteit in het aanbod.

De omroep speelde zijn merknaam ‘VRT’ uit als een kwaliteitslabel voor zijn publieke aanbod, en ontwikkelde zijn overkoepelend digitaal contentplatform onder het koepelmerk ‘VRT’ verder uit. Dat gebeurde enerzijds in de communicatie van de omroep (via diverse mediakanalen en andere contacten met het brede publiek) en anderzijds door het koppelen van de merknaam met het informatie-aanbod (VRT NWS) en het online videoplatform (VRT NU). Eerder werd in 2016 een nieuwe versie van de VRT-bedrijfswebsite vrt.be ontwikkeld.

In 2019 werd verder gewerkt aan de strategische oefening waarbij werd nagegaan op welke wijze VRT op een efficiënte manier haar content kan aanbieden, gebruik makend van overkoepelende platformen. Daarin wordt onderzocht of en hoe online content beschikbaar kan gemaakt worden met een gezamenlijk productie- en publicatieplatform waarbij de websites van de radio- en tv-merken functioneel dichter zullen aansluiten bij respectievelijk Radioplus en VRT NU.

Daarom wordt ingezet om de mediagebruiker op een eenvoudige en transparante wijze in contact te laten komen door de VRT-content te crosslinken tussen de merken op de bestaande platformen, om een ‘journey’ doorheen de content van de diverse merken aan te bieden. De online activiteiten van VRT worden echter ook meer en meer ondergebracht op hetzelfde onderliggende platform waardoor de efficiëntie verhoogt en het comfort voor de mediagebruiker verbetert. Dit is zo bij VRT NWS, VRT.NU en de diverse radio-apps. Tenslotte werd in 2019 al gewerkt aan een gemeenschappelijke login (‘Single Sign-On’) die gebruikers met één beveiligd profiel eenvoudig toegang geeft tot onze verschillende merken.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.