SD 3.1. Ontspanning | Vlaams, verbindend en kwaliteitsvol

Ontspanning is een cruciale component inzake sociale cohesie en het samenbrengen van mensen. De VRT brengt kwaliteitsvolle ontspanning. Zij neemt informatieve, culturele en/of educatieve elementen op in ontspannende programma's. Voorts investeert de VRT in ontspannende programma's die belangrijke maatschappelijke thema's op de kaart zetten of deze bespreekbaar maken.

3.1.1. Minstens vier aanbodsmerken maken belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar in kwaliteitsvolle en ontspannende programma's

De VRT stelt dat de VRT-zenders ontspanning brachten onder verschillende vormen. Daardoor ondersteunde de VRT haar bereik van haar informatie-, cultuur- en educatief aanbod. Daarenboven hadden verschillende ontspanningsprogramma’s informatieve, culturele en educatieve elementen in hun aanbod. De VRT vindt het belangrijk om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken in kwaliteitsvolle en ontspannende programma’s. Dat deed zij in 2019 in verschillende programma’s. Enkele voorbeelden:

  • Op Eén had de dagelijkse soap Thuis aandacht voor onder meer spoorlopen, ALS, een IVF-traject en een kinderwens. Ook in Iedereen beroemd zaten rubrieken met een maatschappelijke insteek, zoals Voor ik hen vergeet (over leven met Alzheimer) en Merci Pascal (met aandacht voor mensen met een mentale of fysieke beperking). Ook reeksen zoals Mij overkomt het niet (over schuldgevoelens) en Durf te vragen (over het leven van priesters en verslaafden) kaartten thema’s aan die leven in de samenleving.
  • Canvas maakte maatschappelijke thema’s bespreekbaar in onder meer Facebook en ik (over omgaan met sociale media), De slapelozen (over slapeloosheid) en Eenzaamheid (over eenzaamheid bij verschillende generaties).
  • Ketnet had aandacht voor maatschappelijke thema’s uit de leefwereld van kinderen in onder meer De dokter Bea show (over relationele en seksuele vorming), #LikeMe (een fictiereeks met verhalen over onder andere kanker, pesten, mantelzorg en rouw) en 4eVeR (met een transgenderpersonage vertolkt door een transjongen).
  • MNM maakte thema’s uit de leefwereld van jongeren bespreekbaar. Op radio had Generation M onder meer aandacht voor werkloosheid, pesten en geldzaken. Op het onlineplatform GenerationM.be kwamen thema’s zoals vriendschap, sociale en digitale media en roken aan bod. Via de actie Warme William besteedde MNM aandacht aan het welzijn van jonge mensen.
  • Radio 2 besprak tal van maatschappelijke problematieken. De inspecteur pakte consumentenproblemen aan zoals contantloos betalen, recycleren en de belastingbrief invullen. De rotonde stond stil bij onder andere leven met een beperking, homoseksualiteit en racisme. De madammen sneed in 2019 diverse onderwerpen aan zoals dementie en laaggeletterdheid, en besprak vragen over onder meer gezondheid en opvoeding.
  • Radio 1 schonk aandacht aan het leven van 50-plussers met de radio-, video- en podcastreeks Fifty-fifty. In Meer vrouw op straat werd op zoek gegaan naar verdienstelijke vrouwen die een straatnaam verdienen. De wereld van Sofie maakte verzamelpodcasts, onder meer over stalking, chronische pijn, plusouders en depressie.
  • Studio Brussel besprak vooral online maatschappelijke thema’s. Op zijn YouTube-kanaal werd in de videoreeks Flowjob aandacht besteed aan het seksleven van jongeren. In de video’s van Linde vlogt en Eva ontmoet werden regelmatig onderwerpen als armoede of mentale gezondheid in beeld gebracht. Het radioprogramma Ramadamadingdong beantwoordde vragen over het beleven van de ramadan. Onder de noemer Plastic Nerveux werd de problematiek van plastic afval besproken.
  • In het kader van De maand van de filosofie lanceerde Klara de serie Dooddoeners, met filosofische gedachten van professoren. In de onlinereeks Van A tot Z werden bekende Vlamingen onderworpen aan een diepte-interview.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.