2.2.5. Een divers muziekbeleid dat kansen geeft aan jong, Vlaams talent

2.2.5.1. De VRT capteert jaarlijks 250 concerten, Vlaamse voorstellingen of festivals voor uitzending via één of meerdere aanbodsmerken

De VRT stelt dat zij in 2019 407 concerten capteerde (zonder studiosessies), Vlaamse voorstellingen of festivals voor uitzending via de aanbodsmerken (norm: 250). De onderstaande tabel geeft het aantal captaties per aanbodsmerk:

MERK Aantal
Radio 1 22
Radio 2 13
Klara 160
Studio Brussel 135
MNM 45
Eén 10
Canvas 19
Ketnet 3

Bijlage 7 bevat het totaaloverzicht van alle concerten.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.5.2. De VRT organiseert vier keer per jaar overleg met de vertegenwoordigers van de Vlaamse cultuursector

De VRT stelt dat zij in 2019 veelvuldig overlegde met de cultuursector. Dat gebeurde met grote cultuurhuizen, maar evenzeer met kleinere cultuurcentra en cultuurorganisaties.

De VRT werkt voor haar cultuuraanbod samen met de overkoepelende cultuurorganisaties en met afzonderlijke grote en kleinere cultuurhuizen. Er was in 2019 veelvuldig overleg: op dagelijkse basis, op verschillende niveaus en zowel structureel als ad hoc. De samenwerking verliep constructief. De VRT stelde zich op als partner van de Vlaamse cultuursector met als doel: het cultuuraanbod en de cultuurbeleving in Vlaanderen te promoten en te stimuleren.

Om tot concrete samenwerkingen te komen, werden diverse cultuurorganisaties (zoals Toerisme Vlaanderen en Bozar) uitgenodigd op de tweewekelijkse vergadering van de VRT-cultuurredacties.

Op 17 januari, 23 april en 26 september 2019 organiseerde de VRT een zogenaamd Cultuuroverleg. Dat waren de structurele overlegmomenten tussen de VRT en een representatieve afvaardiging van de cultuursector (vertegenwoordigers van BoekenOverleg, Cultuurconnect, De Federatie, FARO, Folio vzw, Herita, Het Paleis, Vlaams Museumoverleg, Overleg Cultureel Erfgoed, oKO, Publiq, Socius en Vooruit). Naast het delen van informatie over werking, beleid en rapportering, werd van gedachten gewisseld onder meer over het verloop en de finaliteit van de overlegmomenten in de toekomst. Een aantal specifieke werkpunten werden vastgelegd, onder meer over innovatie, nieuw aanbod en het bereiken van een nieuw publiek. Verder werd afgesproken nog nauwer samen te werken vanuit langetermijndoelstellingen. Het structurele overleg met de boekensector werd in 2019 geïntegreerd in het Cultuuroverleg, waar de koepelorganisatie BoekenOverleg een vaste plaats kreeg. Diverse VRT-redacties en het team van het overkoepelende VRT-project Lang zullen we lezen werkten samen met organisaties Boek.be, Iedereen leest, uitgeverijen, bibliotheken, organisatoren van literaire evenementen en Sabam for Culture.

Een extra overlegmoment vond plaats op 21 november tijdens Expeditie Cultuur in een uitgebreidere constellatie, waarbij werd gewerkt rond de vraag of de digitale revolutie ook een culturele revolutie is. Dat netwerkevenement was een van de concrete resultaten van eerder Cultuuroverleg. De VRT organiseerde de ‘Expeditie’ samen met de sector als een ontmoetingsmoment om de media- en cultuursector dichter bij elkaar te brengen. Die dag ontving de VRT 260 partners en stakeholders uit de muziek- en cultuursector. Aan de hand van allerlei workshops en interactieve sessies kwamen de deelnemers te weten wat de VRT allemaal te bieden heeft op vlak van cultuur. Ze kregen bijvoorbeeld een inkijk in het muziekbeleid van de VRT, de redactie van Culture Club op Radio 1, het DNA van MNM, en zo meer. Tegelijk konden programmamakers in gesprek gaan met partners uit de cultuursector.

Op vraag van het Cultuuroverleg verzamelde de cultuursector de hoogtepunten van hun culturele agenda voor het najaar. Het overzicht werd voorgelegd aan een intern VRT-overlegplatform van de culturele redacties van de VRT. Die gingen er mee aan de slag voor hun programmering in het najaar. Verder werd door de cultuursector ook een lijst opgesteld van jong artistiek talent, die werden uitgenodigd op VRT NXT, een evenement dat jongeren vertrouwd wilde maken met de media.

Verder had de VRT geregeld overleg met de klassieke-muzieksector.

Naar aanleiding van het Bruegel-jaar 2019 en het Van Eyck-jaar 2020 overlegde de VRT met de stuurgroep van Vlaamse Meesters, het cultureel-toeristische project van Toerisme Vlaanderen. Dat leidde in 2019 tot een VRT-aanbod rond Bruegel.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.5.3. De VRT organiseert twee keer per jaar overleg met de vertegenwoordigers van de Vlaamse muzieksector

De VRT organiseerde op 2 juli en op 21 november 2019 een overleg met MuziekOverleg (norm: 2). Dat is de koepel van 19 Vlaamse muziekorganisaties. Onder meer de promotie en aandacht van (nieuwe) Vlaamse muziek en de diversiteit in het muziekaanbod kwamen aan bod tijdens de beraadslagingen.

Naast dit overleg zijn er nog tal van andere samenwerkingen en overlegmomenten; deze zijn opgenomen in bijlage 8.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.5.4. De VRT verbindt zich ertoe dat op Radio1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klare de Vlaamse muziekproducties minstens 25% van de totale muziektijd innemen

Om te garanderen dat Vlaamse en Nederlandstalige muziek voldoende aan bod komt, verbindt de VRT zich ertoe dat 25% van de totale muziektijd op alle VRT-radionetten bestaat uit Vlaamse muziekproducties. In 2019 werd dat engagement net gehaald met 25,1% Vlaamse muziek voor alle radionetten samen.

Als bijlage 9 wordt het overzicht van Vlaamse muziekproducties per maand en per zender meegegeven. De meting wordt gedaan via Music Master, de tool die gebruikt wordt voor de programmatie van de songs door de muziekverantwoordelijken. In deze tool wordt aan iedere song een label toegevoegd, ook het label Vlaamse muziekproductie. Op basis van deze data worden het totale cijfer bepaald. Dit zijn geen CIM-cijfers, maar cijfergegevens van de VRT.

De VRM heeft steekproefsgewijs een controle uitgeoefend op de cijfergegevens van de VRT. Deze controle gebeurt op basis van de opgevraagde playlists van de verschillende radionetten. De gegevens voor de periodes van 1 tot en met 30 september 2019 en van 1 tot en met 30 november 2019 werden aan de VRT opgevraagd. Er werd een vergelijking gemaakt tussen de overgemaakte playlists van de VRT en de opnames die door de VRM steekproefsgewijs zijn gemaakt. Uit deze controle blijkt dat de gegevens die door de VRT werden overgemaakt, gelijk zijn aan de controledate van de VRM.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.5.5. Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2 is Nederlandstalig

Op Radio 2 moet, volgens de beheersovereenkomst, 30% van de muziekproducties Nederlandstalig zijn. In 2019 bracht Radio 2 30,3%. Het overzicht is opgenomen in bijlage 9.

De VRM heeft steekproefsgewijs een controle uitgeoefend op de cijfergegevens van de VRT. Deze controle gebeurt op basis van de opgevraagde playlists van Radio 2. De gegevens voor de periodesvan 1 tot en met 30 september 2019 en van 1 tot en met 30 november 2019 werden aan de VRT opgevraagd. Er werd een vergelijking gemaakt tussen de overgemaakte playlists van de VRT en de opnames die door de VRM steekproefsgewijs zijn gemaakt. Uit deze controle blijkt dat de gegevens die door de VRT werden overgemaakt, gelijk zijn aan de controledate van de VRM.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.5.6. Minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig

De norm voor het percentage Nederlandstalige muziek op Radio 1 (norm: 15%) werd met 15,7% bereikt. Het overzicht is opgenomen in bijlage 9.

De VRM heeft steekproefsgewijs een controle uitgeoefend op de cijfergegevens van de VRT. Deze controle gebeurt op basis van de opgevraagde playlists van Radio 1. De gegevens voor de periodes van 1 tot en met 30 september 2019 en van 1 tot en met 30 november 2019 werden aan de VRT opgevraagd. Er werd een vergelijking gemaakt tussen de overgemaakte playlists van de VRT en de opnames die door de VRM steekproefsgewijs zijn gemaakt. Uit deze controle blijkt dat de gegevens die door de VRT werden overgemaakt, gelijk zijn aan de controledate van de VRM.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.