2.2.4. Cultuurparticipatie bevorderen

2.2.4.1. De VRT brengt een brede keuze uit de Vlaamse culturele agenda onder de aandacht van de mediagebruikers

De VRT stelt dat alle eindredacteurs van VRT-programma’s waarin cultuur aan bod komt tweewekelijks samenkomen. Daar wordt de culturele agenda overlopen, worden prioriteiten vastgelegd voor de verschillende programma’s en wordt nagegaan welke cultuuritems het best passen bij welke programma’s. Om tot concrete samenwerkingen te komen, werden diverse cultuurorganisaties (zoals Toerisme Vlaanderen, Bokrijk, Artefact/Het Stuk en Iedereen Leest) uitgenodigd op de tweewekelijkse vergadering van de VRT-cultuurredacties.

Een jaaroverzicht van de cultuurberichtgeving is opgenomen in bijlages 6A, 6B, 6C en 6D.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.2. Verschillende aanbodsmerken maken een link naar UitinVlaanderen

De VRT stelt dat alle websites van de aanbodsmerken een link aanbieden naar UITinVlaanderen, de website van de Vlaamse overheid met een vrijetijds- en cultuuragenda van Vlaanderen en Brussel. Ketnet linkte naar de gelijkaardige agenda voor kinderen tot 12 jaar: UITmetVlieg

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.3. De VRT organiseert of co-organiseert jaarlijks minimaal 5 evenementen die een cultureel thema of muziekgenre toegankelijker maken voor een breed publiek

De VRT stelt dat zij in 2019 verschillende evenementen (co-)organiseerde om een cultureel thema of muziekgenre toegankelijker te maken voor een breed publiek. Er werd dus niet enkel op muziek gefocust, maar ook op literatuur, architectuur, etc. Enkele voorbeelden:

  • Radio 1 zond de uitreiking van de Ultima’s (de Vlaamse cultuurprijzen) rechtstreeks uit in het cultuurmagazine Culture Club. Het programma werd ook live uitgezonden vanuit onder meer het Designmuseum (in Gent) en Vlaamse meesters in situ (in Aalst).
  • Bij Radio 2 zond De madammen live uit vanop cultuurevenementen, zoals de Antwerpse Boekenbeurs en de expo’s De wereld van Bruegel (Bokrijk) en Cool Japan (MAS). Voor Monumentendag werkte het programma samen met Herita VZW. Radio 2 organiseerde muziekevenementen zoals De eregalerij (Oostende), Zomerhit (Blankenberge, samen met Eén), de startshow van De 1000 Klassiekers (Mechelen) en De Vlaamse Top 100 en Vlaanderen feest! op de Vlaamse feestdag.
  • Klara organiseerde evenementen die een groot publiek onderdompelden in klassieke muziek, zoals Iedereen klassiek in Brugge (18.500 bezoekers) en Klara in deSingel (2.500 bezoekers). Het Klarafestival (samen met het Festival van Vlaanderen) vond plaats in Brussel, Antwerpen en Brugge, en bracht concerten over het thema “verlossing”. Tijdens het Klarafestival werden de Klara’s uitgereikt, de muziekprijzen van Klara. Programma’s zoals Pompidou en Klara live zonden geregeld uit vanop culturele locaties (zoals Bozar, S.M.A.K., Art Brussels en Gruuthusemuseum). Klara capteerde 160 keer een voorstelling of concert.
  • Naar aanleiding van de VRT Taaldag en de Antwerpse Boekenbeurs organiseerde MNM “meet & greet”-sessies met auteurs. MNM zond live concerten uit (zoals Sunrise Festival, Gent on Stage en Buikrock) en organiseerde er zelf tijdens evenementen als De strafste school, Start to DJ en Marathonradio.
  • Studio Brussel besteedde met een rechtstreekse uitzending aandacht aan Museum Night Fever in Brussel. Naar aanleiding van de beurs Gameforce belichtte de zender tijdens een live uitzending de gamecultuur. Studio Brussel organiseerde concerten (zoals de Studio Brussel Showcases), zond live uit vanop grote festivals en promootte diverse andere.
  • Eén organiseerde de Music Industry Awards (MIA’s, samen met Kunstenpunt) en Zomerhit (samen met Radio 2).
  • Naar aanleiding van de reeks Weg van het meesterwerk organiseerde Canvas samen met Toerisme Vlaanderen een evenement in het Dynastiepaleis. Aansluitend bij de reeks Kinderen van het verzet organiseerde Canvas in samenwerking met Bozar een debat over de beeldvorming en de perceptie van het verzet na de oorlog.
  • Ketnet werkte in 2019, samen met Studio 100, aan de Ketnet musicals: Troep en Knock-out. Tijdens Het gala van de gouden K’s, de Ketnet zomertour en #LikeMe in concert kon het Ketnet-publiek kennismaken met muziek en dans uit Vlaanderen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.4. De VRT introduceert jaarlijks 5 interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod

De VRT stelt dat zij diverse interactieve cultuurprojecten stimuleerde waarbij de mediagebruiker aangezet werd om te participeren. Enkele voorbeelden:

  • Radio 1 ging in Culture Club samen met zijn luisteraars op zoek naar de “strafste street art” in Vlaanderen. Voor het project Meer vrouw op straat riep Radio 1 samen met Canvas het publiek op om verdienstelijke vrouwen uit onze geschiedenis te nomineren voor nieuwe straatnamen.
  • Bij Canvas organiseerde de publiekswedstrijden Speel het hard (voor amateurmuzikanten) en Dans met Hanne (voor dansgroepen).
  • Studio Brussel steunde lokaal talent, onder meer met de wedstrijd De nieuwe lichting (met bijna 1000 inschrijvingen van jonge muzikanten en bands). Met Festival Force kregen jonge mediamakers de kans om tijdens het festivalseizoen te experimenteren met digitale media. Via Studio Dada leerden jonge mediatalenten radio maken. Ze werden daarin begeleid door presentatoren van Studio Brussel. Door beide projecten kregen 15 jongeren de kans om hun talenten te tonen en aan te scherpen.
  • MNM ging op zoek naar talentvolle jongeren, onder andere in de MNM rising star (voor muzikanten en muziekgroepen) en Start to dj (voor dj’s).
  • Jonge musicaltalenten kregen de kans om zich verder te ontwikkelen en mee te spelen in Ketnet musical.
  • In Iedereen beroemd op Eén beeldden gezinnen, collega’s en vrienden in de rubriek Tableau Vivant elke week een beroemd schilderij uit. In de rubriek De mooiste herinnering van het programma werd iemands mooiste herinnering in een schilderij of tekening omgezet.
  • Diverse radiozenders betrokken hun luisteraars bij de samenstelling van muzieklijsten, zoals De Klara top 100 (Klara), De lage landen lijst (Radio 1) en De tijdloze (Studio Brussel).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.