2.2.1. Cultuur voor alle Vlamingen

2.2.1.1. Elk aanbodsmerk brengt een cultuuraanbod, aangepast aan de doelgroep van het merk

De VRT stelt dat alle VRT-netten in 2019 bijdroegen aan de invulling van de culturele opdracht. Elk aanbodsmerk bracht een cultuuraanbod dat aangepast was aan zijn doelgroep. Onderstaande geeft een greep uit het cultuuraanbod.

Eén bracht cultuur voor een groot publiek. Het journaal belichtte meer dan 600 cultuur- en media-items. Het duidingsprogramma De zevende dag, de talkshow Vandaag en het reportagemagazine Iedereen beroemd besteedden aandacht aan cultuur. Circle of Life toonde rituelen en gebruiken rond geboorte, liefde en dood in diverse culturen. Rond de Noordzee en Reizen Waes Europa waren reisreeksen met aandacht voor Europese regio’s en culturen. Eén programmeerde (cultuur)historische fictiereeksen, zoals Victoria (over koningin Victoria), en documentaires (zoals Great Indian Railway Journeys).

Het cultuuraanbod van Canvas was verdiepend en divers, met onder meer een reeks en een evenement over ballet (Hanne danst), een drieluik over de Vlaamse meesters Van Eyck, Bruegel en Rubens (Weg van het meesterwerk) en documentaires over o.a. 15 jaar cultuurcentrum Roma, Marcel Broodthaers, Anne Teresa De Keersmaeker en de theaterproductie Lam Gods van Milo Rau. Culturele onderwerpen en gasten kwamen geregeld aan bod in het duidingsprogramma De afspraak (o.a. Herman Van Veen en Sidi Larbi Cherkaoui), Alleen Elvis blijft bestaan (o.a. Margot Vanderstraeten en Daan) en Winteruur (o.a. Tom Lanoye en Ilja Leonard Pfeijffer). Daarnaast bood Canvas cinefiele films, muziekdocumentaires (o.a. over punkmuziek en het jazz-label Blue Note Records), cultuurhistorische documentaires (o.a. over Leonardo Da Vinci en Toetanchamon) en fictiereeksen die zich baseren op boeken (zoals Sharp Objects).

Op Ketnet bracht het kinderjournaal Karrewiet cultuur voor kinderen, met wekelijks cultuurreportages over onder andere muziek, dans, film, tv, games, tentoonstellingen en literatuur. De wrap (de omkadering tussen de programma’s) had naast de rubrieken Boek van de week en Strip van de maand ook aandacht voor onder meer Gedichtendag, de Jeugdboekenmaand en de Voorleesweek.

Bij Radio 1 was cultuur het kernthema in het wekelijkse magazine Culture Club, dat ook een Instagram-kanaal kreeg. Cultuur en culturele gasten kwamen geregeld aan bod in de duidingsprogramma’s en in interviewprogramma’s zoals De wereld van Sofie, Touché en Interne keuken. Als mediapartner maakte Radio 1 promotie voor tientallen culturele evenementen.

Bij Radio 2 besteedde De madammen aandacht aan boeken, films, klassieke muziek en culturele evenementen. Theatervoorstellingen, films van eigen bodem en boeken werden belicht in De weekwatchers. Spits had een eigen filmrubriek. Streekgebonden cultureel nieuws kwam aan bod in de regionale uitzendingen.

Cultuur is een van de pijlers van Klara. Programma’s zoals Pompidou en Espresso hadden aandacht voor de culturele actualiteit en de context waarin de kunst ontstaat. Pompidou bracht een dubbeluitzending over de Biënnale van Venetië en een reeks over het boek Grote verwachtingen van Geert Mak, en breidde zijn Instagram-aanbod uit. Klara programmeerde reeksen over onder meer Pieter Bruegel (n.a.v. het Bruegel-jaar), Louis Paul Boon (Café Boon), de Bourgondiërs (op basis van het gelijknamige boek van Bart Van Loo), filosofie (Dooddoeners) en 100 jaar Bauhaus. De online videoreeks Dagelijkse kunst toonde het belang van kunst in het leven van allerlei mensen. De reeks Pompidou focuste online op internationale kunstenaars in ons land en Vlamingen in het buitenland. Klara bracht nieuwe reeksen van de online videoserie Van A tot Z op VRT NU.

Bij MNM stond de jongerencultuur centraal in programma’s als Generation M, Planeet De Cock en De grote Peter Van de Veire ochtendshow. Daarnaast ging in deze programma’s aandacht naar boeken, films, dans, klassieke muziek, de cultuuractualiteit en herdenkingsmomenten. Het programma UrbaNice zoomde in op de stedelijke cultuur en op de diversiteit in de Vlaamse muziek.

Met de muziekcultuur als uitgangspunt besteedde Studio Brussel aandacht aan films, theater, series, nieuwe media, gaming en andere cultuurvormen. Het aanbodsmerk leverde een videoreeks en een dichtbundel over het muziek- en kunstenfestival Burning Man in Nevada. De videoreeks Studio Ibiza: Het oude testament blikte terug op de hippiegeschiedenis van Ibiza.

Naast de cultuurberichtgeving in de nieuws- en duidingsprogramma’s bracht VRT NWS de culturele actualiteit in de rubriek Cultuur & media van Vrtnws.be en op NWS NWS NWS, het nieuwe Instagram-nieuwskanaal voor jongeren.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.1.2. Het Journaal van één bevat jaarlijks minstens 365 cultuuritems

In totaal werden er 610 uniekecultuur- en media-items gemaakt voor Het journaal (norm: 365). Onder uniek wordt verstaan dat items die meerdere keren werden uitgezonden in verschillende hoofdjournaals (13u, 19u en Het Laat), maar één keer geteld worden.

De VRM heeft steekproefsgewijs een controle uitgeoefend op de cijfergegevens van de VRT. Deze controle gebeurde op basis van de opgevraagde overzichtslijst van cultuuritems in Het journaal. De gegevens voor de periodes van 1 tot en met 30 september en van 1 tot en met 30 november 2019 werden aan de VRT opgevraagd. Er werd een vergelijking gemaakt tussen de overgemaakte overzichtslijst van de VRT en de opnames die door de VRM steekproefsgewijs zijn gemaakt. Uit deze controle blijkt dat de gegevens die door de VRT werden overgemaakt, gelijk zijn aan de controledate van de VRM.

Opmerking: Tijdens de controle van de VRM is nagegaan of de beelden effectief zijn uitgezonden. Er werd geen interpretatie gedaan of elk van de items zoals aangeduid door de VRT effectief voldoet aan de definitie van cultuuritem.

Bijlage 4 bevat een overzicht van de cultuuritems in de journaals.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.