2.3.1. De VRT heeft een breed-educatieve rol

2.3.1.1. Elk aanbodsmerk brengt een educatief aanbod, aangepast aan de doelgroep van het merk

Alle VRT-netten vulden in 2019 de educatieve inhoud in, aangepast aan de doelgroep. Onderstaande geeft hier een greep uit.

Op Eén konden kijkers iets bijleren van verschillende programma’s. Nieuwsverhalen en “weetjes” werden getest in Factcheckers. In Durf te vragen werd open gepraat over gevoelige thema’s, zoals leven met dwerggroei, een verslaving of een handicap. De zomer van 69 bood een historisch overzicht van het jaar 1969. Is er een dokter in de zaal? beantwoordde medische vragen. Verder waren er nieuwe seizoenen van Spoed 24/7 (over de gebeurtenissen op een spoedafdeling van een ziekenhuis) en Animalitis (over Belgische dierenexperts in binnen- en buitenland).

Ketnet begeleidt kinderen in elke fase van hun ontwikkeling en heeft daarvoor een educatief aanbod op maat. Het merk bracht nieuwe afleveringen van Tik Tak waarin peuters en kleuters kunnen kennismaken met kleuren, vormen en beweging. Voor de oudere kinderen bood Ketnet De dokter Bea show, een programma over relationele en seksuele vorming. In het tweede seizoen van het programma kwamen thema’s zoals menstruatie, soa’s en gender aan bod. In Dierendetectives gingen kinderen proefwetenschappelijk onderzoeken waartoe dieren in staat zijn. Daarnaast waren programma’s zoals Biba & Louba (over beweging), Later als ik groot ben (over beroepen en ondernemerschap), Goed gezien (over uitvindingen uit ontwikkelingslanden) en Superbrein (spelprogramma over wetenschap en techniek) te zien op het televisiekanaal van Ketnet.

Op Canvas kregen de kijkers de kans inzicht te verwerven in maatschappelijke thema’s, geschiedenis en wetenschappen.In Kinderen van het verzet getuigden kinderen van verzetslieden over hoe zij de Tweede Wereldoorlog en de nasleep ervan hebben ervaren. Naar aanleiding van de 15de verjaardag van Facebook gaf de reeks Facebook en ik inzicht in de impact van Facebook op ons dagelijks leven. Wissel van de macht keek naar “kantelmomenten” in de Belgische politiek van de voorbije decennia. De slapelozen gaf een forum aan personen die slecht slapen en bood wetenschappelijke achtergrond over slapeloosheid.

Bij Radio 1 kwam educatie naar boven in programma’s zoals Nieuwe feiten, De wereld van Sofie en Bij Debecker, met onderwerpen zoals welzijn, gezondheid, zorg, klimaat en milieu. Radio 1 was partner van de Vlaamse PhD Cup: jonge onderzoekers uit de wedstrijd kregen zo aandacht in diverse programma’s van Radio 1. De samenwerking met De Universiteit van Vlaanderen werd voortgezet. Zo werden onder andere de video’s van de colleges van de professoren op Radio1.be gedeeld en aangevuld met een artikel.

Op Radio 2 kregen maatschappelijke onderwerpen aandacht, aangepast aan de brede doelgroep. Zo werd wetenschappelijke toelichting gegeven bij consumentenvragen in De inspecteur (bijvoorbeeld over de werking van rookmelders en de impact van onkruidverdelgers op de natuur en de mens). De madammen sneed maatschappelijke onderwerpen aan over gezondheid, opvoeding en seksualiteit.

In Spits kwamen thema’s zoals milieu, klimaat en mobiliteit aan bod. De weekwatchers had wekelijks bijdrages over wetenschappelijk nieuws en fauna & flora.

Klara bood de podcast De Bourgondiërs, een reeks waarin de schrijver Bart Van Loo inzicht gaf in gebeurtenissen in de middeleeuwen. Tijdens De maand van de filosofie gingen filosofen Jean Paul Van Bendegem en Ignaas Devisch in Dooddoeners op zoek naar de betekenis van zogenaamde “dooddoeners” zoals “als we maar gezond zijn” en “ik ben geen racist, maar…”. De podcast Berlijn – Het verhaal van de muur stond stil bij de 30e verjaardag van de val van de Berlijnse Muur.

Bij Studio Brussel ging aandacht naar diverse maatschappelijke thema’s. Seksualiteit werd bijvoorbeeld bespreekbaar gemaakt in Flowjob. In de online-video’s van Linde vlogt en Eva ontmoet werden regelmatig onderwerpen als armoede of mentale gezondheid in beeld gebracht. Ondernemerschap bij studenten werd gestimuleerd tijdens de themaweek Start me up fest met live-uitzendingen in Hasselt, Antwerpen, Leuven, Gent en Brugge.

MNM betrekt jongeren bij diverse maatschappelijke thema’s en actualiteit. Thema’s die in 2019 bij MNM aan bod kwamen waren onder andere studeren in de toekomst, technologie, zichtbaarheid in het verkeer, werken in de bouwsector en stedelijke cultuur. Tijdens De verkeersweken werd ingezoomd op jongeren in het verkeer en drank- en druggebruik. Generation M maakte een reeks over seksuele beleving vertrekkende vanuit vragen van jongeren. Studenten stonden centraal in Marathonradio, dat jonge scholieren en studenten ondersteunde in hun studies. Tijdens de tweede editie van het evenement Let’s get digital konden jongeren kennismaken met digitale mediatoepassingen. MNM ontdekte nieuwe talenten via de Talentendagen en Student Late Night (met studenten van zes Vlaamse hogescholen die zes weken een masterclass kregen bij MNM).

VRT NWS en Sporza vervulden hun educatieve rol onder andere door duiding te brengen bij de actualiteit. VRT NWS probeerde Vlamingen bewust om te leren gaan met informatiebronnen en hen te informeren over de mechanismen achter desinformatie. Projecten als KLAAR en EDUbox werden in 2019 voortgezet

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.3.1.2. Minimaal één aanbodsmerk voorziet multimediaal in een aanbod over wetenschap

Ook in 2019 bracht VRT De universiteit van Vlaanderen, in samenwerking met de Vlaamse universiteiten, Knack Magazine en de Jonge Academie. De universiteit van Vlaanderen wil universitaire kennis zo breed mogelijk verspreiden door colleges van een kwartier van een wetenschapper online te plaatsen op VRT NU. Door die colleges te capteren en online te verspreiden wil de VRT wetenschap toegankelijk maken voor iedereen tussen 15 en 115 jaar oud. Bij Radio 1 werden de video’s van de colleges van de professoren op Radio1.be gedeeld en aangevuld met een artikel.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.