2.2.4. Cultuurparticipatie bevorderen

2.2.4.1. De VRT brengt een brede keuze uit de Vlaamse culturele agenda onder de aandacht van de mediagebruikers

De VRT stelt dat alle eindredacteurs van VRT-programma’s waarin cultuur aan bod komt, wekelijks samenkomen. Daar wordt de culturele agenda onderzocht, werden prioriteiten vastgelegd voor de verschillende programma’s en wordt nagegaan welke cultuuritems het best passen bij welke programma’s. Meer specifiek wordt gewaakt over de fijnmazigheid van de cultuurberichtgeving in het kader van grote, culturele events die door de sector worden voorgesteld.

Het jaaroverzicht is opgenomen in als bijlages 6A, 6B, 6C en 6D.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.2. Verschillende aanbodsmerken maken een link naar UitinVlaanderen

De VRT stelt dat alle websites van de aanbodsmerken een link aanbieden naar UITinVlaanderen, de website van de Vlaamse overheid met een vrijetijds- en cultuuragenda van Vlaanderen en Brussel. Ketnet linkte naar de gelijkaardige agenda voor kinderen tot 12 jaar: UITmetVlieg.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.3. De VRT organiseert of co-organiseert jaarlijks minimaal 5 evenementen die een cultureel thema of muziekgenre toegankelijker maken voor een breed publiek

De VRT stelt dat ze in 2018 verschillende evenementen (co-)organiseerde om een cultureel thema of muziekgenre toegankelijker te maken voor een breed publiek. Er werd dus niet enkel op muziek gefocust, maar ook op literatuur, architectuur, etc. Enkele voorbeelden:

  • Radio 1 was met het cultuurmagazine Culture Club live aanwezig op culturele evenementen, onder meer bij de openingstentoonstelling in samenwerking met het Franse Centre Pompidou in het museum Kanal in Brussel, de Inca-tentoonstelling in het Museum voor kunst en geschiedenis in Brussel en Beaufort 2018.
  • Radio 2 zond het programma De madammen live uit vanop de Boekenbeurs in Antwerpen en vanuit het Rubenshuis (naar aanleiding van het Barokjaar). Het programma ondersteunde de actie Bib voor iedereen ter promotie van openbare bibliotheken.
  • Klara nodigde het grote publiek uit om kennis te maken met klassieke muziek tijdens verbredende evenementen, zoals Klara in deSingel (in samenwerking met deSingel) en Iedereen Klassiek (in samenwerking met Concertgebouw Brugge, Brugge Plus en Stad Brugge). Het Klarafestival (in samenwerking met FVV Brussel, Bozar en Flagey) stond onder meer stil bij ‘mei ‘68’. De programma’s Pompidou en Happy Hour (tot juni) werden meermaals uitgezonden vanuit culturele ontmoetingsplaatsen, zoals MUHKA in Antwerpen, Museum M in Leuven en Muzee in Oostende. Klara live presenteerde geregeld concerten vanuit een van de grote concerthuizen. Klara was partner van Jazz Middelheim.
  • In het kader van de Boekenbeurs in Antwerpen en de VRT- Taaldag organiseerde MNM ontmoetingen van jonge luisteraars met Vlaamse auteurs. MNM zond live-concerten uit (onder andere Werchter Boutique en Genk on Stage) en organiseerde ook zelf concerten, onder meer tijdens Summertime live.
  • Studio Brussel stimuleerde cultuurbeleving, bijvoorbeeld door samenwerking met ‘Museum Night Fever’ in Brussel en aandacht voor het breakdance-evenement Unbreakable en het streetartfestival The Crystal Ship in Oostende. Studio Brussel organiseerde concerten met Vlaamse en internationale artiesten. Plaatselijk muzikaal talent werd ondersteund met concerten van Lokale helden in Vlaamse jeugdhuizen (in samenwerking met Poppunt).
  • Eén organiseerde samen met Kunstenpunt de Music Industry Awards (MIA’s) en nodigde het publiek uit op muzikale evenementen als Zomerhit in Blankenberge (samen met Radio 2) en Vlaanderen feest in Antwerpen.
  • Onder de noemer Cinema Canvas presenteerde Canvas in juli twaalf filmvoorstellingen op bijzondere locaties in Knokke, Dendermonde, Mechelen en Aarschot. De voorstellingen werden telkens voorafgegaan door een inleiding met filmspecialisten en –liefhebbers. Naar aanleiding van de reeks Kinderen van de kolonie organiseerde Canvas in december in Bozar een debat over (de)kolonisatie in samenwerking met het vernieuwde AfricaMuseum
  • Met Ketnet Musical: Troep creëerde Ketnet samen met Studio 100 voor het vijfde jaar op rij een eigen musical. Tijdens de Ketnet zomertour kon het Ketnet-publiek kennismaken met muziek en dans.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.2.4.4. De VRT introduceert jaarlijks 5 interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod

De VRT stelt dat ze diverse interactieve cultuurprojecten stimuleerde waarbij de mediagebruiker aangezet werd om te participeren. Volgende voorbeelden tonen dit aan:

  • Radio 1 betrok zijn luisteraars bij een zoektocht naar de “schoonste zin” van Hugo Claus, naar aanleiding van de tiende verjaardag van diens overlijden. Met de actie Out of office daagde de zender zijn luisteraars uit om een inspirerende ‘afwezigheidsassistent’ voor een mailbox te delen met elkaar.
  • Ketnet ging op zoek naar jong musicaltalent in Ketnet musical. Meer dan 1200 kinderen stelden zich kandidaat.
  • MNM zocht jong talent, in Start to dj en MNM rising star, met respectievelijk 150 en 500 inschrijvingen.
  • Voor de muzikale talentenwedstrijd De nieuwe lichting van Studio Brussel schreven meer dan 1000 muziekgroepen zich in. De drie winnaars kregen een dag opnametijd in een professionele muziekstudio. Jong audiovisueel, online- en mediatalent kon zich bewijzen in Studio dada.
  • Met Speel het hard en Dans met Hanne lanceerde Canvas wedstrijden voor respectievelijk amateur-muzikanten en -dansgroepen. Voor Speel het hard waren er 120 inschrijvingen. Voor Dans met Hanne schreven 132 dansgroepen zich in, samen goed voor meer dan 1500 dansers.
  • Diverse radiomerken betrokken hun publiek bij de samenstelling van muzieklijsten zoals De lage landen lijst (Radio 1), De Klara top 100 (Klara), De tijdloze (Studio Brussel) of MNM1000 (MNM). Bij het toekennen van prijzen of onderscheidingen kon het publiek zijn stem uitbrengen, onder meer voor Zomerhit (Radio 2 en Eén) en Het gala van de gouden K’s (Ketnet).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.