4.3.6 Federale economische maatregelen

Een aantal federale maatregelen hebben invloed op de Vlaamse mediasector: het betreft het Tax Shelter systeem, het distributiecontract tussen de Belgische Staat en Bpost en de BTW-regeling voor de gedrukte pers.

4.3.6.1         Tax shelter

Via het tax shelter stelsel, gebaseerd op de Wet van 12.05.2014, opgenomen in art. 194 ter van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 kunnen ondernemingen participeren in de productie van audiovisuele werken aan gunstige fiscale voorwaarden. Ze ontvangen immers een voorlopige fiscale vrijstelling ten belope van gestorte sommen x 310% (beperkt tot 150% van de verwachte fiscale waarde, en tot 750 000 €/jaar).

Fictiefilms, documentaires, animatiefilms of kortfilms bestemd voor de bioscoop, lange fictiefilms voor televisie (mogelijk opgedeeld in afleveringen), fictieseries, animatieseries, kinderreeksen of documentaires bedoeld voor de televisie, die door de Vlaamse Gemeenschap zijn erkend als Europese audiovisuele producties komen in aanmerking voor economische steun via tax shelter.

De erkenning van een productie als Europees audiovisueel werk, alsook een aanvraag voor een attest ter voltooiing kan via de tax shelter applicatie bij de Vlaamse gemeenschap ingediend worden.

4.3.6.2        Distributiecontract Bpost

Sinds 1 januari 2016 is een vijfjarig contract tussen de Belgische Staat en Bpost voor de verspreiding van geschreven pers in werking getreden. Dit gebeurde na een aanbestedingsprocedure. Bpost ontvangt een vergoeding om kranten en magazines in het hele land (dus niet enkel Vlaanderen) vóór 7u30 te bezorgen. Het verwachte bedrag aan compensatie zal de komende jaren dalen tot ongeveer 112 miljoen euro voor de krantenbezorging en 54 miljoen euro voor de bezorging van tijdschriften in 2020.[347] [348]

Het contract tussen Bpost en de overheid heeft als gevolg dat de distributiekost voor de uitgeverijen wordt verminderd en in grote mate door de overheid wordt betaald. Volgens beschikking EC state aid SA.42366 (2016/N) van juni 2016 gaat het om een toegelaten vorm van staatssteun aan bpost.

4.3.6.3        BTW-regeling kranten

Gedrukte kranten genieten een verlaagd BTW-tarief van 0% (i.p.v. de gebruikelijke 21%) op hun verkoop. Digitale kranten genoten aanvankelijk van een nultarief, maar sinds 1 januari 2016 moeten zij 21% BTW rekenen op hun digitale verkoop.

Digitale versies van gedrukte kranten deden dat de afgelopen jaren echter niet. Dit zorgt voor een ongelijk speelveld tussen digital-only kranten en digitale afgeleiden van gedrukte kranten. De Bijzondere Belastinginspectie startte in dit kader een procedure op. Ook de federale minister voor financiën overlegt hierover met de mediabedrijven.[349]

Europa bereikte onlangs een akkoord zodat lidstaten die dat willen de belasting over de toegevoegde waarde op digitale boeken en kranten kunnen verlagen tot op het niveau van gedrukte publicaties.[350]



[347] Roeland Byl, Trends, “In rustiger vaarwater”, 12 november 2015.

[349] Steven Vanden Bussche, Apache, “BBI vordert miljoenencadeau aan grote mediaspelers terug”, https://www.apache.be/2018/07/04/bbi-trekt-rode-lijn-voor-miljoenencadeau-aan-grote-mediaspelers/?sh=329e580144a96bf60fbd0-1662601330.

[350] Kris Van Haver, De Tijd, “Europees akkoord maakt online media en e-boeken goedkoper”, 2 oktober 2018.