3.1.2.2 Analyse op basis van financiële gegevens

Hieronder volgen enkele overzichten van de meest recente financiële gegevens voor de belangrijkste facilitaire bedrijven, onafhankelijke productiehuizen, publieke en private omroeporganisaties, exploitatiemaatschappijen voor regionale televisie en netwerkbeheerders/operatoren. De jaarrekeningen omvatten de financiële gegevens van alle activiteiten van een onderneming zonder daarbij een onderscheid te maken tussen de verschillende producten en diensten waarmee ze op de markt vertegenwoordigd zijn. Het is dus niet mogelijk om op basis van louter omzetcijfers of andere financiële gegevens eenduidige conclusies te trekken betreffende concentraties in de televisiemarkt.

Facilitaire bedrijven

In de volgende tabel vindt u een selectie uit de financiële rapportering van de tien grootste facilitaire bedrijven[235].

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werknemers

10/15

20/58

70

70/76A

9901

9903

9087

VIDEOHOUSE

22.522.339

64.945.675

57.663.345

63.587.948

6.390.844

6.629.507

307,1

LITES (FAC'S)

10.654.552

20.004.981

-

-

889.848

690.769

13,2

HOMERUN RECORDS

3.777.433

4.708.978

-

-

987.257

931.439

-

eurogrip

1.571.903

2.017.181

-

-

37.834

33.788

-

DB VIDEO

PRODUCTIONS

1.395.936

5.495.924

9.389.406

9.513.440

315.417

282.043

37,3

BTI Studios

1.343.297

1.980.663

-

-

577.124

579.798

33,2

Medialife

948.005

1.720.436

-

-

491.500

488.501

7,3

nep BELGIUM

795.347

10.497.496

12.840.752

13.358.002

-182.885

-423.518

71,8

mediaventures

789.180

2.851.401

-

-

64.851

54.771

10,1

Watts

731.394

1.290.386

-

-

320.168

304.354

2,4

Tabel 72: Financiële gegevens 2017 grootste facilitaire bedrijven

Videohouse nv is onderdeel van Euro Media Group en kon in 2016 het eigen vermogen versterken door toevoeging van het resultaat van het boekjaar en door beschikbare reserve naar aanleiding van een aantal tax shelter investeringen.[236] Ook DB Video maakt vanaf 2017 deel uit van Euro Media Group.[237]

Er heeft zich de voorbije jaren een heuse internationalisering voorgedaan bij de facilitaire bedrijven.

Figuur 34: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – facilitaire bedrijven - Tekstuele beschrijving figuur 34

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De gemiddelde winst daalde sterk in 2009 door de mindere cijfers van Alfacam nv (dat door zijn grootte een aanzienlijke impact had op de grafiek). Vanaf 2011 werden er geen gegevens van Alfacam nv meer opgetekend. In oktober 2012 vroeg Alfacam nv gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers aan en in april 2013 werd het bedrijf failliet verklaard. Dit verklaart de toenmalige daling in winst en omzet.

In 2017 zette de gemiddelde omzet van de facilitaire bedrijven de ingezette stijging van 2016 verder. Ook de winst voor belastingen steeg in 2017. Er dient wel vermeld te worden dat er veel kleine facilitaire bedrijven zijn en slechts enkele grote. Deze wegen dan ook door in bovenstaande grafiek. Ook het aantal werknemers en de bedrijfswinst kenden een grote stijging. Tot 2015 volgde het aantal werknemers de CPI.

Productiehuizen

Hieronder bevindt zich een selectie uit de financiële rapportering van de vijftien grootste productiehuizen.

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werknemers

10/15

20/58

70

70/76A

9901

9903

9087

Studio 100

45.358.723

232.778.320

59.267.005

63.401.570

4.061.370

8.805.384

179,5

G.H.I.

9.491.645

13.408.244

-

-

-157.319

686.996

-

DeMensen

7.311.496

22.498.556

21.454.856

26.166.575

713.053

672.020

62,3

Menuet

7.117.146

13.255.568

-

-

-2.720.594

-640.183

13,7

MINDS MEET

4.198.874

4.881.401

-

-

69.266

10.586

Fremantlemedia

3.048.268

4.160.431

5.253.931

5.314.929

170.679

171.312

10,2

EndemolShine Belgium

2.862.806

16.591.741

12.602.216

13.203.155

1.470.842

1.421.968

11,5

Woestijnvis

2.796.725

19.004.636

44.348.094

45.366.724

1.910.012

2.022.717

113,7

T N T PRODUKTIES

2.757.614

2.917.770

-

-

330.708

332.925

1

lunanime producties

2.618.112

9.588.362

618.417

9.326.997

-382.503

-103.842

4,9

FBO

2.303.264

9.483.579

-

-

-1.262.860

-421.900

8,7

RV Productions

2.259.422

2.351.706

-

-

520.254

518.990

5,3

Zodiak Belgium

2.254.993

6.491.241

12.328.104

13.931.214

-1.418.614

622.098

21

DE B-PLOEG

1.737.848

1.895.700

-

-

246.128

250.679

-

NWAVE PICTURES

1.737.373

11.869.957

3.577.093

3.646.076

102.458

66.502

6,5

Tabel 73: Financiële gegevens 2017 productiehuizen

Studio 100 nv is veruit het grootste productiehuis. Na een moeilijk 2015 kon het in 2016 betere resultaten voorleggen. In 2017 zag Studio 100 haar omzet in vergelijking met vorig jaar terugvallen door het wegvallen van de zeer succesvolle K3-afscheidstournee. Onder meer dit feit verklaart dat het bedrijfsresultaat evenals de winst in 2017 licht teruggevallen is (ca. 4 miljoen euro).[238]

deMENSEN nv kende na een succesvol 2016 een minder 2017. Het bedrijfsresultaat nam met 2.172.304 euro af tot een winst van 713.053 euro. Het omzetcijfer van de vennootschap daalde met 31,4% tot 21.454.856 euro.[239]

FremantleMedia Belgium nv prijst zijn sterke positie in zijn jaarverslag waardoor het in het boekjaar 2017 geen externe financiering heeft moeten aanspreken. Als grootste risico waaraan de onderneming onderhevig is, vermelden ze dat FremantleMedia volledig afhankelijk is van de te gebruiken catalogus opgelegd door de moedermaatschappij. De keuze van productie, die de zenders willen aankopen, hangt volledig af van de verwachtingen en het kijkgedrag van de kijkers. Het is dus zeer belangrijk dat de moedermaatschappij de Belgische markt nauw opvolgt.[240]

Figuur 35: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – productiehuizen - Tekstuele beschrijving figuur 35

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De gemiddelde omzet van de productiehuizen en het gemiddeld aantal werknemers volgt over de periode 2008-2015 ongeveer de CPI. De laatste twee jaren is er echter een sterkere stijging van de omzet en in 2017 ook van het aantal werknemers. De winstcijfers kenden tot 2015 een daling, sinds 2016 is er echter terug een heropleving.

Openbare omroep en landelijke televisie

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werknemers

10/15

20/58

70

70/76A

9901

9903

9087

VRT nv

275.428.650

436.321.235

447.665.892

526.632.590

61.350.776

64.539.973

2.130,2

Tabel 74: Financiële gegevens 2017 publieke televisieomroeporganisatie

Figuur 36: Evolutie gemiddelde waarden 2008-2017 publieke televisieomroep - Tekstuele beschrijving figuur 36

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Er zit weinig evolutie in de bedrijfsopbrengsten van de publieke radio-omroeporganisatie. Ze blijft achter op de evolutie van de consumptieprijzen. Dat valt deels te verklaren doordat de dotaties voor de VRT voor langere periodes vastgelegd worden. Er is een duidelijke daling van het aantal werknemers.

Deze grafiek toont de evolutie van de gemiddelde waarden t.o.v. 2008. Dat jaar was er een bedrijfsverlies en werd er verlies geboekt vóór belastingen. Dat maakt dat voor deze waarden een daling van de curve eerder positief te noemen is. 2010 en 2014 zijn duidelijk verlieslatende jaren, terwijl er in 2013, 2015 en 2017 winst gemaakt wordt. De opvallende bedrijfswinst en winst van het boekjaar voor belasting in 2017 kan verklaard worden door de meerwaarde op de verkoop van onroerende goederen op de Reyerssite.[241]

De opsplitsing tussen de financiële gegevens van radio en televisie kan niet exact gemaakt worden. De VRT geeft echter in haar jaarverslag aan hoe de kosten tussen de verschillende mediaplatformen worden verdeeld. Voor de TV-aanbodsmerken bedroeg het aandeel in de kosten voor 2017 60,9% (ten opzichte van 62,4% in 2016).[242]

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werknemers

10/15

20/58

70

70/76A

9901

9903

9087

MEDIALAAN

48.400.415

233.737.750

260.339.312

322.137.465

49.969.065

46.310.146

570

SKYNET IMOTION ACTIVITIES

46.798.239

134.842.384

69.345.332

69.356.808

5.344.538

5.286.212

33,5

SBS BELGIUM

24.305.164

109.442.033

97.177.330

105.238.309

8.648.256

10.094.570

115,7

Deltacam

2.330.888

2.366.769

-

-

382.832

447.624

-

BITES EUROPE

1.358.707

1.730.891

3.199.363

3.947.351

1.754.556

1.752.273

-

Plattelands TV

744.258

4.021.650

-

-

303.578

230.258

8,1

MENT MEDIA

53.012

546.993

-

-

113.693

114.021

-

Connectingdots

-9.213

79.895

-

-

-48.905

-49.213

0,2

Studio 100 TV

-2.364.931

4.056.883

2.025.182

-

-695.008

-898.684

-

NJAM!

-4.598.034

2.682.731

1.955.364

-

-539.464

-776.451

-

BELGIAN BUSINESS TELEVISIE

-12.090.424

581.956

-

-

229.131

132.661

13,6

Tabel 75: Financiële gegevens 2017 private omroeporganisaties

Bij Medialaan stegen zowel de bedrijfsopbrengsten (licht) als de bedrijfskosten t.o.v. 2016, zodat de vennootschap over het boekjaar 2017 een lagere bedrijfswinst haalde. Op 31 december 2015 fuseerde Medialaan met Media Ad Infinitum (Vitaya). In 2016 zat dit dus voor het eerst in de cijfers. SBS Belgium nv behaalt in 2017, nadat in 2016 reeds een winst van ca 1,1 miljoen euro opgetekend werd, een mooi winstcijfer van ca. 10 miljoen euro.

Figuur 37: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – private omroeporganisaties[243] - Tekstuele beschrijving figuur 37

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Voor de berekening van de gemiddelden in deze grafiek werd geen rekening gehouden met de gegevens van Telenet en Proximus, aangezien omroepactiviteiten slechts een kleine fractie van hun activiteiten omvatten en ze dus buitenproportioneel sterk zouden doorwegen in de gemiddelden. De gegevens van deze ondernemingen worden opgenomen in Tabel 71: Financiële gegevens 2017 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie.

Bovendien werd er voor SBS Belgium voor 2011 geopteerd om code 9902: “Winst uit de gewone bedrijfsuitoefening vóór belasting” te gebruiken i.p.v. 9903: “Winst van het boekjaar vóór belasting”. Door de overname van SBS Belgium door De Vijver Media werd er een meerwaarde bij de realisatie van vaste activa (code 763) bekomen van € 632.093.092. Om te vermijden dat deze uitzonderlijke transactie de grafiek volledig zou vertekenen, werd deze wijziging doorgevoerd.

De evolutie van gemiddelde bedrijfswinst en gemiddeld aantal werknemers voor de omroeporganisaties duiken vanaf 2008 onder de index der consumptieprijzen om er terug naartoe te groeien in 2016. De gemiddelde winst vóór belastingen kende tussen 2008 en 2011 een opwaartse trend. In 2012 was er een scherpe daling van de winst voor VMMa/Medialaan. Sinds 2013 is er terug een stijging, maar in 2016 kende Medialaan weer een scherpe daling van de winst. In 2017 nam de winst van Medialaan terug toe. Aangezien Medialaan een grote speler is, heeft dit grote invloed op het gemiddeld resultaat.

Doordat een aantal kleine omroeporganisaties hun jaarrekening over 2017 nog niet doorgaven, stijgt de gemiddelde winst in 2017. Dit verklaart de vreemde beweging van stijgende gemiddelde winst voor belasting en dalende omzet.

Regionale omroeporganisaties

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werknemers

10/15

20/58

70

70/76A

9901

9903

9087

VLAAMS BRABANTSE MEDIAMAATSCHAPPIJ

1 001 087

1 798 542

2 355 745

2 409 362

124 866

121 507

8

DE BUREN

5 511 702

7 552 823

10 987 219

11 126 940

476 513

470 570

38

RTV

177 603

666 702

35 114

31 665

3

REGIONALE MEDIA MAATSCHAPPIJ

901 053

2 923 652

-263 087

-287 890

33

Tabel 76: Financiële gegevens 2017 exploitatiemaatschappijen regionale televisie

De Vlaams-Brabantse Mediamaatschappij ziet zijn bedrijfsopbrengsten licht dalen en de Buren ziet zijn bedrijfsopbrengsten licht stijgen. Die bestaan voornamelijk uit reclame-inkomsten en vergoedingen voor auteursrechten. Ook de sinds 2015 decretaal verplichte vergoeding van de dienstenverdelers heeft hier een invloed op.

De andere exploitatiemaatschappijen behalen gelijkaardige financiële resultaten als in 2016.

Figuur 38: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – exploitatiemaatschappijen regionale tv - Tekstuele beschrijving figuur 38

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De winstgevendheid van de exploitatiemaatschappijen van regionale tv daalt drastisch sinds 2007, met lichte opflakkeringen in 2012, 2015 en 2017. De omzet groeit stilaan terug tot de CPI na een daling tussen 2012 en 2014. Het aantal werknemers blijft stabiel t.o.v. 2016.

INFOFRAGMENT 23: VERGOEDING VANWEGE DE DIENSTENVERDELERS VOOR DE REGIONALE OMROEPEN

Naar aanleiding van het heronderhandelen van de overeenkomsten tussen de regionale omroepen en Telenet ontstond er in 2011 een conflictsituatie.

De kabeldistributeur wilde zich voor zijn nieuwe vergoedingen baseren op het marktaandeel van de omroepen. De regionale omroepen konden zich niet vinden in die nieuwe berekeningswijze. Zij maken immers informatieprogramma’s voor een specifiek publiek in een welomschreven – beperkt – zendgebied. Deze opdracht is zo vastgelegd door de Vlaamse overheid. Hierdoor is hun marktaandeel automatisch beperkt.

Dit heeft geleid tot het decreet van 21 februari 2014 houdende wijziging van diverse bepalingen over de regionale televisieomroeporganisaties van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie en een bijhorend besluit van de Vlaamse Regering van 25 april 2014 betreffende de regionale televisieomroeporganisaties ter uitvoering van artikel 166/1 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie.

Sinds 2015 heeft elke regionale omroep recht op een bereikvergoeding vanwege de dienstenverdelers die in het Nederlandse taalgebied actief zijn.

De VRM berekent deze bereikvergoeding per kwartaal op basis van de bereikgegevens die de dienstenverdelers hem meedelen. Het procentueel dagbereik is een interessante meeteenheid van het bereik van een regionale zender. Dit cijfer geeft weer welk percentage van alle abonnees binnen het verzorgingsgebied van een regionale omroep minstens één minuut naar de regionale omroep hebben gekeken op die dag.

Figuur 39: Gemiddelde, maximum en minimum van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen voor het tweede kwartaal van 2018 - Tekstuele beschrijving figuur 39

Bron: VRM op basis van gegevens dienstenverdelers

In de grafiek in figuur 39 geven we het gemiddelde van het procentueel dagbereik van de negen regionale omroepen die vallen onder de bereikvergoedingsregeling weer, net zoals het maximum en minimum voor die dag. Het maximum en minimum worden niet elke dag door dezelfde omroep gerealiseerd.

De meeste omroepen volgen een gelijkaardige trend wat pieken en dalen van bereikcijfers betreft. Het bereik ligt wel ver uiteen: terwijl de populairste regionale omroep gemiddeld over het kwartaal bijna dagelijks 20% van haar potentiële kijkers bereikt, ligt dit van de minst populaire omroep gemiddeld net onder de 10%. Lokale evenementen, gebeurtenissen of rampen kunnen soms hoge pieken veroorzaken.

Als we de weektrend bekijken, dan zien we dat er op zondag en maandag het meest naar de regionale omroeporganisaties wordt gekeken, terwijl vrijdag en zaterdag de minst populaire dagen zijn. Voor enkele omroepen is zaterdag nog een relatief sterke dag, maar voor de meesten is het de dag waarop ze het minst kijkers lokken.

Netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie

Onderneming

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfswinst (-verlies)

Winst (-verlies) van het boekjaar voor belastingen

Werknemers

10/15

20/58

70

70/76A

9901

9903

9087

PROXIMUS

1 866 284 512

16 427 569 145

4 058 643 958

4 489 018 514

421 259 486

474 503 648

12 218

Nethys

1 818 155 764

2 309 170 448

346 809 884

617 108 014

9 428 545

24 931 141

392

TELENET

1 145 812 253

4 489 167 898

1 997 668 702

2 082 282 061

495 920 649

414 154 357

2 294

ORANGE BELGIUM

517 655 467

1 365 922 216

1 180 536 095

1 228 887 772

86 582 241

49 568 339

1 399

NORKRING BELGIE

17 401 546

23 207 399

12 661 698

12 684 194

4 186 918

4 184 086

22

Scarlet Belgium

7 108 532

33 150 795

104 350 982

104 944 667

2 158 023

2 152 896

76

stievie

1 310 744

2 386 307

1 143 712

8 811 773

1 687 317

1 679 618

3

NUMERICABLE

-5 883 602

159 841 542

49 455 064

51 802 297

2 263 993

-33 753 822

57

Tabel 77: Financiële gegevens 2017 netwerken/dienstenverdelers omroepsignaaltransmissie

Proximus zag in 2017 het eigen vermogen afnemen met ca. 176 miljoen euro. De bedrijfswinst van Proximus werd meer dan verdubbeld in 2017 (421 miljoen euro), terwijl de bedrijfswinst voor belastingen met 30 miljoen euro daalde in vergelijking met 2016.

Telenet genereerde in 2017 gelijkaardige bedrijfsopbrengsten als in 2016. Dit is vooral te danken aan de bijdrage van SFR Belux, dat Telenet op 19 juni 2017 overnam. Telenet spitst zich meer en meer toe op het aanbieden van bundels. Het blijft van mening dat deze productbundeltrend in de toekomst nog meer voordelen kan opleveren voor het bedrijf.[244]

2017 was voor Orange Belgium wederom een belangrijk jaar, nadat in 2016 de nationale lancering van het internet en tv-aanbod plaatsvond en de verandering van merknaam van Mobistar naar Orange Belgium gebeurde. In 2017 lag de winst van het boekjaar voor belastingen ruim de helft lager dan in 2016.

Scarlet Belgium nv startte op 1 augustus 2016 de overdracht van algemeenheid van goederen van Scarlet Business nv. Dat zorgde voor grote variaties op de resultatenrekening. Vanaf december 2016 is eveneens het business transformation project van start gegaan, hierdoor wordt het huidige Business Support Systeem, dat bestaat uit verschillende zelfgebouwde systemen, vervangen door één nieuw op maat gemaakt systeem. De stijging van materiële vaste activa was te wijten aan de start van dit project.[245] In 2017 stellen we een stijging van het eigen vermogen vast t.o.v. 2016, evenals voor de bedrijfswinst en de winst van het boekjaar voor belastingen.

Door de opgestapelde verliezen van Stievie nv was het op 19 augustus 2016 verplicht een bijzondere algemene vergadering bijeen te roepen. Medialaan nv, 100% aandeelhouder van de vennootschap, gelooft echter in een succesvolle toekomst van Stievie. Het wijttte de verliezen aan de opstartfase waarin de vennootschap zich nog bevindt, alsook het innovatieve karakter van Stievie.[246] In 2017 heeft de vennootschap haar financiële toestand opmerkelijk verbeterd en sluit het jaar af met een positief resultaat van 1,679 miljoen euro.[247]

Figuur 40: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2008 – omroepsignaaltransmissie - Tekstuele beschrijving figuur 40

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De gemiddelde bedrijfswinst, werknemers en omzet kennen in hun evolutie sinds 2007 een kleine dip in 2009 en sinds 2013. In 2017 merken we een stijging van de bedrijfswinst en een status quo inzake de werknemers en omzet. Doordat de winst van het boekjaar voor belasting in het jaar 2008 laag was, merken we een sterke stijging sinds 2009, vooral aangedreven door Proximus en Telenet. De jongste jaren daalt het gemiddelde echter, vermoedelijk door het aandeel van nieuwe spelers zoals Stievie en Orange in de markt.

INFOFRAGMENT 24: INKOMSTEN UIT VIDEO-ON-DEMAND

Bij interactieve digitale televisie vormt video-on-demand een bijkomende bron van inkomsten voor de distributeurs. De aangeboden content wordt daarbij al dan niet via tussenkomst van een omroeporganisatie verdeeld. De opvragingen zonder tussenkomst betreffen vooral films of erotische programma’s.

De VRM vraagt jaarlijks bij alle Vlaamse dienstenverdelers informatie op over de evolutie van het aantal opvragingen en de evolutie van de inkomsten, zowel met als zonder tussenkomst van omroeporganisaties. Daarnaast wordt er gepeild welk percentage van de inkomsten de omroep of rechtenhouder ten goede komt en welk percentage de distributeur. Gezien de vertrouwelijkheid van de gegevens kan de VRM hierover uitsluitend in geaggregeerde vorm rapporteren.

Zoals geïllustreerd in Figuur 42 en Figuur 43 werd de markt tot 2012 in beide gevallen gekenmerkt door een positieve evolutie, met een stagnatie in 2013.

De markt van video-on-demand met tussenkomst van de televisieomroepdiensten kent een duidelijke daling vanaf 2014 van zowel het aantal opvragingen als de inkomsten. Er kan een verklaring gevonden worden in de trend dat televisieomroepdiensten meer en meer televisieprogramma’s online beschikbaar stellen, alsook de tendens dat kijkers de jongste jaren meer en meer uitgesteld kijken via de opneemfunctie.

Bij de video-on-demand-markt zonder tussenkomst van de televisieomroepdiensten zien we een iets andere evolutie. Er is een voorzichtige daling in 2014 en 2015, terwijl in 2016 het aantal opvragingen stijgt en de inkomsten ongeveer gelijk blijven. In 2017 stijgt het aantal opvragingen naar het hoogste niveau sinds 2007, maar dalen de inkomsten verder. Promotieacties of prijsdalingen kunnen hier een verklaring voor bieden. Waarom deze markt over zijn hoogtepunt lijkt, kan verklaard worden door de stijgende populariteit van pay-tv zoals Play van Telenet en Movies & Series Pass van Proximus en de opkomst van streamingdiensten zoals Netflix. Zo lezen we in het jaarverslag 2017 van Telenet: “De abonnementspakketten van Telenet voor films en programma's à la carte 'Play' en 'Play More' telden op 31 december 2017 399.800 abonnees, een stijging met 12% tegenover 31 december 2016. Deze sterke prestatie was te danken een (i) een verbetering van de lineaire kijkervaring en de vernieuwing van het premium-contentplatform 'Play More', (ii) de blijvende investering in veelbelovende lokale content, zowel via coproducties met de commerciële zenders 'VIER', 'VIJF' en 'ZES' (waarvan Telenet mede-eigenaar is) als met bepaalde eigen content en (iii) Telenets exclusieve partnerschap met HBO, dat toegang geeft tot internationale content van hoge kwaliteit.”

Figuur 41: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro met tussenkomst van de televisieomroepdiensten - Tekstuele beschrijving figuur 41

Bron: VRM op basis van informatie ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers

Figuur 42: Procentuele evolutie van het aantal opvragingen en inkomsten in euro zonder tussenkomst van de televiseomroepdiensten - Tekstuele beschrijving figuur 42

Bron: VRM op basis van informatie ingewonnen bij de Vlaamse dienstenverdelers

[235] Op moment van redactie was er nog geen jaarrekening beschikbaar van PRG Projects nv en Warner Bros Television Production Belgium bvba, normaal gezien behoren zij ook tot de tien grootste facilitaire bedrijven.

[236] Jaarrekening Videohouse nv, p. 37, 2018.

[237] Persbericht Euro Media Group, ‘DB Video gaat deel uitmaken van Euro Media Group’, 17 januari 2017.

[238] Jaarrekening Studio 100 nv, p. 43, 2018.

[239] Jaarrekening deMENSEN nv, p. 34, 2018.

[240] Jaarrekening FremantleMedia Belgium nv, p. 29, 2018.

[241] VRT nv (2018). Jaarverslag 2018, p. 160.

[242] VRT nv (2018). Jaarverslag 2017, p. 189.

[243] Dobbit nv diende nog geen jaarrekening voor 2017 in. Voor Via Plaza nv zijn ook geen gegevens beschikbaar. Actua-TV bvba bestaat niet meer door de evolutie naar Vlaamsparlement.tv, waarvan het Halfrond vzw de vennootschap is. Er werd evenwel nog geen jaarrekening 2017 neergelegd.

[244] Jaarrekening Telenet bvba, p. 41-42, 2018.

[245] Jaarrekening Scarlet Belgium nv, pp. 34-35, 2017.

[246] Jaarrekening Stievie nv, p. 28, 2017.

[247] Jaarrekening Stievie nv, p. 24, 2018.