2.4 Roularta Media Group nv

2.4.1       STRUCTUUR EN AANDEELHOUDERS

Roularta Media Group werd in 1954 opgericht door Willy De Nolf. De familie De Nolf is nog steeds de voornaamste aandeelhouder (via Koinon Comm. VA), maar sinds 1998 is de onderneming ook beursgenoteerd. De tweede belangrijkste aandeelhouder was lang SA West Investment Holding, in handen van de familie Claeys. Eind augustus 2018 verkocht de SA West Investment Holding een deel van haar participatie (11,415%) aan Koinon Comm. VA, waardoor zijn belang sterk teruggedrongen werd. Daarnaast was er eerder in het jaar de introductie van 3,342% van Capfi Delen Asset.

Het bedrijf begon als uitgever van lokale weekbladen. Daarna breidde het zijn activiteiten systematisch uit waardoor er steeds meer titels werden opgenomen in de portfolio. Vanaf begin jaren negentig zette Roularta zijn internationale expansie in, met titels in Nederland, Duitsland, Slovenië, Servië, maar voornamelijk in Frankrijk (die in juni 2015 echter alle verkocht werden). Deze evoluties hadden hun gevolgen voor de groepsstructuur: daarin correspondeerden de dochterondernemingen vaak met de titels of bedrijfsactiviteiten die één voor één werden overgenomen.

Op 1 juli 2015 fuseerde Roularta Media Group met een aantal ondernemingen die reeds tot de Roularta groep behoren. Meer specifiek ging het dan over Roularta Printing, Biblo, De Streekkrant-De Weekkrantgroep, Euro DB, Le Vif Magazine, New Bizz Partners, Press New, Regie De Weekkrant, Roularta Business Leads, Roularta IT-Solutions, Roularta Publishing en de West-Vlaamse Media Groep. De ondernemingen fusioneerden tot de vennootschap Roularta Media Group.

In 1987 was Roularta Media Group één van de Vlaamse uitgevers die aan de wieg stond van de Vlaamse Televisie Maatschappij (VTM), de eerste commerciële televisiezender in Vlaanderen. Anno 1998 opereerde die onder de benaming Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) en bleven er met Roularta Media Group en De Persgroep (beide 50%) nog slechts twee aandeelhouders over. VMMa werd herdoopt tot Medialaan nv. Op 2 oktober 2017 werden plannen aangekondigd om Medialaan volledig over te dragen aan De Persgroep. Tegelijkertijd nam Roularta de aandelen in Mediafin, de uitgever van zakenkrant de Tijd, over van De Persgroep. De Mededingingsautoriteit zette hiervoor op 7 maart 2018 het licht op groen.

De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft op 29 juni 2018 ook haar goedkeuring gegeven voor de overname van een aantal Sanoma-merken door Roularta Media Group. Deze overname van een aantal titels heeft echter geen invloed op de groepsstructuur.

Tabel 57: Aandeelhouders Roularta Media Group nv

Aandeelhouder

% kapitaal

Koinon Comm. VA(1)

68,409%

SA West Investment Holding(1)

3,973%

Bestinver Gestión S.G.I.I.C. SA

7,600%

Capfi Delen Asset Management NV

3,342%

Eigen aandelen

4,533%

Individuele en institutionele beleggers

12,121%

 Bron http://www.roularta.be/nl/roularta-op-de-beurs/het-aandeel/aandeelhouder... geraadpleegd op 31 augustus 2018

Figuur 19: Organigram Roularta Media Group nv - Tekstuele beschrijving figuur 19

Bron: VRM op basis van NBB

2.4.2      AANBOD ROULARTA MEDIA GROUP NV

2.4.2.1        Radio

Door haar participatie van 50% in Medialaan was Roularta Media Group tot voor kort actief in het radiolandschap met twee landelijke private radio-omroeporganisaties: Qmusic en Joe. Door de verkoop van het aandeel in Medialaan aan de Persgroep kwam een einde aan de radioactiviteiten van de groep.

2.4.2.2        Televisie

Door de deelname van 50% in Medialaan had Roularta Media Group belangen in TvBastards nv, het interne productiehuis van deze groep en was het voor 50% eigenaar van televisieomroeporganisaties VTM, Q2, KADET, VTMKzoom, CAZ (via Bites Europe) en Vitaya (die allen een lineair en niet-lineair aanbod hebben).

Via Medialaan had Roularta ook belangen in Stievie, het over-the-top-platform.

Al deze Medialaan-TV activiteiten verdwenen in het voorjaar 2018 uit de Roularta-portefeuille met de overdracht van de aandelen aan De Persgroep.

De zakelijke zender Kanaal Z blijft wel voor 100% in handen van Roularta Media Group (via Belgian Business Television nv). De catch-up service van Kanaal Z heet “look@Z”. Door de uitstap uit Medialaan werd Kanaal Z geherlokaliseerd naar de gebouwen van facilitair bedrijf Videohouse. Het deelt daar een aantal faciliteiten met Ring tv.[213]

De groep is ook actief in het regionale televisielandschap door middel van deelnames in de Regionale Media Maatschappij (50%) en de exploitatie van Focus en WTV. Picstory is het interne productiehuis van de Regionale Media Maatschappij nv.

2.4.2.3        Geschreven pers

Roularta Media Group staat vooral bekend als de uitgever van periodieke bladen.

De oorsprong van de groep is de wekelijkse provinciekrant Krant van West-Vlaanderen met zijn acht edities: Het Brugsch Handelsblad, De Weekbode (drie verschillende edities), Het Wekelijks Nieuws (twee verschillende edities), KW Kortrijk-Menen en De Zeewacht.

Roularta Media Group deelt op haar website haar periodieke bladen als volgt in. Ze specifieert twee nieuwsmagazines, met name Knack (Franstalige tegenhanger: Le Vif/L’Express) en Sport Voetbal Magazine. Onder de noemer Business vallen Trends, Data News en de B2B-bladen zoals Fiscoloog, Grafisch Nieuws, M&C Magazine, Sterck, Trendstop en Verpakkings- en Labelmagazine. Er zijn verschillende lifestyle magazines, namelijk Feeling, La Maison Victor, Flair, Libelle, Weekend Knack, Weekend Vif, Nest, Plus Magazine, Bodytalk, Trends Style en Steps. Ten slotte is er het entertainment-tijdschrift Focus Knack, Focus Vif.

In januari 2018 kocht Roularta tien merken van Sanoma over. Het gaat over de vrouwenbladen Libelle en Flair, Femmes d'Aujourd'hui, Feeling & Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy (nu Libelle Mama), Communiekrant en Kids Only.[214]

Knack, Focus Knack en Weekend Knack verschijnen in één pakket. Plusmagazine wordt via een joint venture met de Franse groep Bayard (Senior Publications) op de markt gebracht. Het tijdschrift Royals stopte in 2017.

Onder Roularta HealthCare ressorteren de Artsenkrant, de Apotheker, Belgian Oncology News en HealthCare magazine.

Roularta Media Group is uitgever van een aantal lokale mediatitels (Deze Week, De Zondag en Steps). Deze Week is sinds eind 2016 de nieuwe naam van De Streekkrant. Deze drie titels worden in alle steden en gemeenten van Vlaanderen elke week verspreid.

In juli 2017 werd STERCK. een multimediamerk dat b2b 360°- marketingoplossingen aanbiedt voor de lokale zakenwereld in de provincies Antwerpen en Limburg overgekocht. Tot de activiteiten van Sterck behoort ook Sterck Magazine.

Roularta nam de deelname in Mediafin (50%) over van de Persgroep, waardoor nu ook de krant De Tijd/l’Echo en het magazine De Belegger/l’Investisseur tot het portfolio van Roularta worden gerekend.

2.4.2.4        Internet

Roularta Media Group heeft een groot aantal websites in zijn portfolio.

Knack.be – levif.be is de nieuwssite waar de meeste andere (magazine)merken als rubrieken ondergebracht zijn: weekend, focus, trends, trends style, moneytalk, kanaalz, datanews, nest, plus en sport/voetbalmagazine). De andere merken van geschreven pers hebben een eigen website.

Daarnaast zijn er de zogenaamde ‘classifieds’ websites: immovlan.be, gocar.be (beiden in joint venture met Rossel) en streekpersoneel.be.

Tenslotte zijn er nog de B2B-titels met een aparte site zoals balans-bilan.be, fiscoloog.be, deapotheker.be, artsenkrant.com,tbi.be, en trv.be, en recent toegevoegd Sterck.

De belangrijkste titels uit de portefeuille hebben elk hun app en een aanwezigheid op de sociale media.

2.4.2.5        Divers en crossmediaal aanbod

Roularta Media Group nv heeft zijn eigen nationale reclameregie en een regionaal salesteam Roularta Local Media (Gratis Pers) en Roularta Digital.

Roularta Media Group heeft ook aandelen in reclameregie Regionale TV Media (50%) die de nationale reclameregie doet voor alle lokale Vlaamse televisiekanalen.

Roularta Media Group past een 360°-strategie toe waaronder line extensions, seminaries en events begrepen worden. Line extensions zijn bijvoorbeeld bijzondere uitgaves van een blad, reizen, boeken, cd’s, dvd’s, wijn of andere ‘plusproducten’. Roularta Media Group organiseert elk jaar een honderdtal events, bijvoorbeeld Trends Manager van het Jaar, Trends Gazellen, Trends Summer University ….

Roularta Media Group is aandeelhouder van de jaarlijkse ‘Open Bedrijvendag’, samen met Voka, het Vlaams Netwerk van ondernemingen.

Trends Business Information (vroeger ‘Roularta Business Information) biedt bedrijfsinformatie aan.

Roularta Media Group heeft een participatie in Yellowbrick, dat een parkeer-app commercialiseert.

Via de business unit Roularta Digital helpt Roularta Local Media handelszaken reclame te maken via het web. Het zet ook in op Storesquare (samen met KBC, Unizo en ING), een e-commerceplatform voor lokale handelaars. Zij betalen abonnementsgeld en een commissie en Roularta verzorgt de logistiek, de marketing en de ontwikkeling van hun webshop.

In 2016 startte Roularta Media samen met De Persgroep Advertising, Mediahuis Connect, IPM Advertising, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising en Trustmedia een geautomatiseerd aankoopplatform voor digitale media: buymedia.be.

In september 2016 werd in samenwerking met Duval Union een acceleratorprogramma voor start-ups die bezig zijn met 'media tech' opgericht: Roularta Mediatech Accelerator.

In 2017 verenigde Roularta zich samen met Mediahuis, De Persgroep, Rossel, IPM en L’avenir.net om mobiele advertenties aan te bieden via één systeem, Mobilepremium.

In 2018 bundelde Roularta al haar opgebouwde expertise inzake native advertising, crossmediale creativiteit en content marketing in één competentiecenter dat op die manier totaaloplossingen kan uitwerken voor de adverteerder: Roularta Brand Studio. Roularta Brand Studio ontstaat uit het samengaan van de Ideeënfabriek (de creatieve crossmediale cel van Roularta, die voor adverteerders projecten op maat uitrolt) en Roularta Custom Media (de content marketing afdeling van Roularta).[215]

2.4.2.6        Aanbod buiten Vlaanderen

Roularta Media Group is in sterke mate vertegenwoordigd in markten buiten Vlaanderen.

In Wallonië brengt Roularta Franstalige versies van al zijn magazines uit. Daarnaast geeft ze Télépro uit in joint venture met de Franse groep Bayard.

In Nederland is Roularta uitgever van het maandblad Landleven.

In Nederland en Duitsland brengt Roularta Media Group Plusmagazine op de markt via een joint venture met de Franse groep Bayard (Senior Publications Nederland en Duitsland). In Duitsland is Roularta Media Group nv in joint venture met Bayard ook uitgever van een reeks magazines voor kinderen en voor jonge moeders.

Sinds 2015 is Roularta niet meer actief in Frankrijk. Ze verkocht al haar Franse magazines en websites aan het Franse mediabedrijf Altice.

De huisdrukkerij van Roularta Printing werkt 50% voor (buitenlandse) klanten. In 2016 sloot de groep printcontracten af met o.a. The Economist en Playboy.

2.4.3       Overzicht merken Roularta

Merknaam

Radio

 

Televisie

 

 

Dagbladen

Periodieke bladen

Internet

Internet

Mobiel Internet

Mobiel internet

Regie

Andere

 

C+A

D

C

A

D

C+A

C+A

C+A

D

C+A

D

 

 

Picstory

-

-

r

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KANAAL Z/ Look@z (Franstalige tegenhanger Canal Z)

-

-

b

b

-

-

-

b

-

-

-

-

-

De Woonkijker

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

v

-

FOCUS TV/WTV

-

 

R

R

-

-

-

r

-

r

-

-

-

RING TV

-

-

R

R

-

-

-

r

-

-

-

-

-

KNACK/KNACK WEEKEND/KNACK FOCUS

Knack.be (Franstalige tegenhanger Le Vif)

-

-

-

-

-

-

b

b

-

b

-

-

-

SPORT/VOETBALMAGAZINE (Franstalige tegenhanger Sport/Footmagazine)

-

-

-

-

-

-

b

b

-

b

-

-

-

La Maison Victor

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

Flair

-

-

-

-

-

-

b

b

-

b

-

-

-

Libelle (Franstalige tegenhanger Femmes d’Aujourd’hui)

-

-

-

-

-

-

b

b

-

b

-

-

-

Libelle Lekker

-

-

-

-

-

-

v

v

-

v

-

-

-

Libelle Mama

-

-

-

-

-

-

v

v

-

v

-

-

-

Feeling (Franstalige tegenhanger Gael)

-

-

-

-

-

-

b

b

-

b

-

-

-

SheDeals

-

-

-

-

-

-

-

b

-

b

-

-

-

Loving You

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

Communiekrant

-

-

-

-

-

-

v

-

-

-

-

-

-

Kids Only

-

-

-

-

-

-

b

-

-

-

-

-

-

NEST

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

PLUSMAGAZINE

-

-

-

-

-

-

b

b

-

b

-

-

-

BODYTALK

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

TRENDS/ TRENDS STYLE (Franstalige tegenhanger Tendances)

-

-

-

-

-

-

b

b

-

b

-

-

-

Steps

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

Sabato

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

DATANEWS

-

-

-

-

-

-

b

b

-

b

-

-

-

GRAFISCH NIEUWS (Franstalige tegenhanger Nouvelles Grafiques)

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

VERPAKKINGS- EN LABELMAGAZINE (Franstalige tegenhanger Emballages et Etiquettes Magazine)

-

-

-

-

-

-

b

-

-

-

-

-

-

M&C MAGAZINE

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

FISCOLOOG (Franstalige tegenhanger le fiscologue)

-

-

-

-

-

-

b

B

-

-

-

-

-

Sterck

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

Deze Week

-

-

-

-

-

-

R

R

-

-

-

-

-

DE ZONDAG

-

-

-

-

-

-

r

r

-

-

-

-

-

DE KRANT VAN WEST-VLAANDEREN

-

-

-

-

-

-

r

r

-

r

-

-

-

DE ARTSENKRANT (Franstalige tegenhanger Le Journal de Médecin)

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

BELGIAN ONCOLOGY NEWS

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

DE APOTHEKER (Franstalige tegenhanger Le Pharmacien)

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

HEALTHCARE MAGAZINE

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

Roularta Digital

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

b

Roularta Media

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

b

Storesquare

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

b

Immovlan

-

-

-

-

-

-

-

b

-

-

-

-

-

TRV & RPS

-

-

-

-

-

-

-

b

-

-

-

-

-

BALANS (Franstalige tegenhanger Bilan)

-

-

-

-

-

-

-

b

-

-

-

-

-

STEPS

-

-

-

-

-

-

b

b

-

-

-

-

-

Autovlan

-

-

-

-

-

-

-

be

-

-

-

-

-

Gocar

-

-

-

-

-

-

-

B

-

-

-

-

-

STREEKPERSONEEL

-

-

-

-

-

-

-

b

-

-

-

-

-

De Tijd (Franstalige tegenhanger l’Echo)

-

-

-

-

-

b

-

b

-

b

-

-

-

De Belegger

-

-

-

-

-

-

v

v

-

-

-

-

-

Mobilepremium

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

b

-

Buymedia

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

b

-

Tabel 58: Merkenoverzicht Roularta Media Group nv



[213] Ring TV, “Kanaal Z en Ring TV zijn voortaan buren”, 3 juli 2018, http://www.ringtv.be/nieuws/kanaal-z-en-ringtv-zijn-voortaan-buren.

[215] Roularta, persbericht, “Roularta creëert Roularta Brand Studio en trekt Veerle Neyens aan”, 27 augustus 2018, https://www.roulartamedia.be/nl/nieuws/roularta-cre%C3%ABert-roularta-brand-studio-trekt-veerle-neyens-aan.