2.3.2. De VRT draagt bij tot de mediawijsheid van de Vlaamse mediagebruikers

2.3.2.1. De VRT brengt een aangepast aanbod voor kinderen, jongeren en digitale inwijkelingen om hen vertrouwd te maken met nieuwe mediatoepassingen. De VRT biedt specifiek voor deze groepen de kans zelf te experimenteren met creatie en co-creatie van media

De VRT stelt dat ze een aangepast aanbod brengt voor kinderen, jongeren en digitale inwijkelingen om hen vertrouwd te maken met nieuwe mediatoepassingen. De VRT biedt specifiek voor deze groepen de kans om zelf te experimenteren met creatie en co-creatie van media.

  • Ketnet ontwikkelde samen met Mediawijs en Mediaraven De schaal van M, een onlinespel om kinderen van 10 tot en met 12 jaar bewust te maken van hun mediavaardigheden op het internet. Het spel ging onder meer over privacy, cyberpesten en gaming. Via webisodes van de Ketnet-serie 4eVer werden diverse thema’s geconcretiseerd. Zo werkten kinderen een week lang rond (digitale) mediawijsheid. In het kader van het spel dongen meer dan 10.000 kinderen en 500 klassen mee naar de titel van ‘Meest mediawijze klas van Vlaanderen. In de interactieve online community van Ketnet (met meer dan 60.000 actieve accounts) konden kinderen in een veilige omgeving experimenteren met online-media. In de rubriek Vet op het net op Ketnet.be kregen zij tips over mediawijsheid. De Ketnet Jr.-app werd uitgebreid met toepassingen waarin jonge kinderen op digitale wijze hun ontwikkelingsvaardigheden en ruimtelijk inzicht konden oefenen.
  • Bij MNM besteedde het interactieve project Generation M (radioprogramma, onlineplatform en community) geregeld aandacht aan veiligheid op het internet. Op de website en Facebookpagina van Generation M kregen jongeren de kans om over bepaalde thema’s video’s te maken. Met Let’s get digital lanceerde MNM een nieuw evenement om jongeren nog beter de mogelijkheden te leren kennen van de digitale wereld. Tijdens een live-uitzending werd aandacht besteed aan verschillende thema’s zoals zelfrijdende auto’s, programmeren en muziek- en digitale programmatie. In een nieuwe editie van het scholenproject Rock ’n roll radio highschool werkte MNM samen met studenten en docenten uit mediaopleidingen: zes Vlaamse hogescholen kregen zes weken lang een intensieve masterclass in de MNM-studio. Het jongerenmerk werkte mee aan de Belgian Tube Days, waar bekende vloggers tips over het maken en verspreiden van videocontent deelden met andere gebruikers. MNM ging samen met het online platform over mediawijsheid sCoolEdu in De sociaalste school van Vlaanderen op zoek naar de school die het slimst omging met sociale media en digitale geletterdheid.
  • Met het opleidings- en ervaringstraject Studio dada ging Studio Brussel op zoek naar nieuwe talenten op het gebied van radio, video, online en techniek. De kandidaten werden gerekruteerd via speeddates en concrete opdrachten. Vooral op het digitale vlak kregen de nieuwe talenten speelruimte en konden ze hun vaardigheden en creativiteit tonen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.3.2.2. De VRT organiseert twee keer per jaar overleg met de partners op het veld, zoals het Kenniscentrum Mediawijsheid en onderwijs

De VRT werkte in het kader van mediawijsheid regelmatig samen met onder meer het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid. De VRT overlegt met het Kenniscentrum Mediawijsheid, als lid van de stuurgroep en met het oog op acties die de omroep met het kenniscentrum organiseert. In 2017 werd er 11 maal overleg gepleegd met met het Kenniscentrum Mediawijsheid met het oog op acties zoals het Vlaams Mediawijs Congres of de sessie ‘Als het nieuws belangrijk is, zal het mij wel vinden’.

De VRT organiseerde in 2017 ook 11 maal een overleg met de partners van onderwijs met het oog op acties zoals de Expeditie VRT.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.3.2.3. De VRT ondersteunt het onderwijs door actueel aanbod en aangepast formats m.b.t. actueel aanbod beschikbaar te stellen (bijvoorbeeld door middel van nieuwsbrieven)

De VRT stelt dat ze het onderwijs ondersteunde door actueel aanbod en aangepaste formats hieromtrent beschikbaar te stellen, onder andere door nieuwsbrieven te versturen over de maandelijkse uitzending van Karrewiet plus.

VRT NWS ontwikkelde in 2017 het project KLAAR. Dat is een aanbod van audiovisueel lesmateriaal voor de eerste en de tweede graad van het middelbaar onderwijs. Het bestaat uit korte items over actuele begrippen en thema’s, uit de leefwereld van de jongeren of uit het wereldnieuws. De items van KLAAR kunnen worden gebruikt als opstap voor een klasgesprek of inleiding van een lesonderwerp.

De videoclips worden beschikbaar gesteld via de platformen van het Archief voor Onderwijs en Smartschool. Bij elk item voorziet Het Archief voor Onderwijs extra beeldmateriaal dat leerkrachten kunnen inzetten in de klas om de onderwerpen van KLAAR nog beter te contextualiseren. De verspreiding van de KLAAR-filmpjes startte begin 2018.

In november 2017 organiseerde de omroep Expeditie VRT. Aan dit evenement namen 300 leerkrachten van het lager en middelbaar onderwijs uit Vlaanderen en Brussel deel. Ze konden in presentaties en interactieve workshops ontdekken wat de VRT voor hen kan betekenen in de klas. De VRT-programmamakers konden op hun beurt ideeën en inspiratie opdoen bij leerkrachten.

De samenwerking met het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA) werd in 2017 voortgezet, zowel op het vlak van digitalisering van het archief als van de ontsluiting ervan. Zeven archivarissen/researchers zochten, in opdracht van het VIAA, materiaal voor het platform ‘Het Archief voor Onderwijs’. Eind 2017 bevatte het Archief voor Onderwijs 14.000 VRT-items en waren op het platform meer dan 46.000 Vlaamse leerkrachten geregistreerd, die het gebruikten om hun lessen te helpen illustreren.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.3.2.4. De VRT overlegt twee keer per jaar met maatschappelijke actoren over de integratie van maatschappelijke thema's in haar aanbod

De VRT stelt dat ze regelmatig overlegde met andere organisaties over de integratie van maatschappelijke thema’s in haar programma’s en initiatieven. Enkele voorbeelden:

  • Ketnet overlegde met verschillende organisaties, zoals Awel (voor de fictiereeksen D5R en 4eVeR); de vzw Kies kleur tegen pesten (voor de actie Move tegen pesten), Kom op tegen kanker (voor de actie Pet op tegen kanker), Sensoa, De gezinsbond, VUB en Thomas More Hogeschool (voor De dokter Bea show) en de Belgische Ontwikkelingssamenwerking (voor Goed gezien!).
  • Bij Eén zaten de makers van Thuis samen met de vzw Aditi over het thema seksuele dienstverlening voor mensen met een beperking. Ze werkten ook samen met Pleegzorg Vlaanderen, de ALS-liga en Kom op tegen Kanker ter voorbereiding van specifieke verhaallijnen over die onderwerpen in de reeks.
  • Canvas overlegde onder meer met het Deeltijds Kunstonderwijs (voor de actie Speel het hard voor amateurmuzikanten), deBuren (voor Made in Europe), het Studiecentrum oorlog en maatschappij (CegeSoma) voor het programma Kinderen van de collaboratie, de organisatie Te Gek!? voor de reeks Gek en geniaal, de vzw Scriptieprijs voor de PhD Cup en de diverse erkende levensbeschouwingen (voor het platform Wereldbeeld over filosofie en levensbeschouwing op Canvas.be).
  • Radio 1 overlegde met Wikifin en De Tijd voor De Grote Spaarenquête en met De universiteit van Vlaanderen voor de gelijknamige reeks lezingen, samen met de Vlaamse universiteiten, Knack Magazine en de Jonge Academie.
  • Radio 2 werkte onder meer samen met OVAM voor een actie over recycleren, met de Bond beter leefmilieu voor de Week van de mobiliteit, en met On Wheels, Toerisme Vlaanderen, Horeca Vlaanderen, Faro, Toecomst en Inter voor de Week van de toegankelijkheid.
  • Klara overlegde met de onderwijssector voor Klara zkt. Academie, een reeks over Vlaamse kunstacademies.
  • MNM zette onder meer samenwerkingen op met VIAS voor een actie over veilig rijden en zichtbaarheid in het verkeer, met Technopolis voor de Dag van de Wetenschap, met het onderwijs voor De strafste school van Vlaanderen en Rock ’n Roll Radio Highschool, en met de VDAB voor de actie Spread the work rond solliciteren en werken.

Een overzicht van de samenwerkingen tussen de VRT en het middenveld is opgenomen als bijlage 8.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.