2.3.1. De VRT heeft een breed-educatieve rol

2.3.1.1. Elk aanbodsmerk brengt een educatief aanbod, aangepast aan de doelgroep van dat merk

De VRT stelt dat alle VRT-netten in 2017 de educatieve inhoud aangepast aan zijn doelgroep invulden. Het gaat onder meer om:

Eén bracht in 2017 diverse programma’s waar de kijker iets kon van opsteken. De klas toonde de leefwereld van een diverse groep zestienjarigen en hun kijk op actuele thema’s. De helden van Arnout liet de kijker kennismaken met geschiedenis aan de hand van verhalen van landgenoten die ooit “het avontuur opzochten” in het buitenland. Typisch mensen bood inzicht in het gedrag van de Vlaming door middel van sociale experimenten. Wonen. tv was een consumentenprogramma met tips en inspiratie over wonen en de wooncultuur. Eén programmeerde nieuwe reeksen van Over eten (actuele voedingsvragen), Voor hetzelfde geld (bewust omgaan met geld) en Copy beest (inzichten in het dierengedrag). In De noodcentrale zagen de mediagebruikers hoe het eraan toegaat op de dispatching van hulpdiensten. In de rubriek Poepsimpel in Iedereen beroemd gaven wetenschappers uitleg over hun dagelijks werk.

Canvas bood met documentaires en documentaire reeksen inzicht in mens en maatschappij, geschiedenis en wereldbeeld. In Kinderen van de collaboratie vertelden getuigen hoe de keuzes van hun ouders in WO II hen hebben beïnvloed. Wissel van de macht plaatste politieke omwentelingen in ons land in een historisch perspectief. Weduwen na de val schetste het verhaal van dictators. Allah in Europa ging op zoek naar het gezicht van de islam in Europa. In Strafpleiters vertelden advocaten over hun vak. Gek en geniaal was een kennismaking met de problematiek van psychoses. Het archiefprogramma Een onvergetelijke dag blikte dagelijks terug op wat er de voorbije eeuw gebeurde op diezelfde dag. Barber Shop (6 afleveringen) toonde maatschappelijke veranderingen in enkele landen via plaatselijke kapsalons. In 4 x 7 (14 afleveringen) presenteerden telkens vier cineasten, een korte auteursdocumentaire over iets wat hen aan het hart lag. Canvas zond nog drie auteursdocumentaires uit (El Color Del Camaleon, EXPRMNTL en I’m New Here). Deze documentaires, Barber Shop en 4 x 7 waren coproducties gemaakt met steun van het Vlaamse Audiovisuele Fonds.

Ketnet wil kinderen begeleiden op elk moment van hun ontwikkeling en zet in op een educatief aanbod. Voor de jongste kinderen bood het merk onder meer de reeks Biba & Loeba over lichaamsbeweging. Kaatjes kameraadjes gaf een antwoord op kindervragen over natuur, vervoer en emoties. De dokter Bea show was een programma over seksualiteit en relatievorming. In Sturmtroopers deden kinderen allerlei experimenten rond STEM-thema’s . De ‘hosting’ (presentaties tussen de programma’s) en het zaterdagochtendprogramma Ketnet Swipe bevatte heel het jaar door educatieve items, onder meer over verkeersveiligheid, ongewone beroepen, mediawijsheid, wetenschap en pesten. De documentaire reeks Goed gezien (in samenwerking met de Belgische Ontwikkelingssamenwerking) toonde hoe mensen in andere landen op vindingrijke manier dagelijkse problemen aanpakken. In Mijn superheld stelden kinderen een beroep van een familielid voor. De komische fictiereeks Lucas en zo was een coproductie van Ketnet met Outivi (RTBF). De reeks werd zowel gedubd als met ondertitels aangebo- den. Zo wou Ketnet de kinderen laten kennismaken met de Franse taal. De fictiereeks 4eVeR kwam tot stand in samenwerking met Awel en maakte moeilijke thema’s bespreekbaar, zoals holebi-ouders, depressiviteit en discriminatie. Omdat luidop lezen helpt om beter te leren lezen, ontwikkelde Ketnet de app Ketnet Dub. Daarmee konden kinderen zelf een stemmetje bij een animatifilmpje inspreken. In totaal spraken kinderen 235.000 filmpjes in. In samenwerking met de Universiteit Gent bood Ketnet.be een game over reclamewijsheid aan.

Bij Radio 1 kwamen maatschappelijke onderwerpen zoals milieu, zorg, mens en maatschappij, welzijn, gezondheid en wetenschap aan bod in programma’s zoals Hautekiet, De bende van Annemie en Nieuwe feiten. Interne keuken en Touché maakten ruimte voor diepgaande gesprekken met prominente socioculturele, maatschappelijke en wetenschappelijke personen. Hautekiet maakte thema-uitzendingen om de luisteraars te informeren en/of te sensibiliseren over onderwerpen zoals mobiliteit (Het pendelpeloton), de fileproblematiek (Stop 30), zorg (in samenwerking met Dag van de zorg), geld (in samen- werking met Wikfin en De Tijd) en innovatie (De radicale vernieuwers).

Radio 2 besteedde met het consumentenprogramma De inspecteur geregeld aandacht aan wetenschappelijke onderwerpen, bijvoorbeeld in een wekelijkse rubriek in samenwerking met Technopolis waarin consumentenvragen op een wetenschappelijke manier werden uitgelegd. De madammen besteedde aandacht aan de Dag van de Wetenschap, met bijdragen over onder andere robottechnologie. In Het grote afvalonderzoek onderzocht Radio 2 samen met OVAM de afvalgewoontes in Vlaanderen met het oog op bewustwording en sensibilisering over sorteren en recycleren.

MNN versterkte de band met scholieren, studenten en nieuwe Vlamingen met een aanbod gericht op participatie rond maatschappelijke debatten en acties. Geregeld zoomde MNM in op maatschappelijke thema’s zoals onderwijs, werk en werkloosheid, relaties, discriminatie, armoede, stedelijke cultuur, ziekte en handicap, mentale gezondheid, mobiliteit en klimaat. Het onlineplatform GenerationM.be gidste jongeren door keuzes in hun leven. MNM ging op zoek naar De strafste school van Vlaanderen en zette zo het middelbaar onderwijs in de kijker. Met Rock ’n Roll Radio Highschool bood MNM kan- sen aan jonge radiotalenten. Op 27 mei 2017 gaf MNM samen met Digital Belgium en Proximus workshops om de huidige digitale revolutie toe te lichten.

Studio Brussel begeleidde jong digitaal talent in het opleidingstraject Studio dada. Het merk had aandacht voor maatschappelijke en historische onderwerpen. Zo ging de reeks Great Britain op zoek naar wat Groot-Brittannië groot maakt. De reeks California Love blikte terug op een halve eeuw Californische muziekgeschiedenis.

Klara verlaagde de drempel voor klassieke muziek met de verbredende publieksevenementen Klara in deSingel en Iedereen Klassiek en het YouTube-kanaal Iedereen klassiek. In Berg & dal en Trio werden tijdens het weekend tal van cultuur-maatschappelijke, ethische en filosofische thema’s aangesneden en waren sleutefiguren (en ook wetenschappers) uit verschillende domeinen van de Vlaamse samenleving te gast.

Ook VRT NWS en Sporza speelden een educatieve rol. Ze meldden niet alleen de feiten van de dag, maar brachten ook duiding bij het nieuws met achtergrondinformatie (zoals geschiedenis). Zo gaven ze de mediagebruikers meer inzicht in maatschappij en wereld. Dat deed VRT NWS ook met Het vooruitzicht, een reeks lezingen door VRT-journalisten over diverse thema’s uit de actualiteit.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.3.1.2. Minimaal één aanbodsmerk voorziet multimediaal in een aanbod over wetenschap

In het najaar van 2017 begon de VRT met De universiteit van Vlaanderen, in samenwerking met de Vlaamse universiteiten, Knack Magazine en de Jonge Academie. De universiteit van Vlaanderen wil universitaire kennis zo breed mogelijk verspreiden door colleges van een kwartier van een wetenschap- per online te plaatsen op VRT NU. Door die colleges te capteren en online te verspreiden wil de VRT wetenschap toegankelijk maken voor iedereen tussen 15 en 115 jaar oud.

Die colleges gingen over heel uiteenlopende onderwerpen uit zowel de humane als de exacte wetenschappen. De professoren maakten complexe thema’s toegankelijk voor een ruim publiek. De onderwerpen die besproken werden in De universiteit van Vlaanderen vormden ook een inspiratiebron voor gasten en onderwerpen in Radio 1- programma’s zoals Nieuwe feiten, Interne keuken, Hautekiet en De bende van Annemie.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.