5.2.3. Starters en KMO's helpen groeien

5.2.3.1. De VRT organiseert samenwerking met minstens 12 starters en KMO's per jaar (VRT Sandbox)

De VRT stelt dat binnen het omroepcentrum de VRT Sandbox een tijdelijke locatie en samenwerking biedt aan startups, kmo’s binnen de mediasector, en andere innovatieve organisaties. Het initiatief heeft als doel nieuwe producten, diensten en werkprocessen binnen de VRT te demonstreren en testen. De openbare omroep stelt daarvoor haar productiesystemen, rechtstreekse contacten met medewerkers en gebruikers, en het VRT-netwerk van organisaties en Europese omroepen ter beschikking.

In 2016 werden 16 projecten opgestart waarbij met innovators werd samengewerkt. 16 van die innovators waren starters & KMO’s, 12 daarvan waren Vlaams. Enkele voorbeelden:

  • Startup Tinkerlist en Eén (De allesweter): een systeem dat de werkprocessen van televisieproducties stroomlijnt;
  • Startup Appiness en Eén (Thuis en Dagelijkse kost): objectherkenning en interactie met video- en televisie-inhoud. Appiness maakte een app genaamd Spott die het mogelijk maakt voor gebruikers om de producten die ze op tv zien snel terug te vinden;
  • Startup Muuselabs en Ketnet: jukebox die specifiek voor kinderen ontwikkeld is.

Een project waar we specifiek de aandacht op willen vestigen is het LiveIP-project: binnen VRT Sandbox werd het LiveIP-project gerealiseerd om een televisieproductiestudio voor live-uitzendingen te bouwen en te besturen met de nieuwste IP-en IT-technologie.

Bij de klassieke werking worden live-signalen van captaties verstuurd via SDI-kabels. Deze kabels zijn gelimiteerd. Zo is er een beperkte kabellengte en kan er maar een signaal per kabel verstuurd worden. “Live IP” kan langere kabels gebruiken en bovendien meerdere signalen via een kabel versturen, in beide richtingen. Dit zorgt voor meer mogelijkheden en efficiëntiewinsten.

De IP-studio werd voor het eerst gebruikt tijdens een live-uitzending van De Ketnet-arena, een programma over het EK Voetbal. De IP-studio werd in 2016 gekozen voor de verslaggeving tijdens de jaarlijkse IBC beurs (ibc.org).

Voor dit open innovatieproject werkten 12 internationale mediatechnologiebedrijven samen met de EBU (marketing) en de VRT. De deelnemende bedrijven sponsorden het project. Wereldwijd kreeg het LiveIP-project persaandacht en won het vijf internationale prijzen (IABM Innovation Award (reeds in 2015), IBC Innovation Award for “Content Creation”, EBU Technology and Innovation award, TVB Award for “Live Production” en TVB Award for “Hall of Fame” in 2016).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.