5.1.4. Een belangrijke rol voor de mediagebruiker

5.1.4.1. De VRT biedt online gepersonaliseerd aanbod aan op minstens één van haar merken

De VRT stelt dat er al stappen gezet zijn met de Ketnet Jr.-app en de Sporza voetbal-app die gedreven zijn door personalisatie. Bij de Ketnet Jr.-app moesten kinderen hun leeftijd ingeven bij het aanmelden. Op basis daarvan bood de app hen andere spelletjes aan. Die werden gesegmenteerd op basis van de verworven vaardigheden van kinderen. De Sporza voetbal-app heeft personalisatie toegevoegd doordat de bezoekers kunnen kiezen van welke ploegen zij supporter zijn en hiervan meldingen wensten te krijgen.

Het is de bedoeling dat de VRT-aanbodsmerken hun digitaal aanbod verder zullen personaliseren, naar diverse persoonskenmerken (zoals leeftijd, geslacht, regio en interesses). De VRT stelt dat ze onderzoekt hoe zij dit aanbod op een efficiënte manier tot stand kan brengen, met voldoende respect voor de privacy van de gebruikers.

De doelstelling dient behaald te worden tegen 2018.

5.1.4.2. Elk aanbodsmerk ontwikkelt minstens vier acties per jaar die inzetten op participatie en co-creatie met het publiek

De VRT stelt dat ze in 2016 inzette op cocreatie en participatie van het publiek. Elk van de aanbodsmerken heeft minstens 4 acties ontwikkeld. Hierbij volgt een overzicht:

  • Eén zond de rubrieken Mijn straat, Lights for Belgium en De rode telefoon in Iedereen beroemd uit. Deze rubrieken kwamen tot stand dankzij de medewerking van kijkers. Het team van Sorry Voor alles zette elke week het leven van een onbekende Vlaming op z’n kop. Ze deden dat met de hulp van familie, vrienden, collega’s,... Zij waren de enige bron van informatie, leverden ideeën en organiseerden en speelden het spel mee. 1000 zonnen richtte zich op het brede publiek in de rubriek De stoel (waarbij kijkers naar een locatie moesten gaan) en de rubriek Wij willen winnen! (waarbij kijkers opdrachten gaven aan de redactie). Iedereen kon zich inschrijven om zijn recept te koken in Dagelijkse kost. Deze kookactie werd via Facebook live uitgezonden onder de noemer Zomerkost.
  • Naar aanleiding van de documentaire Oratium zonder Doel (Canvas), werd een debat over het polderdorp Doel georganiseerd in de Bourlaschouwburg. Canvas organiseerde (in het kader van het wetenschapsprogramma De herontdekking van de wereld) een rondetafelgesprek in de Bijloke. In aanvulling van het programma Wanderlust en in samenwerking met het stadsfestival 500 jaar Utopia organiseerde Canvas het evenement Wanderlust: Geloof in Utopia, waarbij over levensbeschouwing gedebatteerd werd.
  • Om mensen warm te maken voor de Koningin Elisabethwedstrijd, organiseerden Canvas, Canvas.be en Klara piano-evenementen in vijf grote treinstations: Piano voor pendelaars. Geïnteresseerden konden piano spelen voor voorbijgangers. Voor Culture Club werden twee evenementen georganiseerd: een concert en lezing door Mark Erkens en een filmnamiddag met vier Belgische regisseurs die hun debuut(kort)film voorstelden.
  • De Move tegen pesten van Ketnet wou iedereen aanzetten om te reageren op pestgedrag. Het net riep op om antipest-filmpjes en -foto’s in te zenden. Voor de actie Duivelse +school konden scholen die zich engageerden in een lokaal sociaal project, bezoek krijgen van enkele Rode Duivels. Naar aanleiding van de aanslagen op 22 maart 2016 konden kinderen via Ketnet.be vragen stellen aan experten. Daarna werden, onder de noemer Krijtjes vol hoop, kinderen opgeroepen om een tekening te maken. In de rubriek de Fotofabriek van de Ketnet-app, konden kinderen foto’s bewerken met teksten, kleuren en symbolen. De verzonden creaties maakten kans om vertoond te worden in de uitzendingen van Kingsize Live en de wrap. Het Ketnet-livecenter op Ketnet.be en de Ketnet-app bood kinderen de mogelijkheid om tijdens het bekijken van live-video in een gemodereerde omgeving reacties na te laten.
  • Radio 1 riep in Komaf met Kafka luisteraars op om ingewikkelde documenten, te lange formulieren of voorbeelden van bureaucratische ballast te melden om erover te discussiëren, zowel online als op de radio. Tijdens De beste podcast ging Radio 1 op zoek naar Nederlandstalige audioverhalen. Mensen konden hun “idee voor morgen” insturen voor het radio-evenement Bel 10. Ze konden zich ook inschrijven voor de “groepen van 10” die op een inspiratiedag debatteerden over een bepaald thema en beleidsvoorstellen formuleerden. Voor De Lage Landenlijst konden luisteraars uit Vlaanderen en Nederland stemmen op hun favoriete Nederlandstalige nummers. Daarnaast konden luisteraars stemmen op het beste boek in De prachtige 80.
  • De humorklas op Radio 2 was een humorwedstrijd waarbij deelnemers begeleid werden om “sterker, beter en grappiger te worden”. De vragen die De inspecteur dagelijks beantwoordde kwamen bijna altijd van de luisteraars. Radio 2-luisteraars konden stemmen voor De gekste straatnaam in Vlaanderen (met winnaar Oude Zak in Brugge) en De 1000 klassiekers. De tuindag is ondertussen een jaarlijks terugkerend evenement waarbij Radio 2 een hele dag radio maakt met en over tuinliefhebbers.
  • Tijdens Iedereen klassiek boden Klara en het Concertgebouw Brugge, samen met de stad Brugge en BruggePlus, een programma van klassieke muziek voor het brede publiek. Op het evenement kon iedereen deelnemen aan activiteiten zoals De langste fanfare en een fotosessie waarbij hij/zij eruit kon zien als Mozart of Beethoven. Brugse handelszaken werden met de actie Iedereen Klassiek Boetiek uitgedaagd om hun etalage in een Iedereen Klassiek- jasje te steken. De creatiefste winkel kon hiermee de gelijknamige wedstrijd winnen. Dit initiatief gebeurde in samenwerking met de dienst Economie Brugge.De Klara top 100 nodigde luisteraars uit om te stemmen op hun favoriete klassieke muzieknummer. Samen met Canvas organiseerde Klara Piano voor pendelaars. Klarafy zette mensen aan om klassieke muziek te ontdekken door hun eigen muzieklijstjes te laten vertalen in klassieke muziek via een internettoepassing.
  • MNM ging op zoek naar De strafste school van Vlaanderen. De winnaar van de editie 2016 was het Stedelijk Lyceum Lamorinière in Antwerpen. Met dit initiatief wou MNM zoveel mogelijk Vlaamse scholieren engageren om als groep samen te werken. Woordslam (in 2016 met het thema ‘als we mekaar maar verstaan’) was een initiatief van MNM en Van Dale Uitgevers dat jonge mensen uitnodigde om creatief om te gaan met taal (bijvoorbeeld op een grappige of originele manier, in gebarentaal of in het dialect). Luisteraars met vragen over werk zoeken, konden ze stellen aan experts tijdens Het grootste arbeidsbureau. Luisteraars gaven elkaar ook tips bij het zoeken naar werk en het solliciteren. MNM ging met Start to dj op zoek naar een “straffe, jonge dj”. Luisteraars konden stemmen op de lijst van MNM 1000. Tijdens de Marathonradio in juni werden de studenten centraal gezet naar aanleiding van de examenperiode, met studie- en ontspanningstips en eigen inbreng van de jongeren.
  • Luisteraars van Studio Brussel konden, bij een livestream Villa 84, in de wereld van het jaar 1984 stappen en ervaringen en herinneringen uit de jaren 80 op radio en online delen. De nieuwe lichting was een talentenwedstijd van Studio Brussel voor jonge bands en artiesten. Jongeren konden zich ook inschrijven voor een soortgelijke zoektocht, nu naar mediatalent: Studio Dada. Tijdens De week van de mobiliteit moedigde Studio Brussel zijn luisteraars aan om de auto niet te gebruiken.
  • De VRT stelt dat voor tal van reportages VRT Nieuws een beroep deed op het Vlaamse publiek, bijvoorbeeld voor het realiseren van interviews die een beeld moesten schetsen over wat Vlamingen dachten over bepaalde actuele gebeurtenissen of maatschappelijke evoluties. Verschillende experten van de nieuwsdienst gaven lezingen en gingen in interactie met de aanwezigen over hun expertisedomein. Tijdens Het vooruitzicht kwam VRT Nieuws aan de hand van een reeks lezingen en debatten rechtstreeks in contact met publiek. Luisteraars werden actief betrokken bij Bel10.
  • Tijdens het EK Voetbal kon iedereen tijdens verschillende Facebook Live-uitzendingen van Sporza vragen stellen aan analisten. Ze konden voor de voetbal-talkshow Panenka! (in het kader van het EK Voetbal) en de wielertalkshow Vive le vélo (in het kader van De ronde van Frankrijk) vragen stellen aan de redacties. Op Sporza.be konden gebruikers onder de rubriek Iedereen bondscoach hun eigen nationale voetbalploeg samenstellen
  • De warmste week van Music for life leidde in heel Vlaanderen tot 6.195 acties voor 1.311 verschillende goede doelen. Al die acties samen leverden een bedrag op van 7.802.913 euro. Als organiserend VRT-net zond Studio Brussel een hele week voor Kerstmis live uit vanuit de Schorre in Boom. In de vijf provinciehoofdsteden en Brussel kon iedereen deelnemen aan de Warmathons, een loopevenement ten voordele van alle goede doelen.
  • Op de laatste dag van Music for Life was er De warmste radio, waarbij Radio 1, Radio 2, MNM en Studio Brussel in een gemeenschappelijke uitzending aandacht besteedden aan de solidariteitsactie. Ook de televisienetten van de VRT deden mee met De warmste week, met live-uitzendingen (op Eén en Canvas), tv-specials en allerlei acties, zoals De Ketnet koekenbak en Blokken for life (Eén). VRT-Nieuws organiseerde de actie Het vooruitzicht, met lezingen en voordrachten van de VRT-journalisten over allerhande thema’s. Bastille for life was een concert in de Ancienne Belgique ten voordele van Unicef, het goede doel dat de band Bastille zelf koos voor Music for life.
  • De warmste week-app liet toe om beelden en foto’s op een eenvoudige manier te bezorgen aan de redactie van De warmste week. Dat beeldmateriaal werd gebruikt in de livestream en de televisie-uitzending van het evenement.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.