5.1.3. Maximale deelbaarheid en aanbod op verschillende platformen

5.1.3.1. De VRT maakt het short form digitale aanbod waarvoor ze over de nodige rechten beschikt, 100% deelbaar voor individuele mediagebruikers en niet-commerciële actoren (tegen 2020)

De VRT stelt dat in 2016 een deel van zijn aanbod op die manier ter beschikking stelde.

  • Canvas ontsloot zijn eigen programma’s en redactionele selecties uit programma’s via het VRT-syndicatieplatform dat ter beschikking staat van mediapartners. Daarnaast werd dit aanbod ook maximaal verspreid via de sociale-mediakanalen van Canvas en van programma’s zoals De ideale wereld en Wanderlust en het informatieproject In het spoor van Rudi Vranckx.
  • Via Ketnet.be, de Ketnet-app en de Ketnet Jr.-app was heel het programma-aanbod gratis beschikbaar voor alle Vlaamse mediagebruikers. Het gaat zowel om eigen producties als externe Vlaamse producties, coproducties en internationale aankoop. Van elke titel die Ketnet lineair uitzendt, worden tegelijk ook enkele afleveringen op de website en in de apps aangeboden.Op deze platformen was er bovendien nog meer aanbod opvraagbaar dan het lineaire televisieaanbod.

Ketnet informeerde scholen over programma’s en fragmenten. Ook niet-commerciële actoren hadden de kans om bestaand beeldmateriaal voor educatieve en maatschappelijke doeleinden aangeleverd te krijgen. Zo kon Mediawijs beschikken over content uit Boeva & The Games, kregen scholen een nieuwsbrief over Karrewiet plus (met een link naar de aflevering) en werden onderdelen van Generatie K opgenomen in gratis lespakketten voor scholen en verenigingen.

De performantiemaatstaf dient behaald te worden tegen 2020.